Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp med knukket underkjeve


Tyson

Recommended Posts

Valp, nå 6 uker, brakk kjeven etter uhell 3 uker gammel. "Reparert" av veterinær. Er, dessverre, hodestups forelsket i denne valpen. Besøkte oppdretter for 1 uke siden. Kjenner ikke oppdretter personlig, men føler denne er av den seriøse typen!

Får kjøpe den kjeveskadde hvis jeg vil. Men vil jeg det?

Valpen er ikke skjev i snutepartiet nå, så ingenting vises utenpå lengre.

Kjøper man en valp med knukket kjeve?

Hva betaler man evt for denne?

Valpen skal til røntgen før levering, for å se hvordan kjevebeinet har vokst seg sammen..

Skal bruke hunden til bruks og LP. Men er altså i tvil om jeg skal kjøpe valpen i det hele tatt, da jeg kanskje ser for meg at det kan bli dyrt med evt etteroperasjoner, og ikke minst at det kanskje må begrenses med drakamp ol belastende lek.

Det blir uansett denne valpen, eller ingen, fra kullet - da ingen av de andre, av en eller annen grunn, ikke appellerer til meg.

Hva ville du gjort??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt den, og jeg syns det er urimelig at man tar betalt for en slik valp. Ikke ville jeg tatt den gratis heller, men det er fordi jeg syns faren for smerter og et begrenset liv er nokså stor. Alt kan jo gå fint, men det å plutselig stå i en situasjon der du må vurdere vanskelige alternativer er for meg grunn nok til å avstå. Et brudd gir alltid et svakt punkt for hunden, og den kan ha utviklet (eller senere utvikle) en fobi for å bli berørt på området der den er "reparert". En hund som er redd for munnen sin, er en potensiell farlig hund i mine øyne. Det er i tillegg fare for å slå opp bruddet igjen med de komplikasjoner det medfører. Spisevansker kan også forekomme hvis det gjør vondt å bevege kjeven. Med mye trening kan allikevel musklene i kjeven bidra til å holde det stabilt, men det kan like godt plutselig skje at hunden overanstrenger kjevemuskalturen og får en ny knekk.

Det kommer alltid nye sjanser, og selv om man lett lar seg bedåre av valper (og spesielt de det er litt synd på) så ville fornuften min sagt at jeg måtte vente litt til.

Det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis røntgenbildene viser at kjeven har grodd ordentlig og det ikke er tegn på senskader eller komplikasjoner så er det selvsagt ingen grunn til å la være å kjøpe valpen. Hvis bruddet er pent og ingen vekstsoner er skadet så behøver du aldri å se mer til dette overhode.

At det skulle være urimelig å selge en valp som er frisk og fin og uten lyte på overtakelsestidspunktet fordi den har hatt en skade er selvsagt bare vås.

Skal man la være å kjøpe valper eller ha redusert pris på hunder som har hatt diare i valpekassen også, da?

Selvsagt skal du sørge for en fornuftig kontrakt, valpeforsikring og avtale om hva som skal gjøres med refusjon/erstatning hvis bruddet viser seg å føre til skade/lyte/utgifter for deg senere, (og gjerne snakke med andre valpekjøpere av oppdretteren i FORKANT for å forsikre deg om at denne holder ord og er real!) - hvis du er veldig usikker kan du også snakke med veterinæren som undersøker/røntger valpene og gjerne be om en second opinion hos en annen.

Joda, det kommer alltid en ny valp og et nytt kull - men hvis dette er hunden du LIKER og ønsker deg, go for it! (Oppdretteren må jo i utgangspunktet være både rettskaffen og seriøs som i det hele tatt FORTELLER deg om skaden) :icon_confused:

Lykke til med valget!

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du svarte!

Men kan en se om bruddet har grodd fint etter 2-3 uker? Jeg spør fordi jeg ikke vet.

Valpen har, per i dag, en LITT skjev tannstilling, men oppdretter mener dette vil rette seg hvis den tannen som står feil blir trukket - at kjeven kan ordne seg bedre / helt da. Dette vil i tilfellet bli gjort før jeg henter valpen, hvis det er det veterinæren mener også da. Ikke vet jeg.

