Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulike fòrtyper


ZnXyHunter

Recommended Posts

Hvis vi holder oss til tørrfòr...Hunder er veldig ulike og et fòr som hunden min tåler, er ikke sikkert at andre sin tåler, eller liker.. Men... Hva er det det bør inneholde og ikke?? Kom med innspill.... Jeg blir glad for all kunnskap om dette..

F eks:Orijen er et svenskt produkt, basert på naturvarer:

"DEN BIOLOGISKT RIKTIGA.

Det biologiskt riktiga konceptet är enkelt: inkludera den hela, färska maten hundar och katter genom evolutionen naturligt äter, exkludera ingredienser som spannmål vilket är biologiskt olämpligt.

ORIJEN foder innehåller mycket protein, lite kolhydrater och inget spannmål eller majs. Det innehåller 70-75 % animaliska proteinråvaror, 25-30 % grönsaker och frukt, 0 spannmål eller majs. 70/30/0 som är det biologiskt riktiga blandningen för hundar."

Det vil si?? De fleste fòr inneholder mais,hvete, ris osv... Og det fungerer jo utmerket.

I Arion Premium hundefôr er eksempelvis andelen av rent muskelkjøtt økt og bindevev sterkt redusert. Hvete er helt fjernet, til fordel for større andeler ris og mais som hunder bedre kan utnytte. Andelen råaske (mineraler) er økt betydelig, fordi ny forskning har avslørt at betydningen av aske er mye viktigere enn mange produsenter liker å vedkjenne seg. (aske innhold i arion er på 6-7 % Som de fleste andre også har....)

I sportmans pride er askeinnholdet veldig lavt 4,5%fordi da får man forbedret matsmelting og bedre absorbering av næringsstoffene(sier de)

RC inneholder for lite kjøtt og for mye proteiner fra korn, hvete og ris.

Dette er så stort og omfattende.. Og når fòrprodusentene Må oppgi ingrediensene i fallende vekt FØR fòret lages, kan det som står øverst på listen som skal være hovedingrediensen,(Kylling 38%) og gi inntrykk på at dette er den primære energikilden... Men Som da inneholder 70% vann og bare 7% proteiner i ferdig fòr.... Så kan man aldri vite?

Jeg har ikke kompetanse , men Jeg har valgt ta hensyn til dette når jeg fant fòr:

Proteinkilden bør være fra fisk, kylling,svin,lam.. ikke hvete, mais, ris... Bør og inneholde Kyllingkjøttmel, svinekjøttmel, maismel, animalsk fett, fisk, egg.. Glukosamin og chondritinsulfat.. Kalsiumet bør være lavt, aske bør være lavt, omega 6 og 3 bør være i forholdet 5:1, Linfrø/mel, ølgjær, Macrogard og Hemoglobin vil jeg ha med.. Og resterende vitaminer og mineraler som de trenger...

(Ferskfòr som vom og hundemat er bra, men da vet du hva du får)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi holder oss til tørrfòr...Hunder er veldig ulike og et fòr som hunden min tåler, er ikke sikkert at andre sin tåler, eller liker.. Men... Hva er det det bør inneholde og ikke?? Kom med innspill.... Jeg blir glad for all kunnskap om dette..

Fins mange bøker om dette. Genetikk, avl og oppdrett av Astrid Indrebø har endel kapittel om fôring. Fins også flere, bla en bok større en Bibelen, som heter noe sånt som "Nutrition for dogs and cats", på engelsk, selvsagt. Har nettopp kommet ut en ny utgave. Skal være interessant hvis du har endel kunnskap fra før.

F eks:Orijen er et svenskt produkt, basert på naturvarer:

"DEN BIOLOGISKT RIKTIGA.

Det biologiskt riktiga konceptet är enkelt: inkludera den hela, färska maten hundar och katter genom evolutionen naturligt äter, exkludera ingredienser som spannmål vilket är biologiskt olämpligt.

ORIJEN foder innehåller mycket protein, lite kolhydrater och inget spannmål eller majs. Det innehåller 70-75 % animaliska proteinråvaror, 25-30 % grönsaker och frukt, 0 spannmål eller majs. 70/30/0 som är det biologiskt riktiga blandningen för hundar."

Det vil si?? De fleste fòr inneholder mais,hvete, ris osv... Og det fungerer jo utmerket.

ca 33% eller mer protein-innhold gjør at karbohydrater kan droppes. Hunder styntetiserer (lager) karbohydrater av proteinet selv, når mengden er så stor som det. Ellers så vil jo jeg påstå at mais ER en grønnsak/frukt. Eller hva er det hvis ikke?? :P Korn?

I Arion Premium hundefôr er eksempelvis andelen av rent muskelkjøtt økt og bindevev sterkt redusert. Hvete er helt fjernet, til fordel for større andeler ris og mais som hunder bedre kan utnytte. Andelen råaske (mineraler) er økt betydelig, fordi ny forskning har avslørt at betydningen av aske er mye viktigere enn mange produsenter liker å vedkjenne seg. (aske innhold i arion er på 6-7 % Som de fleste andre også har....)

I sportmans pride er askeinnholdet veldig lavt 4,5%fordi da får man forbedret matsmelting og bedre absorbering av næringsstoffene(sier de)

De sier så mangt, syns jeg.. Ikke alle har like god peiling på fôr som de liker å utgi seg for å ha. Så lenge det kommer fra "fagfolk2 (de som jobber på dyrebutikk, eller på en hjemmeside for fôr), så skal folk liksom sluke alt for god fisk. Vær kritisk, men det kan du nesten ikke være før du har kunnskap. Ergo; kunnskap er viktig.

