Gå til innhold
Hundesonen.no

Små og store hunder.

MarieR

Recommended Posts

Det at man får mindre respekt fra hundesportmiljøer er jo en desto større grunn til å få småttingene ut på banen og vise at de duger til noe!

100% enig!

Da jeg gikk på lydighetskurs med Isak (før klikkerbølgen slo inn over landet for fullt) fikk vi beskjed om at det var viktig å gi godbiten akkurat i det hunden gjorde noe riktig. Det ble mye bøying og dessuten var det jo helt umulig å skulle belønne en god "fri ved foten" i det øyeblikket den var perfekt, så lenge krokrygget gange ikke er en del av øvelsen . Men jeg fant ut at det funket jo like bra om jeg sa "BRA" akkurat i det han gjorde riktig og gav han godbiten like etterpå. Fikk kritikk for det av instruktøren og fikk høre at da skjønte ikke hunden sammenhengen, men det gikk jo som smurt så jeg fortsatte på den måten likevel. Etter at jeg leste om klikkertrening skjønte jeg jo at jeg faktisk var inne på noe.

Ikkesant. Og det har ikke bare med klikkertrrening å gjøre. Og der er problemet med å bøye seg løst :D Jeg bøyer meg forøvrig sjelden. Her kampes det nedenfra, og godbiter kastes ned så hunden fanger i lufta. Enkelt og greit.

Motivasjon og å finne noe å belønne med, har jeg aldri hatt noe problem med mine hunder. De jobber ivrig for en halvtørr Frolic. Ball bruker jeg skjelden for da blir de for ivrige. De er kresne når det gjelder hva de får i matskåla inne, men de syns det er så gøy å trene på øvelser og triks at da er det ikke så viktig hva de får. Slike ting har mye mer å gjøre med rase og individ enn størrelse på hunden.

Det tror jeg på! :D

Jeg er heller aldri nervøs når småtassene mine møter store hunder. Møter vi en stor hund som ikke har helt kontroll på hvor den setter labbene, går jeg i mellom.

Samme her. Og jeg syns faktisk det er like viktig at den store kun leker med greie hunder.

Det er mange fordeler med små hunder. Det er viktigere å se på hvilke egenskaper rasen har fremfor mankehøyden. Jeg ville også tatt med i vurderingen hvordan det blir rent praktisk å ha to (mellom)store hunder. Å se på fordeler og ulemper med små vs. store hunder er én ting, men antallet er også en viktig faktor her. Det er noe annet å ha med to hunder på besøk til folk eller å ta dem med på bussen eller på utekafé. Og det er mye lettere å få pass til én hund. Siden jeg ikke har bil, kunne jeg ikke tenke meg å ha to større hunder, men jeg syns det går greit med to små.

Absolutt enig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg det er litt vel mye overvekt på de fordelene for små hunder her, så nå kommer jeg med noen fordeler for de som er litt større:

• Enklere å håndtere; man klipper kun en klo, ikke hele poten.. <_<
  • Man blir ikke overfalt av folk som skal nusse på hunden, folk spør ofte om lov før de buser frem.
  • En liten hund er livlig, som flere skriver, mens store hunder er mer rolige. Og kanskje Ask hadde hatt godt av en roligere hund, enn en som hadde energi som en fireåring på fem kopper kaffe med ti sukkerbiter i? :D
  • Store hunder lever ikke så lenge, så i stedet for å vente 17 år på å skaffe deg en ny hvis du har driti på draget, trenger du bare vente i 12.. haha..
  • En stor hund vil være mer på størrelse med Ask enn en liten hund, og dermed vil de begge ha en "fair" sjanse i lek (og evt slåssing)

• Det er enklere å gire opp en stor hund, enn å roe ned en liten hund. Det sa min mor.

Nok tull, det er jo fint med en liten hund også, kanskje spesielt når man har en stor fra før? LP kan de fleste hunder lære seg, men det er tross alt enklere å trene en hund man kan belønne på en enkel måte. Godbitvrak og lekegale hunder er derfor å foretrekke, uansett størrelse. Samtidig er det fint med en av/på-knapp, men dette kan vel trenes inn det også. Likevel har jeg inntrykk av at store hunder lettere roer seg, enn små. Det kan umulig kun tilskrives trening i alle tilfellene. Men igjen, har man først en stor hund uten av-knapp, da kan man ha et lite problem.. :D

Jeg ville ikke gått for de helt minste, som shipperke, kanskje ikke for noen som er så stor som en labrador heller, selv om springer ikke akkurat er langt unna den.. Cocker-størrelse er veldig praktisk, men for min egen del syns jeg at noe særlig under cavalier-størrelse blir for lite. Det er jo viktig at du skal kunne ha kontroll på begge to, hvis du har tenkt å gå med de sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[*]Enklere å håndtere; man klipper kun en klo, ikke hele poten.. <_<

Hehe, det spørs hvor klumsete man er da :D og med en liten neglsaks er det så og si umulig å klippe poten. Bruker jo ikke neglesaks i schæfer size heller da :D

[*]Man blir ikke overfalt av folk som skal nusse på hunden, folk spør ofte om lov før de buser frem.

