Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor trene så mye?

ingar

Recommended Posts

Skrevet
Og ja..jeg forventer også at fremadsending etter tre års trening burde vært mye bedre en den var første året. Og da kommer jeg igjen inn på lokking,luring vs læring fra bunnen av moment for moment.. men jeg observerer også at øvelser for mange er like dårlig i dag som de var for tre år siden.

Snakket du med hundeføreren? Synes det er rart at du konkluderer så fort, eller i alle fall sterkt indikerer at du mistenker fører for å bruke lokking og luring. Mulig du vet vedkommende bruker det, men dersom du ikke har mer info så kan det faktisk tenkes at øvelsen har fungert tilfredsstillende i 3 år, og at det nå er på tide å friske opp øvelsen.

Så da åpner et nytt spørsmål seg..går man rett og slett rundt og perfeksjonerer seg på det man ikke kan? I så fall blir man flinkere til å ikke kunne. Øvelse gjør mester..

Dette skjønte jeg faktisk ikke noe av. Perfeksjonere seg på det man ikke kan? :P

Når det gjelder at man blir overrasket over at hundene fortsatt ikke ser ut til å bli bedre tross iherdig trening har jo ikke noe med metode å gjøre. Igjen; dette har med god og dårlig hundetrening. Jeg er vel en bra haug med klikkertrenere som ikke kommer et skritt videre også. Har ikke noe med metoden å gjøre det vel?

Skrevet
Ja jeg mener dette ikke kan sammenlignes. Jeg har skrevet om vedlikeholdtrening på det man kan. skiskyttere trener og terper på ting de ennå ikke kan. Nemlig å treffe blinken hver gang. Men i praksis ser vi jo at de skjelden oppnår det målet allikevel...Men det er nå engang hundetrening vi skal forholde oss til så får heller skiskyttere skyte seg bort..noe de gjør både titt og ofte, til tross for terping

Men hvor mange utøvere går til topps og får 10 poeng på hver eneste øvelse i hver konkurranse? Ingen faktisk... Toppscore i eliten er vel ikke tatt så mange ganger i Norge heller. Så sammenlikningen er vel ikke så halvgal heller? Man trener for å perfeksjonere seg selv og hunden. Man trener på det man ikke kan, nemlig å få 10 i samtlige øvelser hver gang...

Skrevet
Men hvor mange utøvere går til topps og får 10 poeng på hver eneste øvelse i hver konkurranse? Ingen faktisk... Toppscore i eliten er vel ikke tatt så mange ganger i Norge heller. Så sammenlikningen er vel ikke så halvgal heller? Man trener for å perfeksjonere seg selv og hunden. Man trener på det man ikke kan, nemlig å få 10 i samtlige øvelser hver gang...
Kanskje man heller burde trene på å få fram hundens potensiale? Da får heller poengene komme som en bonus? Må legge til; å få ti poeng i alle øvelser er som du sier knapt mulig å oppnå, så da er kanskje det et urealistisk mål allikevel. Det er jo dette med å sette seg realistiske mål da.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...