Gå til innhold
Hundesonen.no

Araber..


Cezaree

Recommended Posts

jeg har en araber selv, og jeg synes det er en av verdens beste raser:)

min oppfatning er at de er:

våkne og følger hele tiden med på det som skjer,

liker og vise seg frem,

ofte glad i og løpe,

og litt "sarte"

dette er min oppfatning..

hva synes dere om denne rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja etter å ha jobbet med arabere i flere år kan jeg vel si at jeg er nesten enig i det du sier. Bortsett fra det med sarte - ingen av de jeg har värt borti har värt det.

En gang i framtiden, bare ungene blir litt större, så blir det nok en araber (eller islandshest) på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imre: med sarte mener jeg at det er hester som du ikke kan skrike og "herje" like mye med som du f.eks kan gjøre med en døl... for meg passer det veldig bra, men jeg gjør ikke det til noen hester uansett... men araberen er veldig robust til å være en varm rase synes jeg;)

Ulle da! det er jo små ponniser som er skumle! der sitter du jo med hodet i fanget... hjelp:O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulle da! det er jo små ponniser som er skumle! der sitter du jo med hodet i fanget... hjelp:O

*klippa*

Haha, ja, passer meg bra :P

Sånn litt liten-stor ponni, og når det går for fort, så bare setter jeg beina nedi og bremser :)

Genialt spør du meg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en araber i 8 år nå, og mer nydlig skapning skal man lete lenge etter.

Han er ganske hardfør av seg, står bare med dekken når det er mye regn og snø eller dritkaldt, mens de andre hestene på stallen har på seg opptil flere dekken om vinteren og dekken året rundt egentlig.

Han er ganske heit av seg, men det ligger litt i rasen. Han gikk som galopphest i Sverige da han var 7 år ca, så han er veldig mye "oppe" hele tiden. Han er nå snart 18 år, og folk tror enda at vi har en unghingst på stallen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en araber i 8 år nå, og mer nydlig skapning skal man lete lenge etter.

Han er ganske hardfør av seg, står bare med dekken når det er mye regn og snø eller dritkaldt, mens de andre hestene på stallen har på seg opptil flere dekken om vinteren og dekken året rundt egentlig.

Han er ganske heit av seg, men det ligger litt i rasen. Han gikk som galopphest i Sverige da han var 7 år ca, så han er veldig mye "oppe" hele tiden. Han er nå snart 18 år, og folk tror enda at vi har en unghingst på stallen :P

hehe, det tror jeg er den store drømmen til Cezaree også.. å bli galopphest altså:P

Noen som forresten veit hvor gammel en araber kan bli??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har selv aldri ridd en araber, men jeg var å tittet på araber NM(?) Her i Falteby/Enebakk og jeg må si at jeg ble litt skuffet... Syns det var forferdelig mye dårlige bevegelser, lite futt og fart og utrolig dårlige hoppteknikker på sprang!

Bestemte meg egentlig der og da for at Araber var ikke tingen for meg, ialle fall ikke om det var gjennomsnitt Arberen i Norge <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv aldri ridd en araber, men jeg var å tittet på araber NM(?) Her i Falteby/Enebakk og jeg må si at jeg ble litt skuffet... Syns det var forferdelig mye dårlige bevegelser, lite futt og fart og utrolig dårlige hoppteknikker på sprang!

Bestemte meg egentlig der og da for at Araber var ikke tingen for meg, ialle fall ikke om det var gjennomsnitt Arberen i Norge <_<

I hele min hestekarriere har jeg alltid hørt at man ikke kjøper araber dersom man vil satse på sprang/dressur, pga myye dårlige bevegelser og sprangteknikk. Men de er vakre, små dyr, og fine distansehester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imre: med sarte mener jeg at det er hester som du ikke kan skrike og "herje" like mye med som du f.eks kan gjøre med en døl... for meg passer det veldig bra, men jeg gjør ikke det til noen hester uansett... men araberen er veldig robust til å være en varm rase synes jeg;)

Hvem skriker til og herjer med hestene sine!? Uansett rase... ?!? :unsure:

EDIT:

Noen som forresten veit hvor gammel en araber kan bli??

Rundt 20-25 år kanskje. En hingst jeg trente før ble 29 år, var litt stivere de 2 siste åra.

Ellers kommer det jo ann på masse. Hvordan liv den har hatt, genene (sykdommer osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefaren til hesten min ble 31 år, så gamle kan de bli, er noe med de helegypterne. Hesten min ble ikke ridd inn før han var 6 år pga han var ganske tregt utviklet, og han er som en unghingst enda, ganske artig å ri, da han aldr bare daffer av gårde, her er det kengerudsprang og halen rett opp hele tiden :wub:

De er utmerkede distansehester, men dessverre når de aldri toppen verken i sprang eller dressur. Red endel sprang med hesten min før, og aldri vært maken til en som virkelig "gøtset" til på sprangbanen og hoppet alt. :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde null interesse for araberen, så på dem som noen "pingle-hester". Fine å se på, men det var alt. Ente jo med at far min kjøpte ei araberhoppe til meg da. Og da oppdaget jeg en rase som er utrolig stø på beina, hengiven, god helse, enormt morsom å jobbe med. Den første hesten jeg har ridd inn, og det gikk forbløffende bra. Hun løper bort til gjerdet når hun ser bilen vår, humrer og "snakker" mye. Og herlige steg. Men hun er også veldig var for fremmede.

Er veldig fornøyd med rasen jeg, solid og arbeidsvillig.

Dette er en rase som er en flott familie-hest, distanse, turvenn. En hest man kan ha det morsomt med.

Oppnår en enormt kontakt med dem. Det plager meg ikke at den ikke går til topps i dressur og sprang osv, det er det vi har dansk varmblods osv til :) Hesterasene fungerer til forskjellig, akkurat som hunderasene.

Araber passer perfekt for mitt bruk, varmblodstraveren er perfekt til traver-folks bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Araber passer perfekt for mitt bruk, varmblodstraveren er perfekt til traver-folks bruk.

Hva mener du med "traver-folks bruk" ?

Jeg har hatt flere varmblods som er perfekte familehest, turvenn og dressur, samtidig som de flyr på banen.

Oppnår en enormt kontakt med dem.

Dette er vel helt fra hest til hest, og ikke fra rase til rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skriker til og herjer med hestene sine!? Uansett rase... ?!? :unsure:

Kjenner ganske mange som herjer med hesten sin.. De har jo døl, traver og sånne du kan herje med..

Nå har jo ikke jeg noe peiling på hester, men bare svarer etter det jeg har hørt av venninna til Ine (Cezaree)..

Hun driver med hester og elsker alle 4-beinte dyr.. Sikkelig dame med bein i nesa!

Har lært utrolig mye av hun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo døl, traver og sånne du kan herje med..

Ingen dyr skal da skrikes eller herjes med!

Hva er det med folk!??

Ingen spesiell rase tåler da det bedre enn andre! Dette er jo fra individ til individ!

Samme som med mennesker enkelte er utrolig hårsåre og tåler ikke bli snakket til mens andre kan man kjefte opp og ned uten om at de lar det gå veldig inn på en.

Veit det er maange fjortisser der ute som har hest, som aldri skulle hatt det!

Herjer og styrer altfor mye, men disse kan da umulig vite bedre!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silje85 hesten på bildet heter Medalj og er enda vakrere i virkeligheten! Medalj er nok en av de flotteste hingstene jeg har sett. Har sett ham et par ganger da jeg ved flere tilfeller har värt dommersekretär på NAHFs utstillinger.

Var litt intressert i å kjöpe et avkom til ham en gang men det ble ikke noe med meg.

Når man må herje og skrike til en hest så er man ikke bare på jordet, men på feil jorde enda. Jeg har etter 20 år (mer eller mindre) ALDRI opplevd at jeg har måttet skrike til en hest og da har jeg jobbet med eller eid: engelsk fullblod, kaldblodstraver, varmblodstraver, islandshest og araber. Samt värt borti flere andre raser.

Det handler bare om å läre seg å lese hesten. NH er en utmerket måte å läre seg å samarbeide med hesten på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silje85 hesten på bildet heter Medalj og er enda vakrere i virkeligheten! Medalj er nok en av de flotteste hingstene jeg har sett. Har sett ham et par ganger da jeg ved flere tilfeller har värt dommersekretär på NAHFs utstillinger.

Var litt intressert i å kjöpe et avkom til ham en gang men det ble ikke noe med meg.

Wow! Imponerende! :) Det visste ikke jeg :ahappy: Bare fant bildet på Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Imponerende! :P Det visste ikke jeg :wacko: Bare fant bildet på Google.

En gang i tiden visste jeg "alt" om "alle" araberhester i Norge og Sverige. Sa noen et navn til meg kunne jeg ved de fleste tilfellene ramse opp både födselsår, stamtavle og utstillingsresultater. Men det er noen år siden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i tiden visste jeg "alt" om "alle" araberhester i Norge og Sverige. Sa noen et navn til meg kunne jeg ved de fleste tilfellene ramse opp både födselsår, stamtavle og utstillingsresultater. Men det er noen år siden nå.

Godt andre også har vært sånn og at det ikke bare var meg :wacko: Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dyr skal da skrikes eller herjes med!

Hva er det med folk!??

Ingen spesiell rase tåler da det bedre enn andre! Dette er jo fra individ til individ!

Samme som med mennesker enkelte er utrolig hårsåre og tåler ikke bli snakket til mens andre kan man kjefte opp og ned uten om at de lar det gå veldig inn på en.

Veit det er maange fjortisser der ute som har hest, som aldri skulle hatt det!

Herjer og styrer altfor mye, men disse kan da umulig vite bedre!?!

Jeg bare svarer etter det jeg har hørt.. Selv har jeg ikke peiling på hester, ser ikke forskjel på en døl og traver liksom x)

Så jeg melder meg helt ut når det gjelder hester.. Bare svarer på det jeg har hørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...