Gå til innhold
Hundesonen.no

Burde jeg klippe ned lillegutt igjen?


Recommended Posts

Etter alt Mike har opplevd siste 2 ukene, så har det gått litt utover pelskvaliteten hans...

Han har ca 5-6 lang pels over hele. Den er nå ganske seig og tovete, ikke mye blank, han har jo vært tilgriset med blod, ligget i eget tiss og avføring (han klarte jo ikke å reise seg eller gå den første uken) jeg har selvfølgelig badet av han alt dette, men pelsen er så og si ganske ødelagt. Han har veldig mye underull, og det er utrolig varmt for han nå i denne varmen. Hadde han ikke hatt den underullen, så hadde jo pelsen beskyttet litt mot sola.

Så vurerer nå å klippe han ned igjen, så pelsen kan bli fin igjen.

Han har også fått utslett på hele bakparten og halen, og er nesten nødt til å klippe bort pelsen for å få behandlet dette. Men ser jo litt dumt ut hvis jeg klipper ned halve han.

Mulig litt teit spørsmål dette her, men vet ikke helt om det er noe særlig å klippe han ned med tanke på varmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alt Mike har opplevd siste 2 ukene, så har det gått litt utover pelskvaliteten hans...

Han har ca 5-6 lang pels over hele. Den er nå ganske seig og tovete, ikke mye blank, han har jo vært tilgriset med blod, ligget i eget tiss og avføring (han klarte jo ikke å reise seg eller gå den første uken) jeg har selvfølgelig badet av han alt dette, men pelsen er så og si ganske ødelagt. Han har veldig mye underull, og det er utrolig varmt for han nå i denne varmen. Hadde han ikke hatt den underullen, så hadde jo pelsen beskyttet litt mot sola.

Så vurerer nå å klippe han ned igjen, så pelsen kan bli fin igjen.

Han har også fått utslett på hele bakparten og halen, og er nesten nødt til å klippe bort pelsen for å få behandlet dette. Men ser jo litt dumt ut hvis jeg klipper ned halve han.

Mulig litt teit spørsmål dette her, men vet ikke helt om det er noe særlig å klippe han ned med tanke på varmen...

Vet du, jeg hadde barbert han jeg... også klippet han kort ved ørene ;) Stakkars sikkert ikke godt å ha vært kjempesyk og nå denne varmen. Barber dyret, stemmer jeg for! Som Maria sier, kjøl han ned og finn skygge til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er varmen verre for han å takle når han er barbert da? Jeg klipper ikke, tar maskinen over hele han.

Hvis du passer på at han alltid har mulighet til å kjøle seg ned og har tilgang på masse vann o.l. tror jeg nesten det er bedre for han enn å måtte gå rundt med seig og flokete pels. ;) Jeg hadde nok klipt ned hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det som er, han sliter mye med varmen nå pga han har for lite blod, og han puster utrolig fort, det tar tid for kroppen hans å reparere alt etter det som har skjedd med han. Så vil ikke at varmen skal bli verre for han enn den allerede er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Han blir ikke mer plaget i varmen uten pels!

Det er sant at pels isolerer mot kulde og varme, men da må den være i topp kondisjon - en hund UTEN pels vil selvsagt plages langt mindre enn en fullpelset hund uansett om det ikke er nødvendig å barbere en hund fordi pelsen også ventilerer liksom.

Ingen fare, barber ned hele hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar, da skal jeg gjøre det, tenkte å vente til han hadde tatt stingene, men han sliter så mye med varmen, så lurer kanskje på om jeg skal gjøre det før.. uff, han har så mange små hevelser på kroppen etter sprøyter og drypp så han kommer til å se helt bumpete ut, han har en diger hevelse mellom skulderbladene (på størrelse med en bolle) pga han har fått så mye sprøyter der, så det gikk dårlig med et blodkar.. uff.. stakkars cockeren min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Mike helbarbert igjen, han sto helt stille snille gutten. Pelsen var et herk å jobbe seg gjennom, men godt det er av nå. Han fikk plutselig masse energi etter klippingen, og puster noe mer normalt igjen, tror han syns det var ganske behagelig, har ser litt snål ut, men blir vel vandt til det igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tatt et par bilder av han hvordan har ser ut nedklippet.

http://i151.photobucket.com/albums/s130/Si...an/Bilde207.jpg

http://i151.photobucket.com/albums/s130/Si...an/Bilde208.jpg

Dette bildet er av hevelsen han har fått pga mye sprøytestikk :shocked:

http://i151.photobucket.com/albums/s130/Si...an/Bilde210.jpg

Ingen bjeller mer bak der nei...

Og her er bildet av han før første gang han ble klippet ned http://i151.photobucket.com/albums/s130/Si...an/Bilde123.jpg

Ca en månede før han ble kasterert

http://i151.photobucket.com/albums/s130/Si...an/Bilde196.jpg

http://i151.photobucket.com/albums/s130/Si...an/Bilde182.jpg

Håper jeg fikk til det med bilder da :D Er litt grønn på det enda jeg :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg har sett ham for meg som rød eller rød/hvit jeg :D Godt å se han ser piggere ut!

Akkurat det har jeg og! Helt rød for min del :icon_cry:

Men likevel godt å høre at han er bedre, selv om den hevelsen ikke så helt god ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, tror mange her trodde at han var brun/rød/hvit eller noe i den duren. Var veldig deilig å få av den ødelagte pelsen, mye mer behagelig for han nå, han puster ikke fort lenger heller, nå er det vanlig pesing hvis han er ute i varmen. Så var nok lurt dette her ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...