Gå til innhold
Hundesonen.no

Stygge Schæfere!


Inustaff

Recommended Posts

Unnskyld meg...men når ble dommerne av disse "hellige" Schæferne såpass allvitende,at man ikke behøver å tenker mer på hele opplegget,fordi disse har jo bevist at hunden er avendelig og brukbar.NEi hør her.Gi meg en bedre grunn til å beholde slike ugly dyr..ikke unnskyld med at hunden er premiert og har ulike titler.JEG driter i titler...og det gjør tydeligvis folk som har sett den elendige avlel som foregår.Dommere er ikke GUDER,og dersom det ikke finnes sunn fornuft--- så har de ikke heller respekt her i gården og fortjener null annerkjennelse fra NOEN..,for noe TULL,sier jeg igjen...

Hjernevaskede folk sier jeg...og tydeligvis har jeg RETT.Folk er jo despo etter å forsvare dette misforsteret...

Skam!

Genialt...Mennesker er så flinke og flotte at de vet ikke hva de skal mene...

Dersom en eller annen idiot påstår å ha skapt den ultimate brukshund,som beveger seg bedre enn alt annet i verden,så tror folk på dette.HAdde håpet på mer intelligens,men tydeligvis vanskelig--Så derfor kan jo folk bare forgude Schæferen til den får skrubbsår på tissen,for min del,,og de som forguder sykelige napper kan jo forgude dem frem til de begynner å grynte!

Latterlig har jeg sagt...Skammest av å være menneske--når jeg hører slike kommentarer.

Mennesker er tydeligvis ikke i stand til å forvalte noe som helst...Avl er ikke noe som mennesker burdte råde over.Mennesker bare ødelegger...

og det å sammenlikne med at en bruks(som sikkert betyr normal)Schæfere blir syke i forhold til en som er bananas blir like tåpelig som å si at en st bernard også kan bli syk og at det ikke bare er napper.eller st.bernarder..

alle hunder kan bli sykle,samme hvilken from de har...for npoe svada å begynnemed at enkelte blir sykere enn andre...Det er ofte veldig tilfeldig,såvel som det KAN være arvelig..

Om det krumryggede Schæferene er ønsket elleruønsket blir velopp til de som råder..DVS oppdretter og kjøper...

Håper at folkbirmer intelligente etterhvert...men dessverre vil denne avlen ta styggelig lang tid å forandre på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar
Veldig mange av utstillingsschäferne er merriterte i SchH/IPO, og de er avlskåret. Så at de ikke er brukende til noe annet en venstresvinger stemmer ikke helt. Men man ser vel bare det man vil se. En del hunder har ikke det som trengs mentalt nei. Men slik er det faktisk i alle raser. Ikke alle BCer kan gjete, ikke alle fuglehunder er supre på jakt og jeg veit om elghunder som synes at elg er det mest teite dyret som vandrer på denne jorden.

Må bare også tilføye at schäferen er en av de rasene med strengest avlskrav, også når det gjelder mentalitet. Og der ligger en god del raser laaangt etter.

Inustaff: Hva er egentlig problemet ditt (for det er tydeligvis bare du, som ikke eier en eneste schäfer, som har store problemer med schäferens utseende)? Hvorfor er det så forferdelig gale at enkelte schäferhunder ser ut som de gjør, dersom det ikke plager dem fysisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da virker det ikke som disse avlskravene blir fulgt...eller om de blir fulgt så er det tydelig at det ikke hjelper stort...det er nemlig mye rare Schæfere ute å går...Så hvilke krav som er satt skulle jeg likt å visst..

Jeg synes folk har all for stor tiltro til fremmede/ og vanlige mennesker...Hvem er kongen over beste oppdrett?Hvem har beste linjer?INGEN.

Hvem er mennesket til å bestemme det beste for en rase?HAH...Vi er ikke kompetente til noe som er i nærheten av et sånt arbeid som faktisk krever mer enn bare "wannabes"

VIS MEG og fortell nærmere om hvilke raser som kan stilles opp og vises som vår Schæfer...

Jeg VENTER nå..

HVilken som helst rase...kom med det...og vinkelen skal værelik som på link 2.

Vis meg gjerne de som ligner,NÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da virker det ikke som disse avlskravene blir fulgt...eller om de blir fulgt så er det tydelig at det ikke hjelper stort...det er nemlig mye rare Schæfere ute å går...Så hvilke krav som er satt skulle jeg likt å visst..

