Gå til innhold
Hundesonen.no

MonsterWhippets!


Mari

Recommended Posts

Det mest skremmende her er ikke bilde av den stakkars hunden, men at noen tilsynelatende tror at sånn er det......

Dette er enten bildemanipulasjon, eller så er det hund misshandlet til en slik grad av anabole sterioder og veksthormon at noen burde være sperret inne. Dette har ingenting med genetikk og avl å gjøre, dette er misshandling på det groveste, og kunne heldigvis bare skje i Amerika.

Klart, fint å hjemme seg bak en masse fancy uttrykk, men beklager - man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at dette ikke er mulig.

Bildemanipulasjon er det *ikke* - de finnes! Helt sant! Var nettopp i USA og fikk spm som whippeteier selv om dette var et problem vi var kjent med i Norge. Jeg tror faktisk det er et eks av denne typen i Norge, jeg har ikke sett det selv, men kjenner noen som har møtt den. Vedkommende som så denne "whippeten" måtte spørre om rasen da hun mente å se en whippet under alle musklene, men var ikke sikker. Det er en omplassering/rescue fra Englang - *tror* jeg. I USA sa hun jeg snakket med at grunnen til at de ser sånn ut er at whippetene fikk et "dobbel" lag med muskler.

Vedr de som lurer på hva som er naturlig muskelmasse for whippet varierer dette veldig. De har et meget godt utganspunkt da de er sprintere med minimalt med kroppsfett. Min hund kunne sikkert for mange sett ut som en bærer av dette genet artikkelen nevner, MEN jeg kan med 99% sikkerhet si at det er han ikke, men man skal aldri si aldri...... Stor og sterk OG rask - det er han iaff. Og vakker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette kan være en mutasjon så mye det bare vil, og de kan eksistere så mye de vil også - faktum er at denne mutasjonen hadde dødd ut om den hadde oppstått ett annet sted i verden.

Det er bare i USA at slike abnormiteter fremelsket, fordi alt som er spesielt er det mulig å tjene penger på ......

Igjen, dette er sykt - veldig sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skiller dette seg fra ekstrem avl som gjøres på andre raser? Eks Schäfere som ikke kan gå i trapper fordi bakbeina ikke er funksjonelle, bulldogger som får luftveisproblemer fordi de går med ansiktet trykt inn i bakhodet, hunder som må klippe bort overflødig hud rundt øynene for å kunne se, store raser som dør i ung alder fordi hjertet er for lite til kroppen? Dette er jo alle "unaturlige" tilstander for en rase som på et tidspunkt hadde en funksjon. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være en mutasjon så mye det bare vil, og de kan eksistere så mye de vil også - faktum er at denne mutasjonen hadde dødd ut om den hadde oppstått ett annet sted i verden.

Det er bare i USA at slike abnormiteter fremelsket, fordi alt som er spesielt er det mulig å tjene penger på ......

Igjen, dette er sykt - veldig sykt.

bare signere det du skriver her jeg.

Utrolig stygt og kan virkelig minne meg om belgisk blå, det var det første jeg tenkte på når jeg så bildet usj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i høyeste grad et naturlig fenomen. Eller en arvelig genetisk defekt sagt med andre ord. Altså hverken bildemanipulering eller hormonbehandling. Belgierne avler bevisst på denne defekten, når det gjelder Belgisk Blå. Og det er selvfølgelig verken god etikk eller god dyrevelferd, men det gir "gode" biffer og penger i kassa.

Genet for myostatin (et protein) er inaktivert. Dette proteinet er en regulator av muskelveksten og når det mangler vil altså musklene bare vokse og vokse.

Det samme fenomenet er faktisk også kjent hos mennesker (om enn sjeldent).

