Gå til innhold
Hundesonen.no

Tidligere levering av valper


Guest Gråtass

Recommended Posts

Hva menes med bitehemning ? :o

Ikke så stor lyst til å bite/ ikke bite så hardt.. hemning av biting.. aner ikke hvordan jeg skal forklare det, trodde betydningen lå i ordet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Henta Zorro da han var litt over 10 uker gammel (fortsatt 2 valper igjen, da flere hadde avtale om å hente dem samme uke - altså, helga før min høstferie, så jeg fikk en uke hjemme hos nykommeren)

Det var en selvstendig valp, klynket/klaget ikke etter moren - virka nesten som om han var helt klar for et nytt hjem. bilturen hjem tok 9 timer - uten et eneste pip fra gutten, likeså de neste dagene - hørte faktisk ikke noe fra ham før vi tråkka på ham :o

Han har aldri tygget på noen møbler, tepper eller hatt noen form for lekebiting på oss. Så ja, kanskje de lærer noe av søsken mht bitehemning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var vi svært plaga med biting, og er det enda til en viss grad. Så det har hengt igjen. Og jeg tror nok det kan ha en sammenheng med at han ikke fikk den siste uka hos oppdretter. Så den neste hunden vi skal ha engang, skal iallefall være 8 uker.

(Bare så det er sagt, så er jeg ikke ut etter å henge oppdretteren vår nei! :o Vi er veldig fornøyde med dem, og neste hunden vår kommer nok fra dem den og! ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt forskjellig det her og. Vi fikk vår da han var 7 uker, og det var ikkje noko problem, hverken med biting/tygging på ting eller noe sånt. Stusser ikke på å få ny valp når den er 7 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så stor lyst til å bite/ ikke bite så hardt.. hemning av biting.. aner ikke hvordan jeg skal forklare det, trodde betydningen lå i ordet? :o

Joda, det lå vel litt i ordet, men alle valper biter jo !? men kanke huske at mine beit så hardt nei, det er vel noe kulletsmor lærer de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge NKKs og SKKs regler så SKAL ikke valper leveres før de er 8 uker gamle.

Å trekke konklusjoner om hva som er det optimale leveringstidspunkt utfra 1 valps mentale utvikling i forhold til leveringstidspunkt ved 7 eller 9 uker synes jeg er, tja, litt merkelig, kanskje...?

Jeg anbefaler alle å lese artikkelserien som ligger her, og da gjerne del 5:

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1098468178140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på NKK sin side ang alder ved levering av valp. Henviser til siste linje.

6. Ved salg/overlatelse av hund, være kritisk og nøye i valg av kjøper og veilede han/henne både generelt som hundeeier og i de spesielle forhold ved rasen som må ivaretas. Valper bør ikke leveres før de er 7 - 8 uker

Står på NKK`s etiske retningslinjer om avl og oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på NKK sin side ang alder ved levering av valp. Henviser til siste linje.

6. Ved salg/overlatelse av hund, være kritisk og nøye i valg av kjøper og veilede han/henne både generelt som hundeeier og i de spesielle forhold ved rasen som må ivaretas. Valper bør ikke leveres før de er 7 - 8 uker

Står på NKK`s etiske retningslinjer om avl og oppdrett.

Det er riktig (fikk ikke åpna linken på min maskin i sted) - de svenske reglene (og jeg er som kjent stor fan av veldig mye av det SKK står for og den kunnskapen de legger til grunn for sine vedtak ;) )

4:3 att leverera valpar tidigast vid 8 veckors ålder.

(Astrid Indrebøs artikler bør leses av alle, det være seg valpekjøpere eller oppdrettere - så slipper man å synse så masse, egentlig :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hentet vår lille valp da hun var 7 uker.... hun biter, men har ikke ødelagt noe ennå. Vi avviser henne om hun biter etter oss...eller klynker som valper..eller reiser oss opp og snur ryggen til henne , da får hun ikke oppmerksomhet på en stund. Det virker som om det siste hjelper best.

Den som får gjennomgå verst er vår datter på 9 år. Hun er fæl til å bite etter henne, jeg har prøvd å vise henne hva hun må gjøre og det virker som om avvisning hjelper best.

Barna syns jo det er så gøy å leke sisten med henne, men det får de ikke lov til lenger......for Shila løper etter føttene deres hun...for det er en morsom lek det. Men når hun blir en stor hund er det ikke like gøy lengre.

