Gå til innhold
Hundesonen.no

Lappen


AllStar

Recommended Posts

Hehe.. Merkelig, men sensoren som var med på min første oppkjøring mente også noe om det der med fartsgrenser og hva som var forsvarlig.. Synd jeg ikke var like enig og litt for nervøs til å tenke klart.. :rolleyes:(Klarte det på andre oppkjøringa, da i det minste. :P )

Ja, huff, er vel sikkert ofte nervøsiteten som ødelegger første oppkjøringa.. men bra du klarte det på andre forsøk da :)

Noen som vet hvor lenge en må vente til å ta neste oppkjøring hvis man ikke klarer det første gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, huff, er vel sikkert ofte nervøsiteten som ødelegger første oppkjøringa.. men bra du klarte det på andre forsøk da :P

Noen som vet hvor lenge en må vente til å ta neste oppkjøring hvis man ikke klarer det første gangen?

Hehe.. Joda.. Gang nummer to hadde jeg slått meg til ro med at det tross alt bare var en liten kjøre tur og når den var over slapp jeg å se sensor igjen.. Så det gikk mye bedre den gangen når jeg klarte å slappe av litt og tenke meg om før jeg kjørte.. :)

Tror jeg måtte vente 4 uker før jeg fikk kjøre opp igjen.. Vet ikke om det gjelder ennå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fikk du "alt" når du kjørte opp til bil, men nå får du vel bare bil, og må kjøre opp til de andre i tillegg:) Synes egentlig det er greit, har sett en del turister som kommer nordover for å kjøre snøscooter.. og som kjører litt for uforsvarlig i forhold til hvor mye de mestrer. Nå er det vist regler på hvor store scootre du får kjøre før du er 18 (21?), nesten på samme måte som for lettmotorsykkel/tungmotorsykkel (trenger ikke å kjøre opp da).

Jeg kjørte opp til traktor da jeg var 16 (fikk snøscooter og moped med på lasset, men fikk ikke traktor om jeg kjørte opp til snøscooter, så da ble det sånn), kjørte opp til truck da jeg ble 17år (fikk lappen i posten på bursdagen da jeg ble 18år, i mellomtiden fikk jeg kjøre på noen bestemte kaianlegg), og bil da jeg ble 18år:)

Strøk på teorieksamen på bil, ble noen tullefeil på motorveier, jernbanekrysninger og andre ting vi ikke har så mye av i Finnmark;)

Synes ikke lovene er for strenge nei.. Det eneste jeg savner er at Norge gjør som Finland; har egne fartsgrenser for sommer og vinter, så grensene er høyre på sommeren enn vinteren!:P Genialt! Norge har fartsgrenser etter vintervær som oftest, i allefall her i nord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre lang under fartsgrensa der forholdene tilsier at man kan holde den, burde faktisk vært mer bøtelagt enn det det blir. Råkjørerne blir gjerne bøtelagt, men sjelden man leser at sneglene blir det. Å kjøre i 60 i 80 sona uten grunn skaper mye irritasjon og farlige forbikjøringer på de strekkene der det ikke er dobbelt felt.

Det er mye idioti i traffikken. Kappkjøring på E6, ekstreme hastigheter, folk som gir totalt beng i alt som heter vikeplikt mm.

Dessuten, klarer man ikke å kjøre bil på glatt føre uten å ligge usannsynelig langt under fartsgrensa, så bør man ta bussen de dagene. Man kjører ikke i 60 i 100 sona på E6 fordi det har kommet tre snøfnugg (satt på spissen, men jeg så mye teit kjøring der i vinter...). Og sommerdekk på snø? Aner ikke hvordan det blir bøtelagt, men jeg håper at det blir slått hardt ned på (om ikke så er det feil et sted...).

Lappen skal være et privilegie, og ikke en menneskerett. Det burde vært lettere å ta i fra uforsvarlige førere lappen på livstid egentlig. Folk som gjentatte ganger kjører i fylla, kjører ekstremt uforsvarlig mm. Om jeg ikke husker helt feil, så må man levere helsestatus hvert 10ende år på lastebillappen (korrekt meg om jeg tar feil). Det hadde vel gått an å ha noe slikt for førerkort på bil også. Aller helst til en annen lege en fastlegen, slik at man får en objektiv vurdering.

Skulle faktisk gjerne sett at det ble litt oppfølging videre etter man tok lappen og egentlig. Og at man faktisk fikk satt lappen på "vent" til man hadde tatt en ny teoriprøve eller oppkjøring om man viser seg å ikke helt henge med i reglene. Tok lappen på lastebil for et par år siden, og det var skremmende mange av de som deltok på kurset som faktisk ikke visste betydningen av trafikkregler og skilt (vi tok en teoriprøve for bil første dagen). Av 25 stykker så trur jeg vi var 5 stykker som bestod den teoriprøva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...