Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noe jeg kan gjøre?


Frustrert

Recommended Posts

For et år siden mottok jeg en omplasseringshund som jeg fikk vite at hadde hatt et tøft liv. (Hunden var da nesten 2 år gammel) Fra jeg så annonsen på hunden til jeg fikk han mer eller mindre kasta inn av døra gikk all kommunikasjon på mail. Jeg stussa litt på dette da de påstå å drive en seriøs omplasseringstjeneste og du får tross alt bedre inntrykk av en person over telefon enn du får over mail. Men jeg var i øyeblikket bare glad for å endelig få hund igjen.

Visstnok fordi de hadde dårlig tid ble hunden levert på døra vår midt på natta en fredag. De hadde da kjørt fra Hordaland til Drammen i en knøtt liten Micra med 2 store voksne mennesker, en hund av stor størrelse (den jeg skulle få "på prøve"), en 9 måneder gammel baby, en blandings hund på størrelse med en Corgi og masse hundeutstyr som jeg skulle få med. (Blant annet en stor forsekk og en stor hundeseng) Jeg aner seriøst ikke hvordan de har fått plass til alt! Syns det var sjokkerende at noen så tilsynelatende seriøse omplasserere kjørte rundt i noe så lite. (Ikke akkurat trygt å ha så mye i en så liten bil hvis en tenker på hvor mye en sånn bil er ment til å inneholde)

Det var mørkt da de kom og jeg skjønner på en måte at de ville fort hjem, men jeg hadde forventet at de i det minste skulle innom en kjapp tur for å se hvordan hunden de visstnok var såååå glad i og var så lei seg for å måtte omplassere ville få det.. Men nei! De plasserte maten og utstyret på utsiden av bilen, småprata i 5 min om at hunden var litt vel ivirig på å grave i is på bakken, ga meg båndet og dro. :P

Da jeg kom inn i lyset så jeg at hunden var et vandrende skjelett! De hadde fortalt at han var litt spinkel, men jeg kunne jo stå på flere meters avstand og telle ribbein! (Rase med passelig mye pels, så de skal ikke synes så godt akkurat)

Og da jeg hadde hatt han et par måneder fikk jeg mail om at han hadde blitt pappa! Han hadde visst "snikparret seg" med tispa dems! (Skjønner ikke hvordan han fikk til det siden han ikke fikk være sammen med de andre hundene) :P

Med andre ord så var det mange mange ting som fikk meg til å lure på hvor seriøse disse folkene faktisk er. Og så... Nå de siste månedene har jeg sett 5-6 hunder av samme rase som min som skal omplasseres derfra. I tillegg har de lett etter hjem til en blandingshund og nå denne helgen fant jeg 2 valpekull annonser fra samme folkene! Hundene de omplasserer ser ut til å være like tynne som min var da han kom i hus. De har et renraset kull de ikke registerer og etter hva jeg har funnet ut på hjemmesiden dems bare vaksinerer hvis fremtidig eier bor i "smittetungt" område.

Jeg har inntrykk av at disse folkene er svært useriøse. Er det noe jeg kan gjøre for å få noen til å sjekke tilstanden hos dem?

Jeg bor selv rimelig langt unna og har aldri vært der de bor så det er litt vanskelig å vite om det er noe i den dårlige magefølelsen min eller ikke.... Eneste jeg vet er at jeg får vondt inni meg av å se de hundene de nå omplasserer... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke noe særlig ut, nei.

Du kan jo ringe Mattilsynet der de bor og høre om de har kjennskap til disse "oppdretterne"?

Ellers er det ikke så mye annet å gjøre, er jeg redd.

Dyr har dessverre en svært dårlig rettssikkerhet, også i Norge:-((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det var da litt av en kjip historie! Jeg er ikke 100% sikker på fremgangsmåte her, men du kan ta kontakt med dyrevernet eller Mattilsynet som Pus sier, og da tar de seg visstnok en tur innom og ser på forholdene. Det skal imidlertid ganske mye til før de gjør noe, etter det jeg har skjønt. Så lenge hundene har tilgang på rent vann og har litt plass å bevege seg på, gjør de ikke noe særlig med saken etter det jeg har hørt.

Dette hjalp kanskje ikke så mye, men jeg håper det får noen følger for de som holder på sånn (hvis det viser seg at magefølelsen din stemmer).

Mvh Miriam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - hvis dette er en aktiv omplasseringsorganisasjon som opererer i det norske markedet så mener jeg det må være helt legitimt å f eks spørre på fora som dette om andre har erfaring med dem, og driften deres. Det er jo f eks ingen hemmelighet at mange har sterke synspunkter på FODs virksomhet og prioriteringer, og det er gjennom offentlig debatt flere synspunkter og erfaringer kommer til uttrykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp fordi jeg har inntrykk av at Mattilsynet ikke akkurat gjør mye, at jeg ikke har kontaktet dem enda. Men kanskje det hadde vært en ide å ringe dem for å høre om det er noe de kan gjøre?

Vel - hvis dette er en aktiv omplasseringsorganisasjon som opererer i det norske markedet så mener jeg det må være helt legitimt å f eks spørre på fora som dette om andre har erfaring med dem, og driften deres. Det er jo f eks ingen hemmelighet at mange har sterke synspunkter på FODs virksomhet og prioriteringer, og det er gjennom offentlig debatt flere synspunkter og erfaringer kommer til uttrykk!

Jeg vil påstå de er ganske så aktive på omplasseringsfronten da de har hatt et uttall nr annonser på finn.no og lignende steder de siste ukene. Stortsett kun 1 rase de omplasserer i tillegg til at det virker som at de har et-to blandingskull i året som de selger "billig".