Følg denne linken så finner dere et bilde av et nyfødt barn og samme barnet etter 7 mnd

http://fig.cox.miami.edu/~cmallery/150/neuro/7months.jpg

Her er en annen historie, om en liten gutt med kjempekrefter. Han har en litt annen variant av muskelhypertrofi. Myostatin produseres i kroppen, men blir blokkert slik at muskelveksten ikke reguleres på normal måte.

http://www.ctv.ca/servlet/ArticleNews/prin...bhub=PrintStory

Det forskes en del på dette området, og da særlig med tanke på å finne en måte å aktivt inaktivere myostatin på - for behandling av pasienter med muskelsvinn. At noen med mindre edle hensikter fort kan misbruke slik viten er dessverre også et faktum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være en mutasjon så mye det bare vil, og de kan eksistere så mye de vil også - faktum er at denne mutasjonen hadde dødd ut om den hadde oppstått ett annet sted i verden.

Nja... Jeg synes du hopper veldig til konklusjoner? Om mutasjonen oppsto i USA vet jeg ingenting om. Selv om forskningen er utført ved amerikanske institusjoner er det ikke sikkert at mutasjonen finnes kun der, ei heller at den oppstod der.Jeg ser at forskningen er sponset av den engelske kennel klubben, så det virker definitivt som den samme problematikken dukker opp der. Det skriver vel Bazzin også. Faktum er vel heller at de forsøker å avle det bort, og først nå med innsats etter at mutasjonen er kartlagt. Det er jo først nå de aktivt kan gjøre noe med det, ikke sant? Nå som jeg har lest litt mer virker det som oppdrettere generelt har avlivet slike valper da de ble født. Slik som det ble gjort med hvite Boxere tidligere.

"Owners report that “bully” whippets do not have any health abnormalities other than muscle cramping in the shoulder and thigh. However, the dogs are often euthanized at an early age as they do not conform to the American Kennel Club breed standard."

Fra forskningrapporten i sin helhet.

Det er bare i USA at slike abnormiteter fremelsket, fordi alt som er spesielt er det mulig å tjene penger på ......

Blir mutasjonen fremelsket? Jeg søkte litt rundt og tittet jeg, og ser er ingen tegn på det. :) Ingen annonser for "rare bully Whippets!" å se. :) Mulig det kommer, det vil tide vise.

Nå som mutasjonen er kartlagt vil det være mulig å sørge for å ikke avle fram "buller", så dette må da virkelig være et steg i riktig retning? Akkurat slik som DNA-testing for helsemessige lidelser som VonWillebrandt hos Dobermann, og NCL hos Amerikansk Bulldog.

Mutasjonen er jo ikke mer virkelig selv om de har kartlagt genetikken bak den. De poppet opp før også, og om noe vil avle de fram så gjør de vel det uavhengig forskningen?

En interessant problemstilling er jo om de skal fortsette å avle fram bærere. De er raskere, vinner flere løp, og det er ingen helsemessige konsekvenser såvidt jeg kan finne. Altså er rase "forbedret", noe som jo er målet i avl. Alikevel er det en genetisk mutasjon. Det er vel kanskje der etikken mest spiller inn, og ikke hos hundene i seg selv. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genet for myostatin (et protein) er inaktivert. Dette proteinet er en regulator av muskelveksten og når det mangler vil altså musklene bare vokse og vokse.

Det er riktig det du skriver når det kommer til belgisk blå, og sikkert også menneske-eksemplene du nevner. Men det er ikke helt den samme defekten hos Whippetene. De produserer en veldig forkortet versjon av myostatin. De to defektene ligner veldig, men er ikke helt 100%. Om jeg har forstått artikkelen riktig altså. :)

Er det forresten slik at belgisk blå har en svært kort livssyklus? De lever vel bare i et par år? Slik er det ikke med bully Whippets.

Det forskes en del på dette området, og da særlig med tanke på å finne en måte å aktivt inaktivere myostatin på - for behandling av pasienter med muskelsvinn. At noen med mindre edle hensikter fort kan misbruke slik viten er dessverre også et faktum..

