Gå til innhold
Hundesonen.no

Saccovogn, noen spørsmål


Recommended Posts

noen som vet hvilke seler som er best og bruke,og hvor de er rimeligest...?

hvilken størrelse må man ha på min Obelix mon tro?

dette var gøy,jeg har ønsket meg dette i ÅREVIS...

Gud så gøy..syklene er jo stjålne,så nå blir det gang på ting..

Noen som har sacco selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sacco er bare så gøy :icon_confused:

Jeg hadde en til Leonbergeren, men solgte den da han fikk boreliose.

Jeg brukte kombisele, men husker ikke størrelse og pris. Noe som kan være lurt å huske på er at bremsene har ingen virkning hvis hunden virkelig vil frem, det fikk jeg erfare <_<

Hadde store planer om å kjøpe en ny til Balder for han hadde virkelig likt det, men så har han middels AA så det ble utelukket.

Skal jeg ha ny stor hund så blir det saccovogn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...selger prøvde seg på 3000,men annonsen sa 2500 så det var jo ikke verst!

ja jeg tror ikke bremsene holder spesielt om hunden vil noe annet nei.

Det er nok mer stemmebrems som må til ja...

Gleder meg til å prøve denne.Har jo helt ærlig ikke fått den enda,men jeg har jo kjøpt den.

Så den kommer i hus på tirsdag..

Lurer på hvordan det blir...hehe..barnslig glede ute å går her nå:icon_confused:

Han har jo trukket litt akebrett noen metre og jeg har en sånn eldgammel sak kjøpt for 100 kr i avisa ,mini-trille,med drag til , som man ikke kan sitte i..Mer for handleturer...

Den testa vi helt tom

Dette blir gøy etterhvert når vi skal teste dette.

Vanligvis koster jo disse masse!Så jeg så ikke for meg å kjøpe før til høsten,da jeg ikke driter penger.Men hvem kan la være når det koster så lite?Og man har villet ha det i årevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
hehe...selger prøvde seg på 3000,men annonsen sa 2500 så det var jo ikke verst!

ja jeg tror ikke bremsene holder spesielt om hunden vil noe annet nei.

Det er nok mer stemmebrems som må til ja...

Gleder meg til å prøve denne.Har jo helt ærlig ikke fått den enda,men jeg har jo kjøpt den.

Så den kommer i hus på tirsdag..

Lurer på hvordan det blir...hehe..barnslig glede ute å går her nå:icon_redface:

Han har jo trukket litt akebrett noen metre og jeg har en sånn eldgammel sak kjøpt for 100 kr i avisa ,mini-trille,med drag til , som man ikke kan sitte i..Mer for handleturer...

Den testa vi helt tom

Dette blir gøy etterhvert når vi skal teste dette.

Vanligvis koster jo disse masse!Så jeg så ikke for meg å kjøpe før til høsten,da jeg ikke driter penger.Men hvem kan la være når det koster så lite?Og man har villet ha det i årevis?

Det var sinnsykt billig :icon_confused:

Heldig du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min driver med saccovognkjøring.. I sommer trakk to av hannhundene hennes (54 cm.) en voksen person samt et barn i denne vogna. Den ene tispa hennes (48 cm.) trakk en voksen person. Selvsagt er dette noe som må trenes opp gradvis, men hunden trenger ikke være så allverdens stor for å kunne trekke. Det går fint med rasen min, men ikke med de aller minste tispene hvis det skal sitte mennesker i vogna. Da må helst to spennes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå føler jeg meg dum :icon_confused:

Men hva er saccovogn??

Tipper det er en eller annen vogn for storehunder som de trekker men... Ska noen sitte oppi vogna eller noe sånt?? haha!

Og hva er dette AA greiene?

AA = Albueleddsartrose

http://no.wikipedia.org/wiki/Albueleddsartrose_(hund)

hehe...selger prøvde seg på 3000,men annonsen sa 2500 så det var jo ikke verst!

ja jeg tror ikke bremsene holder spesielt om hunden vil noe annet nei.

Det er nok mer stemmebrems som må til ja...

Gleder meg til å prøve denne.Har jo helt ærlig ikke fått den enda,men jeg har jo kjøpt den.

Så den kommer i hus på tirsdag..

Lurer på hvordan det blir...hehe..barnslig glede ute å går her nå:icon_redface:

Han har jo trukket litt akebrett noen metre og jeg har en sånn eldgammel sak kjøpt for 100 kr i avisa ,mini-trille,med drag til , som man ikke kan sitte i..Mer for handleturer...

Den testa vi helt tom

Dette blir gøy etterhvert når vi skal teste dette.