Jeg ville nok ha ventet i en uke til, i håp om at jeg hadde sluppet og leke hundemamma :o , ser hun hadde nok hatt godt av litt bitehemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med meg Turbo i noen timer ute alene på hytta (som ligger 5 min med bil unna "oppdretter") når han var 6 uker gammel og hentet han med meg hjem helga før han ble 8 uker og har aldri hatt problemer med at han har biti verken i meg eller i tingene som ikke er hans. Tror kanskje det har noe med at vi lærte han ganske tidelig å leke for seg sjøl, altså at han skjønte at han kunne ha det gøy med sine leker ved å legge nam inni og leverpostei klint utenpå leker o.l:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig (fikk ikke åpna linken på min maskin i sted) - de svenske reglene (og jeg er som kjent stor fan av veldig mye av det SKK står for og den kunnskapen de legger til grunn for sine vedtak :o )

4:3 att leverera valpar tidigast vid 8 veckors ålder.

(Sitat fra Lotta)

Ifølge NKKs og SKKs regler så SKAL ikke valper leveres før de er 8 uker gamle.

Det er greit det Lotta, men vi bor tross alt i Norge, ikke Sverige og da er det det norske regelverket som vi skal/bør følge. Og som du vet selv så er det lov å levere ut valp fra 7 ukers alder. Og da blir det feil å ta med NKK her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit det Lotta, men vi bor tross alt i Norge, ikke Sverige og da er det det norske regelverket som vi skal/bør følge. Og som du vet selv så er det lov å levere ut valp fra 7 ukers alder. Og da blir det feil å ta med NKK her.

Enkelte av oss synes det er ganske greit å bruke vettet også - uansett hvilket land vi bor i :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om man tror at det er en magisk grense for når valper lærer bitthemning og ikke og når mor selv avvenner valper og ikke, syns jeg.. Vel, hunder er levende og individuelle vesner, så så enkelt er det neppe..

Min Gubbelille gikk sammen med søsknene og moren sin (moren hadde mulighet til å gå unna de) til han var 11-12 uker gammel, og moren ga de faktisk melk nå og da selv om de egentlig ikke trengte - sånn ernæringsmessig sett. Så det samme med frøknene her, der vesla og en søster var med hjem hit når de var 7,5 uker (vi dro hjem på fredag, de ble 8 uker på mandag). Søsteren skulle være her en uke, og hele den uken fikk de nå og da melk av Dina.. Så at de er - som en skreiv lenger oppe her - helt tomme for melk når valpene er 8 uker gamle, er det ingen automatikk i. Er ikke helt sikker på når Emma slutta helt med å få melk av Dina jeg, men hun fikk litt nå og da til hun var rundt 3,5-4 mnd, om jeg ikke husker helt feil.

Ad bitthemning, så er det heller ikke sånn at en valp som får gå med mor og/eller søsken til den er 8-9 uker, aldri biter på hverken folk eller ting. De er muligens lettere å avvenne (de valpene jeg har hatt, har gått med mor/søsken lenger enn normalen), men avvenne må man uansett - OG tenner klør under felling uansett (det gjør menneskebarn og, klør i munnen når de får tenner - sånn er det bare)

Det har vel noe med modning å gjøre også, og det er stor forskjell på en 6 uker gammel valp og en 8 uker gammel valp - det skjer mye fort når de er så små. Det er vel heller ingen LOV om at man ikke kan levere valper ved 6 ukers alder, det er vel heller en etisk regel (i Norge ihvertfall), og man får neppe bøter e.l. om man leverer så tidlig - selv om man muligens burde det (at det var en lov, og derfor kan bøtelegges eller straffes om man selger valper tidligere enn anbefalt, liksom)

Det er vel heller ikke BARE bitthemning de lærer de siste ukene hos oppdretter, de lærer seg vel også litt basic hundespråk og hvordan man oppfører seg med hverandre - det er vel derfor søsknene er viktige. Men mor er og viktig i disse ukene, jeg er ikke så sikker på at moren er så lei de som det kan virke, det er vel heller mer at hun faktisk oppdrar de mer enn at hun er lei de, håper jeg? Isåfall burde Dina være møkklei Emma nå, de har gått sammen i 9,5 mnd liksom, men det er hun ikke så vidt jeg kan se.. Tror de storkoser seg i hverandres selskap jeg, selv om man må oppdra vesla litt nå og da :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte av oss synes det er ganske greit å bruke vettet også - uansett hvilket land vi bor i :o

Det er vel ikke det som er diskusjonen her Lotta...? Eller er det bare for å få siste ordet...? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det er vel ikke det som er diskusjonen her Lotta...? Eller er det bare for å få siste ordet...? :o

Er det ikke?

