Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp med knukket underkjeve


Tyson

Recommended Posts

Valp, nå 6 uker, brakk kjeven etter uhell 3 uker gammel. "Reparert" av veterinær. Er, dessverre, hodestups forelsket i denne valpen. Besøkte oppdretter for 1 uke siden. Kjenner ikke oppdretter personlig, men føler denne er av den seriøse typen!

Får kjøpe den kjeveskadde hvis jeg vil. Men vil jeg det?

Valpen er ikke skjev i snutepartiet nå, så ingenting vises utenpå lengre.

Kjøper man en valp med knukket kjeve?

Hva betaler man evt for denne?

Valpen skal til røntgen før levering, for å se hvordan kjevebeinet har vokst seg sammen..

Skal bruke hunden til bruks og LP. Men er altså i tvil om jeg skal kjøpe valpen i det hele tatt, da jeg kanskje ser for meg at det kan bli dyrt med evt etteroperasjoner, og ikke minst at det kanskje må begrenses med drakamp ol belastende lek.

Det blir uansett denne valpen, eller ingen, fra kullet - da ingen av de andre, av en eller annen grunn, ikke appellerer til meg.

Hva ville du gjort??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt den, og jeg syns det er urimelig at man tar betalt for en slik valp. Ikke ville jeg tatt den gratis heller, men det er fordi jeg syns faren for smerter og et begrenset liv er nokså stor. Alt kan jo gå fint, men det å plutselig stå i en situasjon der du må vurdere vanskelige alternativer er for meg grunn nok til å avstå. Et brudd gir alltid et svakt punkt for hunden, og den kan ha utviklet (eller senere utvikle) en fobi for å bli berørt på området der den er "reparert". En hund som er redd for munnen sin, er en potensiell farlig hund i mine øyne. Det er i tillegg fare for å slå opp bruddet igjen med de komplikasjoner det medfører. Spisevansker kan også forekomme hvis det gjør vondt å bevege kjeven. Med mye trening kan allikevel musklene i kjeven bidra til å holde det stabilt, men det kan like godt plutselig skje at hunden overanstrenger kjevemuskalturen og får en ny knekk.

Det kommer alltid nye sjanser, og selv om man lett lar seg bedåre av valper (og spesielt de det er litt synd på) så ville fornuften min sagt at jeg måtte vente litt til.

Det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis røntgenbildene viser at kjeven har grodd ordentlig og det ikke er tegn på senskader eller komplikasjoner så er det selvsagt ingen grunn til å la være å kjøpe valpen. Hvis bruddet er pent og ingen vekstsoner er skadet så behøver du aldri å se mer til dette overhode.

At det skulle være urimelig å selge en valp som er frisk og fin og uten lyte på overtakelsestidspunktet fordi den har hatt en skade er selvsagt bare vås.

Skal man la være å kjøpe valper eller ha redusert pris på hunder som har hatt diare i valpekassen også, da?

Selvsagt skal du sørge for en fornuftig kontrakt, valpeforsikring og avtale om hva som skal gjøres med refusjon/erstatning hvis bruddet viser seg å føre til skade/lyte/utgifter for deg senere, (og gjerne snakke med andre valpekjøpere av oppdretteren i FORKANT for å forsikre deg om at denne holder ord og er real!) - hvis du er veldig usikker kan du også snakke med veterinæren som undersøker/røntger valpene og gjerne be om en second opinion hos en annen.

Joda, det kommer alltid en ny valp og et nytt kull - men hvis dette er hunden du LIKER og ønsker deg, go for it! (Oppdretteren må jo i utgangspunktet være både rettskaffen og seriøs som i det hele tatt FORTELLER deg om skaden) :icon_confused:

Lykke til med valget!

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du svarte!

Men kan en se om bruddet har grodd fint etter 2-3 uker? Jeg spør fordi jeg ikke vet.

