Gå til innhold
Hundesonen.no

Oisann - øynene er forskjellig


siljestokka

Recommended Posts

Ehm.. Jeg har da bodd med hunden min i ca 5 år, og kjenner hunden min på alle områder(Trodde jeg). Vet at han har en hvit stripe på øret osv.

Men så var det noe jeg la merke til i går da vi prøvde litt sånn kontakt greie. Han har nemlig to forskjellige øyne. Fra vår synsvinkel, så er nemlig høyre øyne større og litt mørkere i nederste del av øyet*Mystisk*. Mens venstre er ganske lyst og oransjbrun...Kan det være noe feil.? Han ser jo normal ut da :unsure:

:P

Han er jo blanding, så tenk viss han hadde ett border collie øye og et øye fra den andre rasen/de andre rasene. :ahappy: . :ahappy: .

Jeg skal se om jeg finner bilder ... :P *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er jo ikke om de er forskjellige eller ikke - men om de endrer seg. Hvis de alltid har vært ulike så er det jo harmløst (det finnes hunder med forskjellige øyefarger).

Men dersom ett plutselig begynner å "myse" (bli mindre), endre fasong eller farge - så ville jeg nok vært mere bekymret. Og definitivt vurdert en tur til en veterinær som er dyktig på dette med øyne (f.eks. en som er autorisert øyelyser).

Tenk dog på at øynene ser veldig ulike ut i forskjellige lys - så hvis man er i tvil må man "prøve seg fram" i forskjellige vinkler i forhold til forskjellige lyskilder.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nå studert litt bilder og øyene på hunden min :P . Og har kommet fem til at øyet faktisk var litt mørkere enn det andre allerede som "Valp". Du ser det ikke så bra på bildene. Så jeg tror at han bare er slik. Dermed så gidder jeg ikke søke veten, men følger heller litt med på det.

Var nå akkuratt borte o sjekket han :P . Øynene ser akkuratt like store ut nå. Men tidliere så var det ene øyet litt mer åpent(større). Har sett bilder av aussier som har halve øyet blått og resten brunt. Så min har ett oransjbrunt øye og ett halvt oransjbrunt der resten er brunt :ahappy:.

Edit: Virker som det ene øyet blir større i lyset. Altså at det er mer åpent. :ahappy: . Men tror ikke det er så veldig farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det sikkert ikke noe å uroe seg for - fint!

Ja, pupillene utvider seg når det blir mørkere (og omvendt) - så ikke så rart om det ser "annerledes" ut av og til.

Ha en fin dag!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en hund som ble "mørkere" på den ene delen av øyet, men når du ser den i sollys, så ser du at det er et mørkere "felt" som ligger "foran" det andre. Husker ikke hva eier kalte det, men det er muligens dette:

http://www.oejendyrlaegen.dk/iris_cyster.shtml

Selv om bildene ikke stemmer helt overens slik jeg husker det.

Det var bare noe jeg kom på, sånt er jo helt umulig å gjette på ut fra en beskrivelse. Men du kan jo spørre veterinæren om det neste gang du er der, det er mye rart som kan dukke opp - og mye som bare "er sånn" og ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Akela - nå fant jeg ut hva eldstebikkja mi har fått på øyet sitt :rolleyes: Iriscyster! Hun er en gammel dame på snart 12 år og en dag oppdaget jeg at det var "noe der" under pupillen. Trodde jeg så syner for det flytta liksom på seg!

Men hun har ingen symptomer og smerter så da gjør vi heller ingenting med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...