Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor jobber hesten for deg?


janne&kenny

Recommended Posts

Hva gjør at vi kan lære hesten så utrolig mye? Hvorfor går den sideslengs når den får beskjed?

Hunder gjør som vi sier for å enten unngå ubehag eller for å oppnå noe de selv vil.. Hvordan er det i forhold til hest?

Og travhester... Hvorfor løper de så ekstremt? Er det gøy for en hest å løpe rundt å rundt på en bane med en pisk i ræva?

Jeg bare lurer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør at vi kan lære hesten så utrolig mye? Hvorfor går den sideslengs når den får beskjed?

Hunder gjør som vi sier for å enten unngå ubehag eller for å oppnå noe de selv vil.. Hvordan er det i forhold til hest?

Og travhester... Hvorfor løper de så ekstremt? Er det gøy for en hest å løpe rundt å rundt på en bane med en pisk i ræva?

Jeg bare lurer...

Det er nok for å unngå ubehag for hestene også, men jeg vil også tro at de gjør det litt for de er faktisk smarte nok til å skjønne at dette kanskje ikke var så dumt. De er ganske lure:) Og bare for å ha sagt det, det er ulovelig med pisk på travhestene i norge, så det er INGEN som springer rundt en bane på pisk i ræva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester forholder seg til våre ønsker på en helt annen måte enn det hunden gjør.

Ja, hvis du bruker pisk på hesten din så jobber den for deg så den slipper ubehag. Det fins derimot andre måter å trene en hest på.

Hvis man trener en hest mentalt fra bakken, før du setter deg i salen og krever både ditten og datten, vil den se på deg som en leder. Hester har i mange år tjent mennesker på en måte som de fleste av oss ikke kan fatte. Og mange fatter sikkert ikke hvorfor. Jeg inbiller meg også at hester, som hunder, har mestringsfølelse.

Dette er det jeg har lært... andre har sikkert sine meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for hesten er at den stoler på deg og ser på deg som sin leder i sin flokk.. Kusker er ikke lengre e store stygge hestemennene som misshandler hestene sine.. Mange som driver med trav er faktisk utrolig dyktige. Hesten -må- ha konkurranse vilje, og med pisk i ræva som du så pent sier janne..(hehe) Vil den føle at du gir den mer guts til å springe fortere og satse mer..

Og som det sies her finnes det andre måter å trene hest på.. hehe.. Jeg tvinger ikke mine dyr til å gjøre noe som helst. Jeg ber den om å gjøre noe og den vil gjøre det av respekt og mest sannsynlig fordi den skjønner at det lønner seg og det venter noe bra og forhåpentligvis fordi den syntest det er gøy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for hesten er at den stoler på deg og ser på deg som sin leder i sin flokk.. Kusker er ikke lengre e store stygge hestemennene som misshandler hestene sine.. Mange som driver med trav er faktisk utrolig dyktige. Hesten -må- ha konkurranse vilje, og med pisk i ræva som du så pent sier janne..(hehe) Vil den føle at du gir den mer guts til å springe fortere og satse mer..

Og som det sies her finnes det andre måter å trene hest på.. hehe.. Jeg tvinger ikke mine dyr til å gjøre noe som helst. Jeg ber den om å gjøre noe og den vil gjøre det av respekt og mest sannsynlig fordi den skjønner at det lønner seg og det venter noe bra og forhåpentligvis fordi den syntest det er gøy:)

Må si du har skjønt noe vitalt når du kan si fortelle det slikt:) Gratulerer! :getlost: Må si det er flott at noen (og ikke bare meg...) forsvarer travsporten. Det er mange flinke travtrenere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tid til å svare skikkelig nå, men for all del! haha! Jeg burde kanskje tenkt meg om to ganger før jeg skrev pisk i ræva!

Jeg er ikke mot trav, men hvorfor liker hestene å trave? Hestene liker jo å bruke seg osv.. men jeg bare tenker på hva det er som gjør at hesten jobber SÅ bra som den gjør :getlost:

Jeg har aldri sett noen som trener en hest på samme måte som hund. Jeg vet ikke om de unngår straff, men jeg bare lurer.. Er det forskjellige meninger her? Jeg har egentlig aldri tenkt på det på den måten før... Hvorfor vil de gjøre som vi sier?

