Gå til innhold
Hundesonen.no

Fått fisker

jennajensen

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg fått 4 fisker og skal kjøpe flere etterhvert.... Noen spørsmål...

- Hvor stor bolle bør jeg kjøpe?

- Åssen fisker passer sammen med guppyer?

- Må jeg ha en til bolle hvis fiskene skal ha unger?

Takk for svar på forhåndd :) Tar gjerne imot tips også ..

Skrevet

Gratulerer! Men hvor har du fiskene nå da...? :)

I bollen kan du potetgull - kjøp deg heller et lite startakvarium. Det koster ikke noe særlig mer enn en stor bolle (uten utstyr) og er mye, mye bedre for både deg og fiskene. Størrelsen kommer helt an på hvor mange du skal ha og hva slags andre fisker du vil sette inn.

Guppyen går sammen med en god del fisk, men hold deg til levendefødere som skal ha de samme vannverdiene uten at de napper finner. F.eks. Platy, Sverddrager etc.

Skrevet

vis du skal ha 6 - 8 fisker vil jeg vell tippe at du skal ha rundt 60 liter...

Men det spørs jo hva slags fisk det er også da...

Bare tester ut om jeg sier riktig nå. Vent å se hva colliegirl sier du, jeg skal bare teste ut kunskapen min...

Nå får du rette opp på meg colliegirl ;)

Skrevet

Hva med å kjøpe et lite startpakke-akvarium? De minste er vel på rundt 19 liter og koster ikke stort mer enn en bolle - men er uendelig mye bedre for fiskene. Her får de jevnt med lys, varmekolbe som holder jevn varme for dem og et filter som tar bort stygge bakterier som dreper fisken og tilfører luft i vannet til dem. Oppi her kan du også sette et lite fødekar til guppyen som ungene kan være den første tiden ;)

Skrevet

Helt riktig OnlyBlondie! Kjøp deg et startpakkeakvarium men ikke på mindre enn 60 liter (helst så nærme 100 l som mulig). Slike pakker kan du faktisk få til under 1000,- kr. (boller er like dyre...) og gir fisken et bedre og mer stabilt miljø, enklere renhold for deg, et penere og mer harmonisk syn for deg og ikke minst åpner deg seg større muligheter for deg når det kommer til valg av både type fisk og antall.

Vipsen: det er mye, mye bedre med fødenett - bedre sirkulasjon for yngelen og dermed lavere dødlighet.

Skrevet
Vipsen: det er mye, mye bedre med fødenett - bedre sirkulasjon for yngelen og dermed lavere dødlighet.

Jeg ville vel helst fram til at alt er bedre enn bolle ;)

Skrevet
Jeg ville vel helst fram til at alt er bedre enn bolle ;)

Jepp! Boller duger kun til to ting - chips og blomster. ;)

Skrevet
Åssen sånn sugefisk skal jeg ha ? Sånn algespiser eller hva det heter... Kan ikke være såå stor..

Det finnes nok ikke små nok til å være oppi der. Du får heller være flink til å skrape ruter og kneppe av blader med alger selv, fore lite og bytte vann ofte.

Alternativ: reker eller eplesnegle.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...