Gå til innhold
Hundesonen.no

Lappen

AllStar

Recommended Posts

Hehe.. Merkelig, men sensoren som var med på min første oppkjøring mente også noe om det der med fartsgrenser og hva som var forsvarlig.. Synd jeg ikke var like enig og litt for nervøs til å tenke klart.. :rolleyes:(Klarte det på andre oppkjøringa, da i det minste. :P )

Ja, huff, er vel sikkert ofte nervøsiteten som ødelegger første oppkjøringa.. men bra du klarte det på andre forsøk da :)

Noen som vet hvor lenge en må vente til å ta neste oppkjøring hvis man ikke klarer det første gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, huff, er vel sikkert ofte nervøsiteten som ødelegger første oppkjøringa.. men bra du klarte det på andre forsøk da :P

Noen som vet hvor lenge en må vente til å ta neste oppkjøring hvis man ikke klarer det første gangen?

Hehe.. Joda.. Gang nummer to hadde jeg slått meg til ro med at det tross alt bare var en liten kjøre tur og når den var over slapp jeg å se sensor igjen.. Så det gikk mye bedre den gangen når jeg klarte å slappe av litt og tenke meg om før jeg kjørte.. :)

Tror jeg måtte vente 4 uker før jeg fikk kjøre opp igjen.. Vet ikke om det gjelder ennå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fikk du "alt" når du kjørte opp til bil, men nå får du vel bare bil, og må kjøre opp til de andre i tillegg:) Synes egentlig det er greit, har sett en del turister som kommer nordover for å kjøre snøscooter.. og som kjører litt for uforsvarlig i forhold til hvor mye de mestrer. Nå er det vist regler på hvor store scootre du får kjøre før du er 18 (21?), nesten på samme måte som for lettmotorsykkel/tungmotorsykkel (trenger ikke å kjøre opp da).

Jeg kjørte opp til traktor da jeg var 16 (fikk snøscooter og moped med på lasset, men fikk ikke traktor om jeg kjørte opp til snøscooter, så da ble det sånn), kjørte opp til truck da jeg ble 17år (fikk lappen i posten på bursdagen da jeg ble 18år, i mellomtiden fikk jeg kjøre på noen bestemte kaianlegg), og bil da jeg ble 18år:)

Strøk på teorieksamen på bil, ble noen tullefeil på motorveier, jernbanekrysninger og andre ting vi ikke har så mye av i Finnmark;)

Synes ikke lovene er for strenge nei.. Det eneste jeg savner er at Norge gjør som Finland; har egne fartsgrenser for sommer og vinter, så grensene er høyre på sommeren enn vinteren!:P Genialt! Norge har fartsgrenser etter vintervær som oftest, i allefall her i nord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre lang under fartsgrensa der forholdene tilsier at man kan holde den, burde faktisk vært mer bøtelagt enn det det blir. Råkjørerne blir gjerne bøtelagt, men sjelden man leser at sneglene blir det. Å kjøre i 60 i 80 sona uten grunn skaper mye irritasjon og farlige forbikjøringer på de strekkene der det ikke er dobbelt felt.

Det er mye idioti i traffikken. Kappkjøring på E6, ekstreme hastigheter, folk som gir totalt beng i alt som heter vikeplikt mm.

Dessuten, klarer man ikke å kjøre bil på glatt føre uten å ligge usannsynelig langt under fartsgrensa, så bør man ta bussen de dagene. Man kjører ikke i 60 i 100 sona på E6 fordi det har kommet tre snøfnugg (satt på spissen, men jeg så mye teit kjøring der i vinter...). Og sommerdekk på snø? Aner ikke hvordan det blir bøtelagt, men jeg håper at det blir slått hardt ned på (om ikke så er det feil et sted...).

Lappen skal være et privilegie, og ikke en menneskerett. Det burde vært lettere å ta i fra uforsvarlige førere lappen på livstid egentlig. Folk som gjentatte ganger kjører i fylla, kjører ekstremt uforsvarlig mm. Om jeg ikke husker helt feil, så må man levere helsestatus hvert 10ende år på lastebillappen (korrekt meg om jeg tar feil). Det hadde vel gått an å ha noe slikt for førerkort på bil også. Aller helst til en annen lege en fastlegen, slik at man får en objektiv vurdering.

Skulle faktisk gjerne sett at det ble litt oppfølging videre etter man tok lappen og egentlig. Og at man faktisk fikk satt lappen på "vent" til man hadde tatt en ny teoriprøve eller oppkjøring om man viser seg å ikke helt henge med i reglene. Tok lappen på lastebil for et par år siden, og det var skremmende mange av de som deltok på kurset som faktisk ikke visste betydningen av trafikkregler og skilt (vi tok en teoriprøve for bil første dagen). Av 25 stykker så trur jeg vi var 5 stykker som bestod den teoriprøva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...