Gå til innhold
Hundesonen.no

Springer til sykkel


Recommended Posts

Men et springer spørsmål: Når tauet/ plastdingsen ryker hva gjør man da før neste tur? Finnes det noen reperasjonsmåte?

Har aldri brukt plastdingsene og linen som følger med, langs en vei hadde de vært livsfarlige. Har tatt et stykke klatretau, avpasset til hundens høyde/lengde osv, festet med et pålestikk i springeren og satt på en vanlig karabinkrok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt plastdingsene og linen som følger med, langs en vei hadde de vært livsfarlige. Har tatt et stykke klatretau, avpasset til hundens høyde/lengde osv, festet med et pålestikk i springeren og satt på en vanlig karabinkrok.

Det har ikke jeg heller. Jeg tok et gammelt kobbel som jeg har bindt fast der jeg da. Og tilpasset høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg litt nervøs her...

Har nettopp shinet sykkelen for året, og har satt på springeren. Har aldri syklet med min nåværende hund, men hadde tenkt til å ta en liten innkjøring fremover nå...

Syklet mye med min forrige hund, men hun løp bare ved siden av og brydde seg ikke om noen verdens ting annet enn å løpe ved siden.

Dere med erfaring (og kanskje noen kollbøtter rikere) hvordan er det med en hund som kanskje vil hilse på en hund som er på "andre" siden av sykkelen, et ekorn som løper over veien etc? Et rykk til siden kan velte oss?

Og denne plastdingsen og det som følger med, det ryker altså? Så jeg bør bytte det ut med noe mer solid?

Hmmm... Tror kanskje vi bør tørrtrene et sted uten folk (som ser oss) og andre forstyrrende elementer (som ødelegger for oss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min var omtrent som det der, med jakinstinktene på topp var mye spennende.

Først av alt kan jeg berolige deg med at den eneste gangen jeg har veltet med han på sykkelen var da jeg selv bremset på is (dårlig idè), ellers har rykk, drag og krumspring ikke endt med sykkelvelt enda. Det som er viktig de første turene er å sykle rolig(noe jeg kanskje glemte da jeg er mest vant til å sylke uten hund), da har du mye bedre mulighet til å reagere på krumspring hunden måtte finne på samtidig som at hundens fysikk får en rolig start.

Du bør også ha en sele som fester framme (det vil si sykkelsele, sporsele, halvnomesele el), ellers kan hunden kommer for langt fram, få feil trekkpunkt og enda verre den havner lettere inn i hjul og på feilside av sykkelen. Selv foretrekker jeg halvnomesele eller sporseler. Helnome sele er en særdeles dårlig idé etter min erfaring. he he

Når det gjelder bytte av side for å hilse på andre er hovedutfordringen her å få det med seg (for å unngå kolbøtter...), stopp og ta hunden på riktig side om det skulle skje. Jeg har ikke skjermer på sykkelen, og med litt prat så har det stort sett godt greit. Men har blitt et par stopper for å rydde opp i hund og liner.

Springer er gøy og med et våkent blikk så skal det nok gå bra;)

Var ute med en husky som aldri har sett en sykkel før igår, det var null problem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min var omtrent som det der, med jakinstinktene på topp var mye spennende.

Først av alt kan jeg berolige deg med at den eneste gangen jeg har veltet med han på sykkelen var da jeg selv bremset på is (dårlig idè), ellers har rykk, drag og krumspring ikke endt med sykkelvelt enda. Det som er viktig de første turene er å sykle rolig(noe jeg kanskje glemte da jeg er mest vant til å sylke uten hund), da har du mye bedre mulighet til å reagere på krumspring hunden måtte finne på samtidig som at hundens fysikk får en rolig start.

Du bør også ha en sele som fester framme (det vil si sykkelsele, sporsele, halvnomesele el), ellers kan hunden kommer for langt fram, få feil trekkpunkt og enda verre den havner lettere inn i hjul og på feilside av sykkelen. Selv foretrekker jeg halvnomesele eller sporseler. Helnome sele er en særdeles dårlig idé etter min erfaring. he he

Når det gjelder bytte av side for å hilse på andre er hovedutfordringen her å få det med seg (for å unngå kolbøtter...), stopp og ta hunden på riktig side om det skulle skje. Jeg har ikke skjermer på sykkelen, og med litt prat så har det stort sett godt greit. Men har blitt et par stopper for å rydde opp i hund og liner.

