Gå til innhold
Hundesonen.no

Oisann - øynene er forskjellig

siljestokka

Recommended Posts

Skrevet

Ehm.. Jeg har da bodd med hunden min i ca 5 år, og kjenner hunden min på alle områder(Trodde jeg). Vet at han har en hvit stripe på øret osv.

Men så var det noe jeg la merke til i går da vi prøvde litt sånn kontakt greie. Han har nemlig to forskjellige øyne. Fra vår synsvinkel, så er nemlig høyre øyne større og litt mørkere i nederste del av øyet*Mystisk*. Mens venstre er ganske lyst og oransjbrun...Kan det være noe feil.? Han ser jo normal ut da :unsure:

:P

Han er jo blanding, så tenk viss han hadde ett border collie øye og et øye fra den andre rasen/de andre rasene. :ahappy: . :ahappy: .

Jeg skal se om jeg finner bilder ... :P *

Skrevet

Hva mener du med feil? Hvis han er en blanding, spiller det vel ingen rolle om øynene har ulik farge, gjør det?

Skrevet

Det viktige er jo ikke om de er forskjellige eller ikke - men om de endrer seg. Hvis de alltid har vært ulike så er det jo harmløst (det finnes hunder med forskjellige øyefarger).

Men dersom ett plutselig begynner å "myse" (bli mindre), endre fasong eller farge - så ville jeg nok vært mere bekymret. Og definitivt vurdert en tur til en veterinær som er dyktig på dette med øyne (f.eks. en som er autorisert øyelyser).

Tenk dog på at øynene ser veldig ulike ut i forskjellige lys - så hvis man er i tvil må man "prøve seg fram" i forskjellige vinkler i forhold til forskjellige lyskilder.

Susanne

Skrevet

jeg har nå studert litt bilder og øyene på hunden min :P . Og har kommet fem til at øyet faktisk var litt mørkere enn det andre allerede som "Valp". Du ser det ikke så bra på bildene. Så jeg tror at han bare er slik. Dermed så gidder jeg ikke søke veten, men følger heller litt med på det.

Var nå akkuratt borte o sjekket han :P . Øynene ser akkuratt like store ut nå. Men tidliere så var det ene øyet litt mer åpent(større). Har sett bilder av aussier som har halve øyet blått og resten brunt. Så min har ett oransjbrunt øye og ett halvt oransjbrunt der resten er brunt :ahappy:.

Edit: Virker som det ene øyet blir større i lyset. Altså at det er mer åpent. :ahappy: . Men tror ikke det er så veldig farlig.

Skrevet

Da er det sikkert ikke noe å uroe seg for - fint!

Ja, pupillene utvider seg når det blir mørkere (og omvendt) - så ikke så rart om det ser "annerledes" ut av og til.

Ha en fin dag!

Susanne

Skrevet

Jeg kjenner en hund som ble "mørkere" på den ene delen av øyet, men når du ser den i sollys, så ser du at det er et mørkere "felt" som ligger "foran" det andre. Husker ikke hva eier kalte det, men det er muligens dette:

http://www.oejendyrlaegen.dk/iris_cyster.shtml

Selv om bildene ikke stemmer helt overens slik jeg husker det.

Det var bare noe jeg kom på, sånt er jo helt umulig å gjette på ut fra en beskrivelse. Men du kan jo spørre veterinæren om det neste gang du er der, det er mye rart som kan dukke opp - og mye som bare "er sånn" og ikke farlig.

Skrevet

Takk Akela - nå fant jeg ut hva eldstebikkja mi har fått på øyet sitt :rolleyes: Iriscyster! Hun er en gammel dame på snart 12 år og en dag oppdaget jeg at det var "noe der" under pupillen. Trodde jeg så syner for det flytta liksom på seg!

Men hun har ingen symptomer og smerter så da gjør vi heller ingenting med det.

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe alvorlig. Det såg bare så rart ut den dagen :P . Det er så vanskelig å forklare på nett. Men Nå ser han normal ut :P . det ene øyet er bare litt mørkere :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...