Gå til innhold
Hundesonen.no

For eller imot nynorsk?

Jeampi

Recommended Posts

Skrevet
Vi blir jo et fattigere land hvis vi skal miste det eldste språket vårt. Hvis det er et skriftspråk som ikke passer inn, er det faktisk bokmål, fordi det har vi fått nesten helt fra danmark etter at de eide oss. Det er altså ikke "vårt" på samme måte som nynorsk, som stammer mer fra norrønt.

Er ikke nynorsk en "samling" av diverse dialekter som Ivar Aasen subba rundt og samla inn? Nynorsk og norrønt likner jo like mye på hverandre som bokmål og norrønt vel? Islendingene er vel de som snakker det språket som er mest likt det opprinnelige norske språk?

Skrevet
Er ikke nynorsk en "samling" av diverse dialekter som Ivar Aasen subba rundt og samla inn? Nynorsk og norrønt likner jo like mye på hverandre som bokmål og norrønt vel? Islendingene er vel de som snakker det språket som er mest likt det opprinnelige norske språk?

Ja, du har rett i det. Men hvis vi skal sammenligne bokmål og nynorsk, så er det nynorsk som ligger nærmest vår historie. Jeg mente ikke i forhold til islandsk og andre språk som er nærmere norrønt. Beklager at det kunne misforstås.

Skrevet
Merker at det er flest østlendinger som syter over nynorsken :)

Pøh! Hilsen vestlending :)

Huttetu, det der er jo fryktelig egoistisk. Snakk om å tro at man er universets sentrum ;)

Hva med å kalle det sidemål isteden, for nynorsk er faktisk det primære skriftspråket for mange kommuner i landet vårt. Å sammenligne det med svartedøden håper jeg var litt spøk?

Vi blir jo et fattigere land hvis vi skal miste det eldste språket vårt. Hvis det er et skriftspråk som ikke passer inn, er det faktisk bokmål, fordi det har vi fått nesten helt fra danmark etter at de eide oss. Det er altså ikke "vårt" på samme måte som nynorsk, som stammer mer fra norrønt.

Jeg kan forstå at man ikke vil ha sidemål som obligatorisk fag i skolen, men å fjerne nynorsk fra hele landet? Absurd, synes jeg.

Hvem tror at hvem er "universets sentrum"?

Sammenlikningen med svartedøden er en vits som går blant folk her i landet, så jeg skal ikke stå som eier av den uttalelsen, selv om jeg synes at den er kostelig :icon_redface: Må si at det på meg ikke virker som om det er så mange som elsker nynorsk... Selv om det sies at kjært barn har mange navn, så er vel ikke spynorsk, fjøsmål og fjøslatin særlig flatterende?

Miste det eldste hva for noe? Nynorsk som er et oppkonstruert språk fra siste del av 1800-tallet? Hardly hva jeg vil kalle gammelt. Greit at det bygger på noen norske dialekter, men det er ikke akkurat så mange som snakker nynorsknært i sitt talemål, på samme måte som bokmål. Bokmål stammer fra det danske skriftspråket, som ble skrevet her i landet under 400 årsnatten(400 år er ikke særlig kort tid vil jeg påstå), men det er blitt svært fornorsket, dvs. fått innslag av norske dialekter gjennom mange fornorskningsreformer fra begynnelsen av 1900-tallet. Kanskje det ikke er så veldig unorskt likevel?

Jeg ønsker ett skriftspråk, men fatter ikke hvorfor man skal skrive ett språk som 90% av befolkningen ikke skriver, og som samtidig høres helt forferdelig ut(subjektivt sett).

Vil si at det hadde vært langt mer praktisk å ha norsk som hovedmål i skolen, så kunne de som ønsket det ha nynorsk som valgfag.

Min mening, som dessverre nok ikke kommer til å bli realisert, men håper dog at nynorsken vil dø ut over tid.