Jepp. Jeg har en venn med muskelsykt barn, og det skulle vært interessant å se hva gode forskningresultater ville gjort for hans livskvalitet. Samtidig ville vel hele bodybuilder-miljøet gått bananas over det samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojda.. Det så rimelig horribelt ut.. Ser jo ut som en bolet bodybuilder - gone bad... Men interessant problemstilling om man skal fortsette å avle frem bærere... Men blir det ikke lett da at de blir dominerende (mer ønsket fordi de vinner mye)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men interessant problemstilling om man skal fortsette å avle frem bærere... Men blir det ikke lett da at de blir dominerende (mer ønsket fordi de vinner mye)?

Det er slik det allerede er. :) Hele DNA-greia ble startet da de fant ut at mange løpstitulerte Whippets produserte bullyer når de ble parret med hverandre. Whippets som er bærere er raskere, vinner derfor flere løp, og blir parret med hverandre for å skape nye og bedre vinnere. Forskerne tok prøver av både løpstitulerte Whippets og andre Whippets, og de fant en større andel bærere blandt coursinghundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noe ekspert...men dette er noe av det styggeste jeg har sett i mitt liv!

Det er en skam for hunder,og de kunne værtmedi skrekkfilm...Stakkars dyr...Det er fælt at folk "fremelsker" sånt!De kan umulig være normale...At det kan være en feil?Kanskje...men hvorfor avle på dette?Det var en direkte EKKEL hund det der...Får mareritt inatt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du milde - her når debatten virkelige lavmål og hysterisk konspirasjonsteoretisering :rolleyes:

Mari, alt du skriver er riktig - Belgerpia, gå og sjekk fakta - gjennom noen av Maris utmerkede linker, før du drar ut i hysteriet om USA og alt det "fæle" de gjør der og det grusomme dyreplageriet. Dette er ikke noe noen "ønsker", men det finnes, man har begynt å få vite om det på grunn av internett og fordi man faktisk har funnet årsaken.

Forøvrig er det like mye - eller lite - av det i England.

De er nemlig ganske sjeldne. Dette anses som et PROBLEM for løpswhippet, fordi disse "dobbeltmusklede" hundene ikke er særlig raske og tidvis sliter med muskelkramper. Over halvparten er også ekstremt overbitt. Siden man ikke spiser whippet, har man ikke bruk for hunder med mer kjøttmasse - slik man har med belgisk blå. Det finnes ikke på noen annen hunderase som man har sjekket.

Men det dukker opp en og annen slik en, i whippetkull der resten ellers er normale - eller kanskje er litt ekstra raske. Det er når TO raske hunder parres, at det dukker opp slike - du kan få én i et kull med ellers normale søsken.

Det var oppdrettere som ville ha BORT disse hundene med dobbeltgen, som tok initiativet til gentestene - for å finne ut hva årsaken kunne være; om det var genetisk, om det var forårsaket av noe ytre, etc. Da man fant årsaken, ønsker noen oppdrettere ikke å ta bort de med det ENKLE genet - fordi de er raskere enn andre. Mens andre whippetracefolk ønsket å genteste alle, og la de med enkelt ekstragen gå egne løp.

Dette står da høyst enkelt forklart i New York Times-artikkelen, LESTE noen den egentlig?

Der ble forøvrig bullewhippetene (som de kalles, fordi de ligner en krysning mellom staffordshire bull terrier og whippet) brukt som eksempel på DNA-testingen som nå begynner å ta av. Mange raser krysser fingrene vilt for å få genetikken til å hjelpe dem med å få bort øyensykdommer, som ellers vil være vanskelig å avle ned fordi rasene er små - kanskje for små antallsmessig - til at man vil klare det på forsvarlig vis ellers.