Charlotte: Bra svar. Hvilke treningsmetoder kan man bruke på hest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel hester ligger det veldig naturlig å f.eks trave, galoppere, hoppe, osv (sånn som man kan se på hundetyper- husky, greyhound, border collie osv). Å utnytte de naturlige potensialene som ligger i hesten er en måte å få en tilfreds hest og et godt samarbeid. Min hest jobbet for meg fordi a) han syntes det var gøy å jobbe, og b) han skulle jobbe, fordi jeg sa det. Det at vi for det meste trente på ting han syntes var gøy gjorde at a utgjorde en større del enn b. Når jeg trener hund skal da virkelig hun jobbe når jeg sier hun skal jobbe, men vi prøver å finne måter å gjøre dette på så hun skal trives med det og synes at det er morsomt. Kun da kan man oppnå de virkelig høye resultatene. Ingen av hestene i høyere sprang eller dressurklasser jobber sånn kun fordi de tvinges med makt/vold, de trives med arbeidet og liker å jobbe. Det finnes endel klikkertrenere av hest Janne, men det er ikke særlig mange. Jeg synes ikke noe om å se unge jenter som ikke har lært å bruke sjenkler og sete riktig sitte med pisk og sporer, men hos noen som KAN bruke dette er det ikke noe verre enn å bli ridd uten, for å si det sånn.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel hester ligger det veldig naturlig å f.eks trave, galoppere, hoppe, osv (sånn som man kan se på hundetyper- husky, greyhound, border collie osv). Å utnytte de naturlige potensialene som ligger i hesten er en måte å få en tilfreds hest og et godt samarbeid. Min hest jobbet for meg fordi a) han syntes det var gøy å jobbe, og b) han skulle jobbe, fordi jeg sa det. Det at vi for det meste trente på ting han syntes var gøy gjorde at a utgjorde en større del enn b. Når jeg trener hund skal da virkelig hun jobbe når jeg sier hun skal jobbe, men vi prøver å finne måter å gjøre dette på så hun skal trives med det og synes at det er morsomt. Kun da kan man oppnå de virkelig høye resultatene. Ingen av hestene i høyere sprang eller dressurklasser jobber sånn kun fordi de tvinges med makt/vold, de trives med arbeidet og liker å jobbe. Det finnes endel klikkertrenere av hest Janne, men det er ikke særlig mange. Jeg synes ikke noe om å se unge jenter som ikke har lært å bruke sjenkler og sete riktig sitte med pisk og sporer, men hos noen som KAN bruke dette er det ikke noe verre enn å bli ridd uten, for å si det sånn.. =)

Jeg tror også at når en hest får, sringe, galoppere eller hoppe så får de en følelse av frihet. Det er jo noe de ville gjort om de var ville. Som du sier pisk og sporer er det styggeste jeg ser, uasett hvem som bruker det. En grunn til at mine travere aldri går løp i sverige, fordi de bruker pisk. Kan ikke fordra det, om du må bruke pisk på enhest for å få den til å gjøre det du vil, så har du ikke rette hesten til det du holder på med.

Min mening da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at når en hest får, sringe, galoppere eller hoppe så får de en følelse av frihet. Det er jo noe de ville gjort om de var ville. Som du sier pisk og sporer er det styggeste jeg ser, uasett hvem som bruker det. En grunn til at mine travere aldri går løp i sverige, fordi de bruker pisk. Kan ikke fordra det, om du må bruke pisk på enhest for å få den til å gjøre det du vil, så har du ikke rette hesten til det du holder på med.

Min mening da...

Jeg er ikke mot pisk! Men den skal brukes på riktig måte. Å bruke pisken til "kommandoer" så gjør de ikke hesten noe vondt. Det verste jeg ser er når små jenter (og gutter) som ikke har peiling sliter og drar i tøylen, og sparker så de blir helt utslitte.

Veldig godt svar Aya! Det er nok noe med det, at hesten er født for å jobbe :)

Jeg husker da jeg selv rei, fikk vi kommentarer som: stakkars hest som må bære på dere og løpe så mye. Det er jo dyreplageri! hehe.. vi bare lo...

Men det er jo ikke så rart at man lurer på hvorfor en hest jobber så godt.. De gjør mye fantastisk! Hoppe enorme baner og gjøre så mye fantastisk!

Jeg vurderer å begynne å ri igjen :) Hester er fantastiske dyr!