Valpen vil jo etterhvert også komme i tannfelling, og med tennenes hjelp kan kanskje kjeven gro helt fint? Skjønner du hva jeg mener?

Oppdretter er forresten sjekket nøye ut, og denne kunne ikke finne på å selge "katta i sekken" for å si det sånn!

Men, du, Lotta, mener at prisen ikke bør reduseres pga kjevebruddet hvis det ser ok ut ved levering??

Og får man forresten forsikret en skadet valp i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med hunden til "min" veterinær, og ikke stolt blindt på hva oppdretter gjenforteller fra besøk hos "sin" veterinær. Hadde veterinær bekreftet at hunden mest sannsynlig aldri ville få noen plager i forbindelse med dette, hadde jeg nok gått for det, men i motsatt tilfelle styrt klar... Er det sjanser for at dette vil skape problemer for hunden, står du i fare for å kjøpe deg masse sorg og bekymringer i fremtiden (samt utgifter).

Jeg håper at jeg at jeg ville droppet å tatt en valp med dette utgangspunktet, men er det kjærlighet så er det kjærlighet... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du svarte!

Men kan en se om bruddet har grodd fint etter 2-3 uker? Jeg spør fordi jeg ikke vet.

Valpeknokler vokser fort og mye skjer på kort tid - sjekk med veterinæren din hva han tror.

Valpen har, per i dag, en LITT skjev tannstilling, men oppdretter mener dette vil rette seg hvis den tannen som står feil blir trukket - at kjeven kan ordne seg bedre / helt da. Dette vil i tilfellet bli gjort før jeg henter valpen, hvis det er det veterinæren mener også da. Ikke vet jeg.

Hm... Dersom melketanna står skjevt kan det komme av to ting - enten at den ble "slått ut av stilling" da kjeven knakk - eller at den er blitt permanent feilstilt pga bruddet. I så fall vil sannsynligvis også de permanente tennene bli påvirket. (En tann kan mangle, bli feil"produsert", skjev, el lignende).

Det vil du ikke kunne vite før de permanente tennene kommer, og da er hunden godt forbi leveringsklar alder.

Valpen vil jo etterhver også komme i tannfelling, og med tennenes hjelp kan kanskje kjeven gro helt fint? Skjønner du hva jeg mener?

Jeg tror ikke at tennene vil hjelpe kjeven med å gro korrekt - snarere tvert imot - men det finnes veterinærer som er spesialister på tenner, det burde være en kurant sak å konferere med dem!

Oppdretter er forresten sjekket nøye ut, og denne kunne ikke finne på å selge "katta i sekken" for å si det sånn!

Det er godt å høre - var jeg i dine sko så ville jeg diskutert med oppdretter alle tenkelige scenarier, og lage en god kontrakt som dekker alle eventualiteter. Snakk også om hva som skjer hvis valpen blir så skadet at det ikke er forenelig med liv (at kjeven f eks slutter å vokse og at den ikke vil kunne spise selv, f eks)...

Men, du, Lotta, mener at prisen ikke bør reduseres pga kjevebruddet hvis det ser ok ut ved levering??

Og får man forresten forsikret en skadet valp i det hele tatt?

Prisavslag/erstatning er selvsagt hvis hunden får en lyte som er permanent (tannmangel, skjevt bitt, el lign), se over. Du bør også undersøke hvordan hundens bruksområde kan bli påvirket (behøver den f eks utstilingspremiering for å få meritter du er interessert i i andre grener?).

Praksis er ulik fra forsikringsselskap til forsikringsselskap. Man kan vel forsikre hunder som tidligere har brukket en fot, så hvorfor ikke en kjeve?

Med vennlig hilsen

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis røntgenbildene viser at kjeven har grodd ordentlig og det ikke er tegn på senskader eller komplikasjoner så er det selvsagt ingen grunn til å la være å kjøpe valpen. Hvis bruddet er pent og ingen vekstsoner er skadet så behøver du aldri å se mer til dette overhode.

At det skulle være urimelig å selge en valp som er frisk og fin og uten lyte på overtakelsestidspunktet fordi den har hatt en skade er selvsagt bare vås.

