Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt spm. ang. LP!


C.J

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en flatcoated på 19 mnd. Jeg har lyst å begynne med lydighet, har så lyst å konkurrere og drive med noe annet enn bare utstilling og litt blodspor... (AG er lagt på hyllen inntil jeg får røntget henne).

Men: jeg har jo allerede lært henne 'fot', og belønnet for å gå ved siden av meg, men hun ser ikke opp på meg hele tiden, og er ikke super-entusiastisk, og går ikke klint inntil bena mine som jeg ser at de fleste lydighetshundene gjør. Og når det gjelder 'sitt' så sitter hun ikke alltid skikkelig, men rett på rompen med ene foten strukket fremover...

Så hva gjør jeg da? Jeg vet ikke om 'fot' trengs å endres på, men hun kan da ikke sitte slik?? Og hvordan lære inn 'sitt' på nytt?

Jeg har heller ikke mulighet for å gå på lydighetskurs, - kan jeg klare å lære meg alt selv ved hjelp av boken "Lydighetstrening i teori og praksis"? Jeg har allerede lest "Klikkertrening (...)" og skal på canis-grunnkurs om en uke.

Det er ikke for sent å begynne, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

- (Stort sett) ingen hunder går klistret til foten før de har lært seg det. Dette er noe som må læres, som alle andre øvelser. Vil du ha en klistret fri ved fot må du belønne akkurat det, og ikke noen annen fri ved fot.

- Sitt kan du lære inn ved å belønne den sitten du vil ha ;) Vil du ha en annen sitt belønner du ikke den der.

- Jeg anbefaler å gå Lydighetskurs. Det går selvsagt ann å trene på egenhånd, men det er en stor fordel å få hjelp med det. F.eks Canis har lydighets-konkurransekurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- (Stort sett) ingen hunder går klistret til foten før de har lært seg det. Dette er noe som må læres, som alle andre øvelser. Vil du ha en klistret fri ved fot må du belønne akkurat det, og ikke noen annen fri ved fot. Jeg må vel begynne fra begynnelsen her da, og klikke når hun går slik jeg vil hun skal gå, og så kalle det 'på plass' eller noe.. kan jo ikke kalle det 'fot', siden det allerede er en kommando for henne. Men det bør jo kunne ordnes!

- Sitt kan du lære inn ved å belønne den sitten du vil ha ;) Vil du ha en annen sitt belønner du ikke den der.

Men skal jeg bare slutte å belønne når hun gjør som hun får beskjed om da? Hun sitter når jeg sier sitt hun, fordi jeg har belønnet henne når hun sitter slik hun gjør. Da må jeg begynne helt forfra igjen å lære inn sitt på nytt, med ny kommando da. Og hva skulle den vært?

- Jeg anbefaler å gå Lydighetskurs. Det går selvsagt ann å trene på egenhånd, men det er en stor fordel å få hjelp med det. F.eks Canis har lydighets-konkurransekurs. Jeg har som sagt ikke mulighet for å gå på slike kurs, for det har de ikke her jeg bor :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jeg må vel begynne fra begynnelsen her da, og klikke når hun går slik jeg vil hun skal gå, og så kalle det 'på plass' eller noe.. kan jo ikke kalle det 'fot', siden det allerede er en kommando for henne. Men det bør jo kunne ordnes!

Jess ;) Det er det lureste. Ikke legg på kommando før adferden er stabil.

Men skal jeg bare slutte å belønne når hun gjør som hun får beskjed om da? Hun sitter når jeg sier sitt hun, fordi jeg har belønnet henne når hun sitter slik hun gjør. Da må jeg begynne helt forfra igjen å lære inn sitt på nytt, med ny kommando da. Og hva skulle den vært?

Jeg ville ha shapet inn den sitten jeg ville ha. Og du kan bruke den samme kommandoen, men det kan ta litt mer tid når du allerede har brukt kommandoen på noe. Men ha som huskeregel å ikke legge på kommando før adferden er stabil og akkurat sånn du vil ha den. :whistle:

Jeg har som sagt ikke mulighet for å gå på slike kurs, for det har de ikke her jeg bor sad.png

Men hvis Canis har grunnkurs der kan det vel også hende de kommer til å ha lydighetskurs? Ellers går det ann å reise på et helgekurs iblandt ;) Det aller beste er å finne en trenings-gjeng å trene sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jeg håper å få litt tips på kurset jeg skal på ;) Og når det er ferdig er jeg nok en litt bedre klikketrener også, og da håper jeg å begynne treningen!

Ja, det blir nok morro :whistle:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...