Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodsporspm


Fufie

Recommended Posts

hei,

"trener" en 4+ måneders strihårsvalp på blodspor. Han er ivrig og han gjør bra fremgang og klarer nå 100m uten problemer. Vi tar det rolig og gradvis og sørger for at det er veldig gøy. Men har noen spørsmål.

- Når bør en begynne med å trene på "rett" sporretning? Sett noen anbefale å legge relativt korte spor (20-40m) og så gå inn midt på og så la dachsen finne belønning kun i rett retning. Er det andre strategier som er velegnet?

- Vi ser noen ganger at han fortsetter på mitt spor efter han er ferdig med blodsporet og belønning. Har vel noe med at sporet typisk bare er 2-3 timer gammelt, og at vi sålangt ikke har brukt hjorteskank Er interessen for "folkespor" noe som forsvinner efterhvert som spor blir eldre eller en bruker skank?

på forhånd takk :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hva du mener med belønning i rett retning? Belønningen skal ligge i sporslutten og ikke ligge helt åpent slik at hunden kan ta den på overvær. Ei heller må den være så skjult at hunden har vanskelig for å finne den. Ellers kan du gjøre som du vil :hyper: Legg spor som følger terrenget mest mulig og tenk hjortedyr hvordan de oppfører seg.

Jo kortere liggetid jo mere luktsammensurium er det for hunden å utrede. Din lukt sitter sterkt i og blodet ligger og flyter litt overalt de første timene. Det betyr også litt hva slags sko du bruker - støvler avgir minst lukt og er det beste å bruke.

Når du går av sporet så gå av vinkelrett på det slik at hunden ikke fortsetter videre rett fram.

Et eldre spor vil være enklere for hunden faktisk fordi da ha blodet fått "satt seg" og ligger ikke å flyter overalt. Dessuten vil det begynne å råtne og det lukter sterkt. Du trenger ikke øke lengden på sporet men liggetida.

Lykke til!

PS: kikka på hjemmesida di - stilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hva du mener med belønning i rett retning? Belønningen skal ligge i sporslutten og ikke ligge helt åpent slik at hunden kan ta den på overvær. Ei heller må den være så skjult at hunden har vanskelig for å finne den. Ellers kan du gjøre som du vil :hyper: Legg spor som følger terrenget mest mulig og tenk hjortedyr hvordan de oppfører seg.

Det jeg tenker på er ikke nødvendigvis ettersøk/blodspor hvor en oftest har startpunkt og startretning, men i forhold til ferskspor hvor en selvsagt vil unngå at han går bakfot. Er mulig at han bare skjønner det (vil ikke overraske meg), men vil jo sjekke/trene ham på retningsbestemme spor.

Jo kortere liggetid jo mere luktsammensurium er det for hunden å utrede. Din lukt sitter sterkt i og blodet ligger og flyter litt overalt de første timene. Det betyr også litt hva slags sko du bruker - støvler avgir minst lukt og er det beste å bruke.

Når du går av sporet så gå av vinkelrett på det slik at hunden ikke fortsetter videre rett fram.

Et eldre spor vil være enklere for hunden faktisk fordi da ha blodet fått "satt seg" og ligger ikke å flyter overalt. Dessuten vil det begynne å råtne og det lukter sterkt. Du trenger ikke øke lengden på sporet men liggetida.

Lykke til!

Kanskje vi skal øke alderen på sporet litt da, tre timer er kanskje litt kort. Men vi er forsiktige med å gjøre ting for fort og for vanskelig for en valp, vi vil jo ha ham motivert. Sjøstøvler istedetfor vanlige fjellstøvler er kanskje lurt ja.

Et annet spørsmål siden du er stø i dette, bør en unngå å gå folkespor/menneskespor eller er all nesebruk av det gode? Ellers, takk for svar.

PS: kikka på hjemmesida di - stilig :)

Takk takk, så nå at jeg hadde link til dine sider. Veldig mye god info der, og treningsjournalen din har vært nyttig lesning for progresjon. Men vi vil nok ta det litt roligere siden valpen er så ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som kombinerer folke- og blodspor etter hva jeg har skjønt. Personlig vil jeg ikke gjøre det for jeg tror at hunden kan bli forvirret dersom den trener begge deler. Dessuten tror jeg du får en hund som er litt god på begge i stedet for en knakende god hund på èn ting om du skjønner? Og for egen del er det viktig å kunne stole på at hunden gjør det den skal og ikke jukser seg over på noe annet. Dette er mine synspunkter bare - andre kan ha andre erfaringer. Nå er det kun ettersøk som er av interesse for meg, så da er det ikke et dilemma for meg heller :) Men jeg mener: Enten blod eller folk :rolleyes:

Det er litt samma sak som å kombinere jakt- og ettersøkshund. Min hund er ren ettersøkshund og skal ikke brukes på jakt. For det er myyye kjekkere å gå ferskspor enn å gå etter døde/skadde dyr. Vil jeg bruke hund til jakt får jeg bruke en av de andre bikkjene.

Det er også lurt å ta det rolig med treningen. Altfor mange kaster seg idet - hunden synes jo det er såå gøy og vi kan trene hver dag liksom - men hvor mye at det sitter? Hunden - og særlig den unge hunden - trenger å la kunnskapen synke inn og bli forstått. Og ved å dure i vei og legge på det ene momentet etter det andre på kort tid gir ingen god læring.

En annen ting man kan risikere er å få en drittlei hund. Og skulle det skje at hunden ikke synes dette er gøy mer - ja da sliter man!

Tren jevnt og trutt og gjør som du sa i første innlegg - HA DET GØY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...