Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppkast


Turnip

Recommended Posts

For lenge siden så spiste Mike av søpla og kastet opp den natta. Han kastet opp fremmedlegmet han hadde fått i seg, etter det så har har kastet opp ganske gjevnlig egentlig. Vært hos veterinær 2 ganger, men de finner ikke helt ut hva det kan være.

Så var han lagt inn på Oslo dyreklinikk i 12 døgn, 3 døgn etter vi fikk han hjem, så kastet han opp på natten igjen, da var det bare slim og en soppbit (som han stjal fra min tallerken den kvelden) I natt kl 05:00 så kastet han opp masse slim og det var et gress stråd i oppkastet hans også.

Han har nappet litt gress i ny og ne, men når han kaster opp så er det ikke så ofte det er gress i det. Han hadde ikke magesår likevel, tatt røntgen, og fant ingenting der heller. Kan han ha fòr allergi?? Han kastet ikke opp på Oslo dyreklinikk, så tenkte jeg skulle ringe dit å høre hvordan fòr han fikk da han var lagt inn da. Han for royal Canine sensitive nå. Hvordan finner man ut om det et er fòr allergi???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på meg som om unge Mike har en effektiv fordøyelse og plages med mye magesyre.

Fordel maten hans over flere måltider pr døgn (frokost, middag, kvelds) og se om ikke det hjelper!

Forallergi kan vel egentlig bare diagnostiseres ved å kutte ut 1 og 1 matvare og se om tilstanden forbedrer seg (- ev ved å starte med et for som inneholder veldig få råstoffer og se om det blir noen endring - hvis han fungerer f eks på et for av kylling/and og ris så vet du jo ikke HVA det er han har reagert på tidligere, det kan være storfe, soya, svin, hvete, etc etc etc - men du vet hva han ikke reagerer på.)

Min erfaring er at unge, aktive hunder raskt kaster opp gult slim (magesyre) med ufordøyelige bestanddeler (gress, sopp, beinsplinter, etc) hvis de ellers har tom mage... Vil du forsøke et for som inneholder det samme som Hill's ekstremt dyre diettfor "Duck and Rice" så anbefaler jeg deg å prøve Josera SensiPlus (www.josera.no) - det er veldig magert også og kan uansett være fornuftig å ty til hvis du vil gi hyppige måltider og gjerne øke dagsrasjonen litt i fall han faktisk bare er sulten. Det er ikke så uvanlig, egentlig!

Lykke til,

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd Lotta :blink:

Han er veldig småspist av seg, har prøvd å dele opp måltidene (morgen,middag,kveld) men han spiser det sjelden da, han spiser kanskje 1 skål om dagen, noen ganger til forkost eller ved middagstider. Fjerner selvfølgelig maten etter 10 minutter spiser han det ikke opp.

Pratet med veterinæren som hadde Mike inne på klinikken nå, og han hadde ikke kastet opp hos de på de 12 døgnene. han hadde da fått Hills A/D høyenergifòr (boksmat) Fikk høre at jeg kunne evt bytte fòr til Hills Preformance, men har ikke no erfaring med denne typen.

Syns det er litt merkelig at han alltid kaster opp på natta, aldri på dagen eller kvelden, vet ikke om det kan ha noen sammenheng men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd Lotta :blink:

Han er veldig småspist av seg, har prøvd å dele opp måltidene (morgen,middag,kveld) men han spiser det sjelden da, han spiser kanskje 1 skål om dagen, noen ganger til forkost eller ved middagstider. Fjerner selvfølgelig maten etter 10 minutter spiser han det ikke opp.

Pratet med veterinæren som hadde Mike inne på klinikken nå, og han hadde ikke kastet opp hos de på de 12 døgnene. han hadde da fått Hills A/D høyenergifòr (boksmat) Fikk høre at jeg kunne evt bytte fòr til Hills Preformance, men har ikke no erfaring med denne typen.

Syns det er litt merkelig at han alltid kaster opp på natta, aldri på dagen eller kvelden, vet ikke om det kan ha noen sammenheng men

"Alt" smaker bedre enn tørrfor - det er en kjent sak! - Hills A/D boksemat er kostbart - men hvis han likte det og spiste godt så er det jo et alternativ hvis du har anledning til å fore på sånt... (Men høyenergi høres heftig ut, synes jeg???)

Ellers kan du jo forsøke med litt boksemat rørt ut i tørrforet hans (i vannet som du bløter det opp med), servere maten lunken (ha på godt varmt vann og la det stå en stund), litt smør (fett øker smakligheten!) eller simpelthen gi ham en god brødskive med smør/leverpostei el lign om kvelden før han legger seg. Brød (kornmat) er tungt fordøyelig og ikke ideelt som hundemat, men som "nattmat" hvis alt annet svikter kan det være verdt et forsøk.

Det er kanskje ikke så rart at det er om natta han blir dårlig - da har han vel gått lenge uten mat, ikke sant :P

Håper det ordner seg!

"Lotta"

PS: Det kan være fornuftig å forsøke å hindre at han spiser så masse ufordøyelige ting nå - hold ham unna gress, sopp, bein og sånt - for med slikt i magen jobber fordøyelsen på høygir uten at han klarer å fordøye det han har svelget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg gir han ikke sopp og sånt, han tok fra middagsbordet når jeg gikk på kjøkkenet i 1 minutt :blink: Og den kom da opp igjen. I går kveld så fikk han V&h + tørrfòr kl 18:00, spiste det bra, men han fungerer ikke noe bra på det, men måtte få han i noe på kvelden. Så han var nok ikke tom i magen i går kveld.

