Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsent?


Guest Maritus

Recommended Posts

Guest Maritus
Aldri for sent å lære en hund noenting;)

Så det er bare å trene på å trave pent, bli håndtert og stilles opp=)

Okey... Folk har så mange forskjellige meninger... Onkelen min mener det må gjøres fra dag 1!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri forseint å lære en hund nye triks :rolleyes: Hunden må lære å bli håndtert av fremmede ( ta på kroppen og se inn i munnen) og deretter løpe pent i bånd i ring og tilslutt stå fint slik at den viser seg fra sin beste side. Dette klarer dere kjempefint - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Det er aldri forseint å lære en hund nye triks :rolleyes: Hunden må lære å bli håndtert av fremmede ( ta på kroppen og se inn i munnen) og deretter løpe pent i bånd i ring og tilslutt stå fint slik at den viser seg fra sin beste side. Dette klarer dere kjempefint - lykke til!

Håndter av fremmede og bli tatt i munn tror jeg ikke blir noe problem...hehe Men det andre derimot... Hun er veldig ivrig på starten av turer og drar :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndter av fremmede og bli tatt i munn tror jeg ikke blir noe problem...hehe Men det andre derimot... Hun er veldig ivrig på starten av turer og drar :ahappy:

da vet du hva du har å trene på:)

Men på utstillinger reagerer ofte hunder annerledes enn på tur, det er mye som skjer rundt dem og er de ikke vant til dette blir de fort slitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
da vet du hva du har å trene på:)

Men på utstillinger reagerer ofte hunder annerledes enn på tur, det er mye som skjer rundt dem og er de ikke vant til dette blir de fort slitne.

Er det bra at de blir slitene??? Da drar henne ikke så mye da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan gå flere veier, jeg vil i første omgang anbefale deg å ta hunden med på utstilling uten å stille, for å venne henne til det og se reaksjonen hennes, noen hunder kobler ut på utstilling og synes det er skummelt når de skal i ringen og vil ikke gå, så greit å prøve litt først=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
det kan gå flere veier, jeg vil i første omgang anbefale deg å ta hunden med på utstilling uten å stille, for å venne henne til det og se reaksjonen hennes, noen hunder kobler ut på utstilling og synes det er skummelt når de skal i ringen og vil ikke gå, så greit å prøve litt først=)

Skal jeg holde henne unna de andre hundene eller la henne hilse???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som regel på utstillinger setter jeg selv pris på at folk holder hundene sine inntil seg og spør om å hilse, jeg selv er som regel på vei et sted når jeg har hunden med meg og ofte ikke tid til å hilse, også med tanke på at ikke alle hunder er greie, så lar du hunden gå bort til alle og enhver kan den få seg en på trynet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
som regel på utstillinger setter jeg selv pris på at folk holder hundene sine inntil seg og spør om å hilse, jeg selv er som regel på vei et sted når jeg har hunden med meg og ofte ikke tid til å hilse, også med tanke på at ikke alle hunder er greie, så lar du hunden gå bort til alle og enhver kan den få seg en på trynet;)

Jaja, jeg mente vis noen spurte om de kunne hilse. Skulle jeg si nei, eller ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hundene synes det er hyggelig å hilse på andre hunder (i alle fall mine ser ut til å like det). Så jeg lar gjerne mine hilse litt på andre hunder.

Men det skal foregå relativt kontrollert - sånn herjing og leking i bånd får mine ikke lov til (uansett), så litt rolig logre-logre, snus-snus, er greit for min del i hvertfall.

Men hvis man merker på sin hund at den ikke "tåler" det (blir veldig stresset, sint, redd, e.l.) skal man selvsagt ikke gjøre det.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Jeg tror hundene synes det er hyggelig å hilse på andre hunder (i alle fall mine ser ut til å like det). Så jeg lar gjerne mine hilse litt på andre hunder.

Men det skal foregå relativt kontrollert - sånn herjing og leking i bånd får mine ikke lov til (uansett), så litt rolig logre-logre, snus-snus, er greit for min del i hvertfall.

Men hvis man merker på sin hund at den ikke "tåler" det (blir veldig stresset, sint, redd, e.l.) skal man selvsagt ikke gjøre det.

Susanne

Hun blir ikke sint/redd, men hun er 2år og veldig leken... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg ha anbefalt deg til å komme på den evt. utstillingen så tidlig som mulig, og la henne få hilse (spørre eierne av de andre, selvsagt), gått rundt på området og fått logret av seg nyhetens behag, FØR du skal inn i ringen.

En aktiv og leken 2-åring har alltids litt mere "krutt" igjen, så du greier nok ikke å slite henne fullstendig ut på den tiden. Det er jo greit at de er litt kvikke og opplagte i ringen også - ser glade ut, og ikke fullstendig utmattet.

Det å fysisk stå og gå er jo noe som alle hunder kan fra naturens side. Hvis du da kan lære henne å trave ved siden av deg (uten hopping, biting i båndet, leke-utfall mot alle morsomme kompiser rundt seg, et). og stå stille når en fremmed person tar på henne - ja, da KAN hun utstilling.

Da er resten opp til deg - å sørge for at hun står så fordelaktig som mulig (ikke med Charlie Chaplin-ben, hodet snudd nesten trill rundt, med rumpa som høyeste punkt, etc). Dette kan du trene på ved å f.eks. trene henne foran et speil (eller videofilme dere).

Se på de andre med samme rase - og følg med på hvordan hundene står med bena, hodet, halen.

Gå gjerne på utstillingstrening (hvis noe slikt finnes i området ditt), hør med de som kan stille ut hunder - så får du sikkert masse gode råd.

Det er aldri for sent, og det er ikke de store kunststykkene de skal kunne for å vise seg i en utst.ring heller.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Er det noen steder (hjemmesider eller no sånt) jeg kan finne ut hvor og når det er utstilling.. Kan jo bare ta henne med dit uten å stille først... Sånn at jeg kan se hvordan det er.... Naboen har en Dalmatiner de pleide og stille ut mye før. Kanksje de kan hjelpe meg... Det verste blir vel, at hun ikke skal bry seg om de andre hundene, rundt henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nkk.no fins det en link i menyen til venstre, kalt utstilling. Terminlister for utstilling og agility kommer du til når du trykker på den. Så velger du hva du vil lete etter (utstilling) så velger du rase (din rase), så dukker det opp utstillinger i hele landet hvor du kan delta med din rase. Det finnes andre utstillinger også, men jeg er litt usikker på hvordan man finner frem til de.

HP, CERT osv er på en måte premier, det sier noe om hvor bra hunden er.. (litt toskete forklart, men men..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...