Gå til innhold
Hundesonen.no

Lønn til 15åring?


Guest Gråtass

Recommended Posts

Guest Gråtass

Hva syns dere er greit å lønne en 15 åring med pr time? Det er snakk om en enkel jobb på gård en uke i sommer, litt vasking, maling og div forefallende arbeid. Vedkommende lønnes svart.

Har ikke lyst til å "lure" noen, men vet også arbeidstempoet til enkelte "fjortiser". (No offence!).

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, du skal bestemme lønnen før du har sett hvordan personen jobber? ;)

For - JA det er veldig variende for fjortisser.. hehe

Men kan du ikke sette noe du syntes passer og si det er selvfølgelig muligheter for litt bonus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå etter avløserlagets takster...

Aner ikke hva det er nå for tiden...

Eller beregn hvor mye du er villig til å ut med for at den/de jobbene blir gjort å så beregne arbeidstid og dermed timelønnen...

"Male hele vånigshuset"

din verdig på jobben 4000kr over 10dager å 6timer pr dag...

Blir ca 65kr timen, å det må være veldig bra netto lønn for en 15åring...? (litt for bra synes jeg, ingen skatt husk)

*Dobbeltpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ca 65kr timen, å det må være veldig bra netto lønn for en 15åring...? (litt for bra synes jeg, ingen skatt husk)

Om det blir skatt, eller ei kommer vel an på hvor mye de har tjent tidligere? Vet man får frikort til man har tjent rundt 40.000(?) men det vil jo alltids være noen som har tjent så pass når de er 15.

Ops.. Nå så jeg at det sto "lønnes svart." *flau*

*Dobbeltpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er ute etter en konkret sum pr time.

Avløser takst er helt uaktuellt, da det er basert på folk med kunnskap og utdanning/erfaring som kan jobbe selvstendig.

Dette er jobber jeg i utgangspunktet hadde planlagt å gjøre selv i løpet av sommeren, men fordi en femtenåring kom og spurte om jeg hadde jobb i en spesifik uke og vedkommende var villig til å gjøre "kjedelige" jobber som å vaske og male stallen, reparere gjerder etc. sa jeg ja til dette. Men jeg gidder ikke å betale f.eks 5000kr for jobber jeg selv gjør på noen timer. derfor lurer jeg på om det er greit å sette en relativt lav timelønn, vedkommende hadde arbeidsuke hos meg i vinter, h*n gjør jobben, men det tar noen ganger veeeeeldig lang tid.

Hva trenger å få gjort kan variere fra dag til dag, det er derfor det er så vanskelig å lage en fast pris på uka totalt.

Er 50 kr timen bra nok betaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avløser takst er helt uaktuellt, da det er basert på folk med kunnskap og utdanning/erfaring som kan jobbe selvstendig.

Avløsertakstene er HØYS aktuelle...

avløsertakstene er regnet etter alder utdanning osv...

en 13åring tipper jeg ligger på ca 55-60kr timen før skatt/på frikort fra avløserlag... Sikkert endret masse siden jeg var 13år...

en agronom på over 23år tjener ca 115kr TROR jeg, å må betale skatt...

så 50kr svart er en ok pris...

eller som sakt tidligere, gi en fast pris "anbud" på jobben, så kan h*n bare bruke så lang tid h*n vil uten at det koster deg mere... slik betaler du kun det du synes jobben er verd...

(tror jeg skriver litt mye med stor å feit skrift for tiden... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg søkte på nettet og der fant jeg veldig lite, men det det sto var at man måtte være 16 år for å være avløser. Det andre jeg fant var en lønnstabell som startet for 14 åringer, så det var litt forvirrende.. Men for 15 åringer så er i hvertfall avløser lønna 75kr brutto pr time i Østfold.

Nå er jo ikke dette en reel avløser jobb, dette er småjobber som må gjøres.. litt etter behov og værforhold, derfor er det som sagt vanskelig å sette en fast pris, dessuten vil jeg ikke ha folk rennende her resten av sommeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv 2 jobber. Den ene som er i en dyrebutikk tjener jeg 80 kr timen. jobber +- 30 timer i mnd. i den andre jobben tjener jeg 250 kroner timen. dette er innenfor bydelen, og det er kun 2 timer i mnd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjente første året 65kr i timen.. (riktig nok for å sitte på ræva å glo på en annen, men det er en annen sak) var veldig fornøyd med det den gangen, da var jeg vel 13 eller 14år..

Men synes forslag her om en fast pris så får de heller bruke så lang tid de vil var bra jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Men synes forslag her om en fast pris så får de heller bruke så lang tid de vil var bra jeg :P

Det hadde hvertfall motivert en 15 år gammel Silje ( en gang på nittitallet) til å jobbe med høy intensitet!

med timelønn kunne jeg nok godt slappet litt ekstra av, og tatt en god del mer røykepauser enn strengt tatt nødvendig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns dere er greit å lønne en 15 åring med pr time? Det er snakk om en enkel jobb på gård en uke i sommer, litt vasking, maling og div forefallende arbeid. Vedkommende lønnes svart.

Har ikke lyst til å "lure" noen, men vet også arbeidstempoet til enkelte "fjortiser". (No offence!).

Hva mener dere?

Har ikke lyst til å lure andre enn skattevesenet og samfunnet for øvrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg ville nok som noen andre har sagt, sette en lønn for arbeidet. Får man timeslønn på noe sånt kan man fort bruke lengre tid.

Hvis dere har lest mine tidligere innlegg vil dere se at det får jeg ikke gjort, da det er litt forskjellig som skal gjøres pga vær og behov. Jeg har ikke tenkt å lage en avtale om f.eks 3000 for en ukes arbeid, så får jeg brukt vedkommende i 2 dager...

H*n har forøvrig akseptert mitt tilbud på 50 kr pr time. Jeg har også sagt at det kan vanke bonuser (ikke i form av penger, men andre goder) ved godt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...