Gå til innhold
Hundesonen.no

Springeren Tullas tråd

Huldra

Recommended Posts

Tulla er TO år i dag! Jeg vil gratulere lille snuppa mi, og takke henne for at hun er en sånn knupp av en hund!

Bildene er av henne ca 6 mnd gammel, tatt av SD her inne.

Melhus15.jpg

Melhus12.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 77
  • Created
  • Siste svar
Gratulerer med dagen! :P Orry hadde bursdag i går, så de er jo nesten født på samme dag til og med ^_^

Oisann! Gratulerer på etterskudd! :icon_fun: Fikk det nok ikke med meg, fordi jeg var på jobb nesten hele dagen.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi debutert på konkurranse (generelt sett bortsett fra utstilling) men altså i agility og hopp. Tviler på at Tulla skjønte hva hun skulle gjøre da jeg satte henne ned før første hinder, hun så bare dumt på meg. :rolleyes: Frem -hopp, og så var hun sånn ca igang. Aha! Var det agility liksom?! :P Fikk en felt-feil, ellers gikk det meste bra. Fikk 1.premie, og 3. plass. Strålende fornøyd med det, trodde ikke vi kom til å komme på lista engang, jeg!

Så var det hopp, Tulla hoppa og spratt, men så ble hun usikker på slalåminngangen (jeg knotet for mye), men det gikk bra det også etterhvert. Litt surr på slutten, trodde hun skulle løpe ut, og fokus var nok ikke hos meg. Veldig merkelig igrunn, for det er det siste vi har hatt problemer med på trening.. :P Uansett, hun fullførte, uten annet enn 0,84 på tidsfeil.. :P Og der fikk vi jammen steike meg 1. premie igjen, og 1.plass! :icon_fun: Helt vannvittig utrolig at vi ikke disket, jeg er super-fornøyd, og at vi i det hele tatt kom på "pallen" i begge klassene, er jo bare rett og slett utrolig..! :shocked: Hatten av for Tulla i dag! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, det var jo et kjemperesultat! Tror man skal regne med mer feil enn det første gangen, så jeg tar virkelig hatten av og bøyer meg i støvet for dere begge to :P Bra jobbet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gratulasjonene! :P

Blir spennende å se om vi gjør det like bra i morgen, er visst meldt steikende sol, noe ikke Tulla er direkte fan av. Men men, moro er det i alle fall, og vi har nok blitt bitt av basillen for lenge siden, selv om vi nå sikkert også er blitt bitt av konkurranse-basillen. :P Men vi gjør det uansett bare for å ha det gøy, og så er det en stor pluss i margen hvis vi gjør det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ingen som ville fortelle en stakkars nybegynner at vi hadde fått napp i både agility og hopp i går? :P:P Neinei..

I dag gikk det ikke så bra med resultatene, men jeg er fornøyd likevel. Tulla hadde veldig god fart, både på hopp og ag. I ag tjuvstartet hun før jeg hadde sagt noe, så resten av løpet følte jeg at jeg hang et sekund etter hele tiden. Ble disket både i hopp og ag, mest fordi Tulla hadde for stor fremdrift og trodde hun visste hvor hun skulle.

Hopp-banen var vanskelig, vanskeligere enn for kl 2, det reagerte også kl 2 folk på. Men men, man kan da ikke syte for sånt! :rolleyes: Er bare sjeleglad for at det var fart og en ivrig hund som gjorde at vi disket, og ikke en uoppmerksom hund som løp ut av banen.. :P (Visse ekvipasjer var mer undeholdning enn andre, for å si det sånn.) Ellers har helgen vært veldig lærerik, interessant å se hvordan andre fører hundene sine, og bli mer bevisst på hvordan jeg selv gjør det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeartig! Dere får konkurrere mer etterhvert, så skal vi komme og se på (med kamera!).