Men hvis vi tenker på travere (som egentlig ikke var spesielt i tankene i første innlegg...) så er det jo veldig mange som klasker de på krysset (kom ikke på annet navn.. haha) og det kan da ikke være særlig gøy...

Jeg hadde en hest på for før.. Hun var en gammel varmblods traver. Når jeg slappte av på hesteryggen og veninna mi red bak meg, kunne jeg snu meg og legge handa på rompa til hesten (ved krysset) og hun tok ut i en enorm fart! Da tenkte jo jeg mine tanker...

Jeg har ingenting mot selve sporten! Og jeg sier ikke at fx Rottis jenta er stygg eller noe som helst ;) (lett for missforståeleser på forum :D ) Men jeg har også sett andre som kjører alt for unge hester, og jeg er veldig flink til å overdramatisere (heldighvis vet jeg at jeg gjør det, men vet ikke altid når jeg gjør det ;) )

Jeg har sklidd helt ut av heste verden, men jeg tenker ofte tilbake på de fine stundene jeg hadde sammen med hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg ser ikke på trav som noe hesten "gjør for" kusken. Jeg ser på det som noe kusken lar hesten få lov til å gjøre, selv om man iblant finner tvang og stygg behandling her og, som i alle hestesportens grener. Det er ikke til å legge skjul på at man i de fleste toppnivåer i all hestesport presser hestene til mer enn hva de fysisk - og i visse tilfeller også psykisk - har godt av. Hestene har nok noe som driver de, enten det er glede eller noe annet, men i disse kunstige omgivelsene vet de ikke sitt eget beste og vil fortsette selv om slitasjeskadene i bein og rygg ligger og ulmer.

Respekt og tillit er nøkkelen til all god, trygg og sunn hest-menneske forbindelse. Hesten skal se på deg som lederen, og når den gjør det adlyder den selvsagt komandoer så godt den kan, fordi det ligger i en hests natur å føye seg etter en leder.

Ang pisk, bitt, tøyler og sporer er disse oppbrinelig ment som komunikasjonshjelpemiddler som skal brukes til å formidle kompliserte signaler til hesten. Trenger man de for å håndtere hesten har treningen vært mangelfull, men i hendene på en erfaren rytter er de fine verktøy.

Det styggeste jeg ser derimot, er diverse former for innspenninger, også kalt "hjelpetøyler"... disse fremmer ikke komunikasjon, de kveler den. De skjuler hestens signaler og dekker over den dårlige jobben eieren har gjort med hesten. En potensielt farlig snarvei som kun de late eller uvitende tillater seg å gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke mot pisk! Men den skal brukes på riktig måte. Å bruke pisken til "kommandoer" så gjør de ikke hesten noe vondt. Det verste jeg ser er når små jenter (og gutter) som ikke har peiling sliter og drar i tøylen, og sparker så de blir helt utslitte.

Veldig godt svar Aya! Det er nok noe med det, at hesten er født for å jobbe :)

Jeg husker da jeg selv rei, fikk vi kommentarer som: stakkars hest som må bære på dere og løpe så mye. Det er jo dyreplageri! hehe.. vi bare lo...

Men det er jo ikke så rart at man lurer på hvorfor en hest jobber så godt.. De gjør mye fantastisk! Hoppe enorme baner og gjøre så mye fantastisk!

Jeg vurderer å begynne å ri igjen :P Hester er fantastiske dyr!

Men hvis vi tenker på travere (som egentlig ikke var spesielt i tankene i første innlegg...) så er det jo veldig mange som klasker de på krysset (kom ikke på annet navn.. haha) og det kan da ikke være særlig gøy...

Jeg hadde en hest på for før.. Hun var en gammel varmblods traver. Når jeg slappte av på hesteryggen og veninna mi red bak meg, kunne jeg snu meg og legge handa på rompa til hesten (ved krysset) og hun tok ut i en enorm fart! Da tenkte jo jeg mine tanker...

Jeg har ingenting mot selve sporten! Og jeg sier ikke at fx Rottis jenta er stygg eller noe som helst :P (lett for missforståeleser på forum :P ) Men jeg har også sett andre som kjører alt for unge hester, og jeg er veldig flink til å overdramatisere (heldighvis vet jeg at jeg gjør det, men vet ikke altid når jeg gjør det :P )

Jeg har sklidd helt ut av heste verden, men jeg tenker ofte tilbake på de fine stundene jeg hadde sammen med hest.