Hvis du mente mentalttester så skal alle avlsdyr ha bestått ferdselsprøven, hvis du er interressert i å vite mer om disse "meningsløse" avlskravene så kan du gå inn på Norsk Schäferhund Klub sine nettsider, der finner du link.

VIS MEG og fortell nærmere om hvilke raser som kan stilles opp og vises som vår Schæfer...

Jeg VENTER nå..

HVilken som helst rase...kom med det...og vinkelen skal værelik som på link 2.

Vis meg gjerne de som ligner,NÅ!

Slapp av, jeg kan desverre ikke vise deg noe som helst, for jeg har aldri skrevet at det finnes raser som er tilsvarende schäferen oppstilt. Det jeg skrev var at en hver hund oppstilt som en schäfer kan se overdimensjonerte ut. Sorry, men du må faktisk lese det som står i innleggene :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jajaja...og hva skjedde med å avle på god things?

har Schæferen så dårlig mentalitet at man må begynne å tyne de som har et unormalt eksteriør for å få gode og mentalt friske hunder?!Isåfall fortjener ikke rasen dagens lys...

Det er nok av mentalt gode og anvendelige linjer som ikke ser bananas ut.Håper jeg..

Ellers er jo rasen tapt!

VIS MEG en hund som kan gi samme "effekt som en "oppstillt Schæfer"....

Ikke bare snakk om det..VIs dette..eller innse at rasen er deformert...

JEg venter på bilder jeg..gjerne av flere raser...Siden det er "oppstillingen" som skaper denne ryggen,så er jeg veldig gira på å få sett flere raser bli like bananas med samme oppstilling.

Det er bare å prøve.Men husk,hasen skal stå likt.Like vinkler.Lykke til!

Gi meg bilder,jeg hungrer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. mitt tidligere innlegg, jeg mener såklart ikke at bananryggene ikke kan brukes til noenting som helst, MEN jeg tror ikke de er mer funksjonell enn en rettrygget schæfer.

Det er poenget mitt, at de som avler på disse ekstreme schæferne unnskylder det med at de er så mye mer funksjonell enn alt annet, og det tror jeg slett ikke på. Og dermed ser jeg ikke helt vitsen med å avle de frem på det viset.

Må bare også tilføye at schäferen er en av de rasene med strengest avlskrav, også når det gjelder mentalitet. Og der ligger en god del raser laaangt etter.

Haha.. Er det virkelig sant? Så ironisk..

Isåfall ser det ikke ut til at slike avlskrav hjelper det spøtt. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min schäfer er absolutt ikke stygg! Forbeina og bakbeine er like lange. Ryggen krummer i svak grad og det er med på å gi hunden den fantastiske spensten den har. Ryggen virker som en stålfjær og det ser man på en travende schäfer.

Når det gjelder disse overvinklede bakbena så har jeg inntrykk av at det først og fremst er i Norge og Sverige man finner dem. En schäfer som er oppmerksom på noe i horisonten senker bakparten og er klar for action.(All tyngde og vekt på frambein.) Det ser ut som om noen har avlet frem hunder som ser ut som om de er klar for action hele tiden - altså for å forsterke dette inntrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. Er det virkelig sant? Så ironisk..

Isåfall ser det ikke ut til at slike avlskrav hjelper det spøtt. :P

Men nå er det vel sånn at mange shæferkull

(klarer ikke å skrive navnet på pc... :wacko:) blir født uten å bli godkjent av avlsrådet å da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Inustaff, pust med magen nå :rolleyes:

Før du sier at du driter i titler, så syns jeg du skal sette deg litt inn i hva som faktisk må presteres for å oppnå disse. Vet du hva som kreves av en SchH3 merritert hund? Vet du i det hele tatt hva en FA, MH eller lignende går ut på? Vet du noe som helst om hvilken egenskaper i hunden som settes på prøve?

HER finner du rasestandaren på Schäfer.. så hvis det er "gud" du vil prate med så kan du jo prøve FCI. Hvordan har du tenkt at man skal kunne skille en rase fra en annen uten en standar? Det står forøvrig ikke noe sted at schäferen skal ha bananrygg.....

Korrekt anatomisk oppbygning hos en schäfer har en hensikt, og dette er også beskrevet i standaren. I mine øyne er helse, mentalitet og bruksegenskaper hos schäferen prioritert. Men det betyr ikke at hunden ikke skal se som en schäfer. At ekstremiteter premieres er trist, og enda tristere er det at oppdrettere avler utelukkende på dette.

