Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulike fòrtyper


ZnXyHunter

Recommended Posts

Hvis vi holder oss til tørrfòr...Hunder er veldig ulike og et fòr som hunden min tåler, er ikke sikkert at andre sin tåler, eller liker.. Men... Hva er det det bør inneholde og ikke?? Kom med innspill.... Jeg blir glad for all kunnskap om dette..

F eks:Orijen er et svenskt produkt, basert på naturvarer:

"DEN BIOLOGISKT RIKTIGA.

Det biologiskt riktiga konceptet är enkelt: inkludera den hela, färska maten hundar och katter genom evolutionen naturligt äter, exkludera ingredienser som spannmål vilket är biologiskt olämpligt.

ORIJEN foder innehåller mycket protein, lite kolhydrater och inget spannmål eller majs. Det innehåller 70-75 % animaliska proteinråvaror, 25-30 % grönsaker och frukt, 0 spannmål eller majs. 70/30/0 som är det biologiskt riktiga blandningen för hundar."

Det vil si?? De fleste fòr inneholder mais,hvete, ris osv... Og det fungerer jo utmerket.

I Arion Premium hundefôr er eksempelvis andelen av rent muskelkjøtt økt og bindevev sterkt redusert. Hvete er helt fjernet, til fordel for større andeler ris og mais som hunder bedre kan utnytte. Andelen råaske (mineraler) er økt betydelig, fordi ny forskning har avslørt at betydningen av aske er mye viktigere enn mange produsenter liker å vedkjenne seg. (aske innhold i arion er på 6-7 % Som de fleste andre også har....)

I sportmans pride er askeinnholdet veldig lavt 4,5%fordi da får man forbedret matsmelting og bedre absorbering av næringsstoffene(sier de)

RC inneholder for lite kjøtt og for mye proteiner fra korn, hvete og ris.

Dette er så stort og omfattende.. Og når fòrprodusentene Må oppgi ingrediensene i fallende vekt FØR fòret lages, kan det som står øverst på listen som skal være hovedingrediensen,(Kylling 38%) og gi inntrykk på at dette er den primære energikilden... Men Som da inneholder 70% vann og bare 7% proteiner i ferdig fòr.... Så kan man aldri vite?

Jeg har ikke kompetanse , men Jeg har valgt ta hensyn til dette når jeg fant fòr:

Proteinkilden bør være fra fisk, kylling,svin,lam.. ikke hvete, mais, ris... Bør og inneholde Kyllingkjøttmel, svinekjøttmel, maismel, animalsk fett, fisk, egg.. Glukosamin og chondritinsulfat.. Kalsiumet bør være lavt, aske bør være lavt, omega 6 og 3 bør være i forholdet 5:1, Linfrø/mel, ølgjær, Macrogard og Hemoglobin vil jeg ha med.. Og resterende vitaminer og mineraler som de trenger...

(Ferskfòr som vom og hundemat er bra, men da vet du hva du får)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi holder oss til tørrfòr...Hunder er veldig ulike og et fòr som hunden min tåler, er ikke sikkert at andre sin tåler, eller liker.. Men... Hva er det det bør inneholde og ikke?? Kom med innspill.... Jeg blir glad for all kunnskap om dette..

Fins mange bøker om dette. Genetikk, avl og oppdrett av Astrid Indrebø har endel kapittel om fôring. Fins også flere, bla en bok større en Bibelen, som heter noe sånt som "Nutrition for dogs and cats", på engelsk, selvsagt. Har nettopp kommet ut en ny utgave. Skal være interessant hvis du har endel kunnskap fra før.

F eks:Orijen er et svenskt produkt, basert på naturvarer:

"DEN BIOLOGISKT RIKTIGA.

Det biologiskt riktiga konceptet är enkelt: inkludera den hela, färska maten hundar och katter genom evolutionen naturligt äter, exkludera ingredienser som spannmål vilket är biologiskt olämpligt.

ORIJEN foder innehåller mycket protein, lite kolhydrater och inget spannmål eller majs. Det innehåller 70-75 % animaliska proteinråvaror, 25-30 % grönsaker och frukt, 0 spannmål eller majs. 70/30/0 som är det biologiskt riktiga blandningen för hundar."

Det vil si?? De fleste fòr inneholder mais,hvete, ris osv... Og det fungerer jo utmerket.

ca 33% eller mer protein-innhold gjør at karbohydrater kan droppes. Hunder styntetiserer (lager) karbohydrater av proteinet selv, når mengden er så stor som det. Ellers så vil jo jeg påstå at mais ER en grønnsak/frukt. Eller hva er det hvis ikke?? :P Korn?

I Arion Premium hundefôr er eksempelvis andelen av rent muskelkjøtt økt og bindevev sterkt redusert. Hvete er helt fjernet, til fordel for større andeler ris og mais som hunder bedre kan utnytte. Andelen råaske (mineraler) er økt betydelig, fordi ny forskning har avslørt at betydningen av aske er mye viktigere enn mange produsenter liker å vedkjenne seg. (aske innhold i arion er på 6-7 % Som de fleste andre også har....)

I sportmans pride er askeinnholdet veldig lavt 4,5%fordi da får man forbedret matsmelting og bedre absorbering av næringsstoffene(sier de)

De sier så mangt, syns jeg.. Ikke alle har like god peiling på fôr som de liker å utgi seg for å ha. Så lenge det kommer fra "fagfolk2 (de som jobber på dyrebutikk, eller på en hjemmeside for fôr), så skal folk liksom sluke alt for god fisk. Vær kritisk, men det kan du nesten ikke være før du har kunnskap. Ergo; kunnskap er viktig.

