Gå til innhold
Hundesonen.no

Fant Gordon setter


Wanderlust

Recommended Posts

Idag har jeg hvert på Bygdø, (Huk om jeg ikke er helt på jordet).

Og jeg og ei til la med engang merke til en GS som løp løs, og lurte litt på hvem som eide denne hunden som i og for seg virket veldig lost. Men siden vi ikke så noe som kunne eie den, fikk min venninne lokket den til seg og fått sett på tlf.nr. Og ringte.

Det ene nr var ikke å få tak i, på det andre fikk ho svar. og joda, denne bikkja hadde stikki (hvor lenge siden fikk jeg aldri med meg). Men denne damen var på jobb og hadde ikke mulighet til å hente bikkja. Så ho fikk tak i den egentlige eieren som ringte oss opp senere.

Vi fikk da bare beskjed om å slippe h*n så skulle ho plystre på denne hunden. Og vi ble jo litt skeptiske, men slapp, og det eneste denne hunden gjorde var å stikke og løpe ennå mer rundt. Eieren ringte igjen, og vi forklarte at denne bikkja ikke brydde seg, og bare tuslet rundt der. Og vi fikk tak i den igjen.

Eier hadde en baby i bilen og kunne ikke gå fra, for å hente bikkja, så vi ble jo oppgitte og litt små-irriterte, men tilbøy oss å komme til henne. Men etter litt kom eieren. Og virket ikke veldig glad, sa bare "ho pleier å hoppe over gjerdet", og ga oss finnerlønn.

De hadde merket i dag tidlig at ho var borte, og hadde vist kjørt litt rundt.

Men jeg tenker jo litt, og hadde det hvert min hund hadde jeg reist fra jobb eller hva det nå måtte være kun for å hente denne hunden. Og hadde hunden kommet til rette hadde jeg vist glede, og ikke bare tatt den i nakkeskinnet, og dratt den inn i bilen. Og om denne hunden pleier å stikke, hvorfor ikke da sette den i bånd?

Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Om dette skulle skjedd igjen f.eks`?

Vi hadde jo ikke akkurat lyst til å levere fra oss hunden til ho, men hva ellers kan man gjøre?

Ellers ble jeg litt "sjokkert" over hvor mange som faktisk bryter båndtvangen. Det løp jo flere bikkjer løs. Og en så vi ikke eieren til, den kom bare løpende ut fra skogen og løp rett ut i vannet til noen små barn.

EDIT: Må bare få lagt til at denne GS`en så både tynn og ustelt ut. (veldig flokete ører f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja skjønner at du ble litt sjokkert, men det er ikke et uvanlig syn på Bygdø desverre.. Det er noe eget med settere og løpe løs, om du skjønner hva jeg mener... :rolleyes:

Jo sant. Var jo ikke bare èn setter vi så løs. Men denne var "herreløs", og når vi ringte eieren så virket det ikke akkurat som om ho brydde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo sant. Var jo ikke bare èn setter vi så løs. Men denne var "herreløs", og når vi ringte eieren så virket det ikke akkurat som om ho brydde seg.

Jepp, vært borte i det samme.. Fikk svar om at herregud så slipp han igjen da, han kan da veien hjem selv...! :rolleyes:

Mens en annen jeg ringte på ble så glad at hun begynte å gråte, mors elskling hadde nemlig vært borte lenge! ;)Hører vel med til historien at dette ikke var på Bygdø.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holmenkollen-puddel.. Argh. Jeg har bodd i Asker (som, for å være helt ærlig, er Oslos beste vestkant *ler*), og det kryr av idioter som har settere fordi de er pene. Og lar de selvsagt løpe som galninger. Hadde det vært MIN hund hadde jeg for det første aldri latt den være i hagen alene, og for det andre vært helt hysterisk om den stakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er skremmendes at det er sånn. Denne GS`en virket i tillegg litt usikker på en måte. Og tenker litt på dette med at det er MANGE barn der, og så jo bare en som prøvde å klappe den, og den trakk seg unna, men ungen ga seg ikke, og holdte den fast. og hva om denne hadde blitt bitt? Tenker ikke folk på dette? Eller gir de f... om den må avlives pga dette?

