Gå til innhold
Hundesonen.no

Små og store hunder.


MarieR

Recommended Posts

Det at man får mindre respekt fra hundesportmiljøer er jo en desto større grunn til å få småttingene ut på banen og vise at de duger til noe!

100% enig!

Da jeg gikk på lydighetskurs med Isak (før klikkerbølgen slo inn over landet for fullt) fikk vi beskjed om at det var viktig å gi godbiten akkurat i det hunden gjorde noe riktig. Det ble mye bøying og dessuten var det jo helt umulig å skulle belønne en god "fri ved foten" i det øyeblikket den var perfekt, så lenge krokrygget gange ikke er en del av øvelsen . Men jeg fant ut at det funket jo like bra om jeg sa "BRA" akkurat i det han gjorde riktig og gav han godbiten like etterpå. Fikk kritikk for det av instruktøren og fikk høre at da skjønte ikke hunden sammenhengen, men det gikk jo som smurt så jeg fortsatte på den måten likevel. Etter at jeg leste om klikkertrening skjønte jeg jo at jeg faktisk var inne på noe.

Ikkesant. Og det har ikke bare med klikkertrrening å gjøre. Og der er problemet med å bøye seg løst :D Jeg bøyer meg forøvrig sjelden. Her kampes det nedenfra, og godbiter kastes ned så hunden fanger i lufta. Enkelt og greit.

Motivasjon og å finne noe å belønne med, har jeg aldri hatt noe problem med mine hunder. De jobber ivrig for en halvtørr Frolic. Ball bruker jeg skjelden for da blir de for ivrige. De er kresne når det gjelder hva de får i matskåla inne, men de syns det er så gøy å trene på øvelser og triks at da er det ikke så viktig hva de får. Slike ting har mye mer å gjøre med rase og individ enn størrelse på hunden.

Det tror jeg på! :D

Jeg er heller aldri nervøs når småtassene mine møter store hunder. Møter vi en stor hund som ikke har helt kontroll på hvor den setter labbene, går jeg i mellom.

Samme her. Og jeg syns faktisk det er like viktig at den store kun leker med greie hunder.

Det er mange fordeler med små hunder. Det er viktigere å se på hvilke egenskaper rasen har fremfor mankehøyden. Jeg ville også tatt med i vurderingen hvordan det blir rent praktisk å ha to (mellom)store hunder. Å se på fordeler og ulemper med små vs. store hunder er én ting, men antallet er også en viktig faktor her. Det er noe annet å ha med to hunder på besøk til folk eller å ta dem med på bussen eller på utekafé. Og det er mye lettere å få pass til én hund. Siden jeg ikke har bil, kunne jeg ikke tenke meg å ha to større hunder, men jeg syns det går greit med to små.

Absolutt enig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg det er litt vel mye overvekt på de fordelene for små hunder her, så nå kommer jeg med noen fordeler for de som er litt større:

  • Enklere å håndtere; man klipper kun en klo, ikke hele poten.. <_<
  • Man blir ikke overfalt av folk som skal nusse på hunden, folk spør ofte om lov før de buser frem.
  • En liten hund er livlig, som flere skriver, mens store hunder er mer rolige. Og kanskje Ask hadde hatt godt av en roligere hund, enn en som hadde energi som en fireåring på fem kopper kaffe med ti sukkerbiter i? :D
  • Store hunder lever ikke så lenge, så i stedet for å vente 17 år på å skaffe deg en ny hvis du har driti på draget, trenger du bare vente i 12.. haha..
  • En stor hund vil være mer på størrelse med Ask enn en liten hund, og dermed vil de begge ha en "fair" sjanse i lek (og evt slåssing)

  • Det er enklere å gire opp en stor hund, enn å roe ned en liten hund. Det sa min mor.

Nok tull, det er jo fint med en liten hund også, kanskje spesielt når man har en stor fra før? LP kan de fleste hunder lære seg, men det er tross alt enklere å trene en hund man kan belønne på en enkel måte. Godbitvrak og lekegale hunder er derfor å foretrekke, uansett størrelse. Samtidig er det fint med en av/på-knapp, men dette kan vel trenes inn det også. Likevel har jeg inntrykk av at store hunder lettere roer seg, enn små. Det kan umulig kun tilskrives trening i alle tilfellene. Men igjen, har man først en stor hund uten av-knapp, da kan man ha et lite problem.. :D

Jeg ville ikke gått for de helt minste, som shipperke, kanskje ikke for noen som er så stor som en labrador heller, selv om springer ikke akkurat er langt unna den.. Cocker-størrelse er veldig praktisk, men for min egen del syns jeg at noe særlig under cavalier-størrelse blir for lite. Det er jo viktig at du skal kunne ha kontroll på begge to, hvis du har tenkt å gå med de sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[*]Enklere å håndtere; man klipper kun en klo, ikke hele poten.. <_<

Hehe, det spørs hvor klumsete man er da :D og med en liten neglsaks er det så og si umulig å klippe poten. Bruker jo ikke neglesaks i schæfer size heller da :D

[*]Man blir ikke overfalt av folk som skal nusse på hunden, folk spør ofte om lov før de buser frem.

