Gå til innhold
Hundesonen.no

Har vært hos dyrlegen med Hugo


Recommended Posts

Ja altså jeg får sagt det meste i overskriften...

Overtok en hund igår.En omplasseringshund.

Den er radmager,med "kubein" på rumpa og skikkelig skabbete og "gjennomsiktig i hårene,spesielt i nakke,skulder og halsområde.

Lurer på hva dette er da jeg aldri har sett dette på egne eller andres hunder.

Hunden ser ikke frisk ut i pelsen fordi fargene har spettete forskjeller,men det ser unaturlig ut og det er ikke en vanlig farge på hunden.

Jeg lurer på hva dette er..Jeg skal ta hunden til veterinær man eller tir.Men jeg vil bare ha litt tips eller forslag om hva det kan være..

Håper ikke hunden lider av noe ekkelt...

Hunden i sin helhet ser meget usunn og vanskjøttet ut,selv om det er helt sikkert at han ikke er det.Derfor er det grunn til å tro at denne hunden er syk på noen måte mener jeg.

Oppførsel tyder ikke på sykdom.Men kløing,utseende med kubein,ribbein og skabb pels sier sitt.

Selfølgelig kan det være det faktum at hunden er mye omplassert som gjør at den er stresset ,tynn og ser fæl ut...(ikke vet jeg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå sier du ikke så veldig mye om hunden. men vet du med sikkerhet at den ikke har fått lite mat der den har vært?

Og hva slags mat har den isåfall fått? Mulig den mangler en god del næring og vitaminer som gjør at pels og alt er som det er.

Stress er jo også noe som kan gå fryktelig mye ut på fysisk helse. Sitter selv her med stressutslett om dagen:)

Personlig tror jeg du nesten bare må vente til du har vært hos veterinær. Der kan du nok luke unna en del og mulig finne noe. En blodprøve kan vise ganske mye forskjellig.

I mellomtiden ville jeg hverfall gitt litt vom våtfòr med en eggeplomme i og litt ekstra fiskeolje eller noe ligenende. eventuelt høyernergifòr. Litt god mat som det er godt med næring i. Du vil trolig ikke få noe synelige forbedringer innen du skal til veterinær med den så du får bare gi den noe du tror vil fungere.

Følg magefølelsen. lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har siste uken vært i fosterhjem,og har som jeg forstod vert på kennel før dette,og før det hatt 2 hjem ...

Hunden er foret lite med vilje,men de har nok foret den for lite,da den er sykelig tynn.

Jeg har fått lite info om hunden,bortsett fra at den er gitt Friskies tidligere,og siste uken har fått laksebasert mat av et bedre for...Som jo skal være bra?

Pelsen er flassette og flekkete som sagt..og den ser lite bra ut.

Siste uken er hunden gitt mye mat,men de hadde mistanke om orm,noe jeg har begynt å behandle med en gang.Rart den ikke er behandlet før...?

Selvsagt vet jeg ikke med sikkerhet hvordan hunden har hatt det,men det virker som den har hatt det bra psykisk,eller hva jeg skal si.Fysiske formen ser fæl ut,og den ser ut som den kunne vært på reklame for sånn der betal 100 kr og redd gatehundene.

Jeg skal uansett kontakte dyrlege imorgen..

Tør nesten ikke ta hunden med meg rundt.Folk kan jo tro det er jeg som ikke mater den!

Ikke minst så er det synd på hunden.

Han løper og er full av energi..men det er vanskelig å gi den vann også.

Den drikker kun fra dusj stråla(??!)men leker mer enn den drikker.

Og så har den ikke rørt mat fra den kom...

Med mindre jeg mater den med hånden.Da spiser den 2 never med mat..så er det ikke interessant mer.

Virker som en myk hund som er en smule trist og lei av all flyttingen...men ellers glad..litt forvirret og sånt kanskje...Er jo ikke lett og bli slengt rundt på den måten.Hunden er jo meget ung og har vert flyttet på alt for mye fra den kom fra oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden i sin helhet ser meget usunn og vanskjøttet ut,selv om det er helt sikkert at han ikke er det.Derfor er det grunn til å tro at denne hunden er syk på noen måte

Hunden er foret lite med vilje,men de har nok foret den for lite,da den er sykelig tynn. Jeg har fått lite info om hunden,bortsett fra at den er gitt Friskies tidligere,og siste uken har fått laksebasert mat av et bedre for...Som jo skal være bra?

