Gå til innhold
Hundesonen.no

Uhm, dere som er ute og reiser fra tid til annen..

Aussieglis

Recommended Posts

Hvordan kan jeg finne flyavganger som går fra Öjebyn i Sverige til Bodø? :ahappy: Trenger å finne ut hva priser og sånt ligger på.. Og jeg som såvidt har tatt fly før i mitt liv har ikke snøring på hvordan jeg finner ut av noenting. De har vel kanskje egne flyselskap i Sverige? Haha.. :P:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke reist selv, men utifra nettsøk ser det ut som følgende:

Nærmeste flyplass er trolig i Luleå, som ifølge Wikipedia har mest innenlandstrafikk. Fem kvarters flygning til Stockholm, som det ikke ser ut som om går rett til Bodø - at du må via Oslo.

Det går dog også rute fra Luleå til Tromsø, via Kiruna. Fra Tromsø kommer du deg til Bodø.

Så et forslag ut ifra søking jeg gjorde (med alle mulige forbehold):

Bodø - Tromsø - Kiruna - Luleå

eller

Bodø - Oslo - Stockholm - Luleå

Mulig det finnes enklere ruter, så spør for eksempel et reisebyrå eller kontakt flyplassene for å høre hvilke selskap som flyr. SAS er nå i hvert fall i begge land.

Noe i bakhodet sier at det kan være togrute som kobler Norge og Sverige i nord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker at hvis det går ann å komme seg til Öjebyn eller i nærheten med tog så hadde det vært greit. Men på tilbaketuren vil vi helst fly da vi ser for oss at mangemange timer på tog blir slitsomt med to hunder..

Jeg så på map24.com at det bare er 10t herifra og til Öjebyn med bil. Sambo sin bil ramler nesten ifra hverandre så det er utelukket.. Derfor tenker jeg på tog og så fly.

Er det flyplass i Umeå? :ahappy: Hmm... For det går ann å hente valpen der istedenfor, hvis det skulle bli enklere... Men Öjebyn er jo mer nord, så det er jo den korteste veien å kjøre iallefall..

Guud jeg er bra lost altså! :ahappy: Jeg hadde aldri klart meg i den virkelige verden, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du finne oversikt over svenske flyplasser:

http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____862.aspx

Hvis du skal hente en valp, kan det jo tenkes at oppdretter også vet noe om hvordan det er enklest å komme seg dit? Når man bor i Nord-Norge er det på en måte forbannelsen at det sjelden går direktefly, men at man må via Oslo...

Men å leie bil kan jo brått bli like dyrt/billig som å ta fly, og det er mange som har kjørt både ti og tolv timer med valp uten problem. Bare vær to, slik at en kan kjøre og en kan ha fokus på valpens signal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med oppdretter, og fikk da vite at hun skal ta med kullet opp til Øyebyn for å øyelyse valpene der for der har de en veldig flink dyrelege. Hun fortalte da at de "nordfra" bruker å plukke opp valpene der siden det blir kortest vei, men det er jo folk som kjører bil. Ellers kan jeg vente og hente valpen i Umeå hvor hun bor hvis det passer bedre.

Men det blir jo mye fly, og mye tog hvis man skal gå for det... Bil hadde jo vært det beste ja. Men jeg er ikke gammel nok til å kjøre og har verken lappen eller bil, så da må man høre med sambo om han kanskje kunne lånt seg en bil hos noen han kjenner eller eventuelt høre seg rundt om leiebiler. Faren hans har nok noen tråder han kan trekke i hvis sambo bare gjør det klart at han trenger en billig bil som holder fra bodø - sverige - bodø.

Hmm, var jo litt stress med valp fra Sverige også. Så for meg det kom til å bli no trouble :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...