Ja, med kamera! Vet Gauldal tok noen bilder, fikk se et par av meg og Tulla, som de kommer til å legge ut en gang, et sted.. :P Selvsagt skal vi konkurrere, men det er så få stevner her, at vi må utenfor o store trøndelag. Vurderer sterkt å reise, men vi får se.. :P Morsomt er det i alle fall, men vi må trene mer, selvsagt. Uansett; vi takker aldri nei til heia-gjeng med pom-pom-er! (nei, ikke hunden..) <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med kamera! Vet Gauldal tok noen bilder, fikk se et par av meg og Tulla, som de kommer til å legge ut en gang, et sted.. :P Selvsagt skal vi konkurrere, men det er så få stevner her, at vi må utenfor o store trøndelag. Vurderer sterkt å reise, men vi får se.. :P Morsomt er det i alle fall, men vi må trene mer, selvsagt. Uansett; vi takker aldri nei til heia-gjeng med pom-pom-er! (nei, ikke hunden..) <_<

*Troppe opp med speilrefleksen i den ene hånda og Tinka på den andre armen*

Det er kanskje ikke noe særlig til stevner nei... Du kunne jo ha meldt deg på NKK Trheim da, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Troppe opp med speilrefleksen i den ene hånda og Tinka på den andre armen*

Det er kanskje ikke noe særlig til stevner nei... Du kunne jo ha meldt deg på NKK Trheim da, syns jeg.

Hehe, ja, hadde jeg visst vi kom til å bli bitt av agilitykonkurransebasillen (langt ord), så hadde jeg nok gjort det. Men så er vi påmeldt til utstilling hos Spanielklubben den dagen, så da går det nok ikke. :icon_cry: Har mange jern i ilden for tiden, føler jeg. Nå er agilityen litt slutt for denne gang, nå er det utstillingstrening for alle penga! :closedeyes: Driter i kritikken, så lenge hunden ikke trekker seg. Skulle vi ikke trene, forresten?? Hva med hele neste uke? :D

Tinka på ene armen syntes jeg hørtes litt tungt ut, spesielt i kombinasjon med et digert speilrefleks på den andre.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Den 23. juni var Tulla på utstilling for første gang på ca halvannet år. Vårt viktigste mål var at hun ikke skulle trekke seg for dommeren, alt annet bra ville være et stort pluss!

Hun var daff som vanlig, og ville slett ikke trave noe raskt, noe vi fikk høre av dommeren; han bare sa at jeg måtte få henne til å løpe raskere, men skrev ikke noe om det på kritikken. Stilte henne opp, og dommeren skulle komme og se på henne. Tulla logret til dommeren, og syns det var helt OK å vise frem tennene sine! WEEE! :P Strålende fornøyd! Når han i tillegg gav henne rød sløyfe, så var vi fornøyde! :icon_fun: Skjønte ikke helt hva som foregikk, for jeg er og blir en nybegynner innen utstilling, så da vi skulle inn i ringen igjen, skjønte jeg vi hadde gjort noe rett.. Masse traving og oppstilling, og Tulla endte opp som 3 KONK, og hun fikk også CK. JIPPI! :wub:

Kritikken fra dommer Rolf Solheim: "Lever og hvit. Meget god type. Pent hode. Meget god hals og skulder. Godt kryss. Gode ben og bevegelser. Kunne ønsket en aning mindre bølger i pelsen."

Bølgene er min feil, dvs; hadde jeg kunnet det, hadde jeg fjernet de, og jeg er ikke så flink til akkurat sånt pelsstell enda, så det tar vi neste gang! Har allerede fått noen tips, men hvis andre har noe å komme med, tar jeg imot gode råd. ;) Bilder kommer litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer endelig bildene:

Tulla traver for en gangs skyld ikke bak meg:

nsk2.jpg

Dommeren sjekker at tennene er på plass, og Tulla logrer!

nsk3.jpg

Går over hele kroppen:

nsk4.jpg

Noen av de andre hundene, oss nr 2 fra venstre.

nsk7.jpg

Konsentrerer meg om å stille henne opp:

nsk5.jpg

Tja.. sånn ok fornøyd..