I schäferverdenen er det stadig debatt om eksteriør vs. brukslinjer. Bruksfolket hevder at utstillingslinjer nedprioriterer vesentlige egenskaper for rasen til fordel for eksteriør. Eksteriørfolket hevder at bruksavlede hunder ikke er pene nok. Her er det nok sannheter i begge leire, og det er langt mellom ytterpunktene. Nå ble linkene dine redigert vekk før jeg rakk å se dem, men poenget mitt er da, at de neppe er representative for rasen i sin helhet.

Jeg er igrunn godt fornøyd med at det i Akkl 1 stiller krav til både eksteriør og meritter. Når det er sagt syns jeg det med fordel kunne vært mye strengere på enkelte punkter. Og jeg skulle gjerne sett noen fler. Det er jo blitt kjent med tiden hvordan enkelte sykdommer nedarvs. Hvorfor individer med disse benyttes i avel vites ikke.. jeg håper i det lengste det skyldes uvitenhet, men misstenker sterkt at mange gir en lang goddag.

Kan du ikke lage en tråd om stygge hunder til alle rasene som er representert her på sonen?? Så kan du sitte å hyle å bælje om de også? Da får du helt sikkert nok å gjøre en stund... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kaste litt mer brensel på bålet...

Jeg tror at dagens vekt på eksteriør-utstillinger, ødelegger en rase på sikt. Det står om schæferens kryss: "langt og lett avfallende ( ca 23 grader til horisontalen) og går uten avbrekk over til haleansatsen".

Når man står der og ser 10 individer i en ring, og skal plukke ut den beste... ofte er det den som skiller seg ut ved å ha LITT lengre kryss, eller LITT mer fjærende bevegelser, eller LITT sterkere farger, eller LITT slettere overgang mellom rygg og hale. Disse "LITT`ene" vinner, og det er jo slike hunder de fleste vil ha; hunder som vinner.

Det står videre at schæferen er en traver. Bevegelsesmønsteret skal være uanstrengt og fjærende. Husk da at utgangspunktet er TRAV, og veien/gulvet er slett og distansene er lange... Det er ingen selvfølge at en hund som er "spesialbygd" for dette er den beste til å galloppere i ulendt terreng. Og det er her jeg har hørt brukshundfolket klager over utholdenheten til utstillings-schæferen. De foretrekker schæfere med kortere rygger og kortere kryss, en mer kompakt type. Og så kommer jo gemyttet i tillegg (men det er jo ikke det vi diskuterer her).

Jeg er ikke enig i trådstarters utsagn at schæferen er avlet stygg. Men jeg er ser at utstillinger utgjør en stor fare for brukshunders utvikling. (Liten digresjon; setterens pels i USA vil IKKE fungere 1 uke på jakt i fjellheimen. Men den ser imonerende ut, og vinner over en mer pjuskete, godt fungerende bruks-pels!). Så lenge vi ikke har felles avlskrav (bruks og eksteriør), så vil populære raser før eller senere splittes i 2 retninger. Og ferdselsprøve (eller andre mentalitets-tester) er ikke spesifikke nok til å avgjøre om et individ er velfungerende mht til rasens ønskede egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Men nå er det vel sånn at mange shæferkull

(klarer ikke å skrive navnet på pc... :wacko:) blir født uten å bli godkjent av avlsrådet å da?

Det stemmer :P På lik linje med andre raser så fins det folk som har egente tanker og formeninger om hvordan rasen bør være, noen mener dem kravene ikke er noe å følge. Med en så populær rase med så mange individer født i året så vil dårlig mentalitet og sykdom bli meget tydelig.

Jeg tror mye hadde vært løst av problemene (nå tenker jeg mentalt) om hundene hadde kommet til erfarene hjem og ikke hr. Hansen som har ønsket seg Schäfer hele livet, men ikke har erfaring. Og selvsagt hadde det blitt bedre eksteriør om ikke dem j***a dommerene hang som opp i dem ekstreme detaljene. Det er ingen som sier noe annet! Men flere av oss har tilgode å se den Schäferen som ikke tar seg fram eller greier å gå. Det fins noen ekstremt vinglete valper ute når dem vokser, men alle jeg kjenner har klart å hoppe og løpe som voksen (uten at det ser belastene ut). Men selv om jeg har sett dette så ønsker jeg ikke beholde det og jeg håper virkelig ikke det blir mer ekstremt.

