Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er giftig for hunder?

Rottis jentå

Recommended Posts

Skrevet

Har hørt mye rart om hva hunder tåler og ikke, blant annet druer og løk. Stemmer dette? For i såfall burde mine hunder være døde :ahappy:

Hva vet eller har du hørt?

Skrevet

Druer i store mengder er giftig, det samme med løk. Det skal mye til før det er farlig.

Så en drue i ny og ne er ikke farlig, ei heller middagsrester med litt løk i, men jeg ville ikke brukt druer eller rosiner til godbiter.

Kalkunskinn er også farlig visstnok (noe med bukspyttkjertelen). Skader vel ikke å gi en godbit med kalkunskinn på, men ikke ta alt skinnet og gi det til hunden.

Skrevet
Det stod også her på forumet at stekt/kokt fiskeben er farlig for hunden.

Alle varmebehandlede bein er farlige. De har lettere for å splintre seg opp og bli skarpe.

Ellers er bein fra fugl og fisk faktisk ganske så ufarlige.

Skrevet
Tusen takk for alle svar! Linken var veldig nyttig, men sjokolade, er det så giftig som folk sier...

I store mengder er det jo det da. Men jeg hadde ikke akkurat hyperventilert og ringt etter vetrinæren om han hadde fått i seg en rute melkesjokolade. :ahappy:

Skrevet

Mørk sjokolade er noe av det farligste hunden får i seg, jeg jobbet på en dyreklinikk der vi fikk inn en hund som hadde "stjelt" en plate kokesjokolade, den døde.

En ting vi ikke tenker på som også er meget giftig og farlig for hundene våre, er blomsten julestjerne, der skal det ikke mye til for å ta kverken på en firbent venn.

Skrevet
Tror de sier at en plate på 200gr "kan" drepe en hund på 50kg eller noe i den duren.

Hunden jeg så døde pga kokesjokalde var en airdale terrier.

Skrevet
Spesielt mørk sjokolade er farlig. Dette på grunn av innholdet av theobromin, som er skadelig for hunder selv i relativt små mengder. Dette stoffet finnes også i kakao, te, kaffe og Coca Cola. Selv små mengder sjokolade kan gi uregelmessig puls og åndedrett, og også forårsake spontane indre blødninger. En plate mørk sjokolade (100 gram) kan gi alvorlige komplikasjoner for en hund på ca 20 kg. Et inntak på 2 gram kakao daglig over en periode vil medføre døden, så ikke gi hunden sjokolade selv om det kanskje har gått bra tidligere.
Guest Gråtass
Skrevet

..og en 13 kg whippet spiste to plater mørk kokesjokolade uten en eneste reaksjon.

Så det er med hunder som med folk, vi regerer forskjellig. Men det er forskjell på å gi hunden noe over lang tid og det at den får det i seg av og til. Men vi skal vel ikke bli helt fanatikere heller, det er sikkert nok av kreftfremkallende stoffer og konserveringsmidler både i menneske og hunde mat.

Jeg vet at røyking er usunt både for meg selv og omgivelsene, men jeg slutter ikke å røyke i bilen fordet om hundene er der. Det er nok langt mer dødlig enn en drue i ny og ne.

Av planter er det mange giftige, de vanligste er vel fredslilje og julestjerne.

Skrevet

Ja, jeg har også hørt at noe sånn som 200gr melkesjokolade er det meste du kan gi til hunder. Må jo innrønne at min får en smule (da mener jeg en S M U L E altså) sjokkolade av og til, også en drue i ny og ne.

Skrevet
..og en 13 kg whippet spiste to plater mørk kokesjokolade uten en eneste reaksjon.

Så det er med hunder som med folk, vi regerer forskjellig. Men det er forskjell på å gi hunden noe over lang tid og det at den får det i seg av og til. Men vi skal vel ikke bli helt fanatikere heller, det er sikkert nok av kreftfremkallende stoffer og konserveringsmidler både i menneske og hunde mat.

Jeg vet at røyking er usunt både for meg selv og omgivelsene, men jeg slutter ikke å røyke i bilen fordet om hundene er der. Det er nok langt mer dødlig enn en drue i ny og ne.

Av planter er det mange giftige, de vanligste er vel fredslilje og julestjerne.

Hvem oppegående person gir bikkja si 2 plater mørk sjokolade ? Greit at hunder reagerer forskjellig, men hvorfor friste sjebnen ?

Guest Gråtass
Skrevet
Hvem oppegående person gir bikkja si 2 plater mørk sjokolade ? Greit at hunder reagerer forskjellig, men hvorfor friste sjebnen ?

Nå var det ingen som ga hunden sjokolade, den stjal det ut av kjøkkenskapet når den var hjemme alene...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...