Gå til innhold
Hundesonen.no

Burbruk-treningen


Guest Just me!!

Recommended Posts

Guest Just me!!

Forrige lørdag flyttet Archie inn på rommet mitt, og han greide seg kjempefint. Han holdt til der både om natten og mens jeg har vært på skolen. Det har gått overraskende bra, og han har ikke noe "ødeleggelses-behov" lenger. Buret har nesten ikke vært i bruk, og i skrivende stund står det i bilen.

Jeg og Ulrikke skal sove her i stua i natt og se hvordan han klarer seg. Jeg tror vi har kommet så langt (les: foreldrene mine har forstått såpass mye :getlost:) at Archie ikke trenger å stenges inne på rommet lenger.

Så hurra, jeg fikk et gjennombrudd! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo virkelig hyggelig lesning! At han har flyttet inn på rommet ditt er jo en veldig bra begynnelse :getlost: Så er jeg litt spent på hvordan natten gikk jeg?

(Se alle sammen! Det er mulig å slutte med bur! :wub: *Rope*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Yay, er litt stolt av meg selv og :getlost:

Hehe, han ble litt småfurt da vi la oss i sofaen. Våkna av at han hadde lagt seg oppå oss i sofaen :rolleyes:

Så det eneste problemet er at han legger seg i sofaen når vi ikke holder øyet med han/er ute av stua. Mamma vil ikke ha han der, hva kan vi gjøre?

Ellers er ting blitt bedre med selve Archie og, han er mye mer kosete og kontaktsøkende (på en måte). Nå skal snart skjermen av også, for øret hans er myye bedre. Vi får se om han forblir på rommet mitt eller flytter ned til stua igjen, som en "fri" hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay, er litt stolt av meg selv og ;)

Hehe, han ble litt småfurt da vi la oss i sofaen. Våkna av at han hadde lagt seg oppå oss i sofaen :rolleyes:

Så det eneste problemet er at han legger seg i sofaen når vi ikke holder øyet med han/er ute av stua. Mamma vil ikke ha han der, hva kan vi gjøre?

Ellers er ting blitt bedre med selve Archie og, han er mye mer kosete og kontaktsøkende (på en måte). Nå skal snart skjermen av også, for øret hans er myye bedre. Vi får se om han forblir på rommet mitt eller flytter ned til stua igjen, som en "fri" hund.

Så gøy å lese ;)

Du har all grunn til å være stolt! *Flinke "Just me"* :getlost:

Jeg har også en sofa-elskende hund som har fri-tilgang til hele huset på natterstid, men en stor forkjærlighet til sofaen min (til tross for "ørten" hundesenger spredd over huset).

Siden jeg i bunn og grunn synes det er litt koselig med en hund på fanget når jeg ser på tv, så får han lov til å ligge i 2 seteren, men kun om det er et fleece teppe der. 3 seteren er alltid off-limits, og for å forhindre at han ligger i den setter jeg opp sofaputene når det er natta. Det fungerer greit for oss. :wub:

Lykke til videre med bur-avvvenningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

I natt var han i stua helt alene, buret stod i bilen!

Dessverre har jeg en sinnsykt sta mamma, som vil ødelegge hele greia med å stenge han inne i buret igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt var han i stua helt alene, buret stod i bilen!

Dessverre har jeg en sinnsykt sta mamma, som vil ødelegge hele greia med å stenge han inne i buret igjen..

Hvorfor vil hun sperre ham inne når du allerede har bevist at det går an å ha ham løs i stuen? :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Fordi hun fant han i sofaen i morgen tidlig. Og noen har satt griller i hodet på henne med dette om bur, jeg trenger et voksent menneske som kan forklare dette for henne. Meg vil hun ikke høre på..

Jeg skjønner meg veldig lite på voksne. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hun fant han i sofaen i morgen tidlig. Og noen har satt griller i hodet på henne med dette om bur, jeg trenger et voksent menneske som kan forklare dette for henne. Meg vil hun ikke høre på..

Jeg skjønner meg veldig lite på voksne. :rolleyes:

Kjære mamman til Just me!

