Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodsporspm

Fufie

Recommended Posts

hei,

"trener" en 4+ måneders strihårsvalp på blodspor. Han er ivrig og han gjør bra fremgang og klarer nå 100m uten problemer. Vi tar det rolig og gradvis og sørger for at det er veldig gøy. Men har noen spørsmål.

- Når bør en begynne med å trene på "rett" sporretning? Sett noen anbefale å legge relativt korte spor (20-40m) og så gå inn midt på og så la dachsen finne belønning kun i rett retning. Er det andre strategier som er velegnet?

- Vi ser noen ganger at han fortsetter på mitt spor efter han er ferdig med blodsporet og belønning. Har vel noe med at sporet typisk bare er 2-3 timer gammelt, og at vi sålangt ikke har brukt hjorteskank Er interessen for "folkespor" noe som forsvinner efterhvert som spor blir eldre eller en bruker skank?

på forhånd takk :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hva du mener med belønning i rett retning? Belønningen skal ligge i sporslutten og ikke ligge helt åpent slik at hunden kan ta den på overvær. Ei heller må den være så skjult at hunden har vanskelig for å finne den. Ellers kan du gjøre som du vil :hyper: Legg spor som følger terrenget mest mulig og tenk hjortedyr hvordan de oppfører seg.

Jo kortere liggetid jo mere luktsammensurium er det for hunden å utrede. Din lukt sitter sterkt i og blodet ligger og flyter litt overalt de første timene. Det betyr også litt hva slags sko du bruker - støvler avgir minst lukt og er det beste å bruke.

Når du går av sporet så gå av vinkelrett på det slik at hunden ikke fortsetter videre rett fram.

Et eldre spor vil være enklere for hunden faktisk fordi da ha blodet fått "satt seg" og ligger ikke å flyter overalt. Dessuten vil det begynne å råtne og det lukter sterkt. Du trenger ikke øke lengden på sporet men liggetida.

Lykke til!

PS: kikka på hjemmesida di - stilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hva du mener med belønning i rett retning? Belønningen skal ligge i sporslutten og ikke ligge helt åpent slik at hunden kan ta den på overvær. Ei heller må den være så skjult at hunden har vanskelig for å finne den. Ellers kan du gjøre som du vil :hyper: Legg spor som følger terrenget mest mulig og tenk hjortedyr hvordan de oppfører seg.

Det jeg tenker på er ikke nødvendigvis ettersøk/blodspor hvor en oftest har startpunkt og startretning, men i forhold til ferskspor hvor en selvsagt vil unngå at han går bakfot. Er mulig at han bare skjønner det (vil ikke overraske meg), men vil jo sjekke/trene ham på retningsbestemme spor.

Jo kortere liggetid jo mere luktsammensurium er det for hunden å utrede. Din lukt sitter sterkt i og blodet ligger og flyter litt overalt de første timene. Det betyr også litt hva slags sko du bruker - støvler avgir minst lukt og er det beste å bruke.

Når du går av sporet så gå av vinkelrett på det slik at hunden ikke fortsetter videre rett fram.

Et eldre spor vil være enklere for hunden faktisk fordi da ha blodet fått "satt seg" og ligger ikke å flyter overalt. Dessuten vil det begynne å råtne og det lukter sterkt. Du trenger ikke øke lengden på sporet men liggetida.

Lykke til!

Kanskje vi skal øke alderen på sporet litt da, tre timer er kanskje litt kort. Men vi er forsiktige med å gjøre ting for fort og for vanskelig for en valp, vi vil jo ha ham motivert. Sjøstøvler istedetfor vanlige fjellstøvler er kanskje lurt ja.

Et annet spørsmål siden du er stø i dette, bør en unngå å gå folkespor/menneskespor eller er all nesebruk av det gode? Ellers, takk for svar.

PS: kikka på hjemmesida di - stilig :)

Takk takk, så nå at jeg hadde link til dine sider. Veldig mye god info der, og treningsjournalen din har vært nyttig lesning for progresjon. Men vi vil nok ta det litt roligere siden valpen er så ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som kombinerer folke- og blodspor etter hva jeg har skjønt. Personlig vil jeg ikke gjøre det for jeg tror at hunden kan bli forvirret dersom den trener begge deler. Dessuten tror jeg du får en hund som er litt god på begge i stedet for en knakende god hund på èn ting om du skjønner? Og for egen del er det viktig å kunne stole på at hunden gjør det den skal og ikke jukser seg over på noe annet. Dette er mine synspunkter bare - andre kan ha andre erfaringer. Nå er det kun ettersøk som er av interesse for meg, så da er det ikke et dilemma for meg heller :) Men jeg mener: Enten blod eller folk :rolleyes:

Det er litt samma sak som å kombinere jakt- og ettersøkshund. Min hund er ren ettersøkshund og skal ikke brukes på jakt. For det er myyye kjekkere å gå ferskspor enn å gå etter døde/skadde dyr. Vil jeg bruke hund til jakt får jeg bruke en av de andre bikkjene.