Du svarer deg selv her litt kanskje? Den har fått for lite fôr, og den har fått Friskies, som ikke er kjent for å være noe kvalitetsfôr akkurat. Det kan være god nok grunn til at den ser ut slik som den gjør.

At den har blitt fôret på et bedre fôr siste uka har absolutt ingenting å si for hunden på nåværende tidspunkt, det tar tid for slike ting å forbedre seg.

At den ikke vil spise kan jo bare være stressrelatert, det tar tid for den å tilpasse seg sitt nye liv.

Ta han med til dyrlegen, få ekskludert at det er noe fysisk galt med han, og start han på et bedre fôr er nok det første man må gjøre.

Òg, skynd deg sakte, som sagt, det tar tid å få hunder som er så tynne og i så dårlig hold opp i matchvekt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje jeg svarer meg selv...

Jeg håper at det ordner seg..Tenkte bare at kanskje det var noen som kjente symptomene jeg skrev...

Imorgen,om dyrlegen gir meg time,så får jeg vel vite mer..

Jeg skal gi ham masse mat,og prøve å få ham til å spise...

Men det er litt vanskelig i starten ser det ut for..Ble jo mye nytt for ham her og..

Hunden er bare 9 mndr...jeg synes det er forferdelig å se en så ung hund se så syk ut..Jeg fikk sjokk når jeg fikk se ham...

Nå ligger han i sofaen og snorker...jeg må ta ham inn på bade snart og leke med vannet for å få ham til å drikke._Han har ikke RØRT vannskålene..Blir litt frustrert...Han må jolære det ådrikke.Han har fått pølser og hamburgere,brød,ris og ostepop(hihi) pluss tørrfisk og egen mat...

Kanskje det var litt dumt av meg og gi ham så mye forskjellig (ostepop fikk han bare litt som godis)om det er allergi.Imorgen skal jeg ta expot på alle hundene..tilfelle han har ulumskheter på gang.Dumt om alle hundene blir seende fæle ut i pelsen pga han...

Han er en herlig hund som er fryktelig kjærlighets syk.Jeg er mildt sagt forelsket.Det er noe med vesenet til denne rasen som berører meg på en helt spesiell måte.

Får lysst å kysse å klemme han ihjel der han ligger.Vil ikke at han skal ha det sånn:(

Er glad jeg har så god tid som jeg har og hadde mulighet til å hjelpe ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner kan være symptomer på proteinmangel og vitaminmangel (da helst B vitamin).

Men det er bare dumt å spekulere i dette så lenge man ikke vet om det er noe galt med fordøyelsessystemet. Det kan være mangel, eller at han ikke klarer å absorbere stoffene, eller at han ikke klarer å fordøye disse jeg nevnte over. Eller det kan være noe helt annet.

Fordøyelsessystemet er komplekst, det er best å la veterinæren ta seg av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din høres syk ut, dessverre - jeg håper den er forsikret, for det vil vel bli et langt lerret å bleke å få utredet hudsymptomene hans (og at du er forberedt på en tøff tid framover.).

Hunder som blir sulteforet vil kunne ha problemer med å ta til seg næring uten hjelp - dersom du VET med sikkerhet at han har fått veldig lite mat, kan det tenkes at du rett og slett må tvangsfore ham i en periode for å øke magesekkens volum og få i gang forbrenningen igjen. Dette venter du selvsagt med til du har vært hos veterinær - men hvis hunden ikke lar være å spise av andre grunner (fremmedlegeme i hals/svelg/mage f eks) bør du sette i gang raskt. Vom og Hundemat "kylling" kan være en god plass å begynne (våtfor, lett å svelge og lett å gi, få bestanddeler som hunden kan reagere allergisk på). Hovedpoenget er å få i hunden MER mat enn den "egentlig" har tenkt å spise. B-vitaminer (ev i sprøyteform hos veterinær) hjelper også på appetitten.

Dersom hunden virkelig IKKE drikker - så er det noe så fundamentalt feil med den at jeg ville ha vurdert hele prosjekt "rescue" seriøst - hunder tørster ikke ihjel hvis de er normalt mentalt utrustede og har tilgang til vann. Så enkelt er det. (At de kan få i seg for lite under ekstreme fysiske påkjenninger og hete er en annen sak, men å nekte å drikke vann overhode? Det lover ikke godt, synes jeg...)

