Gå til innhold
Hundesonen.no

LP hunder og behandling

Margrete

Recommended Posts

Uff... det gjør jeg noen ganger... Er det ok hvis hunden løper løs (hun spirnter bare jeg setter meg på sykkelen, men belastningen blir vel ikke så stor om hun løper løs)?

Jo jeg synes det. Du tar ut en "kald" hund og drar av gårde. Gå ut fra sofaen og ut å sprint selv :D Ta på henne bånd i selen, og skritt med henne mens du går selv i 5/10 minutter, så kan hun få trave (joooooda det går så fint atte). Trav er den beste gangarten.

Lykke til *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... skal Amira trave ved sykkelen vil jeg bruke en time på de 2-3 km vi daglig sykler! Haha... Får vel begynne å gå med henne i bånd de første 3-4 minuttene da... så får hun trekke resten *nå blir Amira lei seg!* hehe. Hun er nesten aldri stiv eller støl da... (men hun blir vel om et par år... lille frøken hd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler 10min i arbeidskritt (rask skritt), ikke subbe skritt, men hodet opp (inne snuse i bakken) og jobbe skritt ved siden av eier.

Skal man bygge på og ha full action (eksplosive øvelser) rett etter oppvarmingen så ville jeg gått i arbeidskritt i 5min og lett trav ca 5min, innimellom i oppvarmingen ville jeg fått hunden til å svinge litt til hver side (her skal svingene gjøres så hunden bruker seg helt fra hodet til hale, ikke så krappe svinger) så både fasiske og toniske muskler er vånke for jobben den skal gjøre.

Er vanskelig å si eksakte minutter for noen hunder trenger lenger tid "å komme igang" enn andre hunder, har de hatt en skade, har en warning eller er litt små sur i muskulaturen så ville jeg brukt litt lenger tid på oppvarmingen og gjort den rolig.

Det er også lurt å gni litt på muskulaturen i beina, alltid oppover, for å sette igang blodsirulasjonene i dem.

Jeg ville ikke anbefale å sykle full fart med en kald hund, en dag er det ikke sikkert muskulaturen reagerer som dem skal forde de ikke er varme og man kan få ganske store muskel/sene skader og hunden blir da satt ut fra trening og konkurranse en god stund, og ikke minst vi på fører hunden vår smert som egentlig ikke hadde vært nødvendig.

En annen ting som kan være lurt å tenke på etter trening er ned kjøling av leddene/musklene etter hardtrening via vann/coldpack, men nå lar jeg meg rive så veldig med og er waaaay off topic.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Valpene har blitt store! Vil gjerne se oppdaterte bilder av resten av valpegjengen også 😍 Julehilsen fra Pod (8 mnd), Ild (1 år) og Floss (7 år).
    • Hei. Ble så glad da jeg fant denne siden. Jeg er over gjennomsnittet interessert i hunder, og liker å lese om alle raser.  Har hatt flere hunder selv, men er nå delvis pensjonist, og ønsker ikke heltidsansvar for en hund. Samtidig kan jeg ikke tenke meg et liv uten hund, så store perioder av året har vi hund boende hos oss. Det finnes dessverre mange useriøse hundepassere der ute, så jeg oppfordrer hundeiere til å sjekke nøyde, be om referanser og avtale prøvepass, dersom ukjente skal passe hunden.    Ønsker alle på to- og fire ben en hyggelig og fredelig jul, og alt godt for det nye året. ❤️
    • Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...