Skrevet
Jeg ønsker ett skriftspråk, men fatter ikke hvorfor man skal skrive ett språk som 90% av befolkningen ikke skriver, og som samtidig høres helt forferdelig ut(subjektivt sett).

Vil si at det hadde vært langt mer praktisk å ha norsk som hovedmål i skolen, så kunne de som ønsket det ha nynorsk som valgfag.

Min mening, som dessverre nok ikke kommer til å bli realisert, men håper dog at nynorsken vil dø ut over tid.

Jeg er helt enig med deg jeg, i at det ikke skal være nødvendig folk folk med bokmål som hovedmål, å lære nynorsk. Likevel er jeg svært uenig med deg i at nynorsk bør dø ut.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Nynorsk er et flott skriftspråk! Men at alle norske skoleelever skal måtte lære seg to skriftspråk syns jeg er helt borti natta. For de som får skikkelig opplæring i sidemål tar det mye verdifull tid som kunne vært mye mer fornuftig anvendt. Og for sånne som meg som ikke hadde mer enn maks 5 timer nynorskundervisning fordelt på hele videregående er det helt idiotisk å skulle ha eksamen og egen karakter i et fag man ikke får sikkelig undervisning i. Nå fikk jeg en god karakter i nynorsk forde jeg, men det var mange som fikk trukket snittet sitt betraktelig ned pga en karakter i et fag man ikke får undervisning i (dette varierer sikkert fra skole til skole og lærer til lærer. Men min norsklærer på videregående var veldig dyktig ellers. Hun prioriterte bare vekk nynorsk fordi vi rett og slett ikke hadde tid til det hvis vi skulle komme gjennom resten av pensum - noe som selvfølgelig gikk ut over manges karaktersnitt).

Jeg mener alle burde kunne få velge hovedmål, nynorsk eller bokmål alt ettersom hvor i landet man bor, men sidemål burde enten avskaffes eller legges inn som valgfag. Vi som skriver bokmål må selvfølgelig lære å lese og forstå nynorsk og vise versa i den grad det er nødvendig, men jeg er sterkt imot det som eget fag. Fullstendig bortkasta tid på å lære noe man aldri får bruk for. Men jeg skal ikke påstå at jeg skriver noe dårligere bokmål fordi jeg blander sammen, det er tull. Men uten sidemål kunne mer tid vært brukt på å lære alle å skrive riktig hovedmål.

Skrevet

Så lenge jeg slipper å lære meg det, må gjerne den lille delen landet som snakker det, snakke der. Men med tanke på at jeg faktisk MÅ lære meg der, så liker jeg det ikke.

Skrevet
OT, men jeg har aldri skjønt det der. Nynorsk er det eneste faget der du fysisk sitter med fasiten på tentamen/eksamen! Alle ord står riktig bøyd i ordlisten - finn svaret der og du ror deg inn til 4 eller 5 uten problemer...

Hehe.. ja, og faktisk, slenger man på en "a" i hytt og pine, så karrer man seg til en 5'er okke som merkelig nok. Jeg glemte nemlig denne fantastiske boken med fasit hjemme grunnet ammetåke :)

Men vedr. nynorsk... jeg er ikke noe fan må jeg innrømme. Men samtidig, så fremt noen virkelig praktiserer dette (virkelig altså), så skal jeg ikke legge meg opp i om det er ****** eller ei. MEN, jeg er definitivt mot tvunget sidemål (i mine øyne er dette nynorsk, men altså, dette varierer jo seff...)

Altså, JA til hovedmål og NEI til sidemål = kun et skriftsspråk som eleven velger selv. Så hadde vi fått sett HVOR mange prosent som faktisk valgte bokmål/nynorsk

Skrevet

jeg er i mot det at vi må lære ny norsk og er helt enig med det som mange sier her at så lenge man forstår hva dem sier og skriver så er jo ikke det noe problem. Er det noe man ikke skjønner i en nynorsk tekst så har man ordbøker.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...