Han fikk A/D Høyenergifòr på Oslo dyreklinikk pga han var så dårlig og slapp og måtte ha litt energi i kroppen, og det var det eneste han spiste der. Men da tar jeg å kjøper noen bokser med det og blander det inn i tørrfòret hans.

Er loff bedre fordøyelig enn kneipbrød? kan jo ikke mette så mye, han får noenganger levepostei på brødskive, hvertfall når vi er ute lenge og han trenger litt enrgi på turen, og det spiser han godt. Jeg må nok bli litt mer fantasifull med maten hans. Tørrfòrkuler er ikke populert her i gården hvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg gir han ikke sopp og sånt, han tok fra middagsbordet når jeg gikk på kjøkkenet i 1 minutt :blink: Og den kom da opp igjen.

Poenget er at du bør passe på at han ikke får i seg slikt framover - hvis han har problemer med fordøyelsen...

I går kveld så fikk han V&h + tørrfòr kl 18:00, spiste det bra, men han fungerer ikke noe bra på det, men måtte få han i noe på kvelden.

Hva mener du med at han ikke fungerer bra på VoH? - Hvis han liker VoH så kan du jo bruke det som smakstilsetning til et bra tørrfor...

Så han var nok ikke tom i magen i går kveld.

Nei - i går kveld spydde han jo opp en soppbit...

Han fikk A/D Høyenergifòr på Oslo dyreklinikk pga han var så dårlig og slapp og måtte ha litt energi i kroppen, og det var det eneste han spiste der. Men da tar jeg å kjøper noen bokser med det og blander det inn i tørrfòret hans.

Det kan du gjøre :P

OT: Var det ikke på veterinærhøyskolen han var innlagt???

Er loff bedre fordøyelig enn kneipbrød? kan jo ikke mette så mye, han får noenganger levepostei på brødskive, hvertfall når vi er ute lenge og han trenger litt enrgi på turen, og det spiser han godt. Jeg må nok bli litt mer fantasifull med maten hans. Tørrfòrkuler er ikke populert her i gården hvertfall :P

Ja, loff er lettere fordøyelig enn brød med helkorn i - grunnen til at hunder ikke kan fordøye "lange" karbohydrater er at de har en kort tarm som ikke bryter dem ned... Loff har liten næringsverdi men er altså ganske (relativt) skånsomt...

Tørt tørrfor er ikke særlig appetittvekkende - og foret bør uansett bløtes opp! En biokjemiker fra UIO anbefalte meg i sin tid å bløte opp tørrforet i masse vann, for deretter å koke det en liten stund - og gi til småvalper - denne prosessen skulle angivelig tilsvare en påbegynt fordøyelsesprossess (som jo er hva mammahunder gjør når de spiser mat og gulper opp til bebisene sine...).

Kanskje en ide å prøve for hunder som sliter med fordøyelsen???

(Men i første omgang tror jeg du vil komme langt med hyppige måltider og mat av god kvalitet til Mike!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fòret på V&H før, men han fikk så mye avføring og begynte å røyte så mye, så vi byttet igjen, men fungerer sikkert fint som smakstilsetning.

han spiste ikke soppbiten i går, det var 3 dager siden og han kastet den opp.

OT: Han var faktisk lagt inn på Oslo dyreklinikk i ensjøveien der, jeg fikk en haug med telefon nr den kvelden Mike var dårlig og det rant blod av han, så jeg ringte det første nummeret og de ba meg komme snarest med han, trodde det var vet. høyskolen, men var oslo dyreklinikk. Ting var litt vanskelig den kvelden og surret endel, man kommer litt i sjokk når du får hjem en hund som holder på å dø av blodmangel <_<

da skal jeg lage litt mer fristende måltider til Mike og gi det 3 ganger om dagen. Tror ting skal bedre seg da :blink: Takk for mange gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg handlet mat hos veterinær for mange hundre kroner :icon_fun:

Kjøpte eukanuba puppy intestinal og 5 bokser med Hills I/D Han skulle ha det fordi det var bra for magen, og lett fordøyelig, dette skulle han gå på til det var tomt, og skulle gå på Hills I/D tørrfòr når han er ferdig med dette.Bløytet opp foret, tok i boksmat og tok en skje med smeltet smør oppi fòret, og gjett hvem sin matskål som er tom nå banana

Så takk for råd og tips Lotta, nå spiser Mike med iver av skålen og veterinæren satt opp en "mat program" til han, så nå blir ting bra fremover håper jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg handlet mat hos veterinær for mange hundre kroner :icon_fun:

Kjøpte eukanuba puppy intestinal og 5 bokser med Hills I/D Han skulle ha det fordi det var bra for magen, og lett fordøyelig, dette skulle han gå på til det var tomt, og skulle gå på Hills I/D tørrfòr når han er ferdig med dette.Bløytet opp foret, tok i boksmat og tok en skje med smeltet smør oppi fòret, og gjett hvem sin matskål som er tom nå banana

Så takk for råd og tips Lotta, nå spiser Mike med iver av skålen og veterinæren satt opp en "mat program" til han, så nå blir ting bra fremover håper jeg!

Så hyggelig å høre at han spiser med god appetitt :) (Flink kokk du!)

Krysser fingre for at han beholder maten og at Mike vil ha litt kveldsmat før han legger seg.

Alt godt

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...