Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er giftig for hunder?

Rottis jentå

Recommended Posts

Druer i store mengder er giftig, det samme med løk. Det skal mye til før det er farlig.

Så en drue i ny og ne er ikke farlig, ei heller middagsrester med litt løk i, men jeg ville ikke brukt druer eller rosiner til godbiter.

Kalkunskinn er også farlig visstnok (noe med bukspyttkjertelen). Skader vel ikke å gi en godbit med kalkunskinn på, men ikke ta alt skinnet og gi det til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod også her på forumet at stekt/kokt fiskeben er farlig for hunden.

Alle varmebehandlede bein er farlige. De har lettere for å splintre seg opp og bli skarpe.

Ellers er bein fra fugl og fisk faktisk ganske så ufarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Linken var veldig nyttig, men sjokolade, er det så giftig som folk sier...

I store mengder er det jo det da. Men jeg hadde ikke akkurat hyperventilert og ringt etter vetrinæren om han hadde fått i seg en rute melkesjokolade. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørk sjokolade er noe av det farligste hunden får i seg, jeg jobbet på en dyreklinikk der vi fikk inn en hund som hadde "stjelt" en plate kokesjokolade, den døde.

En ting vi ikke tenker på som også er meget giftig og farlig for hundene våre, er blomsten julestjerne, der skal det ikke mye til for å ta kverken på en firbent venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt mørk sjokolade er farlig. Dette på grunn av innholdet av theobromin, som er skadelig for hunder selv i relativt små mengder. Dette stoffet finnes også i kakao, te, kaffe og Coca Cola. Selv små mengder sjokolade kan gi uregelmessig puls og åndedrett, og også forårsake spontane indre blødninger. En plate mørk sjokolade (100 gram) kan gi alvorlige komplikasjoner for en hund på ca 20 kg. Et inntak på 2 gram kakao daglig over en periode vil medføre døden, så ikke gi hunden sjokolade selv om det kanskje har gått bra tidligere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

..og en 13 kg whippet spiste to plater mørk kokesjokolade uten en eneste reaksjon.

Så det er med hunder som med folk, vi regerer forskjellig. Men det er forskjell på å gi hunden noe over lang tid og det at den får det i seg av og til. Men vi skal vel ikke bli helt fanatikere heller, det er sikkert nok av kreftfremkallende stoffer og konserveringsmidler både i menneske og hunde mat.

Jeg vet at røyking er usunt både for meg selv og omgivelsene, men jeg slutter ikke å røyke i bilen fordet om hundene er der. Det er nok langt mer dødlig enn en drue i ny og ne.

Av planter er det mange giftige, de vanligste er vel fredslilje og julestjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også hørt at noe sånn som 200gr melkesjokolade er det meste du kan gi til hunder. Må jo innrønne at min får en smule (da mener jeg en S M U L E altså) sjokkolade av og til, også en drue i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og en 13 kg whippet spiste to plater mørk kokesjokolade uten en eneste reaksjon.

Så det er med hunder som med folk, vi regerer forskjellig. Men det er forskjell på å gi hunden noe over lang tid og det at den får det i seg av og til. Men vi skal vel ikke bli helt fanatikere heller, det er sikkert nok av kreftfremkallende stoffer og konserveringsmidler både i menneske og hunde mat.

Jeg vet at røyking er usunt både for meg selv og omgivelsene, men jeg slutter ikke å røyke i bilen fordet om hundene er der. Det er nok langt mer dødlig enn en drue i ny og ne.

Av planter er det mange giftige, de vanligste er vel fredslilje og julestjerne.

Hvem oppegående person gir bikkja si 2 plater mørk sjokolade ? Greit at hunder reagerer forskjellig, men hvorfor friste sjebnen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hvem oppegående person gir bikkja si 2 plater mørk sjokolade ? Greit at hunder reagerer forskjellig, men hvorfor friste sjebnen ?

Nå var det ingen som ga hunden sjokolade, den stjal det ut av kjøkkenskapet når den var hjemme alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...