Gå til innhold
Hundesonen.no

Menneskeliggjøring av hund....


Shilamon

Recommended Posts

Guest Vicky
ØYY! Når bvegynte vi å snakke om korrigering?? :) Jeg snakker om å "ta" hunden, ikke korrigering. Er veldig enig med deg i at det å korrigere en hund må være kort og kontant, og at det å ta en hund i nakkeskinnet og riste, ikke er beste måten å gjøre det på!

Vi snakket om korrigering i forrige tråden, og dette er jo fortsettelsen :P Og folket har veldig forskjellige definisjoner på hva det vil si å ta en hund, og det å korrigere. For noen er disse to ordene en og samme ting, mens andre definerer ordene helt forskjellig.

For å definere hva jeg legger i forskjellen her: korrigering skjer når man vil at hunden skal gjøre noe annet, rett og slett positiv straff, som har til hensikt å lære hunden en annen atferd (straffe vekk atferd selvsagt), som oftest under trening. Å "ta" hunden handler mer om å vise hvem som er sjefen, hverdagsoppdragelse, hvis hunden har gjort noe "galt" og skal få "høre det", osv. Bare hevn rett og slett. Og det fungerer sjelden som straff pr definisjon.

Som sagt, mennesker har forskjellige definisjoner :P Dette er din definisjon av ordene. Noen definerer det å "ta hunden" som en rask korreksjon, mens andre definerer det som det du sier; å ta hunden på impuls og hevn.

Det jeg derfor reagerer på med trådstarter (siden jeg definerer ting som jeg gjør), er at det å "ta" hunden blir totalt uten mening for meg. Det å "korrigere" en hund ser jeg på som mer "legitimt", og handler mer om (lydighets)trening enn om oppdragelse, lederskap osv.

Nok en gang, det er så mange definisjoner på emnet. Noen oppfatter jo korrigering som å fillebanke bikkja f.eks. Det du kaller å "ta" hunden.

Jeg skjønner jo at vi har diskutert på ulik grunn her, så misforståelser har nok oppstått. Er generelt enig med det du skriver ellers.

Fort gjort :P Men jeg tror nok ikke det er så enkelt å komme i si at å "ta hunden" blir å gjøre ting pga hevn. Jeg syns også at det å "ta" hunden høres mer ut som å ta hunden bare fordi eier blir sur. Men nå er det sånn at det finnes ingen "fast" definisjon. For noen betyr det å ta hunden rett og slett å korrigere. Jeg ville ikke hengt meg opp i ord men hva som faktisk skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar
Vi snakket om korrigering i forrige tråden, og dette er jo fortsettelsen :) Og folket har veldig forskjellige definisjoner på hva det vil si å ta en hund.

Som sagt, mennesker har forskjellige definisjoner :P Noen definerer det å "ta hunden" som en rask korreksjon, mens andre definerer det som det du sier; å ta hunden på impuls og hevn.

Nok en gang, det er så mange definisjoner på emnet. Noen oppfatter jo korrigering som å fillebanke bikkja f.eks. Det du kaller å "ta" hunden.

Fort gjort :P Men jeg tror nok ikke det er så enkelt å komme i si at å "ta hunden" blir å gjøre ting pga hevn. Jeg syns også at det å "ta" hunden høres mer ut som å ta hunden bare fordi eier blir sur. Men nå er det sånn at det finnes ingen "fast" definisjon. For noen betyr det å ta hunden rett og slett å korrigere. Jeg ville ikke hengt meg opp i ord men hva som faktisk skjer.

Denne tråden handler IKKE om korrigering eller noe liknende. MEN Menneskeliggjøring av hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Denne tråden handler IKKE om korrigering eller noe liknende. MEN Menneskeliggjøring av hund...

Jeg svarte bare å Huldra sitt innlegg :) Vi blandet nok litt med den andre tråden, men det er jo ikke værre enn å fortsette diskusjonen i den andre tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.. Her blander vi tråder og definisjoner.. :P

Grunnen til at jeg skrev mine definisjoner, var fordi jeg ville gjøre det klart hva jeg hadde ment med det jeg skrev tidligere. Og joda, vi har nok forskjellige definisjoner, og nettopp derfor syns jeg det var ok å skrive mine. Så kan andre skrive sine. Og hvis noen lurer på hva jeg har ment med ditt eller datt tidligere i tråden, så skjønner de kanskje mer nå. Var ikke ment som at min definisjoner er de eneste korrekte, så nå skal vi diskutere dette.. :rolleyes:

Jeg tror også det har kommet ganske klart frem hvor jeg står i denne diskusjonen, om det gjelder korrigering eller å "ta" hunden. Eller var det den andre tråden? :) Nå går jeg litt i surr her, ikke lett når tråder deles, og plutselig skal vi diskutere både det ene og det andre i begge trådene..

Edit: men innlegget øverst på denne siden var ment for denne tråden. Den andre tråden ble laget etter at jeg skrev innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Hehehe.. Her blander vi tråder og definisjoner.. :P

Grunnen til at jeg skrev mine definisjoner, var fordi jeg ville gjøre det klart hva jeg hadde ment med det jeg skrev tidligere. Og joda, vi har nok forskjellige definisjoner, og nettopp derfor syns jeg det var ok å skrive mine. Så kan andre skrive sine. Og hvis noen lurer på hva jeg har ment med ditt eller datt tidligere i tråden, så skjønner de kanskje mer nå. Var ikke ment som at min definisjoner er de eneste korrekte, så nå skal vi diskutere dette.. :rolleyes:

Jeg tror også det har kommet ganske klart frem hvor jeg står i denne diskusjonen, om det gjelder korrigering eller å "ta" hunden. Eller var det den andre tråden? :) Nå går jeg litt i surr her, ikke lett når tråder deles, og plutselig skal vi diskutere både det ene og det andre i begge trådene..

Edit: men innlegget øverst på denne siden var ment for denne tråden. Den andre tråden ble laget etter at jeg skrev innlegget.

Mennesker har sine definisjoner på ting. Da er det bare å hoppe over til rett tråd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...