I dag er det så mange mennesker som har hund at endel av oss som har hatt hund(er) i noen år begynner å bli litt bekymret for hvordan enkelte (uerfarne?) mennesker med hund, tilpasser sitt hundehold egne behov, slik at hundens behov blir ignorert!

Har man først tatt på seg ansvaret for en hund, må også hundens behov og trivsel komme foran f.eks et prikkfritt hjem. Man forplikter seg også til å sette seg inn i enkle innlæringsmetoder (og avlæringsmetoder), slik at familien har et felles språk i behandling av hunden, som dyret forstår og kan forholde seg til! F.eks Canis har flotte kurs oppe på Skullerud og hele familien bør være med, så blir det så utrolig mye morsommere å ha hund!

Det er mange lure måter å lære hunden å holde seg unna sofaen på (eller hoppe ned når mamma kommer :) ), men den vil ikke lære noe som helst av å bli puttet i bur! Jeg er også en av dem som ser på slike lettvinte løsninger som dyremishandling, så lenge disse løsningene er tuftet på egne behov og ikke hundens!

Mitt forslag er at dere enten legger et teppe i sofaen om natta, slik at den ikke får for mye hund på seg. (Han røyter vel ikke noe særlig), eller lar det gå sport i å finne effektive og positive innlæringsmetoder, slik at Archie faktisk foretrekker å ligge der hvor dere kan godta at han er!

Buret ville jeg satt i bilen for alltid!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mamma´n til Just Me!

Regner med at du var med og sa ja til at datteren din (knakandes kjekk jente, forresten!) skulle få ha hund i huset - da sa du samtidig ja til en haug med gleder og fornøyelser, noen ekstra utgifter og problemer - og et par mindre uleiligheter for hele familien. Av de tingene man faktisk MÅ finne seg i som hundeeier (og det er du jo :) ) så er det litt ekstra slitasje på inventaret; riper i parketten, noen skraper på døra, en og annen opptygd sko - og gjerne hundehår i sofaen. Det siste kan du forresten unngå, enten ved å legge et teppe i den, eller ved å lempe en spisestuestol eller to oppi setene når dere ikke er hjemme (eller om natta når ingen passer på.)

Hunden kan selvsagt også LÆRE å ikke gå i sofaen, men det kan ta lengre tid. Bur i mange timer om gangen er ingen forsvarlig løsning fordi hunden får alt for lite plass å bevege seg på.

Med vennlig hilsen,

"Lotta"

(Som selv har tydd til spisestuestolpraksisen i mange, mange år :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Åå, ida og Lotta! Heltene mine! Mamma "overga" seg (jeg viste henne innleggene deres) og nå har vi ordna en deal.

Dett skal vi få til å funke! :) Nå er mamma med og greier. JIPPI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, ida og Lotta! Heltene mine! Mamma "overga" seg (jeg viste henne innleggene deres) og nå har vi ordna en deal.

Dett skal vi få til å funke! :) Nå er mamma med og greier. JIPPI!

Kjekke jenter pleier å ha flotte mammaer også :) (Så nå må du ikke misbruke sjansen du har fått - og husk, du HAR veldig greie foreldre som lar deg ha hund og hjelper deg med utgifter og ansvar!)

Hils fra meg og si at vi synes det er kjempespennende og artig å følge med på hvordan dere har det, og at vi har en deal om at du ikke utnytter goodwillen du får, OK?

Stor klem fra

Lotta (aka "gamle mor")

PS: Hils mamsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekke jenter pleier å ha flotte mammaer også :) (Så nå må du ikke misbruke sjansen du har fått - og husk, du HAR veldig greie foreldre som lar deg ha hund og hjelper deg med utgifter og ansvar!)

Hils fra meg og si at vi synes det er kjempespennende og artig å følge med på hvordan dere har det, og at vi har en deal om at du ikke utnytter goodwillen du får, OK?

Stor klem fra

Lotta (aka "gamle mor")

PS: Hils mamsen!

Knis, nå minnet du meg plutselig veldig mye om moren min.. :) Kanskje du egentlig ER henne? Anonym på internett.. (sorry, totalt OT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Ikke noe utnytting her nei, jeg tror jeg kunne bært mamma rundt jordkloden om HUN så ville :)

Takker igjen for at dere skrev så bra innlegg, skal sende hilsnen videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...