Jeg skjønner hva du mener med "klask på krysset", et lite klask med tøylen slik mange kusker gjør tror jeg ikke er så farlig, men kjepp jaging er jeg ikke for, og i travløp får de bot for å gjøre det. Det at folk kjører for unke hester er så tull. Mange begynner å kjøre løp på høsten det året hesten er 2år. De ødelegger de helt, mange detter ut av travmiljøet når de er 3-4år på grunn av skader. Mine starter tiligst høsten de er 3 år, da trenger vi heller ikke begynne å trene de så tidligt. Stakkar, de er jo bare føll!

Jeg ser ikke på trav som noe hesten "gjør for" kusken. Jeg ser på det som noe kusken lar hesten få lov til å gjøre, selv om man iblant finner tvang og stygg behandling her og, som i alle hestesportens grener. Det er ikke til å legge skjul på at man i de fleste toppnivåer i all hestesport presser hestene til mer enn hva de fysisk - og i visse tilfeller også psykisk - har godt av. Hestene har nok noe som driver de, enten det er glede eller noe annet, men i disse kunstige omgivelsene vet de ikke sitt eget beste og vil fortsette selv om slitasjeskadene i bein og rygg ligger og ulmer.

Respekt og tillit er nøkkelen til all god, trygg og sunn hest-menneske forbindelse. Hesten skal se på deg som lederen, og når den gjør det adlyder den selvsagt komandoer så godt den kan, fordi det ligger i en hests natur å føye seg etter en leder.

Ang pisk, bitt, tøyler og sporer er disse oppbrinelig ment som komunikasjonshjelpemiddler som skal brukes til å formidle kompliserte signaler til hesten. Trenger man de for å håndtere hesten har treningen vært mangelfull, men i hendene på en erfaren rytter er de fine verktøy.

Det styggeste jeg ser derimot, er diverse former for innspenninger, også kalt "hjelpetøyler"... disse fremmer ikke komunikasjon, de kveler den. De skjuler hestens signaler og dekker over den dårlige jobben eieren har gjort med hesten. En potensielt farlig snarvei som kun de late eller uvitende tillater seg å gå...

Det med natural hestehold, det var et lurt ord! Det er noe jeg ikke kunne vært mer enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg har holdt på med travere i 5 år, og følget med på dems både oppvekst, trening av unghester og gammle hester.. noen hvisse mennesker skulle ikke hatt lov til og være i nærheten av en en gang.. men vi får ikke gjort så mye med det.

jeg synes ikke en traver bør bli både kjørt og ridd på før den er 4.. mange kjører faktisk de inn når de bare er et år (åringer) de sitter ikke i vongna men de har på sele hodelag og bitt. vogn i tillegg greit og gjøre den vant med alt men jeg synes den skal få vokse ordentlig først. og deretter bli jobbet med.

jeg synes travsporten er helt grei.. har ridd litt monte selv. etter min mening jeg tror de synes og løpe fort er gøy.

og har lakt merke til at på beite så løper de som et H*** og synes det er morro.. i trening også de vill heller løpe fort enn og jogge i vanlig fart.. :)

og alle folk er forskjeligge og vi har hværtfall ikke samme meninger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke trav.. og det av to årsaker:

- Miljøet! SINNSYKT mye penge-spill og renvasking av penger ol.

- Og fordi det er gallopp som er naturlig for hesten å bruke når den skal løpe det raskeste den greier. Liker ikke at man skal presse hesten til å bare trave...

Min mening da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Jeg liker ikke trav.. og det av to årsaker:

- Miljøet! SINNSYKT mye penge-spill og renvasking av penger ol.

- Og fordi det er gallopp som er naturlig for hesten å bruke når den skal løpe det raskeste den greier. Liker ikke at man skal presse hesten til å bare trave...

Min mening da :wub:

Jeg holder ikke på med trav pga penger, sefølgelig er det kjempe morro når du har en hest som drar inn noen tusinger innimellom å kan hjelpe til og fø seg selv! ^_^

Og det er flere enn meg på en travbane som holder på med trav på hobby basis. Som da ikke kun tenker penger!

Men vi blir som regel dunket ut av de som driver med hest på heltid og har penger til å kjøpe en potensiell hest fra det er føll evt ferdig trent.

