Gå til innhold
Hundesonen.no

å finne en løs hund


sussa85

Recommended Posts

Vi var i går kveld å badet. PÅ vei hjem så var det en hund som holdt på å bli påkjørt. Jeg klarer ikke å se løse hunder så vi kjørte etter den for å se om den hadde band på seg. . Halsband hadde han, men ikke noe navn eller nr på. Typen min kjørte da i bilen rundt om i nabolaget for å se om han fant noen som lette, mens jeg tok den nye hunden på gåtur for å se etter folk. (heldigvis låg et band i bilen). Jeg gikk bort til luftegården på åsen i håp om at det var der han kom fra, men nei. VI kunne ikke finne noen som savnet denne hunden. De andre i gården anbefalte oss å reise til Falch, og det gjorde vi. Det sjekket om han var chippet - noe han ikke var - og sa de ikke kunne ta han inn før politiet hadde gitt tilatelse. Etter mye om og men fikk vi tak i politiet, som var veldig lite snakksalig og ga meg tvert beskjed om at enten må jeg ta den med hjem eller så må jeg bare slippe den og håpe den finner veien hjem. Dette hadde de ikke økonomi til å ta seg av. Nå var klokken blitt 23 og vi var ganske trøtte etter å ha kjørt i noen timer. Vi bestemte oss etter litt mer leting og ringing at vi skulle prøve å ta han med hjem fo å se hvodan sokates og han gikk overens. Uheldigvis var den nye hunden livredd vår lille "rotte" og vi bestemte oss for at dette ikke gikk..så vi kjørte ut på åsen igjen, og slapp hunden ved et vann, lengst mulig vekk fra alt av biler. Og jeg må si at det er noe av det vanskeligste jeg har gjort noen gang.. Det var en søt liten lysbrun hund, med liten snute(vet ikke rasen). Han var snill som et lam og en drøm å gå på tur med

Hvorfor skal det være slik at alt ansvar plutselig ligger på den som prøver å være snill og hjelpe en familie og en hund å finne sammen igjen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok "beholdt" den hjemme til neste dag, og spurt meg rundt der jeg fant den. Om det ikke nyttet ville jeg bedt lokalradioen om hjelp, og hengt opp lapp på butikkene i nærmiljøet.

jeg hadde i allefall ikke sluppet den løs igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har neppe "rett" til å be deg slippe den ut igjen - de ber deg direkte om å bryte båndtvangregelen, slik man kan se det.

Jeg hadde nok aldri sluppet en slik hund ut, da heller tatt den med hjem, sperret den inne på badet, satt den i bilen over natten, alt unntatt dét. Alt er bedre enn å bli påkjørt eller forsvinne for godt. Det er UTROLIG fortvilet å miste en hund, vi har opplevd det et par ganger i familien; det ene var en jakthund som rotet seg bort og søkte til vei, det andre en som ble vettskremt og løp i panikk. Begge ganger var det folk som tok seg av dem, til endel bry for seg selv - og vi var utrolig takknemlige.

Derfor slipper jeg aldri en hund ut igjen, fordi jeg tenker "det kunne vært meg". Ja, noen ganger er det eiere som gir f... og lar hundene løpe løse på egenhånd, men samtidig kan det også være en dypt fortvilet eier som har vært uheldig og som leter alt de kan.

Jeg hadde kanskje skrevet et brev til politi/lensmann ved ledelsen, og utbedt meg en forklaring - om dette er holdbart, og sendt kopi til lokalavisen. Jeg mener slikt ikke SKAL skje, men det er lett å si "bare en hund" også for offentlige myndigheter - derfor må man ta tak i hvert tilfelle og "mase" på dem. Kanskje kan det hjelpe én ny hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips i slike situasjoner: ring Viking Redningstjeneste 06000. I Oslo iaf tar de imot hunder funnet.

Senest for to dager siden fant en av mine venner en løs hund i skogen. H*n oppholdt seg i området i vel en time i håp om at eier var i nærheten, men siden ingen dukket opp ringte h*n Viking. Hellet var at det hadde eier også gjort så Viking kunne koble hund og eier sammen igjen.