Folk som holder på med hund burde vite bedre enn å si at det er greit å få valpen 7 uker gammel. Og da handler det i aller høyeste grad om å bruke vettet.

Valper bør ikke leveres før de er 8 uker ferdig med det.

SKK har i alle år ligget mye lengre fremme enn NKK når det gjelder å stille krav til oppdrettere, de HØRER på ekspertisen og er ikke så vanvittig redde for sure oppdrettere - I Sverige risikerer du å miste retten til å drive oppdrett om du leverer valp før den er 8 uker faktisk. Og sånn burde det være her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøver å si dette til min søster også, hu skla ha blandings valp og fikk beskjed om at BARE KOM Å HENT han i dag du.. bla bla bla.. den blir 7 uker i morgen, og er blanding av BC og Kelpie, jeg får frysninger av hele opplegget der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med de som ikke er oppdrettere, sånn som de vi hentet vår hund fra..det hjalp lite at jeg sa jeg syntes det var for tidlig. Og her kan jeg love dere det ikke var snakk om nå miljøtrening og sosialisering, hundene hadde ikke vart ute på de ukene de hadde levd...og Shila elsker å være ute........hadde det vært bedre for henne om vi hadde latt henne bli der.......en uke ekstra og da kanskje fått en vanskelig valp.

En ting er de som driver oppdrett og er seriøse...men hva med alle andre som ikke har peiling på valper. Som egentlig er lei alt styret når valpene er 7 uker og som mener bestemt at mor er lei av dem osv.......

Men jeg vet jo ikke om vår valp hadde bitt noe mindre om hun hadde vært der i en uke til. Jeg ville bare ta henne bort der fra fortere enn svint jeg...huff... får jo nesten dårlig samvittighet......men jeg vet sannelig ikke hva som er rett og galt jeg i sånne tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med de som ikke er oppdrettere, sånn som de vi hentet vår hund fra..det hjalp lite at jeg sa jeg syntes det var for tidlig. Og her kan jeg love dere det ikke var snakk om nå miljøtrening og sosialisering, hundene hadde ikke vart ute på de ukene de hadde levd...og Shila elsker å være ute........hadde det vært bedre for henne om vi hadde latt henne bli der.......en uke ekstra og da kanskje fått en vanskelig valp.

En ting er de som driver oppdrett og er seriøse...men hva med alle andre som ikke har peiling på valper. Som egentlig er lei alt styret når valpene er 7 uker og som mener bestemt at mor er lei av dem osv.......

Men jeg vet jo ikke om vår valp hadde bitt noe mindre om hun hadde vært der i en uke til. Jeg ville bare ta henne bort der fra fortere enn svint jeg...huff... får jo nesten dårlig samvittighet......men jeg vet sannelig ikke hva som er rett og galt jeg i sånne tilfeller.

Kanskje greit å styre unna slike oppdrettere, velge valper fra de som driver seriøst? Da støtter man i hvert fall ikke opp om all den useriøse avlen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å styre unna slike oppdrettere, velge valper fra de som driver seriøst? Da støtter man i hvert fall ikke opp om all den useriøse avlen...

Nå var ikke dette oppdrettere, de ante fred og ingen fare før hun var med valpene. Så de hadde ikke planlagt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Alle som har valpekull enten det er planlagt eller tilfeldig er pr definisjon, selger av en vare og derfor også oppdretter. Dette gjelder selv om vedkommende ikke har registrert noe kennelnavn og/eller driver med bevisst/ ubevisst avl på renrasede eller blandings hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke?

Folk som holder på med hund burde vite bedre enn å si at det er greit å få valpen 7 uker gammel. Og da handler det i aller høyeste grad om å bruke vettet.

Valper bør ikke leveres før de er 8 uker ferdig med det.

SKK har i alle år ligget mye lengre fremme enn NKK når det gjelder å stille krav til oppdrettere, de HØRER på ekspertisen og er ikke så vanvittig redde for sure oppdrettere - I Sverige risikerer du å miste retten til å drive oppdrett om du leverer valp før den er 8 uker faktisk. Og sånn burde det være her også.