Valpen har, per i dag, en LITT skjev tannstilling, men oppdretter mener dette vil rette seg hvis den tannen som står feil blir trukket - at kjeven kan ordne seg bedre / helt da. Dette vil i tilfellet bli gjort før jeg henter valpen, hvis det er det veterinæren mener også da. Ikke vet jeg.

Valpen vil jo etterhvert også komme i tannfelling, og med tennenes hjelp kan kanskje kjeven gro helt fint? Skjønner du hva jeg mener?

Oppdretter er forresten sjekket nøye ut, og denne kunne ikke finne på å selge "katta i sekken" for å si det sånn!

Men, du, Lotta, mener at prisen ikke bør reduseres pga kjevebruddet hvis det ser ok ut ved levering??

Og får man forresten forsikret en skadet valp i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med hunden til "min" veterinær, og ikke stolt blindt på hva oppdretter gjenforteller fra besøk hos "sin" veterinær. Hadde veterinær bekreftet at hunden mest sannsynlig aldri ville få noen plager i forbindelse med dette, hadde jeg nok gått for det, men i motsatt tilfelle styrt klar... Er det sjanser for at dette vil skape problemer for hunden, står du i fare for å kjøpe deg masse sorg og bekymringer i fremtiden (samt utgifter).

Jeg håper at jeg at jeg ville droppet å tatt en valp med dette utgangspunktet, men er det kjærlighet så er det kjærlighet... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du svarte!

Men kan en se om bruddet har grodd fint etter 2-3 uker? Jeg spør fordi jeg ikke vet.

Valpeknokler vokser fort og mye skjer på kort tid - sjekk med veterinæren din hva han tror.

Valpen har, per i dag, en LITT skjev tannstilling, men oppdretter mener dette vil rette seg hvis den tannen som står feil blir trukket - at kjeven kan ordne seg bedre / helt da. Dette vil i tilfellet bli gjort før jeg henter valpen, hvis det er det veterinæren mener også da. Ikke vet jeg.

Hm... Dersom melketanna står skjevt kan det komme av to ting - enten at den ble "slått ut av stilling" da kjeven knakk - eller at den er blitt permanent feilstilt pga bruddet. I så fall vil sannsynligvis også de permanente tennene bli påvirket. (En tann kan mangle, bli feil"produsert", skjev, el lignende).

Det vil du ikke kunne vite før de permanente tennene kommer, og da er hunden godt forbi leveringsklar alder.

Valpen vil jo etterhver også komme i tannfelling, og med tennenes hjelp kan kanskje kjeven gro helt fint? Skjønner du hva jeg mener?

Jeg tror ikke at tennene vil hjelpe kjeven med å gro korrekt - snarere tvert imot - men det finnes veterinærer som er spesialister på tenner, det burde være en kurant sak å konferere med dem!

Oppdretter er forresten sjekket nøye ut, og denne kunne ikke finne på å selge "katta i sekken" for å si det sånn!

Det er godt å høre - var jeg i dine sko så ville jeg diskutert med oppdretter alle tenkelige scenarier, og lage en god kontrakt som dekker alle eventualiteter. Snakk også om hva som skjer hvis valpen blir så skadet at det ikke er forenelig med liv (at kjeven f eks slutter å vokse og at den ikke vil kunne spise selv, f eks)...

Men, du, Lotta, mener at prisen ikke bør reduseres pga kjevebruddet hvis det ser ok ut ved levering??

Og får man forresten forsikret en skadet valp i det hele tatt?

Prisavslag/erstatning er selvsagt hvis hunden får en lyte som er permanent (tannmangel, skjevt bitt, el lign), se over. Du bør også undersøke hvordan hundens bruksområde kan bli påvirket (behøver den f eks utstilingspremiering for å få meritter du er interessert i i andre grener?).

Praksis er ulik fra forsikringsselskap til forsikringsselskap. Man kan vel forsikre hunder som tidligere har brukket en fot, så hvorfor ikke en kjeve?

