Gå til innhold
Hundesonen.no

Opptint blod - hvor lang holdbartid?


C.J

Recommended Posts

Jeg har kjøpt sånn "Matblod", hvit boks med gul skrift. Jeg tinte den i kjøleskapet i går, i håp om å bruke den i dag.. Men det striregner ute og blåser. Så jeg vil vente med å bruke blodet til det blir mer passende vær. Det står at når blodet er tint, er det holdbart som ferskvare - hvor lenge kan det stå i kjøleskapet? Lokket har desverre vært åpnet (da en veldig nysgjerrig 'meg' bare måtte se hvordan blodet så ut :getlost:)

Blodet skal jo ikke spises, bare luktes.. så jeg vet ikke jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen muligheter for å dele opp sånt blod da? dvs tine det, dele det opp i passelige mengder og "singelfryse" det? Eller blir det ikke bra.. er jo ikke alt det er anbefalt med, men jeg gjør det med ganske mange varer.. hehe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen muligheter for å dele opp sånt blod da? dvs tine det, dele det opp i passelige mengder og "singelfryse" det? Eller blir det ikke bra.. er jo ikke alt det er anbefalt med, men jeg gjør det med ganske mange varer.. hehe;)

Det hadde jo vært en idê, men tint blod skal jo ikke fryses igjen. Men det har jo ikke så mye å si, da det ikke skal spises, men kanskje det skjer noe med lukten..-? Jeg vet ikke.. Men nå fikk jeg da brukt blodet :) Ikke alt selvfølgelig, hiver resten. Chantana ble litt redd lukten? Er det normalt de første gangene? Det er jo trossalt lukten av skadet/dødt dyr, så det er kanskje det som skremmer henne.. Men hun fulgte no sporet, og kom frem til belønnigen i enden. Men tror ikke hun skjønte at det var belønningen for fullført spor, hun forsto nok ikke helt hva hun drev på med :)

Får håpe det går bedre neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for matblod ville jeg heller satset på blod fra slakteri. Da porsjonerer du selv mengde (poser/flasker à 2-3 dl) som du fryser ned. Hos oss koster det rundt 18 kr literen. Bare si fra at det er til spor så tilsetter de heparin slik at det ikke klumper seg.

At hunden din ble litt skremt av blodet er ikke rart; dette er en helt ny lukt for henne og da kan det virke litt skummelt. Ikke alle "tør" å følge det i starten, men bare ros og oppmuntre og vis henne at dette er fine greier og flink jente! så går det ikke lange stunden før hun skjønner poenget :) Noen følger spor som den naturligste ting i verden, mens andre må finne "nøkkelen" først. Vær tålmodig og la hunden ta den tiden den trenger til å snuse og lukte og når det går på fram så ros og følg på. Men ikke overdriv rosen; da kan du ta vekk fokuset. Er hunden helt uinteressert i sporet, så bind henne og gå bort og undersøk sporet selv og vis stor interesse slik at hun blir nysgjerrig på hva du driver med. Deretter får hunden sjekke selv, og da går det som regel mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...