Ellers har jeg skjønt at du bor i Stavangerdistriktet - og anbefaler deg på det aller varmeste å ta kontakt med Hafrsfjord Smådyrklinikk, og snakker med Håvard. Dyktigere veterinær finnes ikke på dine kanter.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsekken jeg har kjøpt (Lone star Premium Magnum)...der står det mye proteiner og fett tror jeg(?),men jeg ser ikke noe vitamin b?har denne et annet navn?

Jeg må inrømme at jeg er ikke flink med å forstå hva på "oppskriften" som er bar for hunden.

Jeg bare kjøper det som jeg hører skal være bra og som andre er fornøyde med...og deretter ser jeg det ann på hundene om det funker på de...Har liksom ikke greie på alt det som står på pakken.

Burdte lære meg mer om det kanskje...

Huff...Dette er en Napolitaner gutt...bror til den jeg allerede har som jeg har tatt til meg.

Jeg orker ikke se en slik rase med så mye skepsis rettet mot den bli ødelagt av så mye omplasseringer osv.De blir bare mer åmer skeptiske til folk og stoler mindre på folk for hver gang.Det er ondskap å omplassere slike hunder som knytter seg så sykelig til eierne.

Så jeg fant ut at jeg tror den vil ha det bedre her hos oss en å drive å flytte rundt fordi folk ikke tenker seg om når de kjøper sånne raser.Eller kommertil noen nye som blir lei etter få mndr.

Rasen har rykte på seg for å gjøre seg selv syk dersom de er ulykkelige.

Men hun som omplasserte den denne gan gjorde det gjennom FOD og hun var kjempekjekk.

Hun hadde tatt hunden hjem pga at hun mente den ikke kunne stå et slikt sted som på kennel.

Det var bra at noen tenker slikt.Klart det er ikke gøy for noen hund og oppleve et så upersonlig miljø gang på gang etter flere omplasseringer,men jeg tror denne rasen er ganske var på dette med omplassering.

Så det er vel rett før jeg blir Nappe rescue galskap her borte.Hvertfall om folk ikke kan tenke seg om før de skffer seg en så stor hund.Men jeg har jo ikke allverdens krefter jeg heller.Må være realistisk.MEn denne gutten skal jeg stå på pinne for.

Dessverre har jeg ikke forsikret ham på så kort tid,men skal slenge han under forsikringen til resten av gjengen.Det gjør jeg og på mandag...MEnså er det 22 dagers karantene eller hva det heter.Hunden må være frisknår du forsikrer..JAja...Jeg bruker de pengene jeg må...

Jeg har litt av en oppgave foran meg ja.MEN han er ikke noen dårlig hund i hodet.Det var det jeg var mest opptatt av å se etter.Dersom han hadde virket tvilsom i hodet hadde han hatt det bedre ved å dø.

Glemte å legge til at hunden er holdt tynn pga at den ikke skal være for tung og klumpete.Mend et finnes da en grense?BRoren som jeg har er slank han,men langt fra sykelig tynn...At folk ikke skjønner forskjell på dette,det begriper jeg ikke.Og at hunden heller ikke har vert hos veterinår fra den var valp,DET finner jeg skikkelig irriterende og uansvarlig!

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden høres ikke frisk ut, prøv å få en nødtime til den imorgen, gjør det veldig klart til dem at hunden er underernært og veldig slapp + drikker ikke.

Imellomtiden kan du ta litt leverpostei, våtfor el. i vann og se om den drikker da, dette er veldig bra løsning på hunder som har stoppet opp i drikkingen sin pga varme eller annen sykdom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Den høres ikke frisk ut nei, men det kan jo være at varmen osv. kan ha litt innvirkning på matlysten også da. Her spises lite om dagen, selv rottisen synes mat er pes nå i varmen liksom.

Forøvrig bør man holde for med fisk unna hunder man tror kanskje er allergisk.

Nå vet jeg ikke hvor tynn denne hunden er, men jeg synes seriøst det er supertrist å se de stakkars napolitanerne man møter på utstilling som nesten ikke kan gå grunnet lite muskler og absurde mengder fett så jeg ville nok synes at en undervektig hund er langt bedre enn en overvektig dvask en. I alle fall av en slik stor rase. Den skal selvsagt ikke være mager, men jeg synes ikke det gjør noe at de er tynne når de er så store jeg. I alle fall om det hjelper dem å bevege seg litt mer og bedre enn de stakkars utgavene av rasen man ser bli tauet rundt på utstillinger. Det er det tristeste jeg ser .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg helt enig i..

