Gå til innhold
Hundesonen.no

to hunder sammen


Heidi P

Recommended Posts

Jeg lurte egentlig på om hvilke erfaringen folk gjør seg med tanke på det å ha to hunder ? Hvordan opplevde dere å innføre en liten valp i en ellers *vant' hverdag ? Vi har ei tispe på 13 mnd. HVordan vil det være å ta inn en valp i den alderen ? Ulemper og fordeler ? Hvordan blir det første året med så forsjkellige behov? HVordan vil det være å dele på de, ta med bare en et sted foreksempel, hvor avhengig blir de av hverandre ? hvordan vil hunden synes det er å måtte dele flokken sin ? Trives hunder best som flere, eller synes de menneskeflokken er mer enn bra nok ? Vår hund er sjeldne alene, og er mye med oss rundtomkring...

vil gjerne at noen deler sine er faringer med to hunder kontra en :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Bichon Frisé hann på 6 år (blir 7 i år) da vi skaffet oss en Luzern Støver hann på 17 månder. Det gikk helt greit, uvanene til Bicon Friséen min ble helt borte. Men de ble veldig knyttet til hverandre også da. Jeg er ikke helt sikker på det med å ta bare en av de med seg, for vi kunne ikke levne igjen noen hundene der vi leide før. Men nå som vi ikke har Luzern Støveren merker jeg at Rocky kjeder seg litt -_- Men vi skal snart skaffe oss en valp da...Da tenker jeg det blir andre saker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ventet til eldste hunden var godt over 2 år. Den skal gjennom både en fysisk og psykisk kjønnsmodning selv, og det å få en liten valp i den perioden kan gi merarbeid i den forstand at begge krever nokså mye av deg individuelt og det er krevende å gi helt ulik oppmerksomhet til dem.

Når det er sagt så er det veldig kjekt med flere hunder i heimen - selv har jeg tre stykker (12 - 8 - 2 år). Det er mer styr med flere i og med hver og en krever sitt - og det er ikke alltid like lett å ta med seg alle sammen på reise/besøk/overnatting osv. Det koster også mer i form av mat, forsikring, vaksine osv. osv.

Men så er det jo kjekt da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ventet til den andre hunden din er voksen. Og det er den ikke før den er to år, minst. Faktisk kan det være greiest å vente til hunden er blitt enda eldre, gjerne 4-5 år. Husk hunden din er ikke fylt to en gang og den har fortsatt mye å lære, både av deg og omverden. Det lureste er å få valpen når du har "trent ferdig" den eldste hunden og den er blitt mer selvstendig, slik at du kan konsentrere deg om valpen når den kommer. Det er ikke særlig enkelt å ha to viltre unghunder løpende rundt med full fokus på hverandre og ikke på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det litt surmuling fra eldstemann når vi kom hjem med en valp. Valpen var morsom en liten stund, men så mente Buster at vi bare kunne dra å levere den tilbake, og aller helst tvert! Og gjett om "noen" ble fornærmet når lille valpen også skulle få lov til å ligge på soverommet, og ja faktisk i sengen og. At det var mulig å bli så frekk <_< Han kunne driste seg til litt leking med Decoy men håpet om at pelsballen skulle returneres satt i han i iallefall en uke. Nå deler de kurv, Buster lar Decoy låne leker, de ligger tett sammen i bilen, de leker sammen, og sover i sengen begge to. Jeg syns det er kjempekos med to hunder, og *host* har begynt å tenke på nr tre :)

Hva som er fordeler og ulemper med å få en til hund mens den andre er så ung vet jeg ikke så mye om. Vår eldste var jo 4 år når vi fikk nr to og blitt mer voksen i hodet.

For oss så går det greit å dele dem. De er ikke for avhengige av hverandre, og vi forebygget det fra første stund med å ha de hver for seg på tur og kurs/treninger. Det er veldig greit å venne de til å være alene hver for seg også, så det ikke plutselig blir krise om de må være det en dag.

Jeg har sålangt bare positive erfaringer med å få en ekstra hund i hverdagen. Slitsomt er det, men det er sånn god-slitsomt. Dobbelt så mye arbeid, ti ganger så stor glede syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det kjempefint! Tassen er jo blitt 6 år så han kan det han skal kunne for å si det slik. Tassen liker å ha litt fred rundt seg så de er ikke sammen hele dagen. Og det er jo viktig at valpen ikke ser på den andre hunden som sin bestevenn og ikke deg. Men det går kjempefint her. Og det er ingenting kosligere en å se to hunder ha det flott sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund på 4- snart 5 år..

