Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyter!

Guest Maritus

Recommended Posts

Guest Maritus
Skrevet

Hunden min røyter veldig mye! Hva kan det komme av?? Er det noe ekstra vi kan gi til henne for å få henne til å røyte mindre?? Er det noen vitaminer ho mangler??? I såfall hva da??? :icon_confused:

Skrevet

Røyting er helt normalt på denne tiden av året. Det kan jo selvfølgelig være noe hunden mangler, jeg har gitt min B-sprøyte, visst det er noe som mangler så får den det igjennom den sprøyta, men vil tro i dette tilfellet er det bare en vanlig røyteprosess. Noen røyter mere enn andre. :icon_confused:

Skrevet

Om hun nettopp har startet med dette, er det nok bare en røyteperiode som går over etterhvert. Er jo tiden for det nå. Det er utrolig mengder med hår som skal av, og et tips er å børste henne en stund hver dag så pelsen kommer rett i søpla i stedet for på gulvet først (det blir veldig mye mindre støvsuging!).

Om det derimot er mer langvarig, ville jeg nok ha vurdert å bytte fôr.

Guest Maritus
Skrevet

Jeg vet ikke hvor lenge hun har røyta, men en stund! Hvor masse koster b-sprøyta og hvor ofte må hun ta den??? Vi har bytta fôr en gang! Først hadde vi Labb, men det funka ikke når vi begynte med voksenfôret! Nå har vi Pedigree Complete Adult!

Skrevet

Jeg fòrer Purina Pro Plan, det er hvertfall vi veldig fornøyd med, husker ikke hvor mye B sprøyta kostet, men du kan jo høre med dyrlegen. Ville uansett ventet til den verste pelsen var fellet. Pedigree har aldri fungert på mine hunder, heller ikke labb. Minuset med Pro Plan er jo at det er så dyrt, men det er mange andre fòrtyper som er bra. Spør dyrlegen om råd, de har spesialfòr fpr hunder som røyter mye. B sprøyte er liksom en siste utvei. :icon_confused:

Guest Maritus
Skrevet
Jeg fòrer Purina Pro Plan, det er hvertfall vi veldig fornøyd med, husker ikke hvor mye B sprøyta kostet, men du kan jo høre med dyrlegen. Ville uansett ventet til den verste pelsen var fellet. Pedigree har aldri fungert på mine hunder, heller ikke labb. Minuset med Pro Plan er jo at det er så dyrt, men det er mange andre fòrtyper som er bra. Spør dyrlegen om råd, de har spesialfòr fpr hunder som røyter mye. B sprøyte er liksom en siste utvei. :icon_confused:

Okey... Hmm... Hvor får man kjøpt Purina Pro Plan??

Guest lijenta
Skrevet

Jeg ville først ha børstet hver dag en stund. Flaten min slipper også veldig mye hår når jeg tar en vask med mye maseringer og vanlig sampo. Det er jo røyte tid merker det godt på vorstehhunden også.

Purina pro plan får du kjøpt i dyrebutikker eller noen sportsforetninger med hundeutstyr. Forer begge mine på Pro plan og er fornøyd med poter pels og avføring på dem begge

Guest Maritus
Skrevet
Jeg ville først ha børstet hver dag en stund. Flaten min slipper også veldig mye hår når jeg tar en vask med mye maseringer og vanlig sampo. Det er jo røyte tid merker det godt på vorstehhunden også.

Purina pro plan får du kjøpt i dyrebutikker eller noen sportsforetninger med hundeutstyr. Forer begge mine på Pro plan og er fornøyd med poter pels og avføring på dem begge

Hvor masse koster det???

Guest lijenta
Skrevet

Prisen husker jeg ikke for det er en stund siden jeg kjøpte det.

Jacobsen eller er det villmarksbutikken den heter husker ikke helt riktig hva butikken heter men eieren er fra Svarstad. Lurer på om han som driver kennelen i svarstad også forer på det. Jacobsen har/eller eier kenellen men det er en annen som driver den. Dette ble mye rot så jeg legger ved linken til internett siden dems. Det er sikkert flere butikker i Larvik som fører foret men her er en av dem. http://www.villmark-fritid.no/index.htm

Guest Maritus
Skrevet
Prisen husker jeg ikke for det er en stund siden jeg kjøpte det.

Jacobsen eller er det villmarksbutikken den heter husker ikke helt riktig hva butikken heter men eieren er fra Svarstad. Lurer på om han som driver kennelen i svarstad også forer på det. Jacobsen har/eller eier kenellen men det er en annen som driver den. Dette ble mye rot så jeg legger ved linken til internett siden dems. Det er sikkert flere butikker i Larvik som fører foret men her er en av dem. http://www.villmark-fritid.no/index.htm

Jeg visste ikke at dem hadde noe hjemeside! Nyttig!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...