"Bruks Schäfere" er ikke fri for banan rygger dem heller... har sett individer der også som har det, og fungert i bruks.

Jeg har meget lyst til å ramse opp (bruks)raser jeg vet om som har vell så mye problemer mentalt og fysisk, men jeg lar det være :P

Nå reiser jeg på brukshund kurs for å trene mine brukshunder og kose meg i skogen sammen med andre "Banan Schäfere" :icon_fun:

Edit:

En Banan Kelpie :icon_fun: Mangler bare å trekke ene hasen under kroppen.

*Linker redigert bort da de gikk til en spesifikk kennel. Mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Inustaff, pust med magen nå :rolleyes:

Kan du ikke lage en tråd om stygge hunder til alle rasene som er representert her på sonen?? Så kan du sitte å hyle å bælje om de også? Da får du helt sikkert nok å gjøre en stund... :P

He, he - godt spørsmå!l (Sså kan du jo starte med din egen rase, neapolitaneren... ?) :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIS MEG og fortell nærmere om hvilke raser som kan stilles opp og vises som vår Schæfer...

Jeg VENTER nå..

HVilken som helst rase...kom med det...og vinkelen skal værelik som på link 2.

Vis meg gjerne de som ligner,NÅ!

Jeg gikk ikke for Schäfer-rygg da jeg stilte henne opp, men dette er jammen ikke langt unna. Hadde jeg forsøk å få fram enda mer rygg tror jeg ikke at jeg hadde hatt problemer med det for å si det sånn. Bare å framheve vinklene *enda* mer det. Og hun var neppe overvinklet i utgangspunktet, synes du? Jeg har bilder av at hun ser enda verre ut også.

Så må du huske på at Schäferen *skal* ha langt mer fallende kryss, det ser du til og med på de mer kvadratiske. Så å forvente at andre raser ser identisk ut som de bildene du linker til er urealistisk, litt slingringsmonn må du tåle. Men jeg synes dette er et godt eksempel på at oppstillingsbiler ikke nødvendigvis viser hunden slik den er sånn ellers.

Bacondyret

http://farm2.static.flickr.com/1298/752322...9041e8956_o.jpg

Fr. Svinekjøtt til vanlig:

http://farm2.static.flickr.com/1360/752323...b6d5f7127_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke alle utstillingsschäfere som er ekstreme, og de kan vinne likevel.

http://www.riesashepherds.com/divagroupwinweb.jpg

Legg merke til hvordan denne schäferen står:

http://www.nzymes.com/Images/jill_bunch.jpg

Den ser helt grusomt lav ut bak, men beina er ganske lange!

Oppstillingen har veldig mye å si for hvor "galt" det ser ut til å være.

Her er min schäfer:

1DSCF7507.jpg

Omtrent høyere bak enn foran (ikke noe godt bilde da...). Full av forkalkninger i hele ryggen og skuldrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel innrømme at jeg har vært en av de som har syntes at Sch.avlen har gått litt til ******* både når det gjelder utseende og mentalitet... Jeg har kjent flere flotte sch. i tidligere år, men pr i dag, synes jeg 2 av 3 sch. jeg møter er noen brølende beist, og at like mange ikke ser særlig pene ut...

MEN jeg var igår på et stevne arrangert av sch.klubben. Her var det lp og utstilling, og jeg fikk sett haugevis av sch. og inntrykket mitt ble heldigvis forbedret mange hakk.

De aller fleste var utrolig flotte å se på, mye mindre "bananrygg" enn jeg fryktet å se på en utstilling, og de aller, aller fleste virket som stødige, trygge hunder, som ikke måtte brøle rundt seg ved enhver anledning. Den verste støyen kom fra ringen, der hver hund hadde med seg hvert sitt lite "lag" med langdistanseløpere som løp rundt og rundt og hoiet... (OMG, DET er jo virkelig et kapitel for seg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he - godt spørsmå!l (Sså kan du jo starte med din egen rase, neapolitaneren... ?) :whistle:

Hvorfor i alle dager skal jeg det EN GANG TIL?

Jeg har en annen tråd om dette...og dersom du hadde fulgt med hadde du sett dette.Men nå har jeg erfart at du bare slenger ut på kommentarer og sannsynligvis ikke leser noe skikkelig..

