Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase kan dette ha vært?

Aya

Recommended Posts

Møtte to svæære hunder på tur med Knott i dag.. De må ha vært rundt 65-70 tror jeg. Hvite, spesiell pels (ser ut som en littegrann krøllete/bølgete golden i pelsen), litt lite/flatt hode ift kroppen. Ganske kraftige, godt rektangulære. Ikke maremma, pyreneer (feil type pels), hvit hoffe eller andre sånne.. Noen som har peiling?

EDIT: lurer på om det kan ha vært to ungarske kuvasz tisper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes veldig ut som Kuvasz ja..

Elsker denn rasen! Utrolig vakre. :rolleyes: Noen som så en kuvasz på "hundkoll" i går? Hmm.. skjønner egentlig ikke at en slik stolt rase som det lar seg underkue av Jeppe's metoder.. Trodde ikke de lot seg pirke på nesen, for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp det må ha vert kuvasz de kjennetegnes som regel av det lille flate hodet. Og nei de pleier ikke å underkue seg gjorde den det på tv? om den gjør det er nok den originale kuvszen blitt"vasket" ut av svenske opdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, broholmer? Vet ikke om de blir så store, men de har bølgete pels og er ganske kraftige i den størrelsen.

Synes du denne passer beskrivelsen? :)

http://www.pies.pl:8080/gallery/rasy_img/pies_54.png

Du tok kanskje feil av navnet? For Broholmeren har da kort, brun/rød pels. Ikke hvit bølgete pels :)

Høres ut som en kuvasz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du denne passer beskrivelsen? :)

http://www.pies.pl:8080/gallery/rasy_img/pies_54.png

Du tok kanskje feil av navnet? For Broholmeren har da kort, brun/rød pels. Ikke hvit bølgete pels :)

Høres ut som en kuvasz!

Ja, Broholmer er det iallefall ikke! Tror nok det er Kuvsz. Håper jeg møter de igjen så jeg kan spørre.. NYDELIGE var de, og kontaktsøkende på en fin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.canisakris.ro/poze/kuvasz/2.jpg

Her er en kuvasz. (Lurt å stave riktig når men googler... :) ).

Akkurat den hadde litt mye pels.. Mer sånn var de: http://dl.dogomania.com/breeds/kuvasz.jpg . Men jeg er fremdeles ikke helt overbevist:p Synes de var lettere i kroppen enn mange av de kuvasz'ene jeg fant bilde av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, helt hvite, og med lengre, mer krøllete pels..

Hmm, ikke lett dette her! Det må jo nesten ha vært kuvasz :) Har bladd gjennom den ene hundeboken min uten resultater, nå skal jeg bla gjennom den andre!

Det kan ikke ha vært blandingshunder? Fra samme kull altså...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ikke lett dette her! Det må jo nesten ha vært kuvasz :) Har bladd gjennom den ene hundeboken min uten resultater, nå skal jeg bla gjennom den andre!

Det kan ikke ha vært blandingshunder? Fra samme kull altså...?

Nei, det var vrient dette! Jo, det kan ha vært det.. Men jeg synes ikke de virket som det, og hva i alle dager skulle de vært blandinger av? De var så digre! Og veldig spesielt utseende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en annen rase, som er ganske lik den Ungarske Kuvaszen: Slovakisk Cuvac

Men de er jo veldig like da.. Så vil heller tro det er kuvazc, da jeg kan tenke meg at cuvacen er ganske sjelden utenfor sitt hjemland, men det er bare ren gjetning! Men kuvaszen er nok sjelden den og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var liksom LETTERE enn det der.. Veldig kraftig bygd, langstrakte, og med kraftig skjelett.. Ganske kort, krøllete pels- omtrent som mudi-pelsen, litt flatt, lite hode. Mer som en Cheetah (geopard?), enn en kvadratisk aussie.

EDIT: Fryktelig pinlig hvis jeg møter de igjen og spør hvilken rase det er, og så sier han at de er litt store goldens som akkurat har badet eller no:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var liksom LETTERE enn det der.. Veldig kraftig bygd, langstrakte, og med kraftig skjelett.. Ganske kort, krøllete pels- omtrent som mudi-pelsen, litt flatt, lite hode. Mer som en Cheetah (geopard?), enn en kvadratisk aussie.

EDIT: Fryktelig pinlig hvis jeg møter de igjen og spør hvilken rase det er, og så sier han at de er litt store goldens som akkurat har badet eller no:p

Ja, haha :)

Nei, men jeg tror ikke det kan ha vært noe annet en kuvazc, med mindre de er blandinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte to svæære hunder på tur med Knott i dag.. De må ha vært rundt 65-70 tror jeg. Hvite, spesiell pels (ser ut som en littegrann krøllete/bølgete golden i pelsen), litt lite/flatt hode ift kroppen. Ganske kraftige, godt rektangulære. Ikke maremma, pyreneer (feil type pels), hvit hoffe eller andre sånne.. Noen som har peiling?

EDIT: lurer på om det kan ha vært to ungarske kuvasz tisper?

Hi, hi - du har møtt to kuvasz-tisper :) ... De bor i dine trakter, faktisk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...