Skal man la være å kjøpe valper eller ha redusert pris på hunder som har hatt diare i valpekassen også, da?

Selvsagt skal du sørge for en fornuftig kontrakt, valpeforsikring og avtale om hva som skal gjøres med refusjon/erstatning hvis bruddet viser seg å føre til skade/lyte/utgifter for deg senere, (og gjerne snakke med andre valpekjøpere av oppdretteren i FORKANT for å forsikre deg om at denne holder ord og er real!) - hvis du er veldig usikker kan du også snakke med veterinæren som undersøker/røntger valpene og gjerne be om en second opinion hos en annen.

Joda, det kommer alltid en ny valp og et nytt kull - men hvis dette er hunden du LIKER og ønsker deg, go for it! (Oppdretteren må jo i utgangspunktet være både rettskaffen og seriøs som i det hele tatt FORTELLER deg om skaden) :icon_confused:

Lykke til med valget!

"Lotta"

Merkelig å sammenligne diare og brukket kjeve, for meg er alvorlighetsgraden vesentlig større ved store brudd.

Jeg ville uansett vært skeptisk til valpens utvikling da jeg foretrekker valper som ikke har opplevd stor grad av smerte og kompliserte operasjoner i så ung alder. Hvordan dette kan slå ut senere vet man ikke, og hvordan dette har påvirket valpen i forhold til søsken og mor er også for tidlig å si. En hund med nedsatt funksjonsevne blir behandlet annerledes av valpemor og kullsøsknene, og dette kan resultere i at valpen har gått glipp av riktig pregning og sosialisering med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig å sammenligne diare og brukket kjeve, for meg er alvorlighetsgraden vesentlig større ved store brudd.

Jeg ville uansett vært skeptisk til valpens utvikling da jeg foretrekker valper som ikke har opplevd stor grad av smerte og kompliserte operasjoner i så ung alder. Hvordan dette kan slå ut senere vet man ikke, og hvordan dette har påvirket valpen i forhold til søsken og mor er også for tidlig å si. En hund med nedsatt funksjonsevne blir behandlet annerledes av valpemor og kullsøsknene, og dette kan resultere i at valpen har gått glipp av riktig pregning og sosialisering med andre.

OK, så da skal vi avlive alle valper som eventuelt blir skadet i valpekassa, med andre ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rådet om å sjekke valpen hos en annen veterinær er lurt, det er jo alltid lurt å innhente en second opinion - gjerne fra en som har fulgt med i timen og er oppdatert. For eksempel en veterinær som har utdannet seg på tenner, og som kan se litt på HVORFOR tannen er skeiv, konsekvenser av dette og sammenhenger etc.

Når det gjelder konsekvensen for valpen, så har jeg sett dette gå veldig bra i et lignende tilfelle - men da var hundens bakgrunn/arv/mor veldig bra uansett, så den tålte det. Dette blir jo kanskje noe du også kan se etter, hvis du klarer å legge av deg rosa briller og prøve å se objektivt på det - hvordan valpen virker, hvordan mor/søsken behandler den.

Så er det oppdretter, og hva vedkommende har gjort/oppført seg - mye avhenger av reaksjonene til dem rundt. Jeg tror det var derfor det gikk så bra i tilfellet jeg kjenner til.

Men jeg hadde kanskje vært MEST skeptisk i forhold til at du ønsker å bruke den svært aktivt, og har forventninger i UTGANGSPUNKTET til den. Blir du skuffet hvis planene går i vasken, for eksempel? Ville denne valpen kanskje passe bedre som en familiehund der ingen har de store ambisjonene for den, i tilfelle den SKULLE få plager? Ingenting er jo garantert, og det kan falle ned på begge sider av gjerdet. Der må man ta noen runder med seg selv, og fundere over hva man vil gjøre dersom hunden faktisk skulle få redusert bruksområde... om man synes det er greit med "bare" en kosehund, eller ikke. Der er vi forskjellige, og der er det jo du som må være ærlig med deg selv.

