Gå til innhold
Hundesonen.no

Søke om å ta med medikamenter til utlandet?


Turnip

Recommended Posts

Jeg har tatt endel forhåndsregler da jeg alltid blir syk i utlandet og enten må ha lege eller blir lagt inn på sykehuset, så legen min har skrevet ut endel medisiner for akutt oppkast og diare, og kvamestillende. Er noen tabletter jeg tar innimellm pga ryggkramper jeg får om natten, (Rivotril)

Må jeg søke om å få ha med de i landet eller blir de tatt fra meg og jeg får evt lignende produkter der, litt skummelt akkurat det fordi jeg har salmonella, og er mye jeg ikke tåler også av medisiner.. Så lurer litt her bare :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt at du må søke om å ta med deg medisiner inn i andre land.

Men jeg vet det er lurt (og i enkelte tilfeller pålagt) å ta med en attest fra apoteket om at medisinene er dine, dvs skrevet ut til deg. Spesielt om du reiser med medisinene i håndbagasjen og du må igjennom passkontrollen. Husk å ha medisinene i orginalforpakning.

Har du flytende medisiner er det spesielt viktig at du har attest fra apoteket/lege, og alt i orginalpakningen, det er utrolig hva som kan bli mistenkt for sprengstoff for tiden..

Jeg har aldri opplevd noe problemer med å reise med medisiner, selv ikke da jeg reiste rundt i Sør Amerika, med små gjennomsiktige plastposer fulle av homeopati midler.. (det så veldig ut som narkotika.. :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send det i kofferten som du sjekker inn, for nå er det omtrent håpløst å få med seg annet enn livsviktig medisin på flyet som håndbagasje - uansett bekreftelse fra apoteket. Så hvis du ikke risikerer å dø under flyturen, pakk det i kofferten. Da slipper du risikoen med å bli stående igjen på flyplassen i et fremmed land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke livsviktig medisin som jeg må ha i håndbagasjen, men hvis jeg skulle bli syk når vi er i Mallorca, så har jeg fått skrevet ut de tablettene, er ingenting i flytende form. Fikk bare høre noe med at det kunne være vanskelig å ha med seg medikamenter til utlandet, spesiel Rivotril som jeg bruker mot kramper i ryggen. Alt er i original forpakning og står på at resepten er til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilke medikamenter det er snakk om. Jeg tar medisiner som krever papirer fra lege/apotek hvis jeg skal ta dem med ut av landet (men dette er spesielle medikamenter). Hvis jeg var deg, ville jeg ha ringt apoteket og/eller fastlegen og spurt. Det er uansett bedre å ta med seg en attest for mye enn en for lite. Jeg ville heller ikke pakket medisinene i kofferten. Hvis kofferten blir sendt feil eller blir forsinket, sitter du der uten medisiner.

Her er en link med litt informasjon: http://www.apotek1.no/raadogtjenester/rese...er_til_utlandet

God tur :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...