Nei, noen burde ALDRI hatt hund. Kan virke som om det til tider er status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det problemet ja... Går mye på Bygdøy, men holder meg bevisst unna de mest befolkede stedene, mest fordi det er så fryktelig mye virrete hunder der. Bedre å komme seg inn i skogene; færre folk, færre hunder og mye koseligere. Og heldigvis er det rolige og fine steder hundene kan plaske litt også, Huk og Paradisbukta er jo bare stress og mas.

Forøvrig veldig snilt av deg å hjelpe hunden da, selv om eieren var en idiot ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det alt for mye løs hund, slike folk som gir oss andre med fuglehund dårlig rykte:p

Men nå skal det sies at flokete ører på en uklippet eller nappet gordon ikke er ett tegn på dårlig skjøtsel. I så fall er min Rex mishandlet. Hverken jeg eller han er spesielt fan av pelstell så det blir bare av og til han blir gjennomgredd. Han sjarmerer mange med sveisen sin:P

Men pass på å ikke si at bygdøy er et sted for slappe hundeeiere, mange trener og bruker hundene sine aktivt.. og bygdøy har mye besøk utenfra... Folket har penger der ute, men også hjerte og hode;) Må ikke skjære alle over en kam...

OT: Asker er i Akershus, pudler er vannhunder med masse pels, gordon er fuglehund og Bygdøy er definitivt oslos beste vestkant! He he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Asker er i Akershus, pudler er vannhunder med masse pels, gordon er fuglehund og Bygdøy er definitivt oslos beste vestkant! He he...

OT: jeg er veldig klar over at Asker er i Akershus, siden jeg har bodd der i ti år.. hehe. Men Asker og Bærum kalles gjerne Oslos beste vestkant, sånn HALVT på spøk iallefall. Og settere i Oslo vest, Asker og Bærum har i mange år blitt kalt kollen-pudler, fordi det har vært litt status i å ha setter, vakre pyntehunder liksom.. (Jeg har faktisk og hatt setter i flere år, men :P). Og før var gjerne pudler den typen hunder man iallefaall tenkte at folk villr hs pga status/utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg hadde levert bikkja hos Viking eller politiet om eierene gav så beng i den. Så hadde det kosta de noen kroner og fått den ut igjen og.

Har et par slike i nabolaget her. En GS faktisk, og en blanding som kommer til å ende sine dager på veien her oppe mest sannsynelig. De bare slipper bikkja ut, og så får den lufte seg selv. Irriterende, og farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg hadde levert bikkja hos Viking eller politiet om eierene gav så beng i den. Så hadde det kosta de noen kroner og fått den ut igjen og.

Har et par slike i nabolaget her. En GS faktisk, og en blanding som kommer til å ende sine dager på veien her oppe mest sannsynelig. De bare slipper bikkja ut, og så får den lufte seg selv. Irriterende, og farlig...

Det var faktisk det vi tenkte på. Men om vi drar tilbake og samme bikkja er der igjen, så gjør vi nok dette.

Det å ikke ta alle over en kam, nei jeg gjør ikke det, men jeg var der i 5 timer, og så vel maks èn hund som ble holdt i bånd hele tiden. Dette er midt i båndtvangstiden, og er ganske sikker på at det ikke er noe unntak der. Og det er for slapt.

Bare håper de kan kontrollere mer på sånne steder, for de fortjener virkelig den bota på 4000 kr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. Sånt irriterer meg også. Jeg bor i bærum, og her kryr det med "eierløse" settere overalt. De blir bare sluppet ut for å lufte seg selv, og skal være kosehund frem til jakten begynner. Har tilogmed dratt vekk en løshund fra bena på noen 6-åringer på vei hjem fra skolen, så jeg har svært lite til overs for det her.

Men jeg har aldri opplevd at eiere har reagert slik som dere har skrevet over her... Sinnsykt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...