DNA-testing er strålende når det brukes forsvarlig; les om tollerne - den nye moterasen - der man i USA fant at tror det var 60 prosent av hundene var anleggsbærere/rammet av PRA, og der DNA har vært uvurderlig hjelp. Men DNA-testing og -kartlegging kan også ha andre sider. Det koster dyrt, skal det pålegges alle oppdrettere å gjøre, og hvor mye BØR man teste - det blir som HD-debatten, om man skal pålegges å røntge raser som for eks myndene, der HD aldri har vært ansett som et problem, fordi det KAN dukke opp? Det stod i Aftenposten om gentesting av mennesker nylig, meget tankevekkende.

På whippetene er det seleksjon for EGENSKAP - altså fart - som har ført til at dette tidvis dukker opp. På andre raser har man selektert for andre ekstreme egenskaper, enten det er utseende eller gemytt. Dette har dukket opp "av seg selv", på en rasevariant - raceutgaven - der man driter i utseende, noe som ellers, i for eksempel brukskretser, regnes som mer "edelt" enn å avle vilt på ekstremt utseende, som pekingeser, nakenhund etc.

Bullywhippetene SER mer ekstreme ut, men gemyttmessig er de akkurat like trivelige og greie som en vanlig whippet. De er heller IKKE resultat av en målrettet avl for å få dette utseendet, men av en genetisk mutasjon. Å kalle levende dyr for "ekle" på den måten som flere gjør, synes jeg er enda eklere... særlig når de er resultatet av en "freak accident" som INGEN har ønsket, mens hunder som menneskene BEVISST har avlet ekstreme (basset, dachs, corgi, neapolitanske mastiffer) anerkjennes og likes selv om de har tildels stor risiko for bevegelsesproblemer (hunder som vralter og er altfor tunge for små bein...)/ryggproblemer etc.

For annet enn utseendet sitt, som de ikke merker, så er bullywhippetene ellers friske (krampene kan holdes i sjakk ved fornuftig fôring og kosttilskudd, sies det) og sunne, glade i å løpe etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Akela! Du sier det jeg har forsøkt å poengtere på langt bedre vis enn meg (som vanlig... :)).

Du milde - her når debatten virkelige lavmål og hysterisk konspirasjonsteoretisering :rolleyes:

Mari, alt du skriver er riktig - Belgerpia, gå og sjekk fakta - gjennom noen av Maris utmerkede linker, før du drar ut i hysteriet om USA og alt det "fæle" de gjør der og det grusomme dyreplageriet. Dette er ikke noe noen "ønsker", men det finnes, man har begynt å få vite om det på grunn av internett og fordi man faktisk har funnet årsaken.

Takk igjen! :x Det gagner ingen å være forutinntatt og ta sats og hoppe til konklusjoner. Amerikanere er ikke nødvendigvis stokk tette i huet i alt det de gjør, liksom.

Siden man ikke spiser whippet, har man ikke bruk for hunder med mer kjøttmasse

Denne fikk meg til å skokkle! Mulig jeg har i overkant dårlig humor, men jeg så for meg Whippet Tartar, marinert Whippetfilét og Whippet de L'Orange på menyen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da dette finnes i høyeste grad. En venninde av meg har en slik hund. Hun kjøpte han da hun bodde i england. Jeg synes person at han er nydelig, men hun sier at dette er deffinitivt uønsket da de langt ifra kan løpe så fort som vanlige løpswipeter. hennes hund er fra ett slikt kull altså fra løpshund kull. Hun fortalte meg også at i england har hun vert med i ett gentest program for slike wippetter helt siden hun fikk hunden når han var 8 uker gammel. Her i norge blir hun ofte veldig lei seg. det er mange slike som belgerpia her som anklager henne for å ha bola hunden sin.

Men som hun sier hunden har mange problemer. han er stiv og hun maserer han ofte. Veldig stiv når han våkner men kvikner fint til om han bare for løpt litt om morgenen. Rumpeballene ligger så nære inntik hverandre om det er litt varmt må hun smøre det i mellom med en krem hun har fått fra dyrlegene for ellers for han gnagsår. Men ellers er han en kvikk og fin hund på alle måter. selv om han ser litt "rar" ut til å begynne med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...