Gå til innhold
Hundesonen.no

Særegenheter


Guest Vicky

Recommended Posts

Noen hunder har særegenheter. Min Vicky har det med at hun må drikke med nesa opp av vannskåla(altså på kanten av skåla). Mens lille frøken Dare Dimpel kommer med en komisk mumlelyd når hun vil ha noe. F.eks hvis hun vil ha beinet til Vicky stiller hun seg opp helt trykt opp i trynet på Vix, kikker på beinet, ser på meg og mumler. Vanskelig å beskrive egentlig, det er bare så utrolig komisk...

Har deres hunder noen særegenheter? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix var jo en tøysegutt, og hadde en hel rekke.. Han måtte alltid løpe to runder rundt huset før han kunne gå inn, og hvis Tele2 reklamen med den kortvokste som hogger ved, kom på tv'en, angrep han. Hoppet opp, bjeffet og knurret, og glefset så hardt han kunne på skjermen.

Knott er bare en særegenhet hele hunden.. Hun prater masse, wooooaaaaoooow, woooaaaooow. Skravlebøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Mike drikker og er ferdig, så tar han den siste store slurken og slipper på gulvet.

Hvis han får et gnagebein, så må han allid grave den ned i sofaen eller gjemme det.

Når han får mat, så går han mange runder rundt i leiligheten mens han spiser på en munnfull.

Var de jeg kom på i en feil :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma mjauer og synger når typen kommer hjem av jobb. Mjauinga kan hun komme med i andre sammenhenger også, som når hun ikke forstår helt hva jeg vil hun skal gjøre når vi trener eller når hun bare MÅÅÅ fortelle oss noe. (mas)

Og det er skikkelig Miiaaowwwing altså. Vi har ikke katt så aner ikke hvor hun har hentet lyden fra.

Emma og jeg koser alltid litt før vi legger oss til å sove, og etter jeg har klødd/massert på henne noen minutter bare MÅ hun kose tilbake på meg også. Helst vil hun reinvaske ørene mine, men det er risikosport for tromhinna mi tror jeg... Finner hun ikke hud å slikke på duger puta like greit. Må ofte snu den pga Emma's hete men fuktige kosing. :icon_redface:

Når Emma vil ha oppmerksomhet fra meg når jeg f.eks sminker meg, legger hun seg i ned og ruller rundt og er helt bajas på gulvet.. Lager sånne "wwwwoooorrvæærrrroooowwww" lyder og stopper opp innimellom for å se på meg om tøvet har noen funk. Det har det ALLTID, jeg må ALLTID le, og jeg antar at det har forsterket atferden - for hun har holdt på med dette en stund nå... Hun ser like gal og søt ut hver gang. Lille mini-mini-mini ulven min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Tassen er skikkelig fornøyd og glad så sitter han å blinker til oss! En gang med det ene øyet og så med det andre. :icon_redface: Når han er veldig misfornøyd så lager han en "snuslippe." Også er han veldig flink til å legge seg på tepper og lage *græææ* lyder mens han ruller rundt og rundt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, særegenheter har hun :icon_redface:

Hver gang hun har spist, setter hun seg foran vinduet og titter ut.

Chica elsker esker. Hun kan sitte en hel kveld å vente på at vi skal bli ferdig med en IFA eske - for den må hun jo så klart rive lokket av, før hun gjør noe annet..

Hun har sine faste runder hver gang hun får raptus etter en tur eller når hun er vått - inn på stua, noen runder rundt bordet, inn på kjøkkenet, inn på stua igjen, opp i sofa`en og rulle seg i teppet(som hun egentlig ikke får lov til:P)

Hver gang det kommer noen hjem eller på besøk, må hun hente en av lekene sine og vise den frem- "se, så kul leke jeg har a! Lek litt med meg"

Når vi går på tur, og hun ser at det er en anne hund like bak oss, legger hun seg helt flat ned på bakken, og venter til den andre hunden komme bort. Det bare nytter ikke å få henne med videre.. litt flaut og irriterende noen ganger i grunn, men veldig sjarmerende da=)

Hun har også en tendens til å ta med seg en og en tørrforkule inn på stua, og spise den der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi går på tur, og hun ser at det er en anne hund like bak oss, legger hun seg helt flat ned på bakken, og venter til den andre hunden komme bort. Det bare nytter ikke å få henne med videre.. litt flaut og irriterende noen ganger i grunn, men veldig sjarmerende da=)

Oooh, ja, samme her, legger seg ned og rikker seg ikke...irriterende i grunn, særlig når man har dårlig tid om morgenen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder har da sine særegenheter i bøtter og spann!

Kakkelakken, flat-tomsingen (vel egentlig heter han Kark, men kjært barn mange navn..) liker å sove med hode på pute - så han har pute i senga si'. Han har også ofte et ekstremt bortreist/blåst ansiktsuttrykk som bare nører opp om kjælenavnet flat-tomsingen.