Springer er gøy og med et våkent blikk så skal det nok gå bra;)

Var ute med en husky som aldri har sett en sykkel før igår, det var null problem:)

Forskjellen på en husky og f.eks en smånysgjerrig, halvgjetende, halvjaktende fårehund av ymse slag, er at huskyen er på "jobb" når du trer på den en sele og spenner den fast i noe, mens fårehunden kanskje ikke syns det er like viktig å løpe fremover uten å bry seg om alt som skjer rundt? :)

Jeg har klart å dette av sykkelen fordi bikkjedyret jakta katte gjennom forhjulet mitt - selv om det gikk bra å sykle med huskyen i 11 år, liksom - for bikkjesaken (som forøvrig var en tervueren hanne) syns at katter som forsvinner i hekker bør forfølges.. Og det var på tørr asfalt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på en husky og f.eks en smånysgjerrig, halvgjetende, halvjaktende fårehund av ymse slag, er at huskyen er på "jobb" når du trer på den en sele og spenner den fast i noe, mens fårehunden kanskje ikke syns det er like viktig å løpe fremover uten å bry seg om alt som skjer rundt? :)

Det er nettopp dette jeg frykter. Jeg er helt overbevist om at han synes det er gøy å løpe ved siden av sykkelen, men jeg er redd at han ikke synes det er SÅ gøy at han ikke tar seg tid til å ønske å undersøke passerende hunder og annet interessant.

Jeg ser liksom for meg (han er ikke akkurat smart) at han tar sats og tror han klarer å runde forhjulet, noe han selvfølgelig ikke klarer...

Tror tørrtrening uten forstyrrelser er ganske smart til å begynne med... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp dette jeg frykter. Jeg er helt overbevist om at han synes det er gøy å løpe ved siden av sykkelen, men jeg er redd at han ikke synes det er SÅ gøy at han ikke tar seg tid til å ønske å undersøke passerende hunder og annet interessant.

Jeg ser liksom for meg (han er ikke akkurat smart) at han tar sats og tror han klarer å runde forhjulet, noe han selvfølgelig ikke klarer...

Tror tørrtrening uten forstyrrelser er ganske smart til å begynne med... :rolleyes:

Eller du kan prøve å ha på bånd og halsbånd i tillegg? Noen har påstått at det kan funke.. *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan prøve å ha på bånd og halsbånd i tillegg? Noen har påstått at det kan funke.. *flir*

Det funker veldig fint mot all slags stuping til siden eller bakover, ikke såå fint mot stuping inn i hjulet, med mindre man har veldig kort bånd og/eller er lynkjapp, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker veldig fint mot all slags stuping til siden eller bakover, ikke såå fint mot stuping inn i hjulet, med mindre man har veldig kort bånd og/eller er lynkjapp, hehe.

Vel, akkurat med den hunden funka det ikke å legge beinet ved siden av han heller (det der hørtes veldig rart ut?), så det er mulig vi ikke burde bruke han som "mal" her? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et springer spørsmål: Når tauet/ plastdingsen ryker hva gjør man da før neste tur? Finnes det noen reperasjonsmåte?

Hvis du går til dyrebutikken hvor du kjøpte den, kan de bestille ny til deg. Men som Vipsen sier, de er ikke trygge. Jeg har aldri brukt den. Sett heller på en karabinkrok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hehe, apropos tauet/plastdingsen. På en av våre første sykkelturer langs stien her, så røyk denne da hunden min utreagerte på en hund. Jees, resultatet ble at kompisen til eieren tok tak i han og slengte han ned grøfta.. ;)

Bruker et vanlig bånd på springeren jeg, men hovedskelig fester jeg båndet i gaffelen(riktig navn?! Denne lille stanga rett over forhjulet) også lar jeg han springe foran å trekke. Går fortere og hunden får trent seg bedre da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt meg ny sykkel, med skivebremser (som en vist nok må ha når en sykler med hund på all slags føre vinter som sommer), og fytti katta den var dyr! Vel, poenget er at på denne nye sykkelen er det ikke plass til en springer, festegreia blir rett og slett for stor og får ikke plass noen steder. Kan selvfølgelig feste den på en av tverrstengene fram mot styret, men det tror jeg blir litt teit;)