Vanligvis koster jo disse masse!Så jeg så ikke for meg å kjøpe før til høsten,da jeg ikke driter penger.Men hvem kan la være når det koster så lite?Og man har villet ha det i årevis?

Med mindre du vil prøve tømmer! :ahappy:

*Dobbelpost Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt komteseler til mine hunder. Prøvde med kombisele først, men festet for draget kom da så høyt opp at hundene klarte å vri seg under draget.... Med komteselene holder de seg på plass...

Begge komteselene er kjøpt brukt, så de kom vel på rundt 300,- per stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff ja jeg så at de komteelene kostet 1000 og oppover til 1500...hjelpes...da må jeg jo vente driiit lenge før jeg får prøvd greia.Jeg har jo ikke penger til å prioritere det nå,men tralla så jeg meg bare nødt til å kaste meg over.hehe..tross litt skvisa lommebok..

Hvor finner en brukte hundeseler da?seriøst må jeg jo ha dette på plass.

Dette er jo topp årstid og starte med dette!

Alt skal koste så masse!Argh...

INU hvor kjøpte du ditt? Hvor ser en etter det liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt komteseler til mine hunder. Prøvde med kombisele først, men festet for draget kom da så høyt opp at hundene klarte å vri seg under draget.... Med komteselene holder de seg på plass...

Begge komteselene er kjøpt brukt, så de kom vel på rundt 300,- per stk.

Jeg hadde aldri problemer med at hunden kom seg under draget, men så prøvde aldri min å komme seg unna heller da. Kombiselen kan jo festes til draget på to steder på hver side (gbg krok og rem) så skulle tro det var nok til å holde hunden på plass i draget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
huff ja jeg så at de komteelene kostet 1000 og oppover til 1500...hjelpes...da må jeg jo vente driiit lenge før jeg får prøvd greia.Jeg har jo ikke penger til å prioritere det nå,men tralla så jeg meg bare nødt til å kaste meg over.hehe..tross litt skvisa lommebok..

Hvor finner en brukte hundeseler da?seriøst må jeg jo ha dette på plass.

Dette er jo topp årstid og starte med dette!

Alt skal koste så masse!Argh...

INU hvor kjøpte du ditt? Hvor ser en etter det liksom?

Nå har ikke jeg prøvd å kjøre saccovogn med hund, men jeg har hatt hund som trekker pulk med drag, og det vil jeg tro blir omtrent det samme, bortsettfra at saccovogna kanskje har draget festa høyere enn ved bruk av pulk. Uansett, det jeg vil fram til er at det normalt sett ikke er noe problem at hunden kommer under draget. Det kan skje hvis hunden er veldig virrete og prøver å snu seg, men da må man jo uansett lære den hvordan den skal oppføre seg i draget eller ved veldig bråe svinger (av type snu på stedet). Hunden kan klare å komme ut av draget ja, men det er like mye en treningssak.

Jeg ville gått for en godt tilpassa kombisele. Den har også fordelen at den ikke blir blytung når den blir våt som mange komteseler i tykt lær blir. En god kombisele er ikke så dyr som en komtesele, men noen hundrelapper blir det der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri problemer med at hunden kom seg under draget, men så prøvde aldri min å komme seg unna heller da. Kombiselen kan jo festes til draget på to steder på hver side (gbg krok og rem) så skulle tro det var nok til å holde hunden på plass i draget.

PÅ den kombiselen jeg prøvde, ble draget veldig høyt på hunden. Det ble liggende nesten i samme høyde som toppen av skulderen, så med en gang hunden heller ville gå til siden enn rett frem, kom den under draget og kunne snu seg nesten 90 grader... Og det var festet 2 steder, ja... Sikkert en dårlig kombisele, men den ble anbefalt...

Med så dårlig erfaring, ble jeg veldig glad første gang jeg fikk låne en komtesele..... Draget kom da lavere på hunden, og de kommer ingen vei.... unntatt rett frem, selvfølgelig :o

Jeg ville gått for en godt tilpassa kombisele. Den har også fordelen at den ikke blir blytung når den blir våt som mange komteseler i tykt lær blir. En god kombisele er ikke så dyr som en komtesele, men noen hundrelapper blir det der og.

Ikke noe problem for meg, siden akitaene ikke er SÅ veldig glade i å være ute når det er bløtt..... :)

INU hvor kjøpte du ditt? Hvor ser en etter det liksom?

Har vært veldig heldig... Den første fikk vi som "betaling" for å ta med en fyr på utstilling, han hadde hatt store hunder før, men gått over til shiba.

Den andre fikk jeg tak i ved å spørre litt i miljøet rundt her hos folk jeg visste hadde/har hatt store hunder.

Prøv en annonse eller spør etter det på ulike forum. Kanskje du har like mye flaks som med kjøpet av vogna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...