Men jeg er også STERKT imot disse feite og usunne "grisene",(og avlen de har holdt på med for å skape de sånn,men det er en annen sak)men kanskje har de forrige eierne har tatt litt vel hardt i med denne hunden,hva gjelder og holde den slank,noe som anbefales sterkt av erfarne...

Jeg mener ikke å henge ut de som har hatt den,de kan selfølgelig ha slitt med å få i denmat.Men han er grotesk på å stjele vår mat.Igår stjal han hamburgeren min med salat og alt,en kotelett,og barnas skiver som var på et fat,som de kunne plukke fra på bordet.Så han spiser vel det han føler for..ehrem..

Det er kombinasjonen av den innhulte magen,ribbeina,"kubeina" på rumpa og pelsen som gjør at jeg reagerer og mistenker sykdom.

Jeg synes ikke det ser bra ut.Kanskje jeg overreagerer...

Selfølgelig kan det være en kombinasjon av eierbytte i hytt å vær,og varmen,i tillegg til at den nok har orm(det lager masse rare magelyder i han nå etter kuren begynte)og kanskje er under ernært med feil fortype.Ingenting av dette hjelper på..

Som jeg sa har jeg broren og..Marco som han heter er kjempefin i formen.Da han kom visste han ikke hva trav var engang(selvom han var slank er han fortsatt stor og tung),men nå løper han mye med de andre hundene på stranden og i skogen.

Han tar i det lille ekstra.Og det har de godt av.Er kjempefornøyd med hans form,og tror ikke han kommer til å bli fult så grisete .Skal gjøre mitt beste for å holde ham i god form.Det er bare tull som endel sier; at Nappene skal gå på tomta å surre.De skal ha mosjon og få bygget kroppen sin opp jevnt og trutt.I tillegg til at de skal ha normal omgang med andre mennesker.Ei overdrevet,men..

Men denne nye,som jeg har valgt og kalle Hugo er kjempetynn.Jeg ble skuffet da jeg så ham,fordi jeg forventer at folk tar bedre vare på hunder her til lands.Han kan nesten passe inn i Rspca dyrepolitiet.

Han er en mindre type en Marco,mindre poter,og i det hele tatt benstamme.

Men barna reagerte med blanding av avsky og medlidenhet da de så ham.

De spurte om han var mishandlet.

Han er spretten til de grader,og som sagt full av energi.Han løper som en gal,og hopper som en sprettball.Så han skal ikke bli feit,bare jeg slipper å se disse beina overalt.

Det er jo ekkelt å ta på sånn skinny greier.

Jeg gruer meg til dyrlegen.Håper det bare er jeg som er nøye på det og litt hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle innleggene her, men hvor i all verden har du fått denne hunden fra..? Dette høres jo helt J..... ut. INGEN gir fra seg en hund som ser slik ut. Hvertfall ingen seriøse personer. Jeg jobber selv i dyrebeskyttelsen og driver med omplassering av hunder. Vi gir ALDRI fra oss hverken valper eller voksne hunder før de har hatt en grundig sjekk hos dyrlegen. Og ser de ut slik som du sier din ser ut så blir den aldri gitt fra oss før den er frisk og skulle den måtte gå på medisiner og spesialdiett skal de være ferdig med dette før de avleveres...

Stakkar hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si jeg reagerte på dette jeg og.Jeg lurte på hvorfor hunden ikke hadde vert sjekket hos vet så lenge det er synlig på den at den ikke er i bra form.Jeg har sett orm i avføringen nå nettopp...da jeg var ute på tur.

Så hunden er bare levert fra seg.De som hadde den tok vare på den fordi det ikke var riktig å ha den på FOD.Det er kjempebra av dem.

De virket som om de som hadde hunden var sjokkert over hvor tynn hunden var selv.

De hadde hatt ham i underkant av en uke faktisk...Såvidt jeg forstod.Og de hadde gitt ham masse mat,fordi de mente det var for gale.

her er tydelig hår avfall...dette er med nakken og skulderen..

Dyrlegen sa at han mest sannsynlig var underernært og at håravfallet var følger av dårlig næring og muligens også flere faktorer som stress som gjorde utslaget.

Han fikk noe sanasol liknende i sprøyte,og jeg skal bade ham med en god hudvennlig shampo,og i tillegg mate ham så godt jeg kan.Etter 2 uker skal jeg tilbake,og dersom det ikke er bedringer vil det bli tatt ulike blodprøver for å se etter problemer med eventuellt fordøyelse,og allergi osv.