Lille basenji er dog den desiderte vinneren vedr særegenheter.. lista er laaaaaang så jeg tar ikke med alt, men eksempelvis:

Lille basenji spiser ikke mat hun ikke har smakt før. Noen er nødt til å ta en prøvebit først og så levere maten tilbake til henne, da spiser hun det. Jeg har eprsonlig smakt på V&H pga den særheten. Hun ville jo ikke smake på det en gang, så jeg lot som jeg spiste det og sa "nam nam" (kan man føle seg mer idiotisk.. sitte der og smatte og si "nam nam" til en bikkje!). Men hun er ikke lettlurt, lille basenji, hun var oppe og sjekket munnen min og pusten og kunne fastslå at jeg drev med juks og fanteri.. så da var det ingen vei utenom - blææææ.. men nå spiser hun V&H med god apetitt!

Lille basenji hater vann og å bli skitten. Så når det har regnet og asfalten på veien holder på å tørke er hun et lite ******* å gå tur med. Hun skal bare gå på de tørre flekkene og hopper og spretter fra tørr flekk til tørr flekk. tar det slutt på tørre flekker, så nekter hun å gå i det hele tatt (jeg har ikke tålmodighet til det tullet der, da tar jeg henne under armen). Det er nesten lettere å lufte henne når veien er søkkvåt - bortsett fra da insisisterer hun å gå midt i veien - den er visst tørrest der. En gang gikk vi ettersøk etter en skadeskutt elgkalv (lille basenji er god til slikt), og hun fulgte sporet som en liten helt - så kom vi til en myr og hun gikk 2 steg utpå - jeg så at hun begynte å riste på forlabbene og tenkte at nå var det kjørt.. hun satte kursen til kanten av myra og så gikk vi rundt halve myra før hun fortsatte inn i skogen igjen, jegeren som var med merket ingenting takk og pris - men jeg er ganske sikker på at kalven hadde gått over myra men at basenjien valgte å gå rundt for ikke å bli skitten. (Og ja - vi fant kalven, den lå død i grunna i et skogsvann stakkars liten..)

Lille basenji synes det er morsomt å ta CD-er ut av coverne sine.. hun ødelegger dem ikke i det hele tatt - men det er et slit å rydde opp med riktig CD i riktig cover, så vi har en CD-samling hvor ingenting ligger riktig.

Lille basenji kan "banne", når man som eier har gjort noe hun synes er tvilsomt - feks ødelegge maten hennes med finrevet rå gulrot som det er mye slit å plukke ut - da spankulerer hun bort mens hun mumler "f*** ta deg" og "kyss meg bak" (de har så flotte banneromper basenjier, den der kyss meg bak er de simpelthen laget til!)

Vel, det er masse masse mer.. men det får bli en annen gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjorven gjør mange rare ting...

Hver gang vi har dusjet henne blir hun helt rakett, vet ikke om det er fordi hun ikke like å være våt, eller får kick av vann, ihvertfall så løper hun frem og tilbake og rundt og rundt i stua, gnir seg på alt hun kommer over til hun er sånn nogenlunde tørr, da begynner hun å slappe av :icon_redface:

Og når hun er tørst og vannskåla er tom setter hun seg på kjøkkenet og ser bedende på folk. Går det for lang tid før noen skjønner hva hun vil, boffer hun og ser intenst på deg.

Vi har et teppe i stua som Tjorven pleier å ligge på når hun er inne, og av en eller annen grunn liker hun best å ha forlabbene under teppet. Og hvis det er en krøll på teppet, sånn at det hever seg litt, benytter hun seg med en gang av det og legger hodet oppå.

Og av og til når vi er ute på tur og hun har mye energi får hun helt plutselig raptus-anfall og løper rundt og rundt og rundt, plukker opp greiner og løper alt hun kan, kommer tilbake til oss, akkurat utenfor rekkevidde og det lyser av henne "du får ikke tak i meg, du får ikke tak i meg, haha!"

Det kan være en tålmodighetsprøve hvis hun får "anfall" etter at hun har rømt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pito må grave,grave,grave,grave før hun kan legge seg.

Begge to danser veldig mye når de er glade. Rundt og rundt. Pito holder seg på bakken, mens twiggy går opp på to og slenger seg rundt. Skikkelig søtt :D

Og begge snakker veeeeldig mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikey liker å sitte på armlenet på sofaen. Det er forholdsvis bredt armlene så han har greit med plass, men han ser rimelig korka ut der han sitter. ;)

Hvis "mamma" (meg) er syk må han passe ekstra godt på. Og alle mulige bevegelser utenfor huset må sies ifra om. Om det så er snakk om at en møll flaksa forbi er jeg ganske sikker på at han sier ifra om det også. Men ikke med vanlig kjempe bjeffing. Nei nei. Små, lave boff er greia da.. :P Han er bare stille og rolig om han får ligge sammen med meg på sofaen/i senga. Men da skal han ligge ekstra godt inntil.. :P Er jeg syk om natta kommer han og sjekker "tilstanden" med gjevne mellomrom. For å si det mildt skvetter jeg noen ganger noe sinnsykt når den kalde snuta presses mot nakken/armen/nesa eller hva han nå måtte finne av bar hud...

Mikey-gutten er også ekstremt skravlete til tider. Tusler rundt og kommer med masse rare lyder og er bare kjempe søt... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...