Dette gjelder også andre ridegrener. Eks Gangart, Islandshest greiene. Mange venninner holder på med dette. De fleste som vinner har kjøpt en knall god hest også betalt en trener for å ri hesten bedre.

De kjøper seg premier og plasseringer. Urettferdig for dem som kan ri og ikke har rævva full av penger ( eller mamma og pappaer med altfor mye penger)

Hesten min løper frivillig, aldri brukt noe pisk eller form for tvang.

Kan ikke svare på hvorfor han gjør det.. Går utifra det er konkurranse innstinktet som slår til.

Jeg har hatt likt syn på trav som deg,så ingen form for kritisering på hva du mener. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov med overdreven jaging på hesten under et løp..de fleste travere finner det ekstra giret bare man letter på tømmene.. men det er ingen tvil om at det har blitt mye stygg kusking siden pisken ble forbudt og mange av de eldre utøverene mener at det var mer humant med pisken for da så man bedre hva som egentlig foregikk i motsetning til i dag hvor det kan være vanskelig å se akkurat hvor mye og hvordan kusken driver med tømmene.

At det finnes mye dritt i travmiljøet er det ingen tvil om, men det er det stort sett spillerene som står for, ikke hestefolket! Travmiljøet har fått mye negativ omtale i media i det siste pga et par råttne egg, men i mine 15 år i miljøet opplevde jeg aldri noe som minnet om det man kan få inntrykk av at er normalen i media.

Trav er ikke en naturlig gangart for en vanlig hest i så høy hastighet nei, men så er dette travere.. de er avlet igjennom så mange generasjoner på å trave at det er for dem naturlig. De bruker kroppen svært godt i trav.

Det er mange myter ute å går om travmiljøet, men det er viktig for folk å huske at en hest som mistrives ikke vinner. Det vet de fleste smarte trenere veldig godt og de aller fleste av de tar langt bedre vare på hestene enn på kona og barna. Men selvfølgelig er det idioter innen den dyresporten også.

Jeg personlig foretrekker trav fremfor ridning. Jeg synes det er unaturlig for en hest å leve omtrent hele livet på en bane slik som mange ridehester gjør og så er det fryktelig mye detaljkontroll når de først for bruke seg. Hester har alltid elsket å løpe så fort de orker og de liker å være på turer i flokk. Travere får stort sett et par timers trening hver dag og treningen består ofte av å være 2-3 hester ute på langtur i kupert terreng og mesteparten av treningen foregår i skritt. Hestene elsker det! Men selvfølgelig, det finnes unntak her også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Det som gjør at hesten jobber for meg er at jeg gir den oppgaver den liker, ros og korreksjon. Samme prinsipp som i hundehold og andre dyrehold. Respekt for at den ville løpe det forteste den vil iblandt, og at den vil slapp av. Samt hester er noen matvrak, så gjennom magen kan man hente masse kjærlighet fra en hest ^_^

Hvis en hest er glad og fornøyd og blir rettferdig behandlet, ja da vil den jobbe for deg tror jeg. Og hester kan lære veldig mange triks slik som hunder kan. Ikke bare sprang, dressur, feltritt elleer hva det måtte være. For eksempel klikkertrening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Drar opp litt. Har tenkt på dette i det siste jeg også. Men jeg tror hesten liker å jobbe slik som hunder å få bruke hjernen litt og ikke bare instinkter(som den bruker når den eks. står ute i luftegård osv). Jeg ser en masse folk som ikke roser hesten før de er helt ferdig mer ridingen. Det var jo sånn vi alltid gjorde på ridekurs at vi klappet hestene på slutten av ridetimen men man burde jo gjøre det ofte når hesten gjorde det bra. Jeg gjør iallefall det. Sier flink osv og klapper den innimellom når den er kjempe flink.

Men dette med pisk osv. Vis du har en hest som ikke gidder å gjøre som du vil på tur eks, gå der du skal og vis f.eks som en ponni i stallen vår er redd for lastebiler(hun løp faktisk nesten ut i veien en gang for å sparke en trailer og da måtte rytteren klaske hun på rompen for å få henne til å gå frem og ikke bak over) da mener jeg at det er nødvendig. Jeg bruker selv pisk på hester som er vandt med det og trenger det for å gjøre som jeg sier. De som ikke trenger det bruker jeg det ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...