Jeg blir ikke det. Det kommer noen ganger ungjenter bort og spør litt og spør om de kan klappe. Spør ikke personen er det ikke snakk om. Faktisk er det like mange som vil kose og klemme på aussiemor som på lille Papillon. :D

[*]En liten hund er livlig, som flere skriver, mens store hunder er mer rolige. Og kanskje Ask hadde hatt godt av en roligere hund, enn en som hadde energi som en fireåring på fem kopper kaffe med ti sukkerbiter i? :D

Den blir akkurat hva du gjør den til ;) Og det er forskjell på miniatyrene her. Noen er rolige, mens andre er propell. Og de blir hva du former dem til.

[*]Store hunder lever ikke så lenge, så i stedet for å vente 17 år på å skaffe deg en ny hvis du har driti på draget, trenger du bare vente i 12.. haha..

Det her kommer også veldig ann på rase! Ikke at den er liten. De fleste miniatyrene har som oftest lenger levetid, men det gjelder ikke alle raser.

Og på f.eks store raser som min rase, aussien kan fort alderen komme opp i 13-16. Hehe.

[*]En stor hund vil være mer på størrelse med Ask enn en liten hund, og dermed vil de begge ha en "fair" sjanse i lek (og evt slåssing)

Jeg har stor og liten, og de leker så fair som bare det :D Den store koser seg glugg i hjel, og det er faktisk minsten som leder leken. Og slossing har jeg ikke sett noe til, og det vil jeg ikke se noe til heller.

Det er enklere å gire opp en stor hund, enn å roe ned en liten hund. Det sa min mor.

Den skjønte jeg ikke helt? Det er jo bare vås. En miniatyr kan da ha akkurat samme "av og på knappen" som en stor en. Det er igjen store forskjeller på rasene, også hos miniatyrene. Jeg har sett både store og små med god og dårlig av og påknapp, så det her har faktisk ingenting med størrelse å gjøre.

Nok tull, det er jo fint med en liten hund også, kanskje spesielt når man har en stor fra før? LP kan de fleste hunder lære seg, men det er tross alt enklere å trene en hund man kan belønne på en enkel måte. Godbitvrak og lekegale hunder er derfor å foretrekke, uansett størrelse. Samtidig er det fint med en av/på-knapp, men dette kan vel trenes inn det også. Likevel har jeg inntrykk av at store hunder lettere roer seg, enn små. Det kan umulig kun tilskrives trening i alle tilfellene. Men igjen, har man først en stor hund uten av-knapp, da kan man ha et lite problem.. :D

LP kan de fleste hunder klare ja. Og det er like enkelt å belønne en miniatyr som med en stor en. De fleste miniatyrer er kamplage og matvrak de også. Og miniatyrer kan også helt fint ha en god av og påknapp ;) Husk at miniatyr-rasene også er svært forskjellige! Syns du formulerer det som at alle miniatyrer er like.

Aktivitetsnivået blandt miniatyrene kan også være svært forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poeng Vicky! Det er merkelig hvordan folk med større hunder har en tendens til å omtale småhundene som om det var én rase. Er f.eks hunder med mankehøyde mellom 40 og 50 cm mer kresne enn hunder i andre størrelser? Og har hunder med mankehøyde 50 til 60 cm gjeterinstinkt? Er hunder over 60 cm glade i å bade? Disse spørsmålene er jo helt absurde, og det vet jo alle. Men så snart det er snakk om hunder med mankehøyde under 35 cm, så er det plutselig helt legitimt å komme med slike generelle spørsmål eller påstander :D