Hun mente at allmenn tilstanden var bra,og at det mest sannsynlig ikke var noe farlig som var galt med ham.

Jeg ble lettet nå..håper vi klarer å få i han mer mat..han har bare spist litt over 1 liter siden lørdag...så jeg blir litt frustrert...

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen sa at han mest sannsynlig var underernært og at håravfallet var følger av dårlig næring og muligens også flere faktorer som stress som gjorde utslaget.

Han fikk noe sanasol liknende i sprøyte,og jeg skal bade ham med en god hudvennlig shampo,og i tillegg mate ham så godt jeg kan.Etter 2 uker skal jeg tilbake,og dersom det ikke er bedringer vil det bli tatt ulike blodprøver for å se etter problemer med eventuellt fordøyelse,og allergi osv.

Hun mente at allmenn tilstanden var bra,og at det mest sannsynlig ikke var noe farlig som var galt med ham.

Jeg ble lettet nå..håper vi klarer å få i han mer mat..han har bare spist litt over 1 liter siden lørdag...så jeg blir litt frustrert...

Hei,

Godt å høre at veterinæren var optimistisk - OG at han har fått en b-vitaminsprøyte.

Så til de "egentlige" jobben: Du må trø til aktivt for å få mer mat i denne hunden (og kanskje satse på et mer høykvalitativt for enn det du har valgt?). En hund som har spist så lite så lenge som din angivelig har gjort, må (hvis den ikke kommer i gang med spisinga selv), bli aktivt matet. Det er viktig å få i ham større mengder enn han har tenkt å spise selv, og du bør trø til med noe ekstra godt etter han er mett (en boks leverpostei i resten av måltidet, smelta meierismør over maten, et par rå eggeplommer, revet ost, sardiner eller hva det nå er som kan friste.

Jeg vil anta at din hund bør spise tilsvarende +/- 2 liter tørt tørrfor pr døgn.

Du bør også vurdere håndmating, og være nøye med faste rutiner - mat til bestemte tider og gjerne ikke alt for lenge etter dagens hovedtur, lett oppbløtt tørrfor som er lunkent (hell på kokende vann og server maten lunken med resten av bløtevannet som "saus") eller rør ut noen skjeer med VoH i maten.

Det spiller egentlig ingen rolle HVORDAN du får dyret til å spise, bare han kommer i gang fort.

Lykke til.

(Kan jeg spørre hvilken veterinær du har vært hos?)

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

Jeg husker ikke hva hun heter,men det var på Tu..hun var kjempekoselig yngre dame,som sa at vi skulle få til å få ham i normalform,og prøve det vi kan..ha kontakt med de fremover..

Jeg blir bare så stressa av å tenke på at han spiser så lite...for han har mat tilgjengelig på sovestedet sitt,ved siden av senga våres hele tiden.De andre hundene lar han være i fred med maten sin da de får i gangen.Jeg har med vilje satt maten på et rolig sted i håp om at han skal spise ofte.

I tillegg håndmater jeg ham så ofte jeg kommer på det.

Men jeg vil liksom at han skal ta initiativ til å spise selv også.

Vanskelig å si hvordan en skal gjøre det..

Hugo veier ikke mer en 45 kg...dette er lite på en så stor hund..Veterinæren sa han var nærmest avmagret.Men hun sa etterpå at han var hvertfall veldig tynn.

Broren Marco spiser ca 1200 g til dagen,og det øker stadig.

Regner med 2 kg til dagen etterhvert på en sånn hund.

Lillebror Hugo spiser såvidt 300 gram...(Litt vanskelig å se hva han har spist,men ca det)

Jeg gir ham brød og har fått tips om pasta.Dette skulle visst feite opp hunden mente en italiener som har hatt oppdrett av rasen i 20 år.Jeg må ærlig si at jeg var sikker på at brød var vomfyll for hunder,med null næring...Men men..Pasta er visst mye karbo sa han...og la til

"Remember this is an italian breed,to give them bodyfat an mass we give them pasta and spaggetti,together with normal dog food..."

Okei..vet noen her om det er sant?

Ja jeg har litt av en jobb.

Hvor ofte skal jeg gi ham mat?Jeg er hjemme HELE dagen og kan tilby ham mat når som helst.

Har noen et tips om hvor mye og ofte jeg skal tilby/tvinge i ham?

Dyrlegen ga meg ikke noen plan eller hjelp med hva som skal gjøres med matingen...MEn hun sa jeg skulle prøve med håndmating og mye energi i foret.

