Gå til innhold
Hundesonen.no

Yrker du IKKE "kan" kombinere med hund?

JailyTina

Recommended Posts

Skrevet

Sitter her og leser om både LP, Agility, IPO og det som ellers er av aktiviteter innefor hundesport og så slår det meg. Hva slags yrke bør en egnetlig ha for å kunne ha et aktivt hunde hold?

(Med aktivt mener jeg da å drive med enten utstilling eller konkurranser o.l)

Sånn jeg ser det krever jo alle aktivitetsområdene ganske mye trening både privat og i organisert form. For å ha mulighet til å få noe bra resultat vil en jo trenge ganske mange timer til trening.

Derfor lurte jeg på, hvilke yrker bør en ikke velge dersom en ønsker å drive aktivt innen en eller annen hundesport?

(Altså, er viljen tilstede kan sikkert alt kombineres, men sånn generelt sett)

Skrevet

Jobb i nordsjøen.... turnus 2 uker på jobb og 4 av...

SUPERT med fri mnd, men ikke så bra når du er på jobb.

Skrevet

Yrker med mye reising er vel ikke de mest gunstige. Der man er borte lange perioder av gangen. Så hadde ikke satsa på hverken jobb i Norsjøen eller på båt.

Skrevet

Som sjef i astma og allergi foreningen :P Neida :)

Som de andre nevner så er mye reising et stort minus, samt jobber som kirurger som når som helst kan bli kalt inn til lange arbeidsdager, gjerne natt også.

Skrevet
Som sjef i astma og allergi foreningen :P Neida :)

Som de andre nevner så er mye reising et stort minus, samt jobber som kirurger som når som helst kan bli kalt inn til lange arbeidsdager, gjerne natt også.

Å jobbe natt i seg selv er ikke noe vanskelig å kombinere med hund...

Skrevet

Det er forskjell på å være alene med hunden, og det å ha noen til å lufte og gå turer med den når man ikke er hjemme. Nordsjøen var det første jeg tenkte på da jeg så oversriften, men hvis man har en snill partner, så får man gjort mye på de fire ukene, samtidig som at to ukers avbrekk i treningen ikke er verdens undergang. (Men så skulle jeg likt å sett både den hund og eier som holdt ut med fire ukers IPO-trening..!) :rolleyes:

Selv jobber jeg litt turnus, og hater det. Jeg vet aldri når jeg har fri eller skal på jobb, eller, jeg vet jo stort sett det, men det er ikke noe "system" i det. Jeg kan ikke alltid sette av hver tirsdagskveld 12 år fremover, og si at da er det trening med klubben. Men det er praktisk med tanke på at jeg får mulighet til å trene hund dagtid på ukedager, siden jeg kan ha fri da også.

Ellers tror jeg at hundepensjonat er en dårlig idè hvis du vil gjør mye med hunden din. Spesielt hvis du driver det alene, og du har endel hunder. Sommeren blir jo "ødelagt", og det er jobbing "døgnet rundt". Man kan ikke dra langt unna, selv om man får med seg en trening eller fire, og konkurranser og stevner må planlegges godt, og man må få inn en vikar man stoler på, osv.

Skrevet

Enig med Huldra. Turnusarbeid er vanskelig å kombinere med hundesport. Man kan ikke gå på kurs en fast dag i uka. Dessuten i min jobb så må man jobbe mange helger også. De kræsjer garantert med store utstillinger og det er vanskelig å få noen andre til å jobbe for seg eller bytte vakter. Så mitt tilps er å ligge unna sykepleieryrket :)

Skrevet

Jobber turnus selv. Kun natt. Går en uke på og en uke av (bytter turnus i august). Det trengs litt mer planlegging mhp konkurranser og slikt da, og kurs som går over flere uker er selvfølgelig vanskelig å kombinere. Men så har man til gjengleld mye fri. Jeg har lang pendlevei og lange vakter, så er jo avhengig av hundepass om natta. Og med noen yrker så må blir man litt mer avhengig av hundepass vil jeg tru (om man ikke synes det er OK at hundene er veldig lenge alene da).

Men lærer må vel være en fin jobb? Mye fri, alltid fri i helger, lang sommerferie, røde dager fri og slikt...

Skrevet
Men lærer må vel være en fin jobb? Mye fri, alltid fri i helger, lang sommerferie, røde dager fri og slikt...

...men myyye hjemmearbeid. Ellers virker det jo som en fin jobb med tanke på hund. Hjelper med vinterferier og høstferier ++ :)

Skrevet

Lærer/barnehagejobb og lignende er "perfekte" jobber å kombinere med hundehold. Yrker med mye reising; diplomat, nordsjøen/båt, flyger osv er verre.

Guest Snusmumrikk
Skrevet
Lærer/barnehagejobb og lignende er "perfekte" jobber å kombinere med hundehold. Yrker med mye reising; diplomat, nordsjøen/båt, flyger osv er verre.

Hm... derfor du skal bli lærer altså...

Skrevet

Jobbe i Nordsjøen og på båt og sånt er nok kanskje de som minst mulig lar seg kombinere med aktivt hundehold, ja.. Jeg vet at også lastebilsjåfør yrket er vanskelig å kombinere med hundehold. Spesielt hvis en kjører utlandet og er borte en uke av gangen, hjemme to dager og ut igjen på ny runde.. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...