Når det gjelder forsikring, så vil jo det avhenge av om oppdretter har kullforsikring. Har hun ikke det, og hunden skulle få seinskader, så KAN du ligge tynt an - det må du sjekke nøye, ting er utrolig dyrt idag.

Forøvrig... etter å ha hatt noen valpekull og hatt endel hunder... så vil man UANSETT bli glad i en valp, om det er den ene "forelskelsen" eller den andre. Hunder er ikke enestående, selv om enhver myrsnipeeier liker å tro at egen er best, og det er alltid MANGE flotte hunder å velge mellom - som har minst like gode egenskaper. Jeg tror det viktigste er å ta den valpen man har størst sjanse til å bli FORNØYD med - heller enn den som vekker det ene eller det andre av følelser, som ofte ikke nødvendigvis er så fornuftige. Å "synes synd" på har jo gjort at ikke helt få har kommet hjem med den redde, usikre, tilbaketrukne valpen, for å eksemplifisere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen blir normalt behandlet av søsken og mor, hadde man ikke visst om skaden, så kunne man ikke sett det hverken mentalt eller ift de andre i kullet/mor. Den skadde valpen ligger jevnt med resten, men med mindre selvhevdelse om du skjønner. Den er derimot intelligent, og får det som den vil, uten å bruke albuer.

Det er en grunn til at jeg i utgangspunktet har sett meg ut dette kullet, det bør bli mentalt knallbra, med et rødsløyfe eksteriør. Det er snakk om valper fra politihundlinjer.

Heldigvis har jeg nok hundeerfaring til ikke å ta på rosa briller, og å komme hjem med en stakkarslig hund. ( Det har jeg gjort en gang før i yngre dager hehe ). Denne valpen er ikke stakkar i det hele tatt, det har den bevist for lenge siden :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er ett problem!

Brudd gror, og det er ikke sånn at fordi den har brukket kjeven en gang så vil kjeven knekke rasere ved belastning, når bruddet er grodd så er det grodd og like sikkert som ett hvilket som helst annet bein.

Men sikkert greit å få en vurdering av en veterinær som har peiling på tenner. Jeg ville imidlertid ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe en sånn valp om jeg følte at det var den valpen jeg ville ha. Bare pass på å få det med i kontrakten sånn for sikkerhetsskyld, at dersom han får problemer som følge av dette så har dere en løsning på det. (jeg tror ikke at han vil få trøbbel).

Ad forsikring, det er ikke noe problem å forsikret en hund som har hatt bruddskader (har selv hatt en), du vil eventuelt muligens får redusert erstatning for skader som kan relateres tilbake til tidligere sykdomshistorie, men jeg tror ikke det er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle valper jeg personlig ikke ville valgt skal avlives! *ironi*

Hvem har sagt noe om avlivning?

Du synes å mene at valper som har hatt en eller annen form for skade eller sykdom i valpekassa bare er skrap og ikke noe å ta vare på - da bør man vel heller avlive dem, enn å samle dem i haugevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes å mene at valper som har hatt en eller annen form for skade eller sykdom i valpekassa bare er skrap og ikke noe å ta vare på - da bør man vel heller avlive dem, enn å samle dem i haugevis?

Merkelig som du klarer å trekke ut helt absurde ting ut i fra hva jeg skriver. Jeg ville ikke valgt en valp som var utsatt for et brudd med tilhørende operasjon, smerter og fare for å ha blitt håndtert annerledes av kullsøsken og mor hvis JEG skulle velge en hund jeg ville bruke aktivt i konkurranser. På samme måte ville jeg ikke ha valgt en hund som viste liten gjenstandsinteresse eller på andre måter ikke passet meg - det er ikke ensbetydene at de blir betegnet som skrap eller bør avlives. At valper som har vært kraftig syk eller hatt alvorlige skader, bør selges med redusert pris er ihvertfall vanlig blant de oppdretterne jeg kjenner, men mulig det er annerledes hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
At valper som har vært kraftig syk eller hatt alvorlige skader, bør selges med redusert pris er ihvertfall vanlig blant de oppdretterne jeg kjenner, men mulig det er annerledes hos deg.

....og man skal selge de til redusert pris fordi???