Så, da er det tilbake til gamlemetoden igjen.. Hunden forran sykkelen i strikktau, festet i hovedramma under styret. Så håper jeg bare at jeg klarer å lære den vimsete sosiale gjeterhunden min å løpe rett fram uansett.. Tror vi skal begynne med nattsykling;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så håper jeg bare at jeg klarer å lære den vimsete sosiale gjeterhunden min å løpe rett fram uansett.. Tror vi skal begynne med nattsykling;)

Haha... Synd du bor så langt unna, ellers kunne vi trent sammen om natta... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... Synd du bor så langt unna, ellers kunne vi trent sammen om natta... ;)

Kanskje vi kan trene hver for oss og ha en samling eller to i året? "Treningssamling for nattsyklister med virrete sosiale gjeterhunder". Hadde sikkert blitt populært;)

Har surret litt rundt og sjekket "ståa" på strikktau i dag.. Og konklusjonen er at det er litt dyrt og litt "teit" . Huskyen klippet det siste strikktauet mitt, da gikk jeg over til baggenbeltet og wire (!) på henne (så slapp jeg å ha med meg wire for å feste henne i når vi var rolige og jeg ikke stirret på henne). Skulle gjerne hatt en form for sikkerhetsløsning på strikktauet på sykkelen, noe ala det på baggenbeltet, men jeg vet ikke helt hvordan det skulle vært. Hvis jeg holder på å gå i grøfta fordi krapylet løper 90grader over veien for å hilse på en person så tror jeg ikke at jeg vil slippe styret for å løse ham ut akkurat... da går jeg jo garantert i grøfta! *ler*

Skled litt ut av tråden nå, men,men:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Psst, kan jeg få være med på nattsyklingen? ;)

Vi bør seriøst få lært å passere andre hunder på kickbiken uten at jeg går på trynet.. :rolleyes:

Dere som har prøvd begge: Hvem er best av den med fjæring og den som går rett ut?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst, kan jeg få være med på nattsyklingen? ;)

Vi bør seriøst få lært å passere andre hunder på kickbiken uten at jeg går på trynet.. :rolleyes:

Dere som har prøvd begge: Hvem er best av den med fjæring og den som går rett ut?!

Kan ta med virrete fugliser også ja;)

Jeg har testet alle tre, og må si at springeren (regner med det er den du tenker på med fjæring) er helt klart best om en skal ha hunden på siden! Har også prøvd to forskjellige pinner (rett ut pinner), ingen av disse greide jeg å feste såpass godt at de holdt seg på plass når hunden trakk (20kg hund). Enda så godt jeg skrudde. Den ene hadde ikke strikk i seg slik at jeg måtte lage et eget strikktau til den. Den andre kom med eget strikktau, men der røk strikken i tauet etter et par turer, så da måtte jeg lage meg en ny løsning på det. Dessuten, det er utrulig tungvindt å ta bort de pinnene (uten festedingsen) fra sykkelen om en ikke har bruk for de (de må skrues), i forhold til springeren.

Ei veninne av meg limte festedingsen til en av de pinnetypene fast i ramma slik at den skulle holde seg der. Resultatet var at bikkja (mellom schnauzer) drog pinnen litt ut og ødela gjengene inni slik at den måtte sages av... Var ingen som greide å skru den ut igjen... <_<

Hadde jeg villet ha hunden på siden og hadde hatt plass til en springer så ville jeg kjøpt det. Vil nok ikke anbefale pinnene til noen som har gode trekkhunder;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man skal unngå asfalt når man sykler med hund er at asfalt sliter farlig mye på potene (sett en hund som etter 30minutters sykling på asfalt hadde blødende sår på potene, så ikke mye pent ut) Når hunden er festet til springer drar de gjerne litt ut til siden samtidig som de løper, dette gjør at potene slites mye fortere) Har hørt at grusvei og jordvei er det beste.

