Gå til innhold
Hundesonen.no

Yrker du IKKE "kan" kombinere med hund?

JailyTina

Recommended Posts

Sitter her og leser om både LP, Agility, IPO og det som ellers er av aktiviteter innefor hundesport og så slår det meg. Hva slags yrke bør en egnetlig ha for å kunne ha et aktivt hunde hold?

(Med aktivt mener jeg da å drive med enten utstilling eller konkurranser o.l)

Sånn jeg ser det krever jo alle aktivitetsområdene ganske mye trening både privat og i organisert form. For å ha mulighet til å få noe bra resultat vil en jo trenge ganske mange timer til trening.

Derfor lurte jeg på, hvilke yrker bør en ikke velge dersom en ønsker å drive aktivt innen en eller annen hundesport?

(Altså, er viljen tilstede kan sikkert alt kombineres, men sånn generelt sett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sjef i astma og allergi foreningen :P Neida :)

Som de andre nevner så er mye reising et stort minus, samt jobber som kirurger som når som helst kan bli kalt inn til lange arbeidsdager, gjerne natt også.

Å jobbe natt i seg selv er ikke noe vanskelig å kombinere med hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å være alene med hunden, og det å ha noen til å lufte og gå turer med den når man ikke er hjemme. Nordsjøen var det første jeg tenkte på da jeg så oversriften, men hvis man har en snill partner, så får man gjort mye på de fire ukene, samtidig som at to ukers avbrekk i treningen ikke er verdens undergang. (Men så skulle jeg likt å sett både den hund og eier som holdt ut med fire ukers IPO-trening..!) :rolleyes:

Selv jobber jeg litt turnus, og hater det. Jeg vet aldri når jeg har fri eller skal på jobb, eller, jeg vet jo stort sett det, men det er ikke noe "system" i det. Jeg kan ikke alltid sette av hver tirsdagskveld 12 år fremover, og si at da er det trening med klubben. Men det er praktisk med tanke på at jeg får mulighet til å trene hund dagtid på ukedager, siden jeg kan ha fri da også.

Ellers tror jeg at hundepensjonat er en dårlig idè hvis du vil gjør mye med hunden din. Spesielt hvis du driver det alene, og du har endel hunder. Sommeren blir jo "ødelagt", og det er jobbing "døgnet rundt". Man kan ikke dra langt unna, selv om man får med seg en trening eller fire, og konkurranser og stevner må planlegges godt, og man må få inn en vikar man stoler på, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Huldra. Turnusarbeid er vanskelig å kombinere med hundesport. Man kan ikke gå på kurs en fast dag i uka. Dessuten i min jobb så må man jobbe mange helger også. De kræsjer garantert med store utstillinger og det er vanskelig å få noen andre til å jobbe for seg eller bytte vakter. Så mitt tilps er å ligge unna sykepleieryrket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber turnus selv. Kun natt. Går en uke på og en uke av (bytter turnus i august). Det trengs litt mer planlegging mhp konkurranser og slikt da, og kurs som går over flere uker er selvfølgelig vanskelig å kombinere. Men så har man til gjengleld mye fri. Jeg har lang pendlevei og lange vakter, så er jo avhengig av hundepass om natta. Og med noen yrker så må blir man litt mer avhengig av hundepass vil jeg tru (om man ikke synes det er OK at hundene er veldig lenge alene da).

Men lærer må vel være en fin jobb? Mye fri, alltid fri i helger, lang sommerferie, røde dager fri og slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lærer må vel være en fin jobb? Mye fri, alltid fri i helger, lang sommerferie, røde dager fri og slikt...

...men myyye hjemmearbeid. Ellers virker det jo som en fin jobb med tanke på hund. Hjelper med vinterferier og høstferier ++ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Lærer/barnehagejobb og lignende er "perfekte" jobber å kombinere med hundehold. Yrker med mye reising; diplomat, nordsjøen/båt, flyger osv er verre.

Hm... derfor du skal bli lærer altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbe i Nordsjøen og på båt og sånt er nok kanskje de som minst mulig lar seg kombinere med aktivt hundehold, ja.. Jeg vet at også lastebilsjåfør yrket er vanskelig å kombinere med hundehold. Spesielt hvis en kjører utlandet og er borte en uke av gangen, hjemme to dager og ut igjen på ny runde.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...