Jeg blir ikke det. Det kommer noen ganger ungjenter bort og spør litt og spør om de kan klappe. Spør ikke personen er det ikke snakk om. Faktisk er det like mange som vil kose og klemme på aussiemor som på lille Papillon. :D

[*]En liten hund er livlig, som flere skriver, mens store hunder er mer rolige. Og kanskje Ask hadde hatt godt av en roligere hund, enn en som hadde energi som en fireåring på fem kopper kaffe med ti sukkerbiter i? :D

Den blir akkurat hva du gjør den til ;) Og det er forskjell på miniatyrene her. Noen er rolige, mens andre er propell. Og de blir hva du former dem til.

[*]Store hunder lever ikke så lenge, så i stedet for å vente 17 år på å skaffe deg en ny hvis du har driti på draget, trenger du bare vente i 12.. haha..

Det her kommer også veldig ann på rase! Ikke at den er liten. De fleste miniatyrene har som oftest lenger levetid, men det gjelder ikke alle raser.

Og på f.eks store raser som min rase, aussien kan fort alderen komme opp i 13-16. Hehe.

[*]En stor hund vil være mer på størrelse med Ask enn en liten hund, og dermed vil de begge ha en "fair" sjanse i lek (og evt slåssing)

Jeg har stor og liten, og de leker så fair som bare det :D Den store koser seg glugg i hjel, og det er faktisk minsten som leder leken. Og slossing har jeg ikke sett noe til, og det vil jeg ikke se noe til heller.

Det er enklere å gire opp en stor hund, enn å roe ned en liten hund. Det sa min mor.

Den skjønte jeg ikke helt? Det er jo bare vås. En miniatyr kan da ha akkurat samme "av og på knappen" som en stor en. Det er igjen store forskjeller på rasene, også hos miniatyrene. Jeg har sett både store og små med god og dårlig av og påknapp, så det her har faktisk ingenting med størrelse å gjøre.

Nok tull, det er jo fint med en liten hund også, kanskje spesielt når man har en stor fra før? LP kan de fleste hunder lære seg, men det er tross alt enklere å trene en hund man kan belønne på en enkel måte. Godbitvrak og lekegale hunder er derfor å foretrekke, uansett størrelse. Samtidig er det fint med en av/på-knapp, men dette kan vel trenes inn det også. Likevel har jeg inntrykk av at store hunder lettere roer seg, enn små. Det kan umulig kun tilskrives trening i alle tilfellene. Men igjen, har man først en stor hund uten av-knapp, da kan man ha et lite problem.. :D

LP kan de fleste hunder klare ja. Og det er like enkelt å belønne en miniatyr som med en stor en. De fleste miniatyrer er kamplage og matvrak de også. Og miniatyrer kan også helt fint ha en god av og påknapp ;) Husk at miniatyr-rasene også er svært forskjellige! Syns du formulerer det som at alle miniatyrer er like.

Aktivitetsnivået blandt miniatyrene kan også være svært forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poeng Vicky! Det er merkelig hvordan folk med større hunder har en tendens til å omtale småhundene som om det var én rase. Er f.eks hunder med mankehøyde mellom 40 og 50 cm mer kresne enn hunder i andre størrelser? Og har hunder med mankehøyde 50 til 60 cm gjeterinstinkt? Er hunder over 60 cm glade i å bade? Disse spørsmålene er jo helt absurde, og det vet jo alle. Men så snart det er snakk om hunder med mankehøyde under 35 cm, så er det plutselig helt legitimt å komme med slike generelle spørsmål eller påstander :D