Vet ikke om Viking har den tjenesten i resten av Norge, men det er et forsøk verdt. Og om de ikke har det vet de kanskje hvor man kan henvende seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant en hund en gang. Nede med Frøylandsvannet. Den hadde skaddet "tommelen" og var ganske gammel. Jeg tok den så klart med meg hjem. Men vi stengte den aldri inne. Den bare fant seg til rette hær. Så sprayet vi såret med blåspray. Det hjelper med å rense og holder bakterier ute. Men vi ble lei av den. Uansett så var søsteren min ganske liten da og vi så at den ikke var helt barnetrygg. Vi hadde selvsagt ringt til politien for å høre om noen savnet. Men nei. Så vi fikk politien til å hente den. Vet egentlig ikke hva som skjedde med den ettrpå.. :)

Bror min fant en valp en gang. Han tok den med hjem. Skikkelig skjønn. Ligna på en renraset collievalp med krøllhale :ahappy: . Han hadde litt mindre hår da. Vi hadde lyst til å beholde ham :ahappy: . Men vi ringte til politien for å høre om noen savnet ham, men nei. Egentlig så hadde eieren ringt til politiet :shocked: . Så vi passet valpen i et par dager. Det viste seg at hun faktisk ikke bodde så langt unna :) . DEn søte valpen. Nå har den blitt voksen og har blitt en flott oransj blanding med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en Toller løpende langs riksveien, bråstoppet bilen min midt i veien og lokket hunden til meg for å sette den inn i bilen, var bare milimetere fra hunden ble påkjørt.

Når jeg løftet den opp i bilen, kom det en dame løpende og skrikende og jeg forstod at dette var eieren, MEN.. oppførselen hennes sjokkerte meg, hun kjeftet vilt på meg og ba meg aldri stjele andres hunder, jeg kom ikke til ordet engang da denne kvinnen skrek og hylte til meg at jeg måtte la andres hunder være i fred og slutte å bry meg.

Jeg ga henne hunden tilbake og sa at slike som deg skulle aldri hatt hund før jeg satte meg inn i bilen og kjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde aldri sluppet den løs igjen - selvsagt ikke.

Den har jo troligvis gått seg vill, og forhåpentligvis har den en eier som leter fortvilet etter den.

"Møteplassen" for savnede hunder og sine desperate eiere er jo nettopp Politiet eller Falken/Viking eller hvem det nå er i distriktet som har dette som ansvarsområde.

Jeg hadde nok blitt veldig paff, men ganske kjapt rimelig forbannet for et så tåpelig forslag som å "slippe den løs - kanskje den finner hjem" at jeg hadde bedt om politimannen/kvinnens navn, og sendt inn klage til politisjefen med kopi til VG, Dagbladet, etc.

Det er faktisk IKKE lov til å slippe løs hunder (egne eller andres) i Norge i dag - og bortsett ifra dette så er det også selvsagt det etiske aspektet ved å bare la denne hunden få "seilie i egen sjø" og risikere at den blir påkjørt, tuller seg bort i skogen og dør, kommer for nærme en skyteglad bonde som har en sau gående, etc...

Men, men - gjort er gjort.

Forhåpentligvis går det greit med hunden - det pleier jo å gjøre det, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem slipper egentlig løs en hund en de har fanget inn?

Hjelp, hadde en av mine hunder stikket av og de som fanget de inn hadde hadde sluppet dem løs igjen så hadde jeg blitt forbannet, tenk om hunden blir påkjørt? Nei, jeg må si at jeg er rimelig sjokkert.

Hjerterått i mine øyne.

Tenk om det var din hund trådstarter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukket også opp en hund på riksveien, fant hvor han hørte hjemme men eieren var ikke spesielt takknemmelig kan man si...

Ellers så stakk en hund der jeg var på jobb en gang, så politiet hadde den i bilen når jeg var på tur hjem, ringte da 112 jeg, å 10mi etterpå ringte jeg eieren, som var i latterkrampe for at hunden hadde kommet hjem med politieskorte...

Så her oppe har vist politiet bedre råd... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er aldri godt å vite hva man skal gjøre i slike tilfeller, (dessverre) er det ofte greit å la det seile sin egen sjø pga. utakknemlige eiere og pga. at hunden som oftest finner veien hjem selv...

Jeg plukket også opp en hund på riksveien, fant hvor han hørte hjemme men eieren var ikke spesielt takknemmelig kan man si...

Ellers så stakk en hund der jeg var på jobb en gang, så politiet hadde den i bilen når jeg var på tur hjem, ringte da 112 jeg, å 10mi etterpå ringte jeg eieren, som var i latterkrampe for at hunden hadde kommet hjem med politieskorte...