Mitt inntrykk er at de tar inn "problemhunder" og omplasserer dem ut igjen så fort som mulig uten å egentlig se ann potensielle eiere først i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp fordi jeg har inntrykk av at Mattilsynet ikke akkurat gjør mye, at jeg ikke har kontaktet dem enda. Men kanskje det hadde vært en ide å ringe dem for å høre om det er noe de kan gjøre?

Det blir jo i alle fall ikke gjort noe om ingen varsler, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp fordi jeg har inntrykk av at Mattilsynet ikke akkurat gjør mye, at jeg ikke har kontaktet dem enda. Men kanskje det hadde vært en ide å ringe dem for å høre om det er noe de kan gjøre?

Jeg vil påstå de er ganske så aktive på omplasseringsfronten da de har hatt et uttall nr annonser på finn.no og lignende steder de siste ukene. Stortsett kun 1 rase de omplasserer i tillegg til at det virker som at de har et-to blandingskull i året som de selger "billig".

Mitt inntrykk er at de tar inn "problemhunder" og omplasserer dem ut igjen så fort som mulig uten å egentlig se ann potensielle eiere først i det hele tatt.

Som sagt - en måte å få mer informasjon om dem på er å spørre på hundefora (som dette) om andre har erfaringer med dem, og om de eventuelt har sett hvordan dyrene har det hos dem i praksis.

MVH/"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wesminister: Jeg skal ta kontakt med Mattilsynet i morgen. Høre om det er noe de kan gjøre i det hele tatt.

Lotta: Veldig sant det du sier, men jeg er redd for å henge dem ut dersom det ikke er noe galt der. Vil ikke ødelegge noens bedrift pga dårlig magefølelse.

Tar kontakt med Mattilsynet før jeg gir ut noen opplysninger om hvem dem er på forumet her. Hvis noen er nysgjerrige på hvem dem er kan de sende meg en melding på det. Syns bare ikke det blir riktig å forhåndsdømme dem i "full offentlighet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt: Har meldt dem til Dyrevernnemda/Mattilsynet i deres kommune. Hva som skjer videre aner jeg ikke, men de skulle hvertfall ta en titt på saken.

Så i går at de også har fått 3 blandingskull på samme tispen på 1 1/2 år. Håper at de i hvertfall sjekker opp i forhold til denne hundens tilstand... Høres ikke bra ut å få så mange kull på så kort tid på samme hunden, syns jeg. Er det vanlig? Kan ingenting om "oppdrett" og hvor ofte en hund bør få valper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta: Veldig sant det du sier, men jeg er redd for å henge dem ut dersom det ikke er noe galt der. Vil ikke ødelegge noens bedrift pga dårlig magefølelse.

Dessverre har omplasseringsorganisasjoner blitt "big business" mange steder - ikke minst blant dem som driver "veldedighet" og spesialiserer seg på å importere uønskede/hjemløse/avdanka hunder fra "utlandet" (Spania, Hellas, Italia, Irland) til Norden. De tjener STORE penger, og er selvsagt ikke interessert i å få noe kritisk søkelys på seg...

Siste nytt: Har meldt dem til Dyrevernnemda/Mattilsynet i deres kommune. Hva som skjer videre aner jeg ikke, men de skulle hvertfall ta en titt på saken.

Så i går at de også har fått 3 blandingskull på samme tispen på 1 1/2 år. Håper at de i hvertfall sjekker opp i forhold til denne hundens tilstand... Høres ikke bra ut å få så mange kull på så kort tid på samme hunden, syns jeg. Er det vanlig? Kan ingenting om "oppdrett" og hvor ofte en hund bør få valper...

Ha, ha! Jeg skulle veldig, veldig, veldig gjerne likt å hvite vilken "omplasseringsorganisasjon" som driver oppdrett av blandingshunder i stor stil og parrer samme tispa på 3 påfølgende løpetider. De burde vært hengt ut til spott og spe! (Er man bekymret for de mange hjemløse og uønskede hundene som finns i verden, så starter man vel for søren ikke produksjon av dem selv...???)

Tipper at det kommer lite ut av henvendelsen din til mattilsynet - det er ikke straffbart å være dum her til lands, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha! Jeg skulle veldig, veldig, veldig gjerne likt å hvite vilken "omplasseringsorganisasjon" som driver oppdrett av blandingshunder i stor stil og parrer samme tispa på 3 påfølgende løpetider. De burde vært hengt ut til spott og spe! (Er man bekymret for de mange hjemløse og uønskede hundene som finns i verden, så starter man vel for søren ikke produksjon av dem selv...???)

Jeg stusset litt på det der, ja, men de gjør det vel ene og alene for å få penger. Og er en grisk nok så er en også dum nok til å ikke se hvor idiotisk det er antar jeg... :wacko:

Tipper at det kommer lite ut av henvendelsen din til mattilsynet - det er ikke straffbart å være dum her til lands, dessverre...

Dessverre er det sånn at Norge ikke akkurat er råbra på dyrevelferd så sannsynligheten for at det skjer noe særlig er vel liten. Men de er hvertfall meldt. Og det er jo noe. Hørte av en hundefyr her at du visstnok trengte en veterinær godkjenning for å få 2 kull "på rad" på samme tispe. Hvis det er sant har de jo hvertfall driti seg ut med å få 3 kull på rappen på samme tispa.

Har fått beskjed fra Mattilsynet om at en eller annen veterinær har fått saken, men han kan jo for den saksskyld være på ferie for alt jeg veit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...