Jeg mener - det er NORMALT å annta at du mener de er søppel og mindre verdt fordi de har hatt en skade når du gjentatte ganger mener de bør selges til redusert pris.

Nå aner ikke jeg hva slags oppdrettere du omgås, og hva slags raser disse driver med - men blandt de jeg kjenner og omgås så forekommer alvorlig sykdom og skader på så små valper såpass skjelden at de i alle fall ikke er etablert noen praksis med prisavslag for slike.

Det er bekymringsfullt om du omgås oppdrettere der dette forekommer såpass ofte at det er etablert praksisk på hva en slik valp skal koste.

Jeg ser ikke noen ting i veien for å kreve/betale full pris for en valp som er erklært frisk av behandlende veterinær.

Greie brudd som gror normalt er uproblematiske.

Selvsagt skal valpekjøper ta en og annen forhåndsregel, dvs. sørge for at man gjør en avtale sånn just in case, men det er ingen grunn til å tro at en restituert valp ikke er fit for fight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel det kommer an på bruddet? Et brudd er vel ikke bare et brudd - heller ikke i kjeven. Ifølge denne linken (http://vetsurgerycentral.com/mandibular_fractures.htm) som jeg fant bare litt sånn kjapt, så står det for eksempel at "alignment of the jaw so that the teeth line up in normal position is critical for healing of the fracture".

Og her (http://www.riverheightsvet.com/case11.htm) hvor det viser seg lenge etter at tenner er blitt skadd; dette kan jo få konsekvenser for en valp senere kanskje?

Ble bruddet behandlet av en spesialist, for eksempel? Eller grodde det bare? Slike ting tror jeg at jeg ville sjekket, og deretter funnet en vanntett avtalekontrakt - hvem som skal dekke hva, og hva som faktisk skal dekkes.

Et brudd ER og forblir et litt svakt punkt, er det ikke så? Det kommer jo an på graden av brudd, og alle omstendigheter rundt, så det er nok noe mer nyansert enn bare å si at "reparert er reparert", er det ikke?

(http://www.dyrenett.no/no/s/veterinar.asp?art=Katt&h=d&id=553, siterer: "Sannsynligheten for forkalkninger i et komplisert brudd er alltid til stede. Dette er fordi bein-stykkene IKKE ligger helt i nærheten av hverandre, og kroppens immun- og reparasjonssystem danner ekstra kalk og forbeininger for å forsøke å reparere skaden. Ja, en operasjon gå ut på å bringe bein- stykkene nærmere hverandre for å unngå mest mulige forkalkninger, og dermed gjøre bruddstedet sterkest mulig, slik at dyret får minst mulig senskader").

Det kommer så veldig, veldig an på - så det å få se dyrets journal, ta det med til en veterinær man stoler på, og så bestemme seg deretter... det er kanskje det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og man skal selge de til redusert pris fordi???

Jeg mener - det er NORMALT å annta at du mener de er søppel og mindre verdt fordi de har hatt en skade når du gjentatte ganger mener de bør selges til redusert pris.

Nå aner ikke jeg hva slags oppdrettere du omgås, og hva slags raser disse driver med - men blandt de jeg kjenner og omgås så forekommer alvorlig sykdom og skader på så små valper såpass skjelden at de i alle fall ikke er etablert noen praksis med prisavslag for slike.

Det er bekymringsfullt om du omgås oppdrettere der dette forekommer såpass ofte at det er etablert praksisk på hva en slik valp skal koste.

Jeg ser ikke noen ting i veien for å kreve/betale full pris for en valp som er erklært frisk av behandlende veterinær.

Greie brudd som gror normalt er uproblematiske.

Selvsagt skal valpekjøper ta en og annen forhåndsregel, dvs. sørge for at man gjør en avtale sånn just in case, men det er ingen grunn til å tro at en restituert valp ikke er fit for fight.