RC inneholder for lite kjøtt og for mye proteiner fra korn, hvete og ris.

Det fins så å si ikke proteiner i hvete, korn og ris. Det er karbohydrater, en viktig energi-kilde. Men det er av en eller annen grunn ikke spesielt populært å si at et fôr inneholder mye karbohydrater, gudene vet hvorfor. Hunder utnytter karbohydrater godt, og det forbrennes før protein og fett. I tillegg er det billigere enn kjøtt og egg.

Dette er så stort og omfattende.. Og når fòrprodusentene Må oppgi ingrediensene i fallende vekt FØR fòret lages, kan det som står øverst på listen som skal være hovedingrediensen,(Kylling 38%) og gi inntrykk på at dette er den primære energikilden... Men Som da inneholder 70% vann og bare 7% proteiner i ferdig fòr.... Så kan man aldri vite?

Jeg har ikke kompetanse , men Jeg har valgt ta hensyn til dette når jeg fant fòr:

Proteinkilden bør være fra fisk, kylling,svin,lam.. ikke hvete, mais, ris... Bør og inneholde Kyllingkjøttmel, svinekjøttmel, maismel, animalsk fett, fisk, egg.. Glukosamin og chondritinsulfat.. Kalsiumet bør være lavt, aske bør være lavt, omega 6 og 3 bør være i forholdet 5:1, Linfrø/mel, ølgjær, Macrogard og Hemoglobin vil jeg ha med.. Og resterende vitaminer og mineraler som de trenger...

(Ferskfòr som vom og hundemat er bra, men da vet du hva du får)

Protein fins det så utrolig lite av i hvete og mais, at det nesten ikke teller noe. At proteinkilden din ikke skal komme fra hvete, er derfor litt.. rart? Den kan liksom ikke komme fra hvete, den kommer fra kjøtt, egg osv. Hvete, mais og ris er karbohydratkilde. For at en hund skal leve på en diett som inneholder ca null karbohydrater, må innholdet av protein være over 33%. Det er ganske mye, men V&H er et eksempel på det. Norwegian Polar har tilsatt mais, så der trenger de ikke det høye innholdet av protein. (Har ikke sjekket %innholdet av næringsstoffet i NP, men vet det er mais i det.)

Aske er det samme som mineraler (eller, mer korrekt; det som ikke kan brytes ned/brennes), hvorfor denne skal være så lav som mulig skjønner jeg heller ikke. Da er det nok viktigere at den er "korrekt", og at forholdet mellom mineraler er riktig. Ikke at den er tilnærmet lik null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Tar opp igjen denne tråden, da jeg har blitt anbefalt dette Orijen foret. Jeg har aldri hørt om det før, men er nysgjerrig på hva dette er for noe. Får vi tak i det i Norge, eller må jeg over grensen til sverige?

Har fort på Eukanuba i mange år, med blandet resultat. Fant så Nutro,og har sverget til det, men nå er jo det forsvunnet takket være jæ****** Royal.

Har blitt noen sekker Proplan,men jeg er ikke 100% fornøyd med dette på tispen min. What to do?

De får von & hundemat i tilegg som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins vel bare 1 forhandler av Orijen i Norge.

Det er en dyrebutikk i Søgne, men ringer du og bestiller sender de til deg.

CaneGatto tror jeg butikken heter.

Tror prisen er ca 600,- for 13,5 kg adult, så det er jo ikke akkurat billig.

Men man bruker visstnok ikke like mye som av andre fòr.

Har ikke prøvd det selv da(men vurderer det), så har ingen erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra CaneGatto:

Prisen på 13,5 kg Adult er kr. 649.- og prisen på 13,5 kg Puppy er kr. 719.-

Det er imidlertid viktig å være klar over at å sammenlikne kilopris på Orijen med kilopris på Hills, Eukanuba, Royal Canin osv. blir litt det samme som å sammenlikne prisen på kornblanding med prisen på kylling for å konkludere med at kylling er dyrt!

Orijen inneholder, som du kanskje vet, 70 % kjøtt, slik at en hund skal ha ca. 40 % mindre av Orijen og dermed blir faktisk Orijen rimeligere i bruk.

Da er det jo ikke lenger så interessant hva kiloprisen er?

Inntil videre, før forhandlere er etablert, sender vi 2 stk. 13,5 kg fraktfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt noe å tenke på da. selv om jeg tror det blit en smule knotete å sende 2 X 13.5 kg i posten til Bergen..haha.

Men takk for svar - jeg skal kontakte dem selv. De trenger jo forhandlere og ser jeg.

Det er da ikke knotete? Man legger fôrsekken i en søppelsekk (eller noe annet vanntett), og klistrer på en adresselapp (slike man får kjøpt på posten), og så må du hente det som pakke på postkontoret ditt. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Orijen er ikke svensk altså. Men amerikansk. :ahappy:

Mange amerikanske bekjente av meg fôrer på Orijen, det er regnet som et høykvalitetsfôr der borte. (Der borte hvor Eukanuba, Royal og Pro Plan er sett på som søplefôr på lik linje med Frolic for øvrig.)

Og mais er selvsagt korn, Huldra. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg forer Orijen regional red til mine hunder og er kjempefornøyd med det.Et supert Canadisk for som får de høyeste anbefalinger.Tror nesten de har blitt kåret til årets hundefor 2 år på rad.

Orijen er ikke svensk altså. Men amerikansk. :frantics:

Mange amerikanske bekjente av meg fôrer på Orijen, det er regnet som et høykvalitetsfôr der borte. (Der borte hvor Eukanuba, Royal og Pro Plan er sett på som søplefôr på lik linje med Frolic for øvrig.)

Og mais er selvsagt korn, Huldra. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...