Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er folk så frekke?

~katrine~

Recommended Posts

Får sjelden negative bemerkninger om mine hunder, utenom at de er Lassier i miniformat...

Det jeg syns er merkelig er det fenomenet at man ikke kan ha flere hunder uten at de er i slek? :D Det MÅ være mor far og barn.... og stakkars min blå Zima som ble så flekkete selv om begge foreldrene er brune :rolleyes:

Aa, jada, alle hunder som går sammen er i slekt. Pepper (dalmis) og Pirill (chi) er mor og barn...

Får ikke noe særlig til kommentarer på Felix egentlig.. Annet enn på rottehalen hans :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Det er sjeldnere vi ikke får noen kommentar enn at vi gjør det. Som regel blir hun kalt hårballen, ulldottet, Labbetuss (ikke så rart kanskje) osv. Ungene pleier å stå å peke på den "store bjørnen/bamsen som går forbi". Det gjør meg ingenting, men alle som kommenterer tror at de er orginale og SÅ morsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så rart?

F.eks når jeg er ute med bikkja mi, så sier folk med småhunder : Få vekk den svære farlige hunden!!

For det første er ikke en 20 kg hund stor, og den er alt annen enn farlig..

Er jo ikke rart man venner seg til å kalle småhunder for rottebikkjer, struma-skadd, Hilton-Wannabe osv..

Mener enkelige folk med chihuahua og yorkier osv.. Ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ofte høre " klassikeren" : Har hunden din løpt inn i veggen, eller?.. Eller : Få vekk den farlige kamphunden! :rolleyes: Og hvis noen sier Box er stygg ( som har skjedd noen ganger) så svarer jeg alltid: Ta deg en kikk i speilet selv :D Da pleier de å knipe igjen.

En gang gikk det en f.. i meg da ett "voksent" par var på trilletur med babyen sin. Da pekte de på Toya ( min første boxer da jeg var 18 år) og sa høyt : Gud, for en grusomt stygg hund! Da gikk jeg bort til dem , smilte og spurte om jeg kunne få se på babyen deres. De svarte stolte ja, og jeg kikket oppi barenevognen og uttrykket: Gud, for en stygg baby! Da ble de ganske paff og gikk videre uten å si noe.. Ja, jeg vet det var stygt, men jeg var bare 18 år, tenkte ikke over det, og Toya var gullet over alle gull! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ofte høre " klassikeren" : Har hunden din løpt inn i veggen, eller?.. Eller : Få vekk den farlige kamphunden! :rolleyes: Og hvis noen sier Box er stygg ( som har skjedd noen ganger) så svarer jeg alltid: Ta deg en kikk i speilet selv :D Da pleier de å knipe igjen.

En gang gikk det en f.. i meg da ett "voksent" par var på trilletur med babyen sin. Da pekte de på Toya ( min første boxer da jeg var 18 år) og sa høyt : Gud, for en grusomt stygg hund! Da gikk jeg bort til dem , smilte og spurte om jeg kunne få se på babyen deres. De svarte stolte ja, og jeg kikket oppi barenevognen og uttrykket: Gud, for en stygg baby! Da ble de ganske paff og gikk videre uten å si noe.. Ja, jeg vet det var stygt, men jeg var bare 18 år, tenkte ikke over det, og Toya var gullet over alle gull! :D

Hører også den derre "haha, har han løpt i veggen eller?" Og selvfølgelig det at folk tror han er et blodtørstig beist som spiser unger, og at den konstant logrende halen er et tegn på ekte ondskap... :rolleyes:

Ungdommer som går forbi på gaten og bare roper ut "Den hunden er farlig!" Jeg ser rundt for å se hvilken hund de mener, og så er det sannelig han jeg går med.... :glare:

En fyr kom bort til meg bare for å nevne, i tilfelle jeg ikke hadde fått det med meg, at Amstaffer er faktisk FORBUDT her i landet! Da sa jeg bare rolig "ja jeg vet, derfor er det fint at det er Boxer jeg har.." Men neida, Boxer hadde jeg ikke, de hadde nemlig ører som sto opp og kort hale! Det hadde han nemlig sett på TV! Og vi vet jo alle at TV er kilden til sannheten... :D

Ellers får jeg jo kommentarer på "propell-halen", siden han logrer i sirkel, og ikke fra side til side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått høre:

"ekke det e chihuahua?!"