Ville satt pris på om noen kunne sette opp et forslag til mat tider,og mengde..

Jeg er ikke vandt til sånne nærmest anorektiske hunder...

Er redd han forsvinner foran øynene mine..

Og de andre hundene spiser når de vil da de har tilgang til mat hele dagen..de velger helst og ta litt på morgenen og resten sent på kvelden...

Men Hugo må vel fores 4-5 ganger til dagen?eller mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

OK - her kommer slemmemarja...

Slutt på friforing, DET er en bankers måte å lage matvegrere på, når maten hele tiden er tilgjengelig så blir det ikke viktig å spise. Så punkt en er å gå inn i en rutine - med samtlige hunder i husholdningen. (konkurranse i matfatet er en bra ting).

Gi mat morgen og kveld til øvrige firfotinger, Hugo bør få 3 - 4 gang for dagen, og da håndmater du han, eller tilsetter litt boksmat eller V og H - eventuel Norwegian Polar. Dropp pasta å brød, det er bare vomfyll, gjør maten fristende ved å tilsette næring ikke tull. Begynn med å forsøke å få i han 250 gram til hvert måltid. Klarer du det i en fire til fem dager så øker du til 300 gram pr. måltid osv.

Finn ut hva han synes å sette ekstra pris på. Når du har fått igang rutinen med mating og han spiser bra og begynner å gå opp i vekt så går du ned på antall måltider og til slutt forer du han sammen med de andre morgen og kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Belgerpia, frifòring trenger ikke å være noen god løsning. Jeg vet at flere har hatt suksess med mange små måltider om dagen på sine små-anorektiske hunder, så det er en mulighet, men fri tilgang har iallefall IKKE vært en løsning på min anorektiker. V&H eller NP sammen med tørrfòr med masse energi. Rå høne, fet fisk osv er og fine tilsetninger, gjerne med bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med slemmemarja.. Tilgang til mat hele døgnet er noe tull. I hvertfall om hunden ikke egentlig vil spise. Da gidder den hvertfall ikke når det hele tiden er tilgjengelig.. Lag rutiner og fòr etter dem. Det er smartest..

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt på friforing, DET er en bankers måte å lage matvegrere på, når maten hele tiden er tilgjengelig så blir det ikke viktig å spise.

Hadde verden bare vært så enkel. Min erfaring er at hunder er svært forskjellige mht mat og hva som er optimalt for å få dem til å spise. Enkelte hunder våger ikke å kaste seg frampå og "konkurrere om maten" med andre hunder (og jeg ville ALDRI ha testa den approachen med nye, unge dyr i husholdningen som har et anstrengt forhold til mat i utganspunktet...).

Har man en hund som har spist alt for lite over lang tid så KAN den simpelthen ikke gulpe ned store mengder mat på kort tid, som jo er hva "konkurransespising" fordrer, uansett. Jeg har dessverre sett i praksis hvordan de har det. Magesekken krymper inn og matlysta synker uansett hva læreboka sier.

- Hunder er individer, som oss - og det som fungerer for 1 fungerer ikke nødvendigvis for en annen.

Så punkt en er å gå inn i en rutine - med samtlige hunder i husholdningen. (konkurranse i matfatet er en bra ting).

Rutiner er bra - og erfaringsmessig er matlysten best nokså rett etter en god tur (naturlig nok.) Her i huset fører "konkurranse i matfatet" til at de glupske storspiserne vil bli fete, mens de mer "siviliserte" og "forsiktige" ville ha sett ut som Inustaffs nye prosjekt i løpet av relativt kort tid...

Unngå forstyrrelser når hunden skal spise, sett deg ved siden av ham og vær stille - matro er bra for både appetitt og fordøyelse - ikke løp rundt og hold på med andre ting, slå av ringeklokka på døra og hold de andre bikkjene unna.

Gi mat morgen og kveld til øvrige firfotinger, Hugo bør få 3 - 4 gang for dagen, og da håndmater du han, eller tilsetter litt boksmat eller V og H - eventuel Norwegian Polar. Dropp pasta å brød, det er bare vomfyll, gjør maten fristende ved å tilsette næring ikke tull.

Enig.

Begynn med å forsøke å få i han 250 gram til hvert måltid. Klarer du det i en fire til fem dager så øker du til 300 gram pr. måltid osv.