Og dette er da ikke en konkurranse mellom små og store hunder? Den ene parten er ikke noe bedre eller dårligere enn den andre. Spørsmålet er hva som passer best til det man skal bruke dem til og til den livssituasjonen man er i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poeng Vicky! Det er merkelig hvordan folk med større hunder har en tendens til å omtale småhundene som om det var én rase. Er f.eks hunder med mankehøyde mellom 40 og 50 cm mer kresne enn hunder i andre størrelser? Og har hunder med mankehøyde 50 til 60 cm gjeterinstinkt? Er hunder over 60 cm glade i å bade? Disse spørsmålene er jo helt absurde, og det vet jo alle. Men så snart det er snakk om hunder med mankehøyde under 35 cm, så er det plutselig helt legitimt å komme med slike generelle spørsmål eller påstander :D

Og dette er da ikke en konkurranse mellom små og store hunder? Den ene parten er ikke noe bedre eller dårligere enn den andre. Spørsmålet er hva som passer best til det man skal bruke dem til og til den livssituasjonen man er i :D

Det er så riktig det du sier Havana. Jeg hører stadig mennesker som f.eks sammenligner Chihuahua og Papillon f.eks. Og det blir som dag og natt altså. Syns det er helt utrolig at mennesker kan komme med så inkompetente påstander. Man finner så mye forskjellig mentalitet, arbeidsglede, aktivitetsnivå, osv også hos miniatyrene.

Det er helt riktig. Det her er ingen konkurranse mellom små og store hunder. Jeg liker både stort og smått like godt. Jeg sier som deg; man må se hva slags livs-situasjon man er i, hva man skal bruke hunden til, og hva slags verdier man verdsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med stor hunder:

- De varmer bra i senga

- Ingen bare buser bort til dem og løfter dem opp

- De kan ikke bli så lett løpt ned og skadet av store hunder

- De kan bære mer i kløv

- To store hunder leker mer trygt enn en stor og en liten, spesielt om den store har tendenser til å være uforsiktig

- Som noen nevnte, i kamp har begge like stor sjans til å forsvare seg. Sånn i og med at du tenker på å ha to. Greit at den store ikke rekker å drepe den lille med ett bitt før du rekker å reagere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med stor hunder:

- De varmer bra i senga

Å tro meg, det gjør en liten også. Også tar den ikke allverden med plass :ahappy:

- Ingen bare buser bort til dem og løfter dem opp

Jeg syns folk fortere buser bort for å dille med aussiemor enn med lille papillon jeg... Det er som sagt bare å ta den lille ut av en slik situasjon hvis man ønsker det.

- De kan ikke bli så lett løpt ned og skadet av store hunder
Den spretter smidig unna før den tid.

- De kan bære mer i kløv
Jess, det er et poeng. :ahappy:

- To store hunder leker mer trygt enn en stor og en liten, spesielt om den store har tendenser til å være uforsiktig
Ja, man må velge gode og trygge lekekamerater til den lille. Men det er nå også viktig med en stor da.

- Som noen nevnte, i kamp har begge like stor sjans til å forsvare seg. Sånn i og med at du tenker på å ha to. Greit at den store ikke rekker å drepe den lille med ett bitt før du rekker å reagere ;)
Den lille kan du ta vekk før det blir snakk om en kampsituasjon. Den store er det vanskeligere å få ut av en dårlig situasjon, hvis den oppstår.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor hund: hvis du synes kløv og snørekjøring er morro er det en stor fordel med større hund. Dersom du ønsker å satse mot f.eks redningshund har gjerne en større hund større kapasitet til å gå lengre spor, lengre søk osv. Liten hund: mye lettere å få med seg, mye lettere å ha med seg rundt omkring, festlige små sjarmtroll (jaaa, aaalle:p).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Tolleren er ganske liten, og neste jeg skal ha er BC. Med andre ord små og lette raser.. Jeg syns det er praktisk i mange "mindre sammenhenger" ;)

Lettere å kose med Phoebe enn med en svær hund. Jeg kan jo bare løfte henne opp :ahappy: (sånn som JEG liker å kose med hunder da) Lettere å ha med seg rundt, på kollektivtrafikk ol. Hmm.. Ellers er det jo ufattelig hyggelig å ha en stor bamse også daa :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Tolleren er ganske liten, og neste jeg skal ha er BC. Med andre ord små og lette raser.. Jeg syns det er praktisk i mange "mindre sammenhenger" ;)

Lettere å kose med Phoebe enn med en svær hund. Jeg kan jo bare løfte henne opp :ahappy: (sånn som JEG liker å kose med hunder da) Lettere å ha med seg rundt, på kollektivtrafikk ol. Hmm.. Ellers er det jo ufattelig hyggelig å ha en stor bamse også daa :ahappy:

Jeg liker også utrolig godt den størrelsen der. Hendig, men samtidig ikke veldig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...