Gå til innhold
Hundesonen.no

Fremadsending

Nirm

Recommended Posts

Jeg må virkelig komme i gang med fremadsendinga på Vida nå. Den skal gjerne være ferdig innlært til starten av august, om vi velger å starte i SL1 på Sølen da eller ikke.

Fremadsendinga foregår ved at man går med hunden fri ved fot, og på kommando skal hunden løpe rett framover og så dekke på kommando etter et visst antall meter (husker ikke antallet nå). Den skal aller helst dekke i fartsretninga (men ryggen mot meg), og ikke snu seg. Og farta skal være høy. Det viktigste for meg er uansett høy fart og rask dekk. Jeg overlever at hu snur seg...

Så lurte på om noen hadde noen ideer på hvordan gripe an denne øvelsen. Vil musematte være et bra alternativ, eller bør jeg bruke annen target? Veit at folk bruker godis/kongstativ til denne øvelsen, men jeg har mest lyst til å lære den uten å ha andre hjelpemidler enn targeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Målbilde er fint til slike øvelser. Da slipper du å fjerne noe :ahappy:

Du finner ett punkt hvor du vill sende hunden mot, der leker du med hunden. Du tar den bort fra dette punktet og lar hunden trekke mot punktet (helst i line i starten) når du syns retningen er bra så klikker/bra'er du og løper fram til eksakt samme punkete du lekte på.

Dette er en grei start da hunden har fokusen framover også kan du legge inn "ligg" etterhver og løpe sammen fram til punktet for å leke.

Kan skrive mer utfyllende i morgen om det er noe du lurer på med denne øvelsen, men nå må jeg i seng :ahappy:

ps: det er denne metoden jeg bruker på NBF fremadseningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en veldig sammensatt øvelse, så det kan jo være lurt å trene ulike momenter for seg her.

Nå har jeg aldri trent inn akkurat DENNE øvelsen da, men jeg gjør meg jo noen tankter:

Du må for det første trene inn dekk på avstand - med ryggen til deg (det er jo dumt å trene det inn feil allerede fra starten av). Tren henne på å dekke kjapt med ryggen til deg helt inntil deg, for så å øke avstanden gradvis til du når riktig avstand (det står i RIK-regelverket).

Så må du ha inne dekk i fart - men har du en knalldekk som sitter, så skulle det vel være overkommelig å trene inn en dekk i fart også - du har vel inne innkalling med dekk f eks ? Du får reversere den.. :ahappy:.

Å få hunden til å løpe ut fra deg bruker som regel ikke å være noe problem. Du nevner at du ikke ønsker å bruke kong/godis, og det er vel greit nok dersom targeten er tilstrekkelig morsomt å løpe til slik at du får stor nok fart (hunder reagerer jo forskjellig på slike stimuli, så noen vil kanskje ha høy fart ut til target, andre er mer dempet og trenger kanskje sterkere påvirkning). Du kan jo teste ut og se hva Vida reagerer mest på ? Å bruke en target er jo faktisk ganske lurt i denne øvelsen (... trur eg.. hehehehe) - da kan du trene hunden til å løpe ut på rett avstand hver gang, slik at dette blir et innøvd mønster for hunden.

Når du skal sette sammen LØPE UT + DEKK på avstand, så ville jeg startet med kort avstand til targeten, trene på å løpe ut og dekke der, for så å øke avstanden stegvis.

Nå har jeg tatt utgangspunkt i hvordan JEG ville trent MIN hund da, med bakgrunn i hvordan hun er - så det kan jo hende jeg er helt på jorde hva gjelder forslag til DIN hund :ahappy:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har trent inn den øvelsen uten musematte eller andre hjelpemiddler, kun ved baklengskjeding. Dvs at jeg legger hunden i enden av banen, med hodet den retningen jeg vil ha det. Jeg står rett bak. Deretter venter jeg til hun "fokuserer" på noe foran seg og belønner dette i front, slik fortsetter jeg mens jeg øker avstanden mellom meg og hunden. Når dette fungerer greit, starter jeg med utsendelsen, men OBS OBS la aldri hunden få gå fram og forsyne seg av ballen eller godisen uten å ha vært innom dekken først. Ellers så får du en "snuse hund" på 50 meter som ofte har selektivhørsel for dekkomandoen fordi den leter etter forsterkeren.

Send meg en PM om du trenger mer utførlig beskrivelse

ps Hundefører skal sende hunden etter 10 skritt (maks 15) og hunden skal løpe målrettet 50 meter ut og raskt legge seg på kommando. Retningen blir ikke bedømt, det gir kun en mer imponerende øvelse. I VM i fjor var det ca 10 % som dekket i marsjretningen. Så ikke heng deg opp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker target eller forsterker i enden av banen for fart og retning, ville jeg brukt noe som står opp fra bakken som hunden kan se. Hvis ikke begynner de ofte å lete etter musematte/ball el. og fart og retning blir dårlig. Jeg ville aldri belønnet andre steder enn kanten/slutten av banen- hunden skal legge seg på kommando, ikke telle skritt. Hvis du lærer den å løpe til det er slutt på banen, uansett, risikerer du ikke å få en hund som bremser, legger seg uten kommando eller snur seg for å få kommando. Dekken hadde jeg trent inn i så den sitter i alle situasjoner, også i fart. Når dekk betyr dekk uansett hva hunden gjør, kan du begynne å sette sammen øvelsen. Ofte blir farta for dårlig hvis hunden alltid må innom dekk før belønning. Hvis dekk-kommandoen din er absolutt, kan du fint variere på om hunden får løpe rett ut til forsterker eller om den får dekk-kommando i enden av banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...