Gå til innhold
Hundesonen.no

Hodelus! *kløøøøø*

Vala

Recommended Posts

.... det er mulig at lus blir resistente mot linimentet man bruker til behandling hvis en bruker det til tross for at en ikke har lus? Jeg hadde forstått det hvis det var slik at man kun behandlet seg selv en gang (mens man faktisk hadde lus), men ikke gjentok behandlingen.. Da ville jo de nyklekkete eggene vært utsatt for linimentet og dermed kanskje fått en slags "antigreie" mot det, på neste hode.

Men altså, hvis en ikke har lus og en kjører disse greiene i håret og gjentar behandlingen(som man skal etter 8-14 dager), hvordan kan lus som ikke er tilstede da bli resistente??

Problemet er nemlig det at tøtto har nå (for første gang i sitt 9 årige liv) fått lus og jeg har ingen som kan sjekke meg. Dvs. tøtto har forsøkt, men akk så kjedelig det er å gre igjennom mitt hår og nistirre mot hodebunnen gitt.. så det holdt i et kvarter med ukjent deltakelse fra hennes side. Så når hun sier at det ikke er lus der, så aner jeg faktisk ikke om hun faktisk har sett skikkelig etter eller om hun bare sier det for å virke som om hun har sett etter... Dessuten er jeg litt usikker på om hun ville gjenkjenne luseegg hvis hun så det <_<

Joda, jeg har nistirret i speilet, jeg har nappet ut hårstrå i håp om å treffe på akkurat det ene som har et tomt luseegg på seg, samt vætet håret og kjemmet det med en korrekt lusekam nesten til blodet sprutet. Jeg har funnet "ukjente" elementer. Men alt ser merkelig nok ukjent og "skummelt" ut når en nesten klør seg ihjel i det øyeblikk noen sier "LUS" til en *ler*

Når en da videre er en latterlig lovlydig, så bruker en altså ikke linimentet med mindre en har påvist lus på seg selv (som man også får VELDIG klar beskjed om både via media og apotek), dermed oppstår følgende spørsmål:

1: Hvordan kan behandling av "ikke tilstedeværende lus" forårsake resistente lus??

hvis noen har en overbevisende grunn på overnevte spørsmål, så skal jeg la vær å smøre greiene inn... men da:

2: når man ikke har umiddelbar mulighet til å få andre til å sjekke hodebunnen sin, hva kan en da evt. behandle seg selv med for å drepe jævelskapen hvis den finnes, eller i motsatt fall skåne andre nordmenn mot resistente lus, hvis de ikke finnes på mitt hode :whistle: slik at jeg iaf føler at jeg har gjort mitt??

*venter klar med en hånd på flasken med liniment og en på barbermaskinen...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta barbermaskinen! for all del! :whistle: det er nok det aller aller lureste du kan gjøre.. ikke glem å legge ut før og etter bilder.. *glede seg til litt underholdning en sen søndagskveld*

Tror ikke en ikke-eksisterende lus vil bli motstandsdyktig mot linimentet. Evnt kan du ta noen expot dråper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta barbermaskinen! for all del! :whistle: det er nok det aller aller lureste du kan gjøre.. ikke glem å legge ut før og etter bilder.. *glede seg til litt underholdning en sen søndagskveld*

Tror ikke en ikke-eksisterende lus vil bli motstandsdyktig mot linimentet. Evnt kan du ta noen expot dråper :D

Du onde, onde Charlie! Aner jeg en viss glede over andres frustrasjon her, hæææ?? *ler*

Vel, jeg tror jo heller ikke at de blir resistente, men hva vet jeg - er jo tross alt ikke utdannet til hodelus ekspert heller! Det må jo være en god grunn til at de sier at man må ha lus påvist FØR man bruker greiene liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...