Jeg orker ikke kverulere mer om dette, jeg. Det blir litt for dumt at du bruker ord som "søppel" og "ikke verdt noe", og til og med antyder at jeg ikke syns de har livets rett når jeg flere ganger poengterer hva jeg mener. Redusert pris vil ikke si at hunden anses som søppel, men man gir et prisavslag fordi man kan regne med at denne skaden KAN bli et problem senere, og fordi nye eiere MÅ ta hensyn til dette i bruken av hunden senere. Som jeg har sagt: et brudd vil ALLTID være et svakt punkt som KAN gi ettervirkninger flere år etterpå, uavhengig av hva røntgenbildene viser bare noen få uker etter bruddet. Og nå gidder jeg ikke gjenta meg flere ganger. <_<

Forsåvidt er jeg enig med deg at hvis man er villig til å ta sjansen, så må kontrakt utarbeides nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg tror vel det kommer an på bruddet? Et brudd er vel ikke bare et brudd - heller ikke i kjeven. Ifølge denne linken (http://vetsurgerycentral.com/mandibular_fractures.htm) som jeg fant bare litt sånn kjapt, så står det for eksempel at "alignment of the jaw so that the teeth line up in normal position is critical for healing of the fracture".

Det kommer så veldig, veldig an på - så det å få se dyrets journal, ta det med til en veterinær man stoler på, og så bestemme seg deretter... det er kanskje det minste.

Jeg tror at det midt oppi dette faktisk også er en smule vesentlig at det er en VALP det er snakk om. Og valper heles raskere og bedre enn voksne dyr.

Når vår valp i fjor vinter knakk beinet så spurte jeg veterinæren (som da er spesialist på ortopedi på hund) om dette beinet for alltid kom til å være svakere enn det andre, og jeg spurte 100 ganger minst. Og svaret var ganske enkelt: NEI - men det var jo ett bein da, mulig andre brudd er helt annerledes. Men forklaringen jeg fikk var at det var svært skjelden det ble komplikasjoner i forbindelse med brudd, og i alle fall ikke på valper - og når bruddene var rene brudd og ikke knusingsbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røntgen er nå tatt av valpen, bruddet har helet seg fint. Kjeven skal jo ikke belastet enda, men dyrlegen var såpass klar at han TRODDE at det ikke skulle bli noe problem for hunden å bære 4 kg tungapport.

Det som er spennende nå, er hvordan de nye tennene ved 4-5 mnd alder kommer opp, og om det blir evt tannfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hvis du rett og slett føler at dette virkelig er den rette hunden for deg og ingen annen. Så ta med den lille godklumpen hjem. Men lag en ordentlig avtale med oppdretter og hvis hun/han er seriøs vil hun ikke ha noe imot dette. Dessuten valpeknokler er mykere enn voksenknokler så de vil nok gro lettere og heles bra. Men tenk godt over framtiden deres:) Og alle valper er verdt like mye:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
    • Jeg forer på 4 ulike typer tørrfor, som jeg varierer utfra andel Vom fra dag til dag. På vom alene får han steinhard avføring han uttrykker ubehag med å klemme ut og han begynte beite gress som om han var en hest da jeg ga for stor andel Vom. Ser ut som et rent instinkt han har for å regulere fordøyelsen. På tørrforene til stor valp fra Dilaq, Farmina, Happy Dog og Alpha Spirit har han kjempefin avføring. Små mengder, fast og passe tørr, lett å trykke ut, lett å plukke opp. På Eukanuba (fikk en sekk, ikke kjøpt den selv), der kommer det mengder av en konsistens som griser til gresset. Ideelt her også er max 1/2 Vom og resten tørrfor. De er alle forskjellige da 🤷🏼‍♀️ Edit: Angående råfor som treningsgodis: Jeg kjøpte en sånn silikon godbitpung med magnetlukking i toppen. En standard teskje står godt oppreist oppi den, så en slipper masse gris på hendene. Klarer seg med en serviett i lomma til det lille en får på seg innimellom, om en er litt klønete, som meg. Lett å vrenge og vaske. Fant den på Amazon UK. 
    • Var 50/50 som ikke fungerte så godt. Har nå gått over til kun tørrfor, ser ut som magen har stabilisert seg nå. Gir vom i blant. Fortsatt en del avføring, men det er vel naturlig med mer avføring av tørrfor enn vom?   Takk for innspill uansett!:)
    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...