Så lenge NKK (som tross alt er vår organisasjon i Norge) har en nedre grense på 7 uker for levering så gjer man ikke noe "feil" om man leverer ut eller tar imot valp ved 7 ukers alder.

Men selvfølgelig, (som jeg og skreiv lenger oppe...) man må se ann valpene og. (med andre ord å bruke vettet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Så lenge NKK (som tross alt er vår organisasjon i Norge) har en nedre grense på 7 uker for levering så gjer man ikke noe "feil" om man leverer ut eller tar imot valp ved 7 ukers alder.

Men selvfølgelig, (som jeg og skreiv lenger oppe...) man må se ann valpene og. (med andre ord å bruke vettet)

.....hmmm..... ok, la meg nå si det på en litt annen måte........

For NKK sin del kan du levere valpene når de er nyfødt uten at det får den ringeste konsekvens for andre enn valpen selv........ NKK's etiske retningslinjer er tull og vas fra ende til annen, det finnes INGEN sanksjoner mot oppdrettere som velger å bryte mot disse reglene, de får ikke engang en advarsel.

Så når det kommer til levering av valper så er valpene prisgitt hva oppdretteren føler og mener, og det er i den sammenheng at man bør ha lest Indrebø sine bøker..........

Å følge NKK sine retningslinjer gjør deg nemlig ikke til en god oppdretter..........

Som oppdretter skulle jeg ønske NKK var mer som SKK - men beklageligvis så er de for feige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke seriøse oppdrettere vurdere hva som er BEST for valpene, og ikke hva de eventuelt kan "slippe unna" med?

SKK er bra der, og siden det vel er nærmest "opplest og vedtatt" i mange sammenhenger at svenskene ligger foran og har et langt bedre opplegg, så burde man ikke si "jammen NKK er vår organisasjon", og tenke på hva man kan komme seg unna med å henvise til?

For hvis man skal se på hunders utvikling, så vil valper på den ENE siden ha godt av å være enda lenger enn åtte uker sammen med søsknene - for sitt eget hundespråks skyld. Mens de på den ANDRE siden bør flytte til eier ikke senere åtte uker for å knytte bånd. Har ikke referansene, men det var gjort noe forskning på det i fra USA.

Uansett så er disse ukene før og etter "normal" leveringstid - som den var i gamle dager, altså åtte uker - en veldig viktig periode for valpen i dens senere liv. Selv ville jeg aldri kjøpt en valp under åtte uker, heller ikke for å "redde dem unna", fordi jeg ikke tror jeg ville ønsket å kjøpe hund fra en slik oppdretter uansett - hvem vet hvilke andre ting de har gitt f... i? Enten det var foreldres helse og gemytt, hva valpene får med seg fra oppdretter av opplevelser eller manglende opplevelser etc. Fint hvis det går bra, ingenting er jo bedre enn det, men det kan også være en viktig faktor for hvis det går dårlig (den berømmelige dråpen, for ikke å si litt mer), og kanskje er ikke disse valpene best for "hvermansen", siden man kanskje må stå på litt ekstra selv for å rette det opp?

Men ER det så om å gjøre å bli kvitt valpene denne uken eller to før det man gjorde? Er det også hos såkalt seriøse oppdrettere, og ikke bare de som "tilfeldigvis" fikk et kull? Stusset litt da vi møtte på en bekjents nye, lille valp, som vedkommende hadde hatt tre dager... og som ble sagt å være "sju og en halv uke". Og den kom fra en anerkjent oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turid Rugaas forfatter av boken "På talefot med hunden" har skrevet noe ganske interessant om akkurat dette på sine hjemmesider.

Besøk hjemmesiden hennes å klikk deg inn på "Valpen" Der har hun skrevet litt om hva hun mener er for tidelig.

Legg merke til:

I alderen 6-10 (12) uker lærer valpen to veldig viktige ting av mor og kullsøsken:

* Bitthemming, så de ikke skal skade sine egne

* Aggresjonshemming til sine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg...hvordan skal det da gå bra med valpen vår og alle andre valper som blir hentet for tidlig? nei nå må jeg ikke lese mer ....mister nesten mote av det. :o

Skal spare den siden til en senere anledning, for det sto utrolig mye bra der. Så takk for tipset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...