Gå til innhold
Hundesonen.no

HundemagaZinet


JailyTina

Recommended Posts

Noen som har lest det nye bladet HundemagaZinet? Kjøpte det da jeg var innom veterinærkontoret sist. Ganske bra blad i grunn. Endel interessant å lese. Men jeg syns det var dårlig kvalitet på de store bildene.. Ganske pixlete.

Virker litt "schæferorientert", men det kan jo hende at vil variere fra nummer til nummer. Er visst det første nummeret som er sluppet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det på Narvesen her om dagen, men hadde ikke penger til å kjøpe det akkurat da. Tenkte å kjøpe det når jeg fikk lønn (ja, vi snakker blakk når man ikke har råd til et blad til 50-60 kr engang :P), og pengene kom i dag. Så får stikke ut og kjøpe det senere, må jo ta en titt på de få hundebladene som er å få tak i! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det på Narvesen i går, men synes ikke det så så allverden ut. Veldig dårlig kvalitet på de store bildene, og det var mange bilder av kun mennesker også.. :P Jeg vil se hunder jeg! Også likte jeg ikke arkene i bladet..- hvis du skjønner! Liker bedre sånn som Hundesort er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en schäferoppdretter som driver det, såvidt jeg la merke til :P samme som prøvde å reformere raseklubbens eget blad, men som droppet ut derfra av årsaker som ikke vites.

Men det er jo forsåvidt litt interessant å se hva det blir til, når det faktisk er en profesjonell mediemann som nå gir ut hundeblad - det er jo en omvendt vri i forhold til det andre som er, der en av konkurrentene Hund & Fritid vel er en av de store hundeskolene som står bak.

NKKs Hundesport er blitt mye bedre etter at den nye redaktøren kom inn i bildet med sin medie/informasjonsbakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser sjeldent Hundesport. Uvisst hvorfor i grunn, men har bare ikke blitt til det. :P

Tror han var schæferoppdretter, ja. Veterinærspesialisten i bladet er BC oppdretter. Den ene artikkelen begge dem to har uttalt seg om i forhold til sterilisering og kastrering av friske hunder var nok den beste artikkelen i hele bladet, syns jeg.

Skjønner hva du mener med arkene, Showtime. De er litt rare. Også er virkelig bildekvaliteten irriterende... <_<

Jeg må nok følge med på de neste numrene for å se om de får til et ordentlig blad eller ikke.. Litt nysgjerrig har jeg jo blitt.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo rasepresentasjon av scäferen så det er nok grunnen. kjenner han ene som jobber i bladet og skal si fra om de store bildene. syns det var dårlig kvalitet på de selv, men ellers likte jeg bladet veldig godt. morro med litt fler hundeblad syns jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva handlet det om da? ;) Artiklene og sånt? Jeg bryr meg ikke såå mye om bildekvaliteten hvis artiklene er gode, liksom.. ;)

I dette nummeret var det en artikkel om en som hadde mistet hunden sin pga indre blødning etter sterilisering, intervju med veterinæren som utførte inngrepet og en sak rundt det å sterilisere/kastrere friske dyr. Det var rasepresentasjon av schæfer, med intervju av et par tyske oppdrettere av gråschæfer og en artikkel om et stort arrangement i Tyskland. I tillegg var det en artikkel om bladets veterinær som er oppdretter av BC.

Husker i farta ikke om det var noe mer med unntak av litt reklamer for oppdrettere o.l.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...det var jo ganske klønete og barnlslig skrevet mange av de artiklene, mange skrivefeil o.l. Og ja, når bladet reklamerer for bildespesial så mener i hvert fall jeg at bildene bør ha mye bedre kvalitet enn det de hadde i dette første nummeret. I tillegg reagerte jeg på at det var trykket hvit skrift på bagrunn med veldig mye hvitt, og det ble det jo svært vanskelig å lese. Også var det jo alle disse artiklene som gikk mye ut på å fortelle om redaksjonen, det mener jeg kunne tatt litt mindre plass.

Med andre ord; jeg er ikke imponert, men det kan jo forandre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette nummeret var det en artikkel om en som hadde mistet hunden sin pga indre blødning etter sterilisering, intervju med veterinæren som utførte inngrepet og en sak rundt det å sterilisere/kastrere friske dyr. Det var rasepresentasjon av schæfer, med intervju av et par tyske oppdrettere av gråschæfer og en artikkel om et stort arrangement i Tyskland. I tillegg var det en artikkel om bladets veterinær som er oppdretter av BC.

Husker i farta ikke om det var noe mer med unntak av litt reklamer for oppdrettere o.l.. ;)

Hmm.. hørtes ut som propaganda imot å kasterere? Jaja..

ellers lurer jeg på hvorfor alle tror at Z er en bra bokstav å ha med i et navn..? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...det var jo ganske klønete og barnlslig skrevet mange av de artiklene, mange skrivefeil o.l. Og ja, når bladet reklamerer for bildespesial så mener i hvert fall jeg at bildene bør ha mye bedre kvalitet enn det de hadde i dette første nummeret. I tillegg reagerte jeg på at det var trykket hvit skrift på bagrunn med veldig mye hvitt, og det ble det jo svært vanskelig å lese. Også var det jo alle disse artiklene som gikk mye ut på å fortelle om redaksjonen, det mener jeg kunne tatt litt mindre plass.

For å begynne på slutten, kan jo hende de brukte mye av 1. nr på å presentere redaksjonen så en skal bli litt "kjent" med folka bak bladet....?

De sidene med hvit skrift på lys bakgrunn var utrolig lite gjennomtenkt, ja. (Huska ikke de i farta i stad ;) )

Hmm.. hørtes ut som propaganda imot å kasterere? Jaja..

Nei, ikke egentlig. Mer en tankevekker rundt det å kastrere friske dyr... Det var hvertfall sånn jeg oppfattet det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke egentlig. Mer en tankevekker rundt det å kastrere friske dyr... Det var hvertfall sånn jeg oppfattet det. ;)

For å snu på det da; hadde de droppet artikkelen om hunden som fikk indre blødninger, og heller hatt en artikkel om hvor fin og grei hunden ble etter kastrering, så hadde det jo virket som "propaganda" for å kastrere (tenker da på hunder som ikke har fysiske årsaker til kastrering, men psykiske, noe det ikke er "lov" å kastrere). Nå har jo ikke jeg lest artiklene (eller kjøpt bladet), men hvis de bare har negativ vinkling på det å kastrere fysisk friske dyr, så er det jo ikke nødvendigvis en balansert fremstilling av saken, men det er det heller ikke tiltenkt, antar jeg. (Dette er bare en kommentar, ikke noe kritikk sånn sett, og jeg har jo heller ikke lest det, så jeg uttaler meg jo på grunnlag av det jeg har lest her..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu på det da; hadde de droppet artikkelen om hunden som fikk indre blødninger, og heller hatt en artikkel om hvor fin og grei hunden ble etter kastrering, så hadde det jo virket som "propaganda" for å kastrere (tenker da på hunder som ikke har fysiske årsaker til kastrering, men psykiske, noe det ikke er "lov" å kastrere). Nå har jo ikke jeg lest artiklene (eller kjøpt bladet), men hvis de bare har negativ vinkling på det å kastrere fysisk friske dyr, så er det jo ikke nødvendigvis en balansert fremstilling av saken, men det er det heller ikke tiltenkt, antar jeg. (Dette er bare en kommentar, ikke noe kritikk sånn sett, og jeg har jo heller ikke lest det, så jeg uttaler meg jo på grunnlag av det jeg har lest her..)

Det er nok ikke en veldig balansert fremstilling siden de begynner den delen av bladet med en historie om en fyr som mistet tispa si etter en sterilisering. Men (nå husker jeg ikke helt hva som sto, så ikke skyt meg hvis jeg husker feil ;) ) jeg tror den delen skrevet av redaktøren av bladet var forholdsvis nøytral, men imot kastrering av friske dyr. Han begynner vel artikkelen med en sammenligning til å operere vekk pupper på jenter som forebygging til å utvikle brystkreft i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er rene "halleluja"-stemningen blant endel veterinærer såvel som hundeeiere både her og der når det gjelder kastrering, og man ser hvor galt det også KAN gå for eksempel fysisk - som med stakkars lille Mike her inne på herresiden - så handler det vel like mye om å BALANSERE dette bildet, og gi en viss motvekt.

Enhver operasjon er en potensielt stor sjanse å ta, hunden KAN faktisk risikere å dø - som den friske voksne tispen til en bekjent som skulle kastreres, og som fikk en reaksjon på narkosen, tror det var noe med at hun hadde en hjertegreie som var uoppdaget gjennom et flereårig sprekt og aktivt liv, og døde på bordet.

Kanskje veterinærer ikke tenker på at legfolk ikke kan nok/vil vite nok om dette... men jeg har sett stor forskjell på to dyreklinikker, begge gode, ordentlige steder, der en hund jeg vet om ble operert med et års mellomrom. Den ene tok eieren litt som en "selvfølge", sa ikke så mye, den andre måtte eier underskrive et langt dokument der man uttrykkelig gjorde det klart at ethvert inngrep innebar en fare.

Så det er noe med hvilke "sjanser" man tar når, og hvorfor man gjør det. Det er som å gi medisiner: Enhver medisin som virker har også bivirkninger, men hvor mye får man høre om for eksempel bivirkningene ved Rimadyl? Som virkelig kan være redningen for mange, men man BØR vite at det kunne/fremdeles kan antagelig ha sideeffekter. Jeg tror aldri noen dyrlege har opplyst om det, noe jeg også har hørt fra mer "menige" venner som ikke kjenner sin veterinær like godt nødvendigvis.

http://home.online.no/~roeysla/rimadyl.htm

http://www.srdogs.com/Pages/rimadylfr.html

(amerikanske retningslinjer der myndighetene anbefaler urin/blodprøve før man setter hunder på Rimadyl, når ble noen sist spurt/anbefalt det, før man kjørte igang for et forstuet bein?).

Det er generelt veldig lite kritiske reportasjer om hundesaker og -ting, så dette kan kanskje være en start?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva synes du er gjennomtenkt da? Har mye erfaring med hund. Jeg har to voksne hunder fra før av.
    • Hvis det er gjennomtenkt og du kan argumentere godt for det, så kan det jo være greit. Men du skulle vært ganske erfaren med hund og hatt bruk og konkrete planer å vise til hvis jeg skulle vurdert det som oppdretter.
    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...