Det er også lurt å ta det rolig med treningen. Altfor mange kaster seg idet - hunden synes jo det er såå gøy og vi kan trene hver dag liksom - men hvor mye at det sitter? Hunden - og særlig den unge hunden - trenger å la kunnskapen synke inn og bli forstått. Og ved å dure i vei og legge på det ene momentet etter det andre på kort tid gir ingen god læring.

En annen ting man kan risikere er å få en drittlei hund. Og skulle det skje at hunden ikke synes dette er gøy mer - ja da sliter man!

Tren jevnt og trutt og gjør som du sa i første innlegg - HA DET GØY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Skal man starte ny tråd for året?  Jeg tenkte at jeg hadde et fremtidig problem da valpen begynte jukke på leggen min i går. Bare noen få super forsiktige jukkebevegelser, ikke faktisk jukking, men så stor hund som han her blir etterhvert, så var det ikke så bagatell som det kunne vært. Så begynte han igjen nå mens jeg drev med noe på benken. Mer manisk. Slo meg som en potensiell humorvideo: Effekten av manipulative love bombing, they fall madly in love with you ^^ ..men på alvor, så tror jeg han bare ville ha kos. Klengete baby som søkte nærhet. Løftet ham opp fordi han er ikke noen dominant macho som prøver ta over alpha posisjonen eller tilfredsstille seg selv seksuelt på leggen min, han er bare en rådvill og forvirret liten baby som er skikkelig overtrøtt, og som med menneskebabyer, så tror jeg "skrikerkur" ved negativ straff eller en "positiv" korrigering skader han og relasjonen mer enn det oppdrar han på det stadiet her.  Han smeltet fullstendig i armene mine. Roet seg og slappet av med hele seg i det øyeblikket han følte seg trygg og ivaretatt. Alt han trengte var bekreftelse på at han har et safe sted å sove, hvilket altså et under min beskyttelse, for jeg er stor og sterk og hamler opp med hva enn som måtte dukke opp av trusler Point being: Det var ikke dominans, det var ikke seksualitet, det var bare en refleks bevegelse fra å hoppe opp (vil mot ansiktet og armene) og ende med noe plassert mellom fremlabbene mot brystet. Problematferd jeg heller får finne løsninger på siden.  
    • Har vært hos fire ulike. Samme erfaring med alle 😊 Opplever at de har veldig bra holdning til hundetrening.
    • Det er forskjell på trening og situasjonshåndtering. Jeg løfter hunden etter ørene glatt, hvis det er liv om å gjøre. Men det har jo ingenting å gjøre med trening eller treningsmetoder. Så bra! Er det en helhetlig filosofi som gjelder alle instruktørene, eller de instruktørene du har vært hos?  
    • Kun positive erfaringer med K9. Masse kompetanse på instruktørene. Ingen fysisk avstraffelse av hundene, kun bruk av belønning og stemme ved korreksjon.
    • Ukultur.  Selv om det ikke skader hunden, bare er smertefullt eller ubehagelig, og det er effektivt, så synes ikke jeg det er greit. SÅ alvorlig er ikke hundeSPORT at en kan tillate seg å TVINGE hundene med makt. Avslører i beste fall bare at en ikke er en så flink trener som en gjerne skulle vært, om en ikke klarer motivere hunden til å utføre øvelsene riktig. Jeg mener det finnes force majeure, der en adferd potensielt er farlig for liv og helse, ta f.eks. forebyggende strømming mot sau eller akutt brutale rykk i bånd når fører har begått en dum feilvurdering av hund og situasjon og den gjør utfall mot noen eller hopper ut i veien for å gjete en bil, eller annet uforutsett og en MÅ handle uten noen tid til å tenke seg om, men ufarlig "tjenestenekt" i sportsutøvelse er noe annet. 80-tallet ringte og ville ha holdningene sine tilbake.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...