Gå til innhold
Hundesonen.no

Stødig burstativ til varebil?


tuppetroll

Recommended Posts

Jeg har jo en flott renault kangoo varebil, som egner seg fryktelig godt til mitt hundehold. Hittil har jeg bare spent fast buret med sånne festestrikker til noen kroker i gulvet, men en venninne av meg har en innmari lur løsning i sin bil som jeg også har lyst til å teste ut. Hun har fått mannen sin til å bygge et slags burstativ baki bilen, som gjør at burene kommer nesten opp i taket, samt at hun har stableplass under burene til kasser med leker, bånd, godbiter osv. I tillegg er det jo da noe bagasjeplass bak burene igjen. Siden det antagelig blir flere hunder som skal inn i den bilen fra og med i høst av, tror jeg det vil bli lettere å stable dem i forhold til hverandre sånn enn slik det er nå (hvor alle leker flyter fritt rundt etter en litt hektisk tur til jobb, og bagasjeplassen er dårlig utnyttet.

Det jeg lurer på da (jada, det kommer faktisk et spørsmål her) hvordan i all verden får jeg bygd et stativ som er stødig nok til å tåle vekten av buret + 5 hunder? Del 2 - hvordan får jeg festet buret til stativet, så det ikke sklir ned derfra? Noen tekniske og lure sjeler her som kan gi et stakkars kvinnfolk en hjelpende hånd? :o

Venninnen min hadde fått stativet sveiset hos en kamerat - og det blir litt for dyrt for min lommebok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke hjelpe deg, men jeg må bare si at jeg synes IKKE det høres ut som en god idé å gå for billigste løsning når du snakker om å ha buret på stativ oppunder taket! Da tror jeg det er bedre med upraktiske, trygge løsninger. Men det er klart, hvis du finner noe billig OG bra, så er jo det fint - jeg stiller meg bare tvilende til at noe annet enn sveising er noe lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa da vel heller ikke at jeg måtte gå for billigste løsning.. Men derifra og til sveising, det er et stort økonomisk spenn...

Men flott at hundesonen er blitt et så positivt sted, der alle hjelper hverandre og ingen dømmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa da vel heller ikke at jeg måtte gå for billigste løsning.. Men derifra og til sveising, det er et stort økonomisk spenn...

Men flott at hundesonen er blitt et så positivt sted, der alle hjelper hverandre og ingen dømmer...

Rolig nå, det var ikke sånn ment. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforstod stativet litt også.. Det er snakk om en en ca. 20-30 cm høy trappelignende greie, å sette buret oppå. Buret i seg selv er så høyt (Skal jo faktisk ha plass til 3 dyr inni der) at det med det løftet får ca. 20 cm klaring av taket. Det må da være mulig å få til noe sånt uten å blakke seg totalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønte jeg bedre ja. Så for meg noe reol-liknende greier oppunder taket jeg. Hva om du skrur/bolter fast bena til stativet til gulvet? Vet ikke om du skal ha buret sittende permanent fast i stativet igjen, men skal det sitte fast kan du bolte der også, alternativt går det vel an å lage hull til en festepinne som du bare kan ta av hvis du skal ha løs buret? Sånn grovt tenkt, liksom.

Edit: Så var det selve stativet, ja. :o Kanskje du finner noe skrapmetall hos en bilopphugger? Vet at det er mye kraftig metall i en del biler, vi fjernet nylig en plate fra van'en vår som garantert ville holdt til slik bruk. Men så var det det å bygge uten å sveise da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, så gal er ikke jeg engang. Men jeg tenkte kanskje at det er andre materialer som kunne brukes enn metall. Tre burde jo være sterkt nok, i grunn... Bare man bygger nok støtte under det?

Jo, det er nok sterkt nok i utgangspunktet, til å holde buret. Men du må jo feste stativet til bilen, og da lurer jeg litt på om treverket holder ved en krasj? Altså om det ryker i festepunktet. Men det kan man kanskje løse med metallbeslag på punktene eller noe... Det kan umulig være så dyrt, da er det jo bare snakk om små biter metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen ide om hvordan konstruksjonen burde være for å være mest mulig holdbar, og hvordan festene rent praktisk kan gjøres uten å gjøre noen skade på bilen som vil gjøre at det ser stygt ut når stativet fjernes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med det gitt :/ Men det er da mange som har lignende finesser baki bilen - noen må jo vite hvordan man lager det :o

De jeg har sett, har bygget en plattform med sånne treplater (røde/burgunder sponplater, liksom?) og tjukke stolper (hehe - hvem skulle trodd at jeg hadde teknisk byggegreie-fag ifjor?), tror det står mer eller mindre i spenn jeg, så du slipper å lage huller i bilen din :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det enkelt og spurte pappa jeg. Han mente det ville holde med gulvplater, også noe han kalte totommåtte som tverrplanker under for å holde vekten. Hadde visst begge deler liggende etter noe han hadde fikset på hytta, og kunne fikse både det og skuffer og greier på en liten uke. Snille pappan min :icon_fun: Så nå har vi vært og målt bilen, og hvis ingen andre tror det er en kjempedårlig ide å bygge den i trevarer, så gjør vi det. Kommer til å male den da, så den ikke ser så hjemmesnekret ut :o

Skal poste bilde når den er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker kjempesmart og ha burene oppunder taket, har sett det flere ganger på utstillinger. Veldig greit og kunne lagre ting under burene og ikke oppå slik at man kan risikere og få en apport/kong i hodet hvis man skulle bråbremse :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skillevegg mellom meg og bagasjerommet, så uansett får ikke jeg noe kong eller apport i hodet. Men det har til tider føltes som om jeg har spilt pingpong baki der. Hundeburet er godt festet, men alt annet er litt lett flyttbart, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeg gjorde det enkelt og spurte pappa jeg. Han mente det ville holde med gulvplater, også noe han kalte totommåtte som tverrplanker under for å holde vekten. Hadde visst begge deler liggende etter noe han hadde fikset på hytta, og kunne fikse både det og skuffer og greier på en liten uke. Snille pappan min :icon_fun: Så nå har vi vært og målt bilen, og hvis ingen andre tror det er en kjempedårlig ide å bygge den i trevarer, så gjør vi det. Kommer til å male den da, så den ikke ser så hjemmesnekret ut :o

Skal poste bilde når den er ferdig.

Håper du har god lufting ettersom jo høyere buret kommer opp, jo varmere blir det.

Vurderte det selv, men etter å ha målt det til 10 grader varmere oppunder taket iforhold til bund på en soldag.... ja da slo jeg det fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...