Gå til innhold
Hundesonen.no

Fibi finner poster!


ida

Recommended Posts

Pga manglende turfølge, begynte jeg for et par år siden å gå turorientering her i Østmarka for å ha litt å drive med mens bikkja fikk mosjon. Noen av postene ligger kronglete til, så i fjor ga jeg relativt tidlig opp etter å ha hatt noen turer på flere timer uten å finne mer enn et par poster. (Det er lagt opp flere ruter med fem poster pr "runde"). I år har det gått som en lek å finne postene og jeg syns jo at jeg var blitt veldig flink til å lese kart og terreng, helt til jeg kom på at det er faktisk en hund som går foran meg i løypa som stort sett kommer til posten først.

I dag fikk jeg virkelig en bekreftelse på at hun vet hva vi driver med. Post 19 lå i en bortgjemt flik av en myr og Fibi skulle på død og liv i enden av den myra. Jeg mente at vi var på ville veier og dro en motvillig bikkje med meg gjennom kratt og granbusker (de stikker :closedeyes: ). Etter hvert fikk jeg ikke med meg Fibi lenger og det ble så tett og kronglete å komme videre. Tilbake på myra, lot jeg Fibi lede vei og med snuta i mosen gikk hun rett på posten. :D Da kapitulerte jeg og ba pent om unnskyldning for at jeg hadde tvilt på hennes evner som orienteringshund og ba henne finne neste post. Dermed la jeg instruks på leken og sa "Finn neste post". Det tok oss sju minutter og hun gikk rett på! Hadde jeg gått etter kart og små stier, hadde jeg sikkert rota rundt en time til!

Sannsynligvis har vel noen gått der tidligere på dagen og hun følger deres spor, men hun har jo på en eller annen måte skjønt at det er det hun skal gjøre, da! Eller har dere noen idè om hva som foregår? Dessuten gir hun meg en pekepinn om at tiden er inne for å legge ut spor (blodspor?) en stund før søket, for jeg tror bikkja er overmoden! Flink bisk! Gode råd om sporøvelser mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun går orienteringsløper-spor, så kan du vel bare gå bruksspor med henne da? Så slipper du å ha blod tilgjengelig, liksom.. hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun går orienteringsløper-spor, så kan du vel bare gå bruksspor med henne da? Så slipper du å ha blod tilgjengelig, liksom.. hehe :D

Jeg kan ingenting om dette. Vi har bare lekt oss til nå. Kan du geleide meg gjennom trinn 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om dette. Vi har bare lekt oss til nå. Kan du geleide meg gjennom trinn 1?

Eh.. Det kan jeg sikkert, men jeg veit ikke om det er så lurt å høre på meg altså, jeg klarte å røre det til noe veldig når jeg prøvde å gå spor på egenhånd med mine hunder her om dagen (helt klart en førerfeil, bare for å ha sagt det) hehe - Det er bare å lese hvordan man IKKE skal gjøre det her liksom..

Men, hvis du alt veit at hun går spor, så tror jeg at jeg bare ville gått ut et spor, ikke mer enn 30-40 meter (for du veit jo at hun sporer alt?), sånn nogenlunde rett frem, latt det ligge en halvtimes tid, så kan du enten bare gå og "tilfeldigvis" krysse sporet ditt helt i starten for å se om hun tar det opp, eller sette henne på sporstarten og si "søk" eller noe.. Legg en favorittleke i slutten av sporet og lag julekveld når hun finner det?

Er ikke sikker på om det funker, men du får liksom ikke ødelagt noe om det ikke gjør det heller, tror jeg? hehe :) Lurt å ha på sele når hun skal gå spor da, og passe på at hun bare får gå frem når hun faktisk går spor (og ikke tar ting på overvær som visse andre frøkner jeg kjenner har det med å gjøre <_< ) Hvis ikke så er det vel en del folk her som er flinkere på spor enn det jeg er som kan forklare bedre.. Siri f.eks (hun er min private sporekspert *flir*) eller Teddy? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Ingvild (Aya) har tatt meg i skole og sagt at Fibi sikkert har gått på overvær når jeg tror hun har spora. Jeg har nemlig bindt bikkja, tråkka spor og sendt bikkja ut ved sporstart. Nå er det jo fint vær og greit å ta en pause mens sporet "setter seg" (heter det det)? Akkurat nå dro Ingvild (nei, ikke Aya, datteren min) ut for å treffe en venninne. Jeg ba henne ringe om en stund for å si hvor hun/de har gått, slik at Fibi kan finne dem! Det kan jo bli spennende. Er det greit, tro? Vil jo ikke ødlegge noe, heller. Nå skal jeg lese om 2nes sportur!

Edit: Herlig 2ne! Kan ikke skjønne hvordan jeg kunne kjenne meg igjen i denne historien :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på å gå spor og gå på overvær er jo hvor nesa er hen.. Så om hun har gått med nesa på bakken, tror jeg nok hun har spora.. Har hun gått med den og været, så har hun nok gått på overvær :) Og om man vil at de skal spore og ikke gå på overvær, skal man egentlig stoppe når hunden tar nesa opp fra bakken, og ikke gå videre før den er nede igjen (det sier ihvertfall de som kan det.. hehe)

Jeg håper jeg aldri kjenner meg igjen i den historien egentlig.. hehe - Kan ikke huske at jeg røra så mye med Zarten den gangen, men hvem veit? Han var vel ikke akkurat verdens beste sporhund han heller :)

EDIT: Hvordan gikk sporinga, forresten? Fant hun ut hvor Ingvild hadde gått? Du ødelegger vel ikke stort, hun kan vel egentlig ikke gå spor fra før (eller, alle hunder kan visst gå spor (hvisker at det hadde ikke huskyen min hørt noe om), men om hun ikke kunne hva du ville at hun skulle gå av spor før, liksom) så får du vel egentlig ikke ødelagt noe? Bare vranglært litt.. Som f.eks når tankeløse damer kaller både godbitsøk og sporsøk for "søk" *flirer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvild hadde gått hjemmefra, via en venninne og ned i skogen, der de ventet sånn halvveis på "vår" runde. Ca en kilometer hjemmefra til sammen. kanskje. Hadde det ikke vært for den teite katta og den gutten på rollerblades, så ville hun helt sikkert ha jobbet bra hele veien. :) Men da vi kom ned i skogen og utpå stien, gikk nesa i bakken og bikkja i "jobbemodus". Så hadde hun ikke funnet ut at det var best å skjerpe seg, ville vel de stakkars ungene vært i skogen enda. :rolleyes: Sporet var bortimot en time kaldt! (Men det er jo en fare for at ungene hadde tråkket litt fram og tilbake mens de ventet. :) ) Bilder på "arbeidende hund - tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo tydelig at hun jobber og bruker nesa si da :) Så da blir det jo opp til deg hvor mye "alvor" du vil legge bak det, og hvor nøye du vil hun skal være? I bruksspor skal de plukke pinner vi har lagt ut langs sporet også, men da må du lære henne å markere på pinnene dine først, liksom :) Så kan du jo utvide det så mye du bare orker, med vinkler og lengde og tid sporet har ligget og sånne ting.. Det er litt moro, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig, veldig morsomt! Vinkler tråkkes og varierte objekter finnes og leveres så pent, atte. Det jeg må begynne med, er å legge sporet, drikke kaffe og så ta med bikkja! Har liksom hoppet over kaffen, jeg. Dessuten skal jeg slutte å tråkke spor, den dagen jeg begynner med blodspor for å ikke forvirre bikkja. Lover det, Ingvild. Jeg bør vel gå ned til tjue meters spor, eller sånn ca. igjen også, kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...