Og jeg skrev faktisk også at de kan avle på hengebuksvin-napper til de begynner å grynte,og schæferen til tissen den eventuelt har sleper i bakken...eller noe i den duren...haha

Så hva er det med folk som vil dra opp nappen her?

Føler dere at Schæferen må få fokuset vekk ifra seg kanskje?

(kan jo begynne å lure)

Jeg har Napolitaner..og?Hva har det med saken og gjøre?

Jeg har ikke den ekstreme typen..så for de som vil diskutere nappeavl med meg må gladelig det...

Jeg har masse sterke meninger der,og kommer nok til å være skarpere mot rasen en de som faktisk ikke liker den i det hele tatt.Men jeg har jo sagt alt dette..

Jeg VET hvilke feil rasen har og kunne tenkt meg og tatt dette opp med dem som driver på sånn,fordi jeg er IMOT det der griseavlen...Så hva i all verden er problemet?

Dessverre er folk like despo på å forvsare Nappen,som de tydeligvis forsvarer Schæferen...

Så man når ikke frem...fordi folk er så blinde!

Må jeg spamme dette her i det uendelige?

Er det vanskelig å få inn i knotten at det ikke kan rettes mot meg hvordan rasen ser ut?

Og at om jeg kunne hadde jeg nektet folk å avle på griser...

Det blir for dumt å dra opp napper i en Schæferdiskusjon...

Folk som hyler om nappen gjør det bare av barnslige grunner...for å prøve å rette fokus på min rase...som om det skulle plage eller skade meg på noe vis.

Den der teknikken blir for dum..Hva er det å diskutere?

Velbekomme..hvis man er så redd for Schæferdiskusjonen at man må dra opp rasen til trådstarter,som ikke engang har hunder av typen man hyler om...Jaja

"da kan vi vel ta opp din rase da"blabla...Bring it on..

Jeg skal kjøre løpet til det ytterste...og tar garantert kaka.Men ta det i en annen tråd.

JA enhver rase burdte hatt sin tråd om alle var like ekstreme som nappen,og Schæferen..eller bulldoggen,eller,eller,eller...

Jeg grøsser over at folk faktisk ikke er våkne nok til å innse syk avl..og at de heller blir opptatt av å peke på alle adre raser..La oss ta en om gangen for alt i verden..

Det er liksom ikke syk avl før det ser helt forferdelig grusomt ut...Til og med ikke da..

Og det er jo ikke grenser for hvor ekstremt det kan bli før folk reagerer..

Og de som reagerer skal hysjes på...

Hvis dette skal være i nærheten av Schæfer rygg og et forsøk på å bevise at hunden på bildene har samme rygg som Schæfer når den blir stillt likt,...så må jeg bli unnkyldt fordi jeg ler meg skakk ihjel...

Den hunden kan ALDRI likne...

*Dobbelpost. Nirm*

Det er for alt i verden "helt normalt" dette her vi ser på denne linken...etterhvert som man scroller ned,vel å merke!

Det har ingenting med opstillingen å gjøre...jeg blir overassket over at folk sier det.

http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...I7SUNA%26sa%3DN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Napolitaner..og?Hva har det med saken og gjøre?

Vel - så lenge du kjøper en rase som er så befengt med sykdommer og usunt eksteriør som nappen tydeligvis er, så STØTTER du avlen på misforsterhunder (selv om DIN hund liksom ikke skal være så ille - den er kanskje sunnere enn sine rasefrender, men i forhold til funksjonelt avlede raser, så når den kanskje ikke helt opp som sunn likevel ?). Det virker vel igrunnen rimelig naivt å TRO at man skal omvende raseavlen der man sitter i sin lille verden og hisser seg opp over hvor ille alt er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for alt i verden "helt normalt" dette her vi ser på denne linken...etterhvert som man scroller ned,vel å merke!

Det har ingenting med opstillingen å gjøre...jeg blir overassket over at folk sier det.

http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...I7SUNA%26sa%3DN

Ja, og så er jo dette det mest ekstreme av det ekstreme, og jeg tviler på at mange her inne synes dette ser verken pent eller funksjonelt ut. Og jeg tviler enda mer på at noen her er for denne typen avl. Men det er stor forskjell på norske utstillingshunder, eller tyske for den del, og hunder fra amerikanske showlinjer. Har vært på en del schäferutstillinger, men jeg har aldri sett en eneste hund som er i nærheten av å ligne på en av de hundene på siden du linker til.

