Gå til innhold
Hundesonen.no

Dressurområder i Oslo?


Peers

Recommended Posts

Lurer på om noen her vet om det er flere dressurområder i Oslo bortsett fra Hundejordet i Frognerparken? Det vil altså si steder hvor det er lov å ha kontrollert hund løs selv om det er båndtvang. Har ikke fått med meg at det er flere steder, men er jo lov å håpe. På Hundejordet hersker jo ofte det totale kaos, så alternative steder hadde vært greit...

Vet det skulle være høring om akkurat dette, noen som vet om denne har vært ennå og hva resultatet eventuelt ble?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om et sted i Asker(!?) som er inngjerdet, hvor man kan slippe hunden sin. Aldri hvert der selv, og aner ikke hvor det er. Men tror kanskje ikke jeg bør slippe en som Rex der :twitch: (ikke at han er agressiv eller noe)., men folk foretrekker vel om jeg har kontroll på bikkja mi løs, og at jeg ikke må bli der over lang tid fordi jeg ikke får tak i han? ;)

(jeg vet rett og slett ikke hvordan han er løs lenger, tar det bare for gitt at han gir f.. og stikker av. Men jeg må nok bare lære meg å stole på han. (klarte dette fint hos Nordenstam, og han var jo løs flere ganger, uten å stikke)

Nok OT: men det er nok noen her inne som har hvert på dette stedet, så de kan sikkert beskrive hvordan du kommer deg dit :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor rett ved hundejordet (som det også kalles i Asker). Det er jo utenfor Oslo da, men det er veldig fint der. Det er ikke et veldig stort område, så du kan nesten alltid se hvor hunden din er. Det er ved Semsvannet, så hundene kan bade. Vannet er også det eneste stedet de kan stikke av, hvis de ikke hopper veldig høyt over gjerdet da. Det står at man skal ha kontroll på hunden sin, men jeg mener at ca. 80% av hundene ikke kommer på innkalling. På lørdager og søndager er det veldig mange hunder der... Det er et fint sted å la hunden løpe løs, men jeg tror ikke det er så bra å trene der, hvis det var det du tenkte på. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valle Hovin er det ganske bra å trene på.

Personlig liker jeg å trene på mange forskjellige steder.. Så noen ganger trener jeg på Bygdøy i skogen, andre ganger på Ekeberg (fint å trene der også!), i byen, på stranda osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor rett ved hundejordet (som det også kalles i Asker). Det er jo utenfor Oslo da, men det er veldig fint der. Det er ikke et veldig stort område, så du kan nesten alltid se hvor hunden din er. Det er ved Semsvannet, så hundene kan bade. Vannet er også det eneste stedet de kan stikke av, hvis de ikke hopper veldig høyt over gjerdet da. Det står at man skal ha kontroll på hunden sin, men jeg mener at ca. 80% av hundene ikke kommer på innkalling. På lørdager og søndager er det veldig mange hunder der... Det er et fint sted å la hunden løpe løs, men jeg tror ikke det er så bra å trene der, hvis det var det du tenkte på. :whistle:

Takk for svar :twitch: Er egentlig ute etter både et sted å trene, og et sted han kan løpe litt og treffe andre hunder uten å være i bånd. Sosialisering og trening er vel egentlig det jeg er ute etter!

Hvis andre vet om flere steder, blir jeg veldig glad for tilbakemelding ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skraperudtjern ved Rustedsaga er et av de områdene som ble foreslått fritatt fra båndtvangen. Der har vi både trent og bada bikkjer i et par år, uten at det har vært noe problem.

I vår kom det et svanepar nede på vannet som ikke likte å dele plassen med to tollere, så Solo fikk seg en rimelig lang svømmetur rett etter at isen hadde gått. Etter den opplevelsen har vi ikke vært der nede. Vet heller ikke om det ble noe av fritaket.... Uansett er det ofte andre hunder der som ikke har bånd på seg, så jeg tror det er litt uoffesielt båndfritt, uansett. Men hvis svanene har slått seg til for å hekke, er det jo lite poeng i å være der med løs hund, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...