Gå til innhold
Hundesonen.no

En hyggelig og positiv "bli" ..

Aussieglis

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk
Sitter her og planlegger en bli-kommando som trengs å læres inn. Hvordan lærte dere hunden deres å bli der den sitter/ligger/står der og da?

Hunden kan sitt/ligg/stå kommandoen allerede sant? Og du kan stå forran den å si f.eks. sitt?

Jeg ville starta med f.eks. sitt. Stått forran og gitt kommando og belønna som vanelig med en gang. Så ville jeg økt gradvis lengden den må sitte før den får belønninga. Når den kan sitte kanskje ett halvt minutt (gjerne mer) før den får belønning mens du står rett forran den er det på tide at du begynner å bevege deg litt lenger unna. Si sitt til hunden, den setter seg og du går et halvt skritt bakover og belønner med en gang. Så går du et helt skritt bakover og belønner osv. Hvor fort du kan øke ser du på hunden. Når du har oppnådd ønskelig avstand øker du igjen kriteriene for hvor lenge hunden må sitte før belønning.

Ganske enkelt å greit å lære hunden. Reiser den seg avbryter du uten noen korrigering. Og er selvfølgelig samme fremgangsmåte på stå og ligg også. Når den kan sitte lenge selv om du står langt unna kan du begynne med sjult fører. Da går du selvfølgelig ned igjen på tiden og øker på nytt. Etter du har lært den f.eks. sitt vil det oftest gå fortere å lære den bli på sitt og stå også og du kan øke kriteriene mye kjappere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har gjort det så langt. Ligg'en er det hun kan best, og har brukt den en del - også til trening av "gå på plassen din" (gå i hundesenga og bli der en stund.)

Skal bare fortsette jeg da. Hva med kommando? Det er vel strengt tatt ikke nødvendig? Lærer hun å bli sittende, også ute blant forstyrrelser, er vel det greit i seg selv? Fikk tips om å trene noe på "bli sittende" til agilitykurset starter i mai. Slik at jeg kan be henne sitte igjen mens jeg går fremover.. Og så bryte sitt'en på håndtegn eller noe lignende. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Sånn jeg har gjort det så langt. Ligg'en er det hun kan best, og har brukt den en del - også til trening av "gå på plassen din" (gå i hundesenga og bli der en stund.)

Skal bare fortsette jeg da. Hva med kommando? Det er vel strengt tatt ikke nødvendig? Lærer hun å bli sittende, også ute blant forstyrrelser, er vel det greit i seg selv? Fikk tips om å trene noe på "bli sittende" til agilitykurset starter i mai. Slik at jeg kan be henne sitte igjen mens jeg går fremover.. Og så bryte sitt'en på håndtegn eller noe lignende. :P

Om du vil ha et eget ord eller signal for å bli sittende, liggende eller stående er jo opp til deg. Jeg har ikke det. Sier jeg sitt så skal hun bli sittende til annen kommando eller fri er gitt.

I tillegg har jeg ordet bli med håndtegn til bruk sånn når det måtte passe i hverdagen som betyr bare bli på den plassen, men det betyr ikke noe om du står, sitter eller ligger eller bytter mellom bare du blir værende der. Og den vet jeg egentlig ikke om jeg noen gang har lært inn. En av de kommandoene som bare har blitt sånn. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trente bli og fikk noe positivt utav det ved å kaste leken hunden var megagira på ,mens hunden satt...for så å slippe ut i fri og få leke...

til å begynne med hadde jeg korte sitt,hvor jeg sa fri i det jeg kastet leken.så måtte hunden sitte selv om jeg kastet leken.Det har hvertfall funket her.

så sa jeg pomfrittes,bil,dårlig,og masse rare ord for å teste om hunden ble gira og reiste seg og føyk avgårde.Avbrøt isåfall med et momentant lyn-NEI og fikk stoppet,roset osv.

Nå kan jeg si bensin,paraply og pannekake og det meste.han hopper ikke før det magiske ordet FRI!da er det bånn pinne,og masse ros og lek...

Selvsagt har jeg også overasskelser hvor hunden blir sluppet i fri i det jeg kaster leken...bare for å variere...

sikkert dårlig forklart men...klarer aldri å forklare sånt skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...