"mjaaaaau" irriterer meg grenseløst at dem skal mjaue :D (Folka allså)

"oj! en sånn rase har jeg ALDRI sett, er den ny?"

"xxxxx small dog"

"for en travhest" (TRAVHEST!?)

"hvorfor sitter den ikke i en veske" :glare:

"kan den lille hunden der VIRKELIG gå tur!?(den synes jeg var megateit)!

Vega har bare fått positvie kommentarer hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått frekke eller ufine kommentarer, men man kan jo etter hvert bli litt lei av morsomheter av typen "hvor er de 100 andre?" og "har du lekt deg med malingspannet, du da?"... :D

Men blir det ikke verre en det, skal jeg ikke klage... :D

Faktisk i går så fikk jeg kommentaren; flaks du ikke sølte med rødmaling da, for da hadde du fått røde hunder....... ha ha ha ha... Veldig morsomt.

Jeg sa bare "jah..." og gikk videre. Noen har så utrolig god humor.

Den der med; "hvor er de 100 andre" bruker jeg jo selv da... :D "mangler bare 100 til nå...." hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd mange kommentarer på tur, ikke noen 'frekke'

Bortsett fra den ene dama som mente det var dyreplageri å la den lille hunden gå i snøen (Zorro var ca. 5 mnd) - den fryser på beina, så den må være i veske... Jeg svarte, hyggelig ( :D ) "Hvorfor i huleste skal jeg gå ut med hunden min da, når den ikke få bevegd seg i en veske???

En annen ting jeg opplevde, var da jeg var hos farmor. Det var Zorro's første tur til farmor, og hun bor på bondelandet - gode muligheter for aktivitet :D

På kvelden var zorro litt rastløs, så jeg tok ham med opp på skolen og slapp han løs (gjerde rundt) Plutselig kommer det en dame springende og roper at "den hunden skal jeg ha tilbake" - hun forklarte at jeg hadde stjælt den. Hun står et stykke unna (jeg flytta meg litt) og begynner å rope et navn og lokke Zorro til seg. Jeg forklarer at dette er hunden min, men hun plapret bare videre om at venninna sin hund var stjålet, og den var den hunden der (pekte på Zorro) Hun setter seg på huk og lokker, men Zorro gjemmer seg bare bak beina mine (litt forskremt av damen som kom springende med høy røst)

Hun fant til slutt ut at det var ikke Zorro likevel. Venninnas hund er visstnok brun og hvit <_<

Har jo fått mange rare kommentarer.

Flere er helt overbevist over at zorro er en engelsk setter valp, og ei dame forklarte meg at jeg hadde blitt lurt av oppdretter (for det finnes ikke en rase som heter parson, det vet hun, for hun har drevet med hunder siden ungdomsårene) og noen blir overrasket over at han springer så fort (virker som om noen folk ikke er klar over at små hunder faktisk kan SPRINGE :Laugh: )

En annen ting jeg har opplevd, var en gammel dame som stoppet oss og var helt opptatt av Zorro. Hun sa "du var søt ja" og godsnakket til ham. Hun forklarte at hennes hund hadde nettopp dødd, en hund hun hadde hatt i femten år. Siden jeg hadde det travelt måtte jeg bare skynde meg avgårde, og da hun sa hadet hadde hun tårer i øynene :D Følte meg litt skyldig som bare måtte dra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten aldri opplevd å få noen ufine kommentarer, får mest hyggelige kommentarer som "så fin hund", eller at "hun ser så lykkelig ut" - og det er utrolig koselig å få høre :D

Jeg tror ikke man kan komme unna det at hunden din blir kalt noe rart, og det jeg har hørt om Chica(de fleste kommentarene kommer fra folk jeg kjenner og er ment som tull) er at hun er et marvsin(skjønner ikke helt sammenligningen der, men :D ), en katt, en bitteliten hund som ikke klarer så mye selv, en ulldott.. Så lenge man ikke får det slengt opp i trynet at "hunden din er stygg", så må man bare ta det med godt humør og se ironien i det:)

Det som er mer teit er at folk finner på navn til rasen uten egentlig å ha noen grunn til det.. Tibetansk Spaniel blir av noen kalt tibetanske teppetissere, og det jeg ikke skjønner er hvor de får det fra(?) Er sikkert slike navn for andre raser også.. Dachs f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...