Gå til innhold
Hundesonen.no

Hoppe-på-tur

Wanderlust

Recommended Posts

Ja noen som har tatt hoppe_på_tur før? Nå mener jeg ikke å bestille en uspes. reise. Men hoppepåtur.

Jeg lurer litt på hvordan dette fungerer? Man pakker da kofferten og er klar til å reise når som helst. Men drar man bare på gardermoen og sier ifra der? Eller hvordan er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg og familien hennes drar ofte på uspesifiserte ferier. Man ser f.eks på wing.no på charterturer (helst i lav sesong) og følger med på de billigste prisene. Når man ikke tør å vente lengre så bestiller man (får bilett med reisedato osv) men det som er "risken" er at man ikke vet hvilke hotell man skal bo på og man kan risikere og måtte dele bad/toalett osv med andre, eller man kan risikere og måtte bytte hotell i løpet av turen. Venninnen min har dratt på slike turer så lenge hun kan huske og de har alltid fått knall flotte rom på kjempefine dyre hoteller. Dette er mye flaks mendet skjer altså :whistle: Da to venninner av meg dro til hellas i fjor dro de på uspes. reise og endte opp med et 4 stjerners hotell hvor de andre gjestene hadde betalt mange tusen for å bo der, de fikk hele turen og opphold for ca 1500 kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoppe på tur er bare et uttrykk for at man ikke har bestemt seg for reisemå, men velger ett som passer med når man har fri. Så du må søke på restplasser blandt de ulike reiseoperatørene. Så på nyhetene at det meste er fult og veldig dyrt i år pga regnet. Håper dere finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, ja da har jeg bare litt fortalt helt feil. Men da har jeg forstått at uspes. og hoppe-på-tur regnes som det samme :D

Nei, vi dropper det nå i juli, på bare en uke har jeg sett at de har satt opp prisene, selvom det hadde hvert i morra vi hadde dratt (da får du vanligvis turen for 1500 kr ca. Så om det blir syden på oss i år, så blir det uspes. i august eller noe sånt. Eller kanskje vi sparer hans 4 ferie-uke til høstferien min. Men vi kommer til å bestille uspesifisert. :whistle:

Det må da være en begrensning på hva du kan havne på. Og aldri hørt at noen har kommet på dårlige hoteller, eller hotell der man må dele bad ol. (vet det står at man kan). Men hvor mange hoteller har det sånn?! :ahappy: Det er da veldig få.

Det er vel også ofte de dyre hotellene som det er igjen plasser på, så derfor er kanskje sjangsen større at man havner på et av de bedre hotellene. Og en som driver med reiser anbefalte egentlig å velge spania eller portugal om man skal velge uspes. For disse landene har et litt høyere standard på hotellene sine. Men dette skremmer meg egentlig ikke.

Så nå har vi bestemt oss, at vi venter med syden.ferien og heller holder ut dette drittværet, det kan liksom ikke fortsette i all evighet?! Så når alle har reist, ja da skal godværet komme, også er det de som har driti seg ut. Så satser vi heller på en danmarkstur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...