Hvor mye som er hensiktsmessig beror jo på forets kvalitet, og ikke minst om det er snakk om tørt tørrfor eller ferdig våtfor (boksemat, VoH, NP)... Poenget er at han bør spise så mye at magesekken spiles ut littegrann mer for hvert måltid, så får han plass til mer neste gang...

Finn ut hva han synes å sette ekstra pris på. Når du har fått igang rutinen med mating og han spiser bra og begynner å gå opp i vekt så går du ned på antall måltider og til slutt forer du han sammen med de andre morgen og kveld.

Det scenariet ligger nok et stykke fram i tid, vil jeg tro...

"Lotta"

- Og var jeg deg så ville jeg DEFINITIVT oppsøkt en annen veterinær. (Er Hugo ferdig med ormekuren sin, forresten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...mange sier at jeg må ha rutinerjeg har vel bare funnet ut at de andre ikke vil spise om jeg legger opp til rutiner,de er i god form,så det ser ut til å funke på dem...tror de blir forvirret om det blir annerledes sånn plutselig...

Men tenkte at Hugo må hvertfall få rutiner slik at jeg lettere kan se hva han spiser og øke volumet i magen hans litt etter litt.Det er en nyhet at han har spist faktisk nesten 300 gram nå i 9 tiden.

Jeg tok tipset til Lotta og tok smør i microen og helte det på maten...

Håper han liker det imorgen også.Prøvde med brun saus,men det var ikke interessant mer enn første sekundene...og den var ikke sterk...MEn han liker tydeligvis å stjele kavring og surmelk.Jeg kom inn i stua og han hadde klart å dra bordet inntil sofaen for å stå oppi sofaen og forsyne seg av skålen.Så litt matvett er der jo...Det er vel heller det at han ikke har hatt tilgang til nok mat og derfor er tynn,og så klarer han ikke legge på seg pga flyttingen.

Jeg ble anbefalt kalvegodt av noen med mastiffer som jeg traff idag for første gang,men er dette så bra for ledd/bygning og hunder generelt?

Vett mange har brukt det fordi de vil ha større hunder osv...

men har på følelse av at det kanskje ikke er så lurt..Noen som vet?

Skal nemlig møte dem folka imorgen og de ville gi meg litt av det der greiene..Gidder ikke ta imot om det er dårlig for hunden...

Ja siste orme tablettene tok han idag...så jeg vet ikke om han har hatt mark...så ikke tegn til mark i form av lage hvite krelende uhyrer,

(må legge til:jeg trodde jeg så det igår,men kjetil mener det var fordi han hadde spist gress,jeg mener jo alt som er langt er orm og får fnatt bare ved å tenke på de ekle krypene)men avføringen er skikkelig kornete...og sennepsgul...og jeg mener det er egg..men det er meg da..vet ikke hva det er egentlig..

Sånn småbarnsavføring-aktig...

Fysj..jeg våknet til en stank idag som ikke lignet noe.Det var så sterklukt at jeg fikk ikke sove mer.

Dette var klokken 09,og de var luftet for 35min siden da sambo gikk på jobb.Så det er tydelig at det er noen som er i ulage i magen..og det er nok Hugo..

Idag har vi hvertfall truffet andre hunder og fremmede folk.Han er en åpen gutt.litt forsiktig av seg,og skvetter fort om han blir glad..

Men han kommer seg...og jeg tror rett og slett grunnen til at han ikke har spist er stress.

For plutselig ville han spise..men han liker jo at det smaker nytt hver gang...Han får kjøtt fra sånn box,kommer fra sirevåg...men han spiser ikke like griskt andre gang det blir servert.Det er bare kick med en gang,likevel sparsommelig.

Det ser ut til å gå rette veien.Jeg skal gi ham så mye mat han bare orker...

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Ja siste orme tablettene tok han idag...så jeg vet ikke om han har hatt mark...så ikke tegn til mark i form av lage hvite krelende uhyrer,

(må legge til:jeg trodde jeg så det igår,men kjetil mener det var fordi han hadde spist gress,jeg mener jo alt som er langt er orm og får fnatt bare ved å tenke på de ekle krypene)men avføringen er skikkelig kornete...og sennepsgul...og jeg mener det er egg..men det er meg da..vet ikke hva det er egentlig..

Sånn småbarnsavføring-aktig...

Fysj..jeg våknet til en stank idag som ikke lignet noe.Det var så sterklukt at jeg fikk ikke sove mer.

Dette var klokken 09,og de var luftet for 35min siden da sambo gikk på jobb.Så det er tydelig at det er noen som er i ulage i magen..og det er nok Hugo..