RC inneholder for lite kjøtt og for mye proteiner fra korn, hvete og ris.

Det fins så å si ikke proteiner i hvete, korn og ris. Det er karbohydrater, en viktig energi-kilde. Men det er av en eller annen grunn ikke spesielt populært å si at et fôr inneholder mye karbohydrater, gudene vet hvorfor. Hunder utnytter karbohydrater godt, og det forbrennes før protein og fett. I tillegg er det billigere enn kjøtt og egg.

Dette er så stort og omfattende.. Og når fòrprodusentene Må oppgi ingrediensene i fallende vekt FØR fòret lages, kan det som står øverst på listen som skal være hovedingrediensen,(Kylling 38%) og gi inntrykk på at dette er den primære energikilden... Men Som da inneholder 70% vann og bare 7% proteiner i ferdig fòr.... Så kan man aldri vite?

Jeg har ikke kompetanse , men Jeg har valgt ta hensyn til dette når jeg fant fòr:

Proteinkilden bør være fra fisk, kylling,svin,lam.. ikke hvete, mais, ris... Bør og inneholde Kyllingkjøttmel, svinekjøttmel, maismel, animalsk fett, fisk, egg.. Glukosamin og chondritinsulfat.. Kalsiumet bør være lavt, aske bør være lavt, omega 6 og 3 bør være i forholdet 5:1, Linfrø/mel, ølgjær, Macrogard og Hemoglobin vil jeg ha med.. Og resterende vitaminer og mineraler som de trenger...

(Ferskfòr som vom og hundemat er bra, men da vet du hva du får)

Protein fins det så utrolig lite av i hvete og mais, at det nesten ikke teller noe. At proteinkilden din ikke skal komme fra hvete, er derfor litt.. rart? Den kan liksom ikke komme fra hvete, den kommer fra kjøtt, egg osv. Hvete, mais og ris er karbohydratkilde. For at en hund skal leve på en diett som inneholder ca null karbohydrater, må innholdet av protein være over 33%. Det er ganske mye, men V&H er et eksempel på det. Norwegian Polar har tilsatt mais, så der trenger de ikke det høye innholdet av protein. (Har ikke sjekket %innholdet av næringsstoffet i NP, men vet det er mais i det.)

Aske er det samme som mineraler (eller, mer korrekt; det som ikke kan brytes ned/brennes), hvorfor denne skal være så lav som mulig skjønner jeg heller ikke. Da er det nok viktigere at den er "korrekt", og at forholdet mellom mineraler er riktig. Ikke at den er tilnærmet lik null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Tar opp igjen denne tråden, da jeg har blitt anbefalt dette Orijen foret. Jeg har aldri hørt om det før, men er nysgjerrig på hva dette er for noe. Får vi tak i det i Norge, eller må jeg over grensen til sverige?

Har fort på Eukanuba i mange år, med blandet resultat. Fant så Nutro,og har sverget til det, men nå er jo det forsvunnet takket være jæ****** Royal.

Har blitt noen sekker Proplan,men jeg er ikke 100% fornøyd med dette på tispen min. What to do?

De får von & hundemat i tilegg som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins vel bare 1 forhandler av Orijen i Norge.

Det er en dyrebutikk i Søgne, men ringer du og bestiller sender de til deg.

CaneGatto tror jeg butikken heter.

Tror prisen er ca 600,- for 13,5 kg adult, så det er jo ikke akkurat billig.

Men man bruker visstnok ikke like mye som av andre fòr.

Har ikke prøvd det selv da(men vurderer det), så har ingen erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra CaneGatto:

Prisen på 13,5 kg Adult er kr. 649.- og prisen på 13,5 kg Puppy er kr. 719.-

Det er imidlertid viktig å være klar over at å sammenlikne kilopris på Orijen med kilopris på Hills, Eukanuba, Royal Canin osv. blir litt det samme som å sammenlikne prisen på kornblanding med prisen på kylling for å konkludere med at kylling er dyrt!

Orijen inneholder, som du kanskje vet, 70 % kjøtt, slik at en hund skal ha ca. 40 % mindre av Orijen og dermed blir faktisk Orijen rimeligere i bruk.

Da er det jo ikke lenger så interessant hva kiloprisen er?

Inntil videre, før forhandlere er etablert, sender vi 2 stk. 13,5 kg fraktfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt noe å tenke på da. selv om jeg tror det blit en smule knotete å sende 2 X 13.5 kg i posten til Bergen..haha.

Men takk for svar - jeg skal kontakte dem selv. De trenger jo forhandlere og ser jeg.

Det er da ikke knotete? Man legger fôrsekken i en søppelsekk (eller noe annet vanntett), og klistrer på en adresselapp (slike man får kjøpt på posten), og så må du hente det som pakke på postkontoret ditt. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Orijen er ikke svensk altså. Men amerikansk. :ahappy:

Mange amerikanske bekjente av meg fôrer på Orijen, det er regnet som et høykvalitetsfôr der borte. (Der borte hvor Eukanuba, Royal og Pro Plan er sett på som søplefôr på lik linje med Frolic for øvrig.)

Og mais er selvsagt korn, Huldra. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg forer Orijen regional red til mine hunder og er kjempefornøyd med det.Et supert Canadisk for som får de høyeste anbefalinger.Tror nesten de har blitt kåret til årets hundefor 2 år på rad.

Orijen er ikke svensk altså. Men amerikansk. :frantics:

Mange amerikanske bekjente av meg fôrer på Orijen, det er regnet som et høykvalitetsfôr der borte. (Der borte hvor Eukanuba, Royal og Pro Plan er sett på som søplefôr på lik linje med Frolic for øvrig.)

Og mais er selvsagt korn, Huldra. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...