Med vennlig hilsen

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis røntgenbildene viser at kjeven har grodd ordentlig og det ikke er tegn på senskader eller komplikasjoner så er det selvsagt ingen grunn til å la være å kjøpe valpen. Hvis bruddet er pent og ingen vekstsoner er skadet så behøver du aldri å se mer til dette overhode.

At det skulle være urimelig å selge en valp som er frisk og fin og uten lyte på overtakelsestidspunktet fordi den har hatt en skade er selvsagt bare vås.

Skal man la være å kjøpe valper eller ha redusert pris på hunder som har hatt diare i valpekassen også, da?

Selvsagt skal du sørge for en fornuftig kontrakt, valpeforsikring og avtale om hva som skal gjøres med refusjon/erstatning hvis bruddet viser seg å føre til skade/lyte/utgifter for deg senere, (og gjerne snakke med andre valpekjøpere av oppdretteren i FORKANT for å forsikre deg om at denne holder ord og er real!) - hvis du er veldig usikker kan du også snakke med veterinæren som undersøker/røntger valpene og gjerne be om en second opinion hos en annen.

Joda, det kommer alltid en ny valp og et nytt kull - men hvis dette er hunden du LIKER og ønsker deg, go for it! (Oppdretteren må jo i utgangspunktet være både rettskaffen og seriøs som i det hele tatt FORTELLER deg om skaden) :icon_confused:

Lykke til med valget!

"Lotta"

Merkelig å sammenligne diare og brukket kjeve, for meg er alvorlighetsgraden vesentlig større ved store brudd.

Jeg ville uansett vært skeptisk til valpens utvikling da jeg foretrekker valper som ikke har opplevd stor grad av smerte og kompliserte operasjoner i så ung alder. Hvordan dette kan slå ut senere vet man ikke, og hvordan dette har påvirket valpen i forhold til søsken og mor er også for tidlig å si. En hund med nedsatt funksjonsevne blir behandlet annerledes av valpemor og kullsøsknene, og dette kan resultere i at valpen har gått glipp av riktig pregning og sosialisering med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig å sammenligne diare og brukket kjeve, for meg er alvorlighetsgraden vesentlig større ved store brudd.

Jeg ville uansett vært skeptisk til valpens utvikling da jeg foretrekker valper som ikke har opplevd stor grad av smerte og kompliserte operasjoner i så ung alder. Hvordan dette kan slå ut senere vet man ikke, og hvordan dette har påvirket valpen i forhold til søsken og mor er også for tidlig å si. En hund med nedsatt funksjonsevne blir behandlet annerledes av valpemor og kullsøsknene, og dette kan resultere i at valpen har gått glipp av riktig pregning og sosialisering med andre.

OK, så da skal vi avlive alle valper som eventuelt blir skadet i valpekassa, med andre ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rådet om å sjekke valpen hos en annen veterinær er lurt, det er jo alltid lurt å innhente en second opinion - gjerne fra en som har fulgt med i timen og er oppdatert. For eksempel en veterinær som har utdannet seg på tenner, og som kan se litt på HVORFOR tannen er skeiv, konsekvenser av dette og sammenhenger etc.

Når det gjelder konsekvensen for valpen, så har jeg sett dette gå veldig bra i et lignende tilfelle - men da var hundens bakgrunn/arv/mor veldig bra uansett, så den tålte det. Dette blir jo kanskje noe du også kan se etter, hvis du klarer å legge av deg rosa briller og prøve å se objektivt på det - hvordan valpen virker, hvordan mor/søsken behandler den.

Så er det oppdretter, og hva vedkommende har gjort/oppført seg - mye avhenger av reaksjonene til dem rundt. Jeg tror det var derfor det gikk så bra i tilfellet jeg kjenner til.