Også fikk jeg et kjempetips i dag som jeg faktisk ikke har tenkt på selv, men som igrunn er veldig logisk. Når man sykler med hunden er det viktig veksel mellom hvilen side på sykkelen hunden løper, da den ofte løper litt "skeivt/sidelengs) og dermed belsater musklene "på feil måte" hvis du kan si det sånn. Så for å unngå at hunden blir stiv i en side så bytter man på, slik at hundens kropp får litt avveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng på sistemann her;)

Å bytte side er viktig for jevn belastning, og mye enklere å gjøre på en skogsvei en asfaltvei med biler;)

utløsermekanisme? Man kan jo sjanse på et tau som ryer ved hardt rykk, men ellers holder? bare det å finne ut hvilket tau det skal være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Godt poeng på sistemann her;)

Å bytte side er viktig for jevn belastning, og mye enklere å gjøre på en skogsvei en asfaltvei med biler;)

utløsermekanisme? Man kan jo sjanse på et tau som ryer ved hardt rykk, men ellers holder? bare det å finne ut hvilket tau det skal være...

Tja, tauet vil jo ikke ryke før du og sykkelen står tilnærma stille og bikkja fortsatt vil fremover. Og sånn som jeg tolker det senariet å har du allerede tryna og skaden er skjedd, så hvorfor da slippe bikkja :P . Neida, men jeg tror nok ikke det er noen sikkerhet å ha et tau som kan ryke. Det kan plutselig ryke i helt feil situasjoner, og det kan bli farlig. Men det finnes jo noe som heter panikkrok da. Samme som finnes på en del av de mere avanserte snørekjøringsbeltene. Det kunne jo gått ann å brukt når hunden trekker forran syklen. Problemet da er jo at du må slippe styret med en hånd for å få utløst kroken, så da er vi vel nesten like langt. Hehe dere får nok gå igang å trene stoppkommando på bikkjene :twitch:

Og ja, det å bytte side man har springeren på kan som jeg nevnte tidligere være viktig, men tungvindt. Og hvis det skal være noe hjelp i å bytte side mot skjev belastning bør det gjøres ganske ofte. Tenk deg en hund som har trukket sjevt mot høyre i et par-tre uker og allerede begynt å bli litt skjevt muskelsatt og så bytter man plutselig side. Skal man bytte side bør det gjøres ofte så den blir jevnt trent. Der har man jo en fordel med strikk forran isteden. Hunden trekker så rett som den naturlig ville gjort. Men så er det jo mange hunder som trekker sjevt fra naturens side selv om de går i strikk forran eller trekker i spann. Og de pleier ikke å få noen problemer av den grunn og kan gå friske og fine i spann langt opp i åra. Jeg har kjørt mye med ei 10 år gammel tispe som hele livet har trykket sjevt og hun går fortsatt som en gud. Myk og fin og like skjeiv som alltid. Så hvor mye det har å si vet jeg ikke. Men det blir kanskje litt forskjell på å trekke "naturlig skjevt" og å få et skjevt trekk pga at man hele tiden har hatt springeren på samme siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, tauet vil jo ikke ryke før du og sykkelen står tilnærma stille og bikkja fortsatt vil fremover. Og sånn som jeg tolker det senariet å har du allerede tryna og skaden er skjedd, så hvorfor da slippe bikkja :P . Neida, men jeg tror nok ikke det er noen sikkerhet å ha et tau som kan ryke. Det kan plutselig ryke i helt feil situasjoner, og det kan bli farlig. Men det finnes jo noe som heter panikkrok da. Samme som finnes på en del av de mere avanserte snørekjøringsbeltene. Det kunne jo gått ann å brukt når hunden trekker forran syklen. Problemet da er jo at du må slippe styret med en hånd for å få utløst kroken, så da er vi vel nesten like langt. Hehe dere får nok gå igang å trene stoppkommando på bikkjene :twitch:

Ja, det var det der med å slippe hendene av styret som var det store minuset;) Har flakset noen ganger av sykkelen med den ene huskyen jeg av og til syklet med (landevei med mye sauer.. hunden nådde ingen, men prøvde seg innimellom). Det var den tiden jeg brukte albue, håndledd og knebeskyttelse i tillegg til hjelp på sykkel;) litt av et syn der vi kom;)

Akkurat nå savner jeg Laska (huskyen), hun gikk rett fram, holdt siden sin, kune høyre og venstre og gikk forbi folk på "rett side". Det var trygt.. nei, blir nok mest nattsykling med lille gutten siden han må være noen meter framfor syklen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har planer om å begynne å sykle med virrevimsen min av en Border Collie :rolleyes:

Jeg har sett på den "springeren", tror dere det er det beste for virrevimsen min? Og hvor lenge om gangen skal jeg sykle med henne i begynnelsen? Og hvor ofte? Og hvor ofte tar jeg på potesalve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...