nsk6.jpg

Fotograf er Tone eller Kristian.. fikk ikke med meg hva som skjedde utenfor ringen.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
    • Hei, Etter noen år uten egen hund begynner vi å kjenne på savnet etter et firbeint familiemedlem. Det er noe opp og fram enda, men vi prøver å bestemme oss for hvilken rase vi skal velge neste gang og det hadde vært veldig hjelpsomt å få litt innspill til rasene vi tenker på og kanskje noen vi ikke har hatt på radaren enda? Vi er en familie på 4 med barn i barneskolealder. Vi har god erfaring med hund, men har aldri drevet med noen form for hundesport eller jakt osv, og kommer sannsynligvis ikke til å starte med det heller, så vi ser først og fremst etter et familiemedlem.   Hva vi ser etter: * Vi foretrekker begge hunder med tæl, men akkurat i den livsfasen vi er i nå lener vi mer mot et mildere gemytt. Veldig usikker på dette punktet * Førerorientert og samarbeidsvillig * Lite jakt - ønsker muligheten til å slippe hunden løs og oppnå stødig innkalling * Ingen vokt * Lett å motivere og lærevillig (husk: dette er en ønskeliste 😇) * Så lite sikling som mulig * Minst mulig hundelukt (sorry goldens 🫠) * Må tåle at det er mye som skjer hjemme hos oss. Barna leker, har med seg venner, vi får besøk, ungene kan bråke osv. Må tåle fremmede i eget hus uten at det er krise eller blir skummelt. Dette er selvfølgelig noe vi vil legge til rette for at hunden takler fra dag 1, men det er et så viktig punkt at vi ønsker best mulig utgangspunkt * Går greit overens med andre hunder * Minst mulig røyting - har ikke helt bestemt meg for hvor viktig dette punktet er for meg, men det ser så deilig ut å ha en røytefri rase. Kan gjerne stelle pels hver dag, men ikke mer enn 10-20 min i det daglige * Jeg ønsker meg en stor hund, samboer har mest lyst på en liten hund, så jeg tenker en plass midt i mellom.    Vi kan tilby: * Ca 1,5 time tur hver dag. Noen dager mer, noen dager mindre, men jeg tenker gjennomsnittet vil ligge rundt der * Hundevante eiere som liker å trene lydighet og legge til rette for et ukomplisert hundehold * Masse kjærlighet og oppmerksomhet   Raser vi har tenkt på: * Puddel - Jeg føler egentlig at jeg beskriver en puddel, men... Samboer syns storpuddel blir for stort, mens jeg syns de minste variantene blir for små. Har inntrykk av at mellompuddel har en del rusk på linjene? At hunden er mentalt stødig er pri 1 * Wheaton Terrier - Virker som veldig kule hunder, men litt redd for at terrier-gemyttet kan bli litt mye? Har veldig lite erfaring med rasen bortsett fra det jeg har lest meg til * Toller - virker som veldig trivelige hunder som har mange av de kvalitetene vi ser etter, men har inntrykk av at de kan være litt nervøse? * Schipperke - denne rasen har vi hatt før og det er veldig kule hunder. Men kunne tenkt meg en litt større hund i neste omgang   Så, har dere noen tanker eller forslag til oss?    Disclaimer: Ja, jeg vet at jeg har skrevet en smørbrødliste over ønsker og at selv om en rase på papiret kan huke av på alle boksene, kan individet vi får i hus være helt annerledes. Vi er ikke ute etter en robot, men vi er fortsatt i drømmefasen og ønsker best mulig utgangspunkt for vårt neste hundehold.  
    • Stoffbur var jo en idé! Det tror jeg ikke hun har noe forhold til fra før, så da er det kanskje mulig å begynne helt fra start med positive assosiasjoner. Det skal jeg prøve!
    • Det høres jo ut som du må jobbe med å gjøre bil til noe mer positivt som et separat prosjekt. Det fikser du! Kan du ha med bur på trening og sette ut et annet sted for pause/hvile? Eller teppe et sted du kan binde henne? Vil et stoffbur funke og være annerledes nok til å senke terskelen litt? Kompostgrinder?
    • Det viser seg nå at hun rett og slett har traumer relatert til bilkjøring og spesielt det å bli forlatt alene i bil. Det er såpass alvorlig at jeg ikke har lyst til å gå nærmere inn på det ettersom tidligere eier ikke er her og kan forsvare seg, men dette gjør det ekstremt vanskelig både å gå på kurs og delta på treninger, ettersom jeg ikke kan "pause" henne i bil (da blir hun så stressa at det ikke er mulig å få kontakt med henne i det hele tatt). Hun har rett og slett ingen steder å slappe av på kurs/trening. Dette er utrolig fortvilende og jeg kjenner meg litt motløs akkurat nå... Hun er veldig trenbar og en kjempesøt hund innafor de rammene der hun føler seg trygg, men skal jeg ha sjans til å få gjort noe med øvrig problematferd (som det viser seg å være mye av) må vi gå på kurs og trene...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...