Og forresten du skriver "det har ingenting med oppstillingen å gjøre", men ærlig talt det har jo faktisk det til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeje...

dette er et diskusjonsforum,og jeg skriver som alle andre om det JEG VIL...

jeg vil tro de fleste er i sin egen lille verden om de tror at det kommer noe utav å sitte her å diskutere noe som helst tema her inne...så kanskje vi bare må legge ned hele sonen,da det ikke er vits i den i det hele tatt???eller?

Ja,men i alle dager ...det er jo dette som er diskusjonen...har du ikke sett på linkene?

Jeg har da vært på finn og sett hva som avles på her...

Små valper som stilles opp og annonseres som lovende og med flott eksteriør..

Og hva er det vi ser...Jo det er bananer...Stort sett.

Så avlen går feil vei den og det er tema her...For jeg ser utrooolig mange Schæfere hver eneste dag,overalt..og de er alle som de nederste på siste link..

Allikevel de faktisk ikke er stillt opp...de er i bevegelse...

Dersom det hade vert 1 av 10 som var bananas så hadde det jo vert tilfeldig...men det er faktisk flertall med de der krumryggene...Og det er jo det man snakker om...de normale har ikke noe i denne diskusjonen å gjøre...

*dobbelpost, endret av mod. Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er det med folk som vil dra opp nappen her?

Føler dere at Schæferen må få fokuset vekk ifra seg kanskje?

På ingen måte. Setter gjerne fokus på schäferavelen jeg. Veldig gjerne faktisk.

Jeg vet fint lite om napper. Av den grunn vil jeg ikke gå løs på en slik debatt. Du vet åpenbart veldig lite om schäfere, så kanskje du skulle la være og hyle og skrike om det?

Jeg har ikke den ekstreme typen..så for de som vil diskutere nappeavl med meg må gladelig det...

Jeg VET hvilke feil rasen har og kunne tenkt meg og tatt dette opp med dem som driver på sånn,fordi jeg er IMOT det der griseavlen...Så hva i all verden er problemet?

Jeg har heller ikke den ekstreme typen schäfere, så jeg diskurerer gjerne med deg forutsatt at du vet hva du prater om. Tror du VIRKELIG ikke det er reaksjoner på griseavl i miljøet??

Jeg er også smertelig klar over problemer i min egen rase og det er ikke noe jeg heller vil en at folk skal våkne. Problemet mitt er når folk som deg begynner å bælje og skrike og ikke evner å forholde seg sakelig. Du viser til 2 bilder liksom.. er du klar over hvor mange schäfere og typer av denne det finnes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å mene at skal man ha sterke synspunkter om hundeavl, rasers spesielle utseende eller spesialklubbers arbeid så bør man ha bittelitt mer å fare med enn banneord og sure oppstøt, synsing om hva som er stygt, pent, funksjonelt og/eller dysfunksjonelt - og man bør, for syns skyld ihvertfall, faktisk starte med å feie for egen dør og IKKE støtte avl på innavlede, sykelige populasjoner fulle av øyelidelser, hd, temperamentsproblematikk, etc, etc, etc som f eks neapolitaneren sliter med.

Det bedrer hverken schäfernes vilkår eller andre hunderasers livskvalitet å sitte på et hundeforum å hyle om ting man ikke har greie på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
jeje...

dette er et diskusjonsforum,og jeg skriver som alle andre om det JEG VIL...

jeg vil tro de fleste er i sin egen lille verden om de tror at det kommer noe utav å sitte her å diskutere noe som helst tema her inne...så kanskje vi bare må legge ned hele sonen,da det ikke er vits i den i det hele tatt???eller?

For det første så bør du kanskje relativt fort begynne å puste med magen og kanskje tenke deg om en tre fire ganger før du uttaler deg???

Så kan det sikkert være greit å ha pittelitt peiling på anatomi og fysiologi før man begynner å legge ut om usunne raser og da spesielt schæferen.