Idag har vi hvertfall truffet andre hunder og fremmede folk.Han er en åpen gutt.litt forsiktig av seg,og skvetter fort om han blir glad..

Men han kommer seg...og jeg tror rett og slett grunnen til at han ikke har spist er stress.

For plutselig ville han spise..men han liker jo at det smaker nytt hver gang...Han får kjøtt fra sånn box,kommer fra sirevåg...men han spiser ikke like griskt andre gang det blir servert.Det er bare kick med en gang,likevel sparsommelig.

Det ser ut til å gå rette veien.Jeg skal gi ham så mye mat han bare orker...

Liker han sur-melk?

Om han synes det er stas så kan det med fordel helles over maten hans faktisk. Surmelk er bra for magen, og om han i tillegg synes det er godt så har du jo en enkel løsning til å få han til å spise.

Jeg ville nok ikke brukt kalvegodt, heller satset på kjøttfôr da, men igjen - liker han sur-melk ala Cultura/Kefir så pøs på - det er sundt for både kropp og sjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja så han kan få surmelk i store mengder?hehe...jeg visste jo at hunder kunne ha det ,men trodde det gjaldt i små mengder...sånn 2-3 spise skjeer et par 3 dager i uken...Surmelk har jo masse fett og...

nå våknet jeg nettopp..og skåla var helt tom! Jippi...!

nå fikk han påfyll...

Nei jeg tror ikke jeg bruker kalvegodt,men forresten,de tilbudte meg å prøvefiskemel også...men er det bra da?Jeg har ikke greie på sånt...tror det var fikse mel de sa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk er langt på vei vomfyll og hvis du på død og liv vil bruke det til en "voksen" hund så anbefaler jeg biola eller geitemelk - og da som smaksforsterker/appetittvekker på MATEN (som jo er hva han trenger å få i seg.)

Biola inneholder bakterier som er gunstige for tarmfloraen, men store mengder (av alle melketyper) vil som regel bidra til å gi en hund løs mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten har spist hele 700 gram idag...jeg har ikke fått i ham mer desverre...men det er jo bedre enn ingenting!

Må legge til at han tsjal kattematen og..hehehe..Sambo stoppet ham ikke da han syns han hadde godt av litt ekstra..ehrem..jaja..vet ikke hva han har til felles med kattens næringsbehov,men vomfyll ble det jo..Viser hvertfall matlyst..

Så da er det bare å se fremover og håpe at han blir bedre i pelsen og..bader ham med aloevera shampoo,mild for valper...dyrlegen sa det kunne hjelpe..ellersskulle vi ta tester om to uker.

Fikk beskjed omå bade ham 3 ganger i uken med dette.Får håpe det hjelper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten har spist hele 700 gram idag...jeg har ikke fått i ham mer desverre...men det er jo bedre enn ingenting!

Må legge til at han tsjal kattematen og..hehehe..Sambo stoppet ham ikke da han syns han hadde godt av litt ekstra..ehrem..jaja..vet ikke hva han har til felles med kattens næringsbehov,men vomfyll ble det jo..Viser hvertfall matlyst..

Kattemat på boks brukes ofte som "smaksforsterker"/appetittvekker til hunder som spiser dårlig. (Rør ut noen spiseskjeer i bløtevannet til foret, eller i det ferdig oppbløtte foret før servering.)

Så da er det bare å se fremover og håpe at han blir bedre i pelsen og..bader ham med aloevera shampoo,mild for valper...dyrlegen sa det kunne hjelpe..ellersskulle vi ta tester om to uker.

Fikk beskjed omå bade ham 3 ganger i uken med dette.Får håpe det hjelper...

Hvis veterinæren mente den dårlige pelsen kom av mangelfull ernæring, hvordan skal det kunne hjelpe å bade hunden?????? Dersom han ikke er diagnostisert med noe konkret (midd, ringorm, lus, el lign) og får hudbehandling (bad/shampo) for nettopp DET, så vil jo bare hyppige bad tørke ut huden hans ENDA mer - og hva er det godt for??? (Har han derimot hustøvallergi el lign så vil bading kunne hjelpe, for da vaskes allergenene BORT fra huden og irritasjonen avtar, men et regime på bading 1 g i uka pleier å fungere da.) Men uansett så må han jo ha en DIAGNOSE.

Jeg sier det IGJEN - du anbefales på det aller, aller sterkeste å få en "second opinion" hos en annen veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...