Har tenkt på en hund til, tror du det er går bra å skaffe seg nå?

Ellr lurt å vente ?Ikke så lange te jeg skal begynne vidergående,, så vet jeg ikke om jeg skal vente da..eller har dere fått hund, når dere gikk på vidergående..Ossen gikk det for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en måned siden fikk jeg en Groenendaelvalp på 8 uker, da var vorstehertispa vår 1 år og 2 mnd. Fordelen med å ha to unge hunder er at de leker godt med hverandre og at de alltid har en lekekompis i umiddelbar nærhet.

Ulempen er at de leker godt med hverandre og at de alltid har en lekekompis i umiddelbar nærhet...

Den ene har veldig lett for å dra i gang den andre på pøbelstreker og herjing, så vi må følge med hele tiden hvis vi vil at huset skal stå til sommeren. Det er liksom alltid en vi må be om å gå legge seg. Vorsteherjenta har utømmelig med energi og virketrang, så henne er det ikke barebare å slite ut på forhånd heller. Ofte legger vi dem i hvert sitt rom for at spesielt valpen skal få den hvilen den trenger. Når vi har tid til å følge dem med haukeøyne ligger de i samme rom, med en meter i mellom seg også trener vi på dette med å ligge rolig - for begge to.

Jeg ville aldri kjøpt den valpen jeg har nå på dette tidspunktet hadde det ikke vært for at vorsteheren er samboeren sin, dvs jeg ville ikke tatt på meg eneansvaret for en valp og en såpass ung hund som vorsteheren samtidig. Det er mye lettere når vi er to om ansvaret og at vi trener hver sin hund på en måte. Jeg har en pointer på 3 år fra før som er min, og det synes jeg var en veldig fin alder å introdusere min hund nr. 2 på. Jeg vil ikke at det skal være for lenge mellom den eldste og den yngste fordi det da blir litt vanskeligere når den eldste blir gammel og de to ikke kan være med på samme turene - for vi er veldig glad i gå lange turer i skog og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uansett adferdsutfordeinger ellers så skal hunder ha det trygt og bra i hjemmet mener jeg, det er forutsetningen for å ha et greit liv. Klarer man ikke skape det så må noe endres. Eldste hunden din skal være trygg og komfortabel i eget hjem. Er det snakk om tibetanske spanielen er det større sannsynlighet for at du kan få orden på harmonien igjen enn om det er staffer du har så rase har mye å si. Per nå anbefaler jeg at du skiller de fysisk av med sperringer, og vil du prøve redde dette vil jeg råde deg til å få profesjonell veiledning til hvordan du skal gå frem (spør gjerne om tips til hvem du burde kontakte ift hvor du bor da det er viktig du tar imot råd fra riktige folk).   
    • De siste dagene. Løpetid på vei for yngste, kanskje? Jeg ville sørget for å holde dem adskilt noen dager, og se hvordan det går. Om det fortsetter ville jeg nok vurdert omplassering av den yngste.
    • Prøv å tilrettelegg så bra du overhode klarer. Hold de adskilt til en hver tid. Om det ikke virker ville jeg nok sett etter et avlastningshjem eller omplassere yngste hund. 
    • Har en gammel tispe på over 12 år og en ettåring. Har gått fint sammen til nå, men de siste dagene har det vært flere tilfeller av grov slåssing, som har resultert i mindre rifter og blod. Må skille dem når de holder på, for ingen av dem ser ut til å gi seg. De skuler på hverandre flere timer etterpå. Tør ikke å ha dem sammen nå. Lurer på hva jeg skal gjøre, jeg vil ikke at gamla mi skal ha det sånn sin siste tid. Men det er jeg som har skaffet en hund til, så føler på at dette er min skyld. Har alltid sørget for at alt av mat, godbiter, leker etc er utilgjengelig når de er sammen. Men gamla forsvarer nå hver smule, senga si, etc. Hun har hjerteproblemer, men er ellers i grei form. Noen som har noen synspunkter?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...