Så her oppe har vist politiet bedre råd... :)

Noen venner av oss sin golden retriever ble først plukket opp av et redningshelikopter da den var på tispejakt, og ble så sendt hjem i politibil etterpå. Slå den du :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det ikke var med lett hjerte vi slapp den igjen. MEn vi hadde ikke mulighet til å ha den hjemme siden han ikke gikk overens med vår egen hund og vi ikke har mulighet til å sperre noen hund inne i andre rom (har ikke så mange å velge mellom). Det er ikke alle som har plass til flere hunder som ikke går overens.

Til mitt eget forsvar har jeg både chippet og merket hunden min, så hadde den stukket av hadde vi blitt oppringt etter alt vi gjorde igår.

Vi ringte alle mulige slags kenneler og falken/politiet/falch, men ingen tok i mot løse hunder.

og jeg vil nå si at vi gjorde mer enn det alle de personene hunden gikk forbi før oss (da vi kjørte etter den) gjorde.

Det er nå faktisk også litt opp til eieren å faktisk merke hunden sin da.

men jeg syns selv ikke noe om det å slippe han, men hva skal vi gjøre da når vi ikke har mulighet til å ha han og klokken er halv ett på natten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppe og gikk en runde ved Vannasen og kikket, men så ingenting. Og det ville vært litt rart om den fortsatt var i samme område etter så mange timer.

Synes det er helt sykt at politiet bare gir beskjed om å slippe den løs igjen, men har hørt flere tilfeller av det før, så det er visst sånn de praktiserer her. Tragisk.

Var dere i kontakt med Fritidsgården på Gausel? Der tar de jo inn hunder. Tror de samarbeider med falken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA vi prøvde å ringe både fritidsgården og Hindal. Hindal tok ikke inn, fritidsgården fikk vi ikke tak i. ringte flere ganger.

De på falken sa at det var nok det svaret vi kom til å få av politiet, og de kunne ikke ta inn hundene før etter politiet hadde sagt til falken at de skulle hente hunden.

har selv vært å gått tur rundt i området bare for å se om jeg så den igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet i Stavanger har en kompis av meg vært borti med løshund før. De sier de ikke tar inn men de er pliktig til det, du har sikkert truffet på samme fyr som han gjorde første gang. Han gikk tilbake med hunden morgenen etter, traff en annen og hunden ble tatt inn og overlevert Falck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en søt liten lysbrun hund, med liten snute(vet ikke rasen).

Kan du si noe mer om hvordan den så ut da? Hva vil liten snute si? "Inntrykket"? Eller smal..?

Ca høyde? Korthåra eller langhåra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss hunden bor i området, så har den nok funnet veien hjem igjen :wacko: .... Får vi håpe :P:unsure:

Kan du si noe mer om hvordan den så ut da? Hva vil liten snute si? "Inntrykket"? Eller smal..?

Ca høyde? Korthåra eller langhåra?

Hvorfor det? Viss du ser en løs hund, så må det jo nesten være den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si noe mer om hvordan den så ut da? Hva vil liten snute si? "Inntrykket"? Eller smal..?

Ca høyde? Korthåra eller langhåra?

jeg har nå søkt mye på nett, og jeg e ganske skråsikker på det er en bichon havanais.

Hadde noen funnet prinsen min og sluppet han fra seg igjen. Fy fader å lei meg jeg hadde blitt. :wacko:

hva mener du vi skulle gjort etter alt vi gjorde da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet kan nekte alt de vil, men de har ikke lov. Da kan du anmelde de. Vi i får ofte inn hittehunder. Her i vinter, når det var snøstrom og metereologene hadde målt 30 effektuelle minusgrader fant en dame en sliten og utmattet golden. Ringte politiet og de nektet og ta den inn, slipp den ut igjen sa de. HAR DE PEILING???hmmm, nei det viser seg gang på gang. De har ikke lov å nekte å plukke opp en hittehund.. Enkelt å greit..

Politiet sjekker ikke engang hunden for chip, de har ikke scanner engang, hvertfall ikke her i sør.. De leverer de bare til den kennelen de har samarbeid med og lar den stå der. Ikke alltid de annonserer en hittehund heller..

Det var fryktelig dumt av deg å slippe den ut igjen. Kunne du ikke bundet den utenfor i hagen eller hatt den i bilen eventuelt..?? Mange muligheter om man bare tenker seg om..

BRUK HUE Folkens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er flott at du gjorde såpass mye jeg! Tror ganske mange hadde gått forbi og tenkt at "eieren er nok rundt her et sted..." Du prøvde iallefall, og at ingen tar inn løshunder er jo ikke din feil.

tusen takk. det var kjekt å endelig høre noen gode ord. :wacko:

vi har verken bil eller hage å putte en hund i. Hadde vi hatt det, hadde vi brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...