JA, det finnes ektremiteter i alle leire, men om du ser på bildene du har linket til så er det bilder fra midten av 80-tallet eller noe deromkring, kanskje greit å få med seg at selv ikke den Amerikanske show-schæferen ser sånn ut lenger....... Som sagt, det finnes ekstreme tilfeller - de fleste schæfere er imidlertid godt konstruert. Det er en grunn til at utstillingschæfere ofte plasserer seg og vinner gruppen på utstillinger - og det er som regel ene og alene grunnet bevegelsene - og om du hadde hatt ørlittegranne peiling på anatomi så hadde du visst at man kan ikke bevege seg vakkert med jordvinnene bevegelser så det ser ut som om det ikke koster bikkjedyret en kalori å bevege seg rundt - med mindre man faktisk er konstruert for å bevege seg sånn. Og iht. standarden så er det nettopp sånn en schæfer skal bevege seg, og den skal kunne bevege seg sånn lenge lenge lenge lenge uten å blir sliten............ - og igjen - anatomikurs er sikkert fint.

Nei, jeg er ikke for ekstremiteter - jeg liker ikke engang schæfer som rase - men jeg synes det grenser til det tåpligste når en person som faktisk har valgt Napoletansk Mastiff som sin rase - presterer å uttale seg om at schæferen er usunn liksom. Jeg har enda ikke møtt en schæfer som ikke kan trave - uansett utseende - det er langt igjen til man kan si det samme om nappene faktisk - sorry.

Nei, man burde kanskje ikke dra inn nappene i denne diskusjonen - men det er bare så altfor tydelig at du kanskje har litt begrenset kunnskap om anatomi og også oppstilling osv. av schæfer - og da blir det bare for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banneord?

Hva vet du om hva jeg vet?Jeg trenger ikke være geni for å se at Schæferen er en feilavlet stakkar...

og jeg vil gjerne ha din dokumentasjon LOTTA,på denne innavlen du snakker om...som jeg regner med er siktet på nappen...

Og ikke begynn å snakk om øye problemer og ting og tang rasen min har,for dette kan jeg ALT OM,og hvis du ikke klarer å forstå at jeg faktisk raser mot dette,så har du store problemer...Jeg skriver faktisk om disse tingene...så hvor vil du hen med meg og dette nappegreiene?Fortell meg gjerne hva du ønsker å opplyse meg om som jeg ikke allerede vet...og snakk gjerne til meg som om jeg var oppdretter av rasen og årsak til dens fæle utvikling...Feie for egen dør?Unnskyld meg,men det der er bare toppen på idioti...

Hadde jeg SOM SAGT:avlet på disse,eller hatt noe sånt svineri selv...så velbekomme.

MEN det har jeg ikke...Så jeg ser ikke helt vitsen med å dra dette opp gang på gang...

Hadde jeg vert en sånn blind idiot som satt her og hetset Schæferavl og selv satt med grisefeite,kortbeinte,overpløsete og hd fulle napper som ikke kunne bevege seg,så kunne selfølgelig du begynt å snakke om at jeg måtte feie for egen dør..Men det holder ikke mål med sånne kommentarer ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,men i alle dager ...det er jo dette som er diskusjonen...har du ikke sett på linkene?

Eh...jo, jeg har sett linkene og jeg ble ikke akkurat sjokkert, og jeg synes ikke de så så forferdelig ille ut heller (igjen, les gjerne gjennom innleggene mine før du svarer).

Jeg har da vært på finn og sett hva som avles på her...

Små valper som stilles opp og annonseres som lovende og med flott eksteriør..

Og hva er det vi ser...Jo det er bananer...Stort sett.

Oioioi, du har gjort nøye vitenskapelig research og vært inne på FINN.no og funnet masse hunder du synes er stygge. Hva du ser (du, som gjennom hele diskusjonen har gang på gang bevist din kunnskapsløshet når det gjelder schäferhunder og schäferavl) er ikke nødvendigvis det vi andre ser.

Så avlen går feil vei den og det er tema her...For jeg ser utrooolig mange Schæfere hver eneste dag,overalt..og de er alle som de nederste på siste link..

Allikevel de faktisk ikke er stillt opp...de er i bevegelse...

Og hvordan kan du vite at avlen går feil vei, ut i fra det du ser eller?

Dersom det hade vert 1 av 10 som var bananas så hadde det jo vert tilfeldig...men det er faktisk flertall med de der krumryggene...Og det er jo det man snakker om...de normale har ikke noe i denne diskusjonen å gjøre...

Hva er krumrygget og hva er ikke? Og hvor går egentlig grensen? Det er jo ikke du som setter malen for hva som er normalt og ikke. Eller, etter å ha lest en del latterlige innlegg så kan en jo begynne å lure, det er jo Inustaff som er eksperten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...