Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi har vært på saurenhetskurs, og det var ikke greit, men nå er han saurein...


Lemen

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Leser med interesse denne diskusjonen...

Her er det fire fuglehunder i hus - alle med sauerenhetsbevis. Av disse har tre fått ETT lite støt ved interesse for sau. Den siste er livredd disse dyra og har aldri fått noe... Felles for alle er at de ikke før kommer inn i sauehagen - før de vil ut igjen! På fjellet i møte med sau ser en hvordan de unngår sauen ved å endre kurs..

Her retestes det hvert annet år, men det har aldri vært nødvendig med mer strøm!

MEN, vi har også hatt en som hadde et så sterkt jaktinstinkt at han måtte i veien fire ganger første året, og enda viste han interesse ved retesting to år senere. Dette er de tøffe individene som virkelig TRENGER denne behandlingen.... Ser jo reaksjonen fra mange her inne på de 11 sauene som ble revet ihjel av hund.... Han var, til opplysning, den "mykeste" hunden vi har hatt i alle andre situasjoner og ellers i hverdagen. en "ulv i fåreklær"!!!!

Så dette anser faktisk jeg som en nødvendighet, og dyktige folk finnes innen dette også! Har hørt om ukyndige folk hvor hundene er blitt ødelagt, så det er nok lurt å høre litt rundt omkring og ta i mot anbefalinger. Ikke gå til den første og beste!

Og jaktlyst / jagelyst, Shilamon.... Begge er like ille for oss med fuglehunder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Til min enorme lettelse er Sophus erklært sauerein (jada, jeg vet det bare er et stykke papir, men likevel..). :icon_cry:

Vi har vært på 14 dagers oppfølgning for å se om støtene "satt", (det var forrige uke faktisk, men det har vært for fint vær til å sitte inn på dataen).

Sophus ble villig med inn i innhegningen, helt til han så sauene, da stoppet han helt opp, og begynte å hyle fordi min bror (som var med han inn) gikk fra han og bort til sauene for å få de til å løpe. Sauene løp og Sophus hylte, med halen ned og var ganske forskremt. Men så så han meg opp ved porten til innhegningen, og løp opp til meg, hoppet på porten og ville ut. Han ville ikke jage de vemmelige sauene.

Ganske motsatt av første gang med andre ord, da hoppet han på porten og hylte fordi han ville inn i innhegningen og ta sauene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg også.... <_< Fortsatt ikke å anbefale. Det er mulig at det var noe slitasje på lina fra før, men den sjansen tar jeg ikke igjen.

Anbefaler heller ikke flexiline! Luftet eldste salukitispa for endel år siden i et stort og kraftig flexibånd bare rundt huset. En katt løp rett foran oss og jeg stod igjen med halve båndet i hånden. Hvor ble det av bikkja? <_<

Bestefaren min drev stor gård når han var ung. Han hadde ett stk sauevond rottweiler og ett stk sint bukk. Disse to bandt han sammen, og hver gang hunden nærmet seg bukken fikk den juling. Bestefar lot de stå sånn en stund, og etterpå slapp han hunden løs på gården. Den nærmet seg aldri en sau i hele sitt liv!

Jeg synes denne metoden er altfor brutal og man har null kontroll på hvor skadet en av de kan bli, men det var normalt å gjøre på den tiden og heldigvis for hunden (og sauen) så gjorde de hverandre ingenting før hunden prøvde seg. Ja den var effektiv, men hunden kunne faktisk ha blitt drept!

Pepper skal nok strømmes fordi vi er mye på hytta med sau overalt. Onkelen hans ble det i fjor sommer. Han trengte bare et svakt lite strøm og etterpå var han livredd sau, så myke hannhunder ligger til familien :icon_cry: Får bare håper Pepper reagerer på samme måte, det har man jo ingen garanti for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :icon_redface:

Har ikke erfaring med sauedressur på Theodor ennå, men var på xrådyrdressur med han (tror det var i april en gang) og det går jo ut på det samme, bortsett fra at sauen er byttet ut med et rådyr. Grunnen til at jeg gjorde dette var ikke av "ren nysgjerrighet", men i et håp om at vesle gutten min (leses råtassen) kanskje skulle miste interessen for rådyr slik at han kan få gå løs igjen (når det ikke er båndtvang så klart)

Han reagerte på samme måte som sophus, og fikk strøm til sammen 4 ganger. Råtassen gav full los så fort han så rådyret og satte avgårde. Fikk strøm 4 ganger - og først da viste han tegn på at det fungerte - han la seg med ryggen til rådyret med nesa i bakken (tydeligere tegn enn det kan man vel ikke få ). Han som utførte dete har drevet med rådyrdressur i mange tiår, og sa at noen hunder går det rett og slett ikke ann å få saue og rådyr reine, og da er det kun en ting å gjøre, å holde de i bånd.

Håpet jo at dettte hadde fungert - for det er lite gøy å ha en hund som blir helt ukontaktbar så fort han lukter eller ser vilt. De første gangene vi møtte rådyr la han seg ned, og jeg trodde faktisk at dette hadde funket - men den gang ei. Det tok ikke lang tid før villdyret våknet hos Theodor igjen, og vi var tilbake der vi startet. Så nå går han alltid i bånd eller langline, og ser han rådyr og reagerer nå så "tar jeg han", og dette fungerer til en viss grad. Avleder litt med ball og go`bit også, men det er veeeldig sjeldent at dette fungerer da han er mer interesert i rådyret.

Hadde tenkt til å ta han på sauedressur i august, da det kryr av sauer i området der vi bor (naboen er sauebonde). Men nå er jeg sterkt i tvil, da rådyrdressur ikke hadde effekt., Så han nå begynt å gå masse tur i området der det er sau. Satt utenfor en innheining med sau i 4timer, og han roet seg overraskende fort. Theodor fikk beskjed om å legge seg og bli, og der lå han, stille som en mus. En del av lammene ble selvsagt veeeldig nysgjerrige og kom faktisk helt opp til gjerdet, og Theodor ble liggende (måtte minne han på bli kommandoen et par ganger da ) Vi gikk ikke før bikkja viste tydelige tegn på å kjede seg og la seg til å sove...Når vi passerer sau nå så er han forholdsvis rolig, han titter mye på sauen, men går pent forbi. Innimellom må jeg korrigere med et lite nykk i halsbåndet hvis han forsøker å trekke mot sauen, men ellers så går det fint.

... Får tenke på hva jeg gjør frem til august, men tviler på at strømming på sau vil ha noe effekt p¨å denne karen, ser ut som denne metoden med å gjøre sau til noe "hverdagslig og litt kjedelig" fungerer bedre. Støm fungerer ikke for alle - desverre. Men da må man løse problemet på en annen måte. Men Theodor kommer ALDRI til å gå løs i område med sau - den sjansen tar jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...