Og dette er da ikke en konkurranse mellom små og store hunder? Den ene parten er ikke noe bedre eller dårligere enn den andre. Spørsmålet er hva som passer best til det man skal bruke dem til og til den livssituasjonen man er i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poeng Vicky! Det er merkelig hvordan folk med større hunder har en tendens til å omtale småhundene som om det var én rase. Er f.eks hunder med mankehøyde mellom 40 og 50 cm mer kresne enn hunder i andre størrelser? Og har hunder med mankehøyde 50 til 60 cm gjeterinstinkt? Er hunder over 60 cm glade i å bade? Disse spørsmålene er jo helt absurde, og det vet jo alle. Men så snart det er snakk om hunder med mankehøyde under 35 cm, så er det plutselig helt legitimt å komme med slike generelle spørsmål eller påstander :D

Og dette er da ikke en konkurranse mellom små og store hunder? Den ene parten er ikke noe bedre eller dårligere enn den andre. Spørsmålet er hva som passer best til det man skal bruke dem til og til den livssituasjonen man er i :D

Det er så riktig det du sier Havana. Jeg hører stadig mennesker som f.eks sammenligner Chihuahua og Papillon f.eks. Og det blir som dag og natt altså. Syns det er helt utrolig at mennesker kan komme med så inkompetente påstander. Man finner så mye forskjellig mentalitet, arbeidsglede, aktivitetsnivå, osv også hos miniatyrene.

Det er helt riktig. Det her er ingen konkurranse mellom små og store hunder. Jeg liker både stort og smått like godt. Jeg sier som deg; man må se hva slags livs-situasjon man er i, hva man skal bruke hunden til, og hva slags verdier man verdsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med stor hunder:

- De varmer bra i senga

- Ingen bare buser bort til dem og løfter dem opp

- De kan ikke bli så lett løpt ned og skadet av store hunder

- De kan bære mer i kløv

- To store hunder leker mer trygt enn en stor og en liten, spesielt om den store har tendenser til å være uforsiktig

- Som noen nevnte, i kamp har begge like stor sjans til å forsvare seg. Sånn i og med at du tenker på å ha to. Greit at den store ikke rekker å drepe den lille med ett bitt før du rekker å reagere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med stor hunder:

- De varmer bra i senga

Å tro meg, det gjør en liten også. Også tar den ikke allverden med plass :ahappy:

- Ingen bare buser bort til dem og løfter dem opp

Jeg syns folk fortere buser bort for å dille med aussiemor enn med lille papillon jeg... Det er som sagt bare å ta den lille ut av en slik situasjon hvis man ønsker det.

- De kan ikke bli så lett løpt ned og skadet av store hunder
Den spretter smidig unna før den tid.

- De kan bære mer i kløv
Jess, det er et poeng. :ahappy:

- To store hunder leker mer trygt enn en stor og en liten, spesielt om den store har tendenser til å være uforsiktig
Ja, man må velge gode og trygge lekekamerater til den lille. Men det er nå også viktig med en stor da.

- Som noen nevnte, i kamp har begge like stor sjans til å forsvare seg. Sånn i og med at du tenker på å ha to. Greit at den store ikke rekker å drepe den lille med ett bitt før du rekker å reagere ;)
Den lille kan du ta vekk før det blir snakk om en kampsituasjon. Den store er det vanskeligere å få ut av en dårlig situasjon, hvis den oppstår.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor hund: hvis du synes kløv og snørekjøring er morro er det en stor fordel med større hund. Dersom du ønsker å satse mot f.eks redningshund har gjerne en større hund større kapasitet til å gå lengre spor, lengre søk osv. Liten hund: mye lettere å få med seg, mye lettere å ha med seg rundt omkring, festlige små sjarmtroll (jaaa, aaalle:p).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Tolleren er ganske liten, og neste jeg skal ha er BC. Med andre ord små og lette raser.. Jeg syns det er praktisk i mange "mindre sammenhenger" ;)

Lettere å kose med Phoebe enn med en svær hund. Jeg kan jo bare løfte henne opp :ahappy: (sånn som JEG liker å kose med hunder da) Lettere å ha med seg rundt, på kollektivtrafikk ol. Hmm.. Ellers er det jo ufattelig hyggelig å ha en stor bamse også daa :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Tolleren er ganske liten, og neste jeg skal ha er BC. Med andre ord små og lette raser.. Jeg syns det er praktisk i mange "mindre sammenhenger" ;)

Lettere å kose med Phoebe enn med en svær hund. Jeg kan jo bare løfte henne opp :ahappy: (sånn som JEG liker å kose med hunder da) Lettere å ha med seg rundt, på kollektivtrafikk ol. Hmm.. Ellers er det jo ufattelig hyggelig å ha en stor bamse også daa :ahappy:

Jeg liker også utrolig godt den størrelsen der. Hendig, men samtidig ikke veldig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...