Gå til innhold
Hundesonen.no

skummel kul


Recommended Posts

hei:)

yatzi- jenta mi har fått seg en kul rett bak skulderbladene. Den er litt større enn en ert og jeg lurer på om den kanskje har vokst.

Jeg oppdaget den først for et par dager siden, og når jeg ringte vetrinæren sa hun at så lenge den ikke var på størrelse med en fersken så kan man vente <_< tror det var litt tull, men hun syntes hvertfall ikke det var alvorlig nok til å komme inn så hun kunne se på det. Hun fikk vaksine for 2 uker siden, men hadde det vært pga vaksinen hadde det vel gått vekk nå? Dessuten kjennes det ikke ut som om det er vetske, men som om den er ganske hard.type gummi følelse. Det gjør ikke vondt at jeg tar på den...

Ved siden av kulen tror jeg jeg kjenner microchipen...har sikkert ikke noe å si, men hva skal jeg gjøre? overtale vetrinæren til å se på den allikevel? Hvor lang tid pleier det å ta før hevelser/veskeansamlinger etter vaksinen går vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at hun har hatt en flått som du ikke har oppdaget? Flåttbitt kan nemlig gi en liten kul.

Jeg har aldri kjent veskeansamlinger etter vaksinasjoner på mine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker den løs? at den ikke sitter fast men er på en måte kapslet under huden?

Kan være en helt vanlig fettkul som ikke er farlig. Stort sett alle hunder får dette. Kan fjernes men ikke noe poeng hvis den er så liten. Argon har et par stykker og jeg var litt bekymret for den ene som jeg syntes vokste, på vanlig sjekk hos dyrlegen bare tok veterinæren en sprøytespiss inn i den og sjekket at det kun var en fettkul.

Bare følg med på den om den vokser og sjekk regelmessig om hunden reagerer når du tar på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene hunden her fikk en kul i nakken etter sin forrige vaksinasjon, og den forsvant etterhvert - det tok faktisk lenger tid enn jeg hadde trodd.

Det kan være verdt å merke seg akkurat hvor dyrlegen setter sprøyten, i tilfelle.

Ellers er det lurt å overvåke alskens kuler, og størrelsen på dem, og uansett sjekke dem litt når det måtte passe - dersom de ikke vokser raskt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :P

Kan det være at hun har hatt en flått som du ikke har oppdaget? Flåttbitt kan nemlig gi en liten kul.

Tror jeg hadde oppdaget en flått midt på ryggen.

virker den løs? at den ikke sitter fast men er på en måte kapslet under huden?

Jeg kan på en måte ta rundt den, så den er løs ja. Tror kanskje den har vokst, og i forholdt til henne er den jo ganske stor.

Ene hunden her fikk en kul i nakken etter sin forrige vaksinasjon, og den forsvant etterhvert - det tok faktisk lenger tid enn jeg hadde trodd.

Det kan være verdt å merke seg akkurat hvor dyrlegen setter sprøyten, i tilfelle.

Husker du sånn ca. hvor lang tid det tok? 2 uker virker veldig lenge! Ogå er den som sagt hard, så jeg skjønner ikke at det skal kune være vetske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker den løs? at den ikke sitter fast men er på en måte kapslet under huden?

Kan være en helt vanlig fettkul som ikke er farlig. Stort sett alle hunder får dette. Kan fjernes men ikke noe poeng hvis den er så liten. Argon har et par stykker og jeg var litt bekymret for den ene som jeg syntes vokste, på vanlig sjekk hos dyrlegen bare tok veterinæren en sprøytespiss inn i den og sjekket at det kun var en fettkul.

Bare følg med på den om den vokser og sjekk regelmessig om hunden reagerer når du tar på den.

Ogå er den som sagt hard, så jeg skjønner ikke at det skal kune være vetske

Pointeren min fikk også en kul i nakken plutselig. Dette var jo rett etter at han hadde vært operert pga en annen kul på innsiden av låret (det var en røket muskelhinne eller noe sånt), så jeg fløy jo rett til veterinæren. Han gjorde som Argon sier, stakk en sprøytespiss i kulen og da kom det ut væske. Denne kulen var også knallhard, jeg hadde aldri kunne trodd det bare var væske i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke noe alvorlig - og ganske sikkert bare en kul etter vaksinen. Har opplevd sånne lenge etter vaksinen, ja, mer enn 2 uker i hvertfall.

Ellers er det, som nevnt. troligvis en helt ufarlig fettkul som sitter i huden (man kan flytte den rundt, holde rundt den, etc). Men dette kommer vanligvis på eldre hunder, da (dvs voksne til eldre)

Microchip'en kan av og til kjennes, ja. Den er på størresle (og fasong) som et riskorn - så absolut kjennbar på en hund med tynn hud.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peico sin kul oppdaget jeg 10 dager etter vaksinering og gikk 1,5 uker før den ble helt borte.

Sånn ert du beskriver fikk min Lhasa apso, men dyrlegen ville ikke gjøre noe med den. Hun var 6 år da.

Og den endret seg ikke, men gikk aldri bort heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...