Men jeg hadde kanskje vært MEST skeptisk i forhold til at du ønsker å bruke den svært aktivt, og har forventninger i UTGANGSPUNKTET til den. Blir du skuffet hvis planene går i vasken, for eksempel? Ville denne valpen kanskje passe bedre som en familiehund der ingen har de store ambisjonene for den, i tilfelle den SKULLE få plager? Ingenting er jo garantert, og det kan falle ned på begge sider av gjerdet. Der må man ta noen runder med seg selv, og fundere over hva man vil gjøre dersom hunden faktisk skulle få redusert bruksområde... om man synes det er greit med "bare" en kosehund, eller ikke. Der er vi forskjellige, og der er det jo du som må være ærlig med deg selv.

Når det gjelder forsikring, så vil jo det avhenge av om oppdretter har kullforsikring. Har hun ikke det, og hunden skulle få seinskader, så KAN du ligge tynt an - det må du sjekke nøye, ting er utrolig dyrt idag.

Forøvrig... etter å ha hatt noen valpekull og hatt endel hunder... så vil man UANSETT bli glad i en valp, om det er den ene "forelskelsen" eller den andre. Hunder er ikke enestående, selv om enhver myrsnipeeier liker å tro at egen er best, og det er alltid MANGE flotte hunder å velge mellom - som har minst like gode egenskaper. Jeg tror det viktigste er å ta den valpen man har størst sjanse til å bli FORNØYD med - heller enn den som vekker det ene eller det andre av følelser, som ofte ikke nødvendigvis er så fornuftige. Å "synes synd" på har jo gjort at ikke helt få har kommet hjem med den redde, usikre, tilbaketrukne valpen, for å eksemplifisere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen blir normalt behandlet av søsken og mor, hadde man ikke visst om skaden, så kunne man ikke sett det hverken mentalt eller ift de andre i kullet/mor. Den skadde valpen ligger jevnt med resten, men med mindre selvhevdelse om du skjønner. Den er derimot intelligent, og får det som den vil, uten å bruke albuer.

Det er en grunn til at jeg i utgangspunktet har sett meg ut dette kullet, det bør bli mentalt knallbra, med et rødsløyfe eksteriør. Det er snakk om valper fra politihundlinjer.

Heldigvis har jeg nok hundeerfaring til ikke å ta på rosa briller, og å komme hjem med en stakkarslig hund. ( Det har jeg gjort en gang før i yngre dager hehe ). Denne valpen er ikke stakkar i det hele tatt, det har den bevist for lenge siden :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er ett problem!

Brudd gror, og det er ikke sånn at fordi den har brukket kjeven en gang så vil kjeven knekke rasere ved belastning, når bruddet er grodd så er det grodd og like sikkert som ett hvilket som helst annet bein.

Men sikkert greit å få en vurdering av en veterinær som har peiling på tenner. Jeg ville imidlertid ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe en sånn valp om jeg følte at det var den valpen jeg ville ha. Bare pass på å få det med i kontrakten sånn for sikkerhetsskyld, at dersom han får problemer som følge av dette så har dere en løsning på det. (jeg tror ikke at han vil få trøbbel).

Ad forsikring, det er ikke noe problem å forsikret en hund som har hatt bruddskader (har selv hatt en), du vil eventuelt muligens får redusert erstatning for skader som kan relateres tilbake til tidligere sykdomshistorie, men jeg tror ikke det er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle valper jeg personlig ikke ville valgt skal avlives! *ironi*

Hvem har sagt noe om avlivning?

Du synes å mene at valper som har hatt en eller annen form for skade eller sykdom i valpekassa bare er skrap og ikke noe å ta vare på - da bør man vel heller avlive dem, enn å samle dem i haugevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes å mene at valper som har hatt en eller annen form for skade eller sykdom i valpekassa bare er skrap og ikke noe å ta vare på - da bør man vel heller avlive dem, enn å samle dem i haugevis?

Merkelig som du klarer å trekke ut helt absurde ting ut i fra hva jeg skriver. Jeg ville ikke valgt en valp som var utsatt for et brudd med tilhørende operasjon, smerter og fare for å ha blitt håndtert annerledes av kullsøsken og mor hvis JEG skulle velge en hund jeg ville bruke aktivt i konkurranser. På samme måte ville jeg ikke ha valgt en hund som viste liten gjenstandsinteresse eller på andre måter ikke passet meg - det er ikke ensbetydene at de blir betegnet som skrap eller bør avlives. At valper som har vært kraftig syk eller hatt alvorlige skader, bør selges med redusert pris er ihvertfall vanlig blant de oppdretterne jeg kjenner, men mulig det er annerledes hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
At valper som har vært kraftig syk eller hatt alvorlige skader, bør selges med redusert pris er ihvertfall vanlig blant de oppdretterne jeg kjenner, men mulig det er annerledes hos deg.

....og man skal selge de til redusert pris fordi???

Jeg mener - det er NORMALT å annta at du mener de er søppel og mindre verdt fordi de har hatt en skade når du gjentatte ganger mener de bør selges til redusert pris.

Nå aner ikke jeg hva slags oppdrettere du omgås, og hva slags raser disse driver med - men blandt de jeg kjenner og omgås så forekommer alvorlig sykdom og skader på så små valper såpass skjelden at de i alle fall ikke er etablert noen praksis med prisavslag for slike.

Det er bekymringsfullt om du omgås oppdrettere der dette forekommer såpass ofte at det er etablert praksisk på hva en slik valp skal koste.

Jeg ser ikke noen ting i veien for å kreve/betale full pris for en valp som er erklært frisk av behandlende veterinær.

Greie brudd som gror normalt er uproblematiske.

Selvsagt skal valpekjøper ta en og annen forhåndsregel, dvs. sørge for at man gjør en avtale sånn just in case, men det er ingen grunn til å tro at en restituert valp ikke er fit for fight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel det kommer an på bruddet? Et brudd er vel ikke bare et brudd - heller ikke i kjeven. Ifølge denne linken (http://vetsurgerycentral.com/mandibular_fractures.htm) som jeg fant bare litt sånn kjapt, så står det for eksempel at "alignment of the jaw so that the teeth line up in normal position is critical for healing of the fracture".

Og her (http://www.riverheightsvet.com/case11.htm) hvor det viser seg lenge etter at tenner er blitt skadd; dette kan jo få konsekvenser for en valp senere kanskje?

Ble bruddet behandlet av en spesialist, for eksempel? Eller grodde det bare? Slike ting tror jeg at jeg ville sjekket, og deretter funnet en vanntett avtalekontrakt - hvem som skal dekke hva, og hva som faktisk skal dekkes.

Et brudd ER og forblir et litt svakt punkt, er det ikke så? Det kommer jo an på graden av brudd, og alle omstendigheter rundt, så det er nok noe mer nyansert enn bare å si at "reparert er reparert", er det ikke?

(http://www.dyrenett.no/no/s/veterinar.asp?art=Katt&h=d&id=553, siterer: "Sannsynligheten for forkalkninger i et komplisert brudd er alltid til stede. Dette er fordi bein-stykkene IKKE ligger helt i nærheten av hverandre, og kroppens immun- og reparasjonssystem danner ekstra kalk og forbeininger for å forsøke å reparere skaden. Ja, en operasjon gå ut på å bringe bein- stykkene nærmere hverandre for å unngå mest mulige forkalkninger, og dermed gjøre bruddstedet sterkest mulig, slik at dyret får minst mulig senskader").

Det kommer så veldig, veldig an på - så det å få se dyrets journal, ta det med til en veterinær man stoler på, og så bestemme seg deretter... det er kanskje det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og man skal selge de til redusert pris fordi???

Jeg mener - det er NORMALT å annta at du mener de er søppel og mindre verdt fordi de har hatt en skade når du gjentatte ganger mener de bør selges til redusert pris.

Nå aner ikke jeg hva slags oppdrettere du omgås, og hva slags raser disse driver med - men blandt de jeg kjenner og omgås så forekommer alvorlig sykdom og skader på så små valper såpass skjelden at de i alle fall ikke er etablert noen praksis med prisavslag for slike.

Det er bekymringsfullt om du omgås oppdrettere der dette forekommer såpass ofte at det er etablert praksisk på hva en slik valp skal koste.

Jeg ser ikke noen ting i veien for å kreve/betale full pris for en valp som er erklært frisk av behandlende veterinær.

Greie brudd som gror normalt er uproblematiske.

Selvsagt skal valpekjøper ta en og annen forhåndsregel, dvs. sørge for at man gjør en avtale sånn just in case, men det er ingen grunn til å tro at en restituert valp ikke er fit for fight.

Jeg orker ikke kverulere mer om dette, jeg. Det blir litt for dumt at du bruker ord som "søppel" og "ikke verdt noe", og til og med antyder at jeg ikke syns de har livets rett når jeg flere ganger poengterer hva jeg mener. Redusert pris vil ikke si at hunden anses som søppel, men man gir et prisavslag fordi man kan regne med at denne skaden KAN bli et problem senere, og fordi nye eiere MÅ ta hensyn til dette i bruken av hunden senere. Som jeg har sagt: et brudd vil ALLTID være et svakt punkt som KAN gi ettervirkninger flere år etterpå, uavhengig av hva røntgenbildene viser bare noen få uker etter bruddet. Og nå gidder jeg ikke gjenta meg flere ganger. <_<

Forsåvidt er jeg enig med deg at hvis man er villig til å ta sjansen, så må kontrakt utarbeides nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg tror vel det kommer an på bruddet? Et brudd er vel ikke bare et brudd - heller ikke i kjeven. Ifølge denne linken (http://vetsurgerycentral.com/mandibular_fractures.htm) som jeg fant bare litt sånn kjapt, så står det for eksempel at "alignment of the jaw so that the teeth line up in normal position is critical for healing of the fracture".

Det kommer så veldig, veldig an på - så det å få se dyrets journal, ta det med til en veterinær man stoler på, og så bestemme seg deretter... det er kanskje det minste.

Jeg tror at det midt oppi dette faktisk også er en smule vesentlig at det er en VALP det er snakk om. Og valper heles raskere og bedre enn voksne dyr.

Når vår valp i fjor vinter knakk beinet så spurte jeg veterinæren (som da er spesialist på ortopedi på hund) om dette beinet for alltid kom til å være svakere enn det andre, og jeg spurte 100 ganger minst. Og svaret var ganske enkelt: NEI - men det var jo ett bein da, mulig andre brudd er helt annerledes. Men forklaringen jeg fikk var at det var svært skjelden det ble komplikasjoner i forbindelse med brudd, og i alle fall ikke på valper - og når bruddene var rene brudd og ikke knusingsbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røntgen er nå tatt av valpen, bruddet har helet seg fint. Kjeven skal jo ikke belastet enda, men dyrlegen var såpass klar at han TRODDE at det ikke skulle bli noe problem for hunden å bære 4 kg tungapport.

Det som er spennende nå, er hvordan de nye tennene ved 4-5 mnd alder kommer opp, og om det blir evt tannfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hvis du rett og slett føler at dette virkelig er den rette hunden for deg og ingen annen. Så ta med den lille godklumpen hjem. Men lag en ordentlig avtale med oppdretter og hvis hun/han er seriøs vil hun ikke ha noe imot dette. Dessuten valpeknokler er mykere enn voksenknokler så de vil nok gro lettere og heles bra. Men tenk godt over framtiden deres:) Og alle valper er verdt like mye:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
    • Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...