Gå til innhold
Hundesonen.no

Yrker du IKKE "kan" kombinere med hund?

JailyTina

Recommended Posts

Skrevet

Sitter her og leser om både LP, Agility, IPO og det som ellers er av aktiviteter innefor hundesport og så slår det meg. Hva slags yrke bør en egnetlig ha for å kunne ha et aktivt hunde hold?

(Med aktivt mener jeg da å drive med enten utstilling eller konkurranser o.l)

Sånn jeg ser det krever jo alle aktivitetsområdene ganske mye trening både privat og i organisert form. For å ha mulighet til å få noe bra resultat vil en jo trenge ganske mange timer til trening.

Derfor lurte jeg på, hvilke yrker bør en ikke velge dersom en ønsker å drive aktivt innen en eller annen hundesport?

(Altså, er viljen tilstede kan sikkert alt kombineres, men sånn generelt sett)

Skrevet

Jobb i nordsjøen.... turnus 2 uker på jobb og 4 av...

SUPERT med fri mnd, men ikke så bra når du er på jobb.

Skrevet

Yrker med mye reising er vel ikke de mest gunstige. Der man er borte lange perioder av gangen. Så hadde ikke satsa på hverken jobb i Norsjøen eller på båt.

Skrevet

Som sjef i astma og allergi foreningen :P Neida :)

Som de andre nevner så er mye reising et stort minus, samt jobber som kirurger som når som helst kan bli kalt inn til lange arbeidsdager, gjerne natt også.

Skrevet
Som sjef i astma og allergi foreningen :P Neida :)

Som de andre nevner så er mye reising et stort minus, samt jobber som kirurger som når som helst kan bli kalt inn til lange arbeidsdager, gjerne natt også.

Å jobbe natt i seg selv er ikke noe vanskelig å kombinere med hund...

Skrevet

Det er forskjell på å være alene med hunden, og det å ha noen til å lufte og gå turer med den når man ikke er hjemme. Nordsjøen var det første jeg tenkte på da jeg så oversriften, men hvis man har en snill partner, så får man gjort mye på de fire ukene, samtidig som at to ukers avbrekk i treningen ikke er verdens undergang. (Men så skulle jeg likt å sett både den hund og eier som holdt ut med fire ukers IPO-trening..!) :rolleyes:

Selv jobber jeg litt turnus, og hater det. Jeg vet aldri når jeg har fri eller skal på jobb, eller, jeg vet jo stort sett det, men det er ikke noe "system" i det. Jeg kan ikke alltid sette av hver tirsdagskveld 12 år fremover, og si at da er det trening med klubben. Men det er praktisk med tanke på at jeg får mulighet til å trene hund dagtid på ukedager, siden jeg kan ha fri da også.

Ellers tror jeg at hundepensjonat er en dårlig idè hvis du vil gjør mye med hunden din. Spesielt hvis du driver det alene, og du har endel hunder. Sommeren blir jo "ødelagt", og det er jobbing "døgnet rundt". Man kan ikke dra langt unna, selv om man får med seg en trening eller fire, og konkurranser og stevner må planlegges godt, og man må få inn en vikar man stoler på, osv.

Skrevet

Enig med Huldra. Turnusarbeid er vanskelig å kombinere med hundesport. Man kan ikke gå på kurs en fast dag i uka. Dessuten i min jobb så må man jobbe mange helger også. De kræsjer garantert med store utstillinger og det er vanskelig å få noen andre til å jobbe for seg eller bytte vakter. Så mitt tilps er å ligge unna sykepleieryrket :)

Skrevet

Jobber turnus selv. Kun natt. Går en uke på og en uke av (bytter turnus i august). Det trengs litt mer planlegging mhp konkurranser og slikt da, og kurs som går over flere uker er selvfølgelig vanskelig å kombinere. Men så har man til gjengleld mye fri. Jeg har lang pendlevei og lange vakter, så er jo avhengig av hundepass om natta. Og med noen yrker så må blir man litt mer avhengig av hundepass vil jeg tru (om man ikke synes det er OK at hundene er veldig lenge alene da).

Men lærer må vel være en fin jobb? Mye fri, alltid fri i helger, lang sommerferie, røde dager fri og slikt...

Skrevet
Men lærer må vel være en fin jobb? Mye fri, alltid fri i helger, lang sommerferie, røde dager fri og slikt...

...men myyye hjemmearbeid. Ellers virker det jo som en fin jobb med tanke på hund. Hjelper med vinterferier og høstferier ++ :)

Skrevet

Lærer/barnehagejobb og lignende er "perfekte" jobber å kombinere med hundehold. Yrker med mye reising; diplomat, nordsjøen/båt, flyger osv er verre.

Guest Snusmumrikk
Skrevet
Lærer/barnehagejobb og lignende er "perfekte" jobber å kombinere med hundehold. Yrker med mye reising; diplomat, nordsjøen/båt, flyger osv er verre.

Hm... derfor du skal bli lærer altså...

Skrevet

Jobbe i Nordsjøen og på båt og sånt er nok kanskje de som minst mulig lar seg kombinere med aktivt hundehold, ja.. Jeg vet at også lastebilsjåfør yrket er vanskelig å kombinere med hundehold. Spesielt hvis en kjører utlandet og er borte en uke av gangen, hjemme to dager og ut igjen på ny runde.. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...