Gå til innhold
Hundesonen.no

Fant Gordon setter

Wanderlust

Recommended Posts

Idag har jeg hvert på Bygdø, (Huk om jeg ikke er helt på jordet).

Og jeg og ei til la med engang merke til en GS som løp løs, og lurte litt på hvem som eide denne hunden som i og for seg virket veldig lost. Men siden vi ikke så noe som kunne eie den, fikk min venninne lokket den til seg og fått sett på tlf.nr. Og ringte.

Det ene nr var ikke å få tak i, på det andre fikk ho svar. og joda, denne bikkja hadde stikki (hvor lenge siden fikk jeg aldri med meg). Men denne damen var på jobb og hadde ikke mulighet til å hente bikkja. Så ho fikk tak i den egentlige eieren som ringte oss opp senere.

Vi fikk da bare beskjed om å slippe h*n så skulle ho plystre på denne hunden. Og vi ble jo litt skeptiske, men slapp, og det eneste denne hunden gjorde var å stikke og løpe ennå mer rundt. Eieren ringte igjen, og vi forklarte at denne bikkja ikke brydde seg, og bare tuslet rundt der. Og vi fikk tak i den igjen.

Eier hadde en baby i bilen og kunne ikke gå fra, for å hente bikkja, så vi ble jo oppgitte og litt små-irriterte, men tilbøy oss å komme til henne. Men etter litt kom eieren. Og virket ikke veldig glad, sa bare "ho pleier å hoppe over gjerdet", og ga oss finnerlønn.

De hadde merket i dag tidlig at ho var borte, og hadde vist kjørt litt rundt.

Men jeg tenker jo litt, og hadde det hvert min hund hadde jeg reist fra jobb eller hva det nå måtte være kun for å hente denne hunden. Og hadde hunden kommet til rette hadde jeg vist glede, og ikke bare tatt den i nakkeskinnet, og dratt den inn i bilen. Og om denne hunden pleier å stikke, hvorfor ikke da sette den i bånd?

Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Om dette skulle skjedd igjen f.eks`?

Vi hadde jo ikke akkurat lyst til å levere fra oss hunden til ho, men hva ellers kan man gjøre?

Ellers ble jeg litt "sjokkert" over hvor mange som faktisk bryter båndtvangen. Det løp jo flere bikkjer løs. Og en så vi ikke eieren til, den kom bare løpende ut fra skogen og løp rett ut i vannet til noen små barn.

EDIT: Må bare få lagt til at denne GS`en så både tynn og ustelt ut. (veldig flokete ører f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja skjønner at du ble litt sjokkert, men det er ikke et uvanlig syn på Bygdø desverre.. Det er noe eget med settere og løpe løs, om du skjønner hva jeg mener... :rolleyes:

Jo sant. Var jo ikke bare èn setter vi så løs. Men denne var "herreløs", og når vi ringte eieren så virket det ikke akkurat som om ho brydde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo sant. Var jo ikke bare èn setter vi så løs. Men denne var "herreløs", og når vi ringte eieren så virket det ikke akkurat som om ho brydde seg.

Jepp, vært borte i det samme.. Fikk svar om at herregud så slipp han igjen da, han kan da veien hjem selv...! :rolleyes:

Mens en annen jeg ringte på ble så glad at hun begynte å gråte, mors elskling hadde nemlig vært borte lenge! ;)Hører vel med til historien at dette ikke var på Bygdø.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holmenkollen-puddel.. Argh. Jeg har bodd i Asker (som, for å være helt ærlig, er Oslos beste vestkant *ler*), og det kryr av idioter som har settere fordi de er pene. Og lar de selvsagt løpe som galninger. Hadde det vært MIN hund hadde jeg for det første aldri latt den være i hagen alene, og for det andre vært helt hysterisk om den stakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er skremmendes at det er sånn. Denne GS`en virket i tillegg litt usikker på en måte. Og tenker litt på dette med at det er MANGE barn der, og så jo bare en som prøvde å klappe den, og den trakk seg unna, men ungen ga seg ikke, og holdte den fast. og hva om denne hadde blitt bitt? Tenker ikke folk på dette? Eller gir de f... om den må avlives pga dette?

Nei, noen burde ALDRI hatt hund. Kan virke som om det til tider er status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det problemet ja... Går mye på Bygdøy, men holder meg bevisst unna de mest befolkede stedene, mest fordi det er så fryktelig mye virrete hunder der. Bedre å komme seg inn i skogene; færre folk, færre hunder og mye koseligere. Og heldigvis er det rolige og fine steder hundene kan plaske litt også, Huk og Paradisbukta er jo bare stress og mas.

Forøvrig veldig snilt av deg å hjelpe hunden da, selv om eieren var en idiot ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det alt for mye løs hund, slike folk som gir oss andre med fuglehund dårlig rykte:p

Men nå skal det sies at flokete ører på en uklippet eller nappet gordon ikke er ett tegn på dårlig skjøtsel. I så fall er min Rex mishandlet. Hverken jeg eller han er spesielt fan av pelstell så det blir bare av og til han blir gjennomgredd. Han sjarmerer mange med sveisen sin:P

Men pass på å ikke si at bygdøy er et sted for slappe hundeeiere, mange trener og bruker hundene sine aktivt.. og bygdøy har mye besøk utenfra... Folket har penger der ute, men også hjerte og hode;) Må ikke skjære alle over en kam...

OT: Asker er i Akershus, pudler er vannhunder med masse pels, gordon er fuglehund og Bygdøy er definitivt oslos beste vestkant! He he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Asker er i Akershus, pudler er vannhunder med masse pels, gordon er fuglehund og Bygdøy er definitivt oslos beste vestkant! He he...

OT: jeg er veldig klar over at Asker er i Akershus, siden jeg har bodd der i ti år.. hehe. Men Asker og Bærum kalles gjerne Oslos beste vestkant, sånn HALVT på spøk iallefall. Og settere i Oslo vest, Asker og Bærum har i mange år blitt kalt kollen-pudler, fordi det har vært litt status i å ha setter, vakre pyntehunder liksom.. (Jeg har faktisk og hatt setter i flere år, men :P). Og før var gjerne pudler den typen hunder man iallefaall tenkte at folk villr hs pga status/utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg hadde levert bikkja hos Viking eller politiet om eierene gav så beng i den. Så hadde det kosta de noen kroner og fått den ut igjen og.

Har et par slike i nabolaget her. En GS faktisk, og en blanding som kommer til å ende sine dager på veien her oppe mest sannsynelig. De bare slipper bikkja ut, og så får den lufte seg selv. Irriterende, og farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg hadde levert bikkja hos Viking eller politiet om eierene gav så beng i den. Så hadde det kosta de noen kroner og fått den ut igjen og.

Har et par slike i nabolaget her. En GS faktisk, og en blanding som kommer til å ende sine dager på veien her oppe mest sannsynelig. De bare slipper bikkja ut, og så får den lufte seg selv. Irriterende, og farlig...

Det var faktisk det vi tenkte på. Men om vi drar tilbake og samme bikkja er der igjen, så gjør vi nok dette.

Det å ikke ta alle over en kam, nei jeg gjør ikke det, men jeg var der i 5 timer, og så vel maks èn hund som ble holdt i bånd hele tiden. Dette er midt i båndtvangstiden, og er ganske sikker på at det ikke er noe unntak der. Og det er for slapt.

Bare håper de kan kontrollere mer på sånne steder, for de fortjener virkelig den bota på 4000 kr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. Sånt irriterer meg også. Jeg bor i bærum, og her kryr det med "eierløse" settere overalt. De blir bare sluppet ut for å lufte seg selv, og skal være kosehund frem til jakten begynner. Har tilogmed dratt vekk en løshund fra bena på noen 6-åringer på vei hjem fra skolen, så jeg har svært lite til overs for det her.

Men jeg har aldri opplevd